رای شماره ۲‍۰۵ تا ۲‍۰۸ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۴/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 83/685، 725 و 85/49، 865

شاکی:موضوع:ابطال بندهای 4، 5، 6، 11 ماده 6 از آیین‎نامه 6/28 و بند 14 ماده 6 از آیین‎نامه 7/28 و بند 3 ماده 6 و تبصره آن از آیین‎نامه 8/28 تکمیل آیین‎نامه نمایندگی شرکتهای بیمه

تاریخ رای:یکشنبه 10 تیر 1386

شماره دادنامه: 205 الی 208

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی و مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور طی شکایت‎نامه شماره 44523/84/302 مورخ 1384/12/8 اعلام داشته‎اند، مطابق بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری مصوب 1350، شورای عالی بیمه که یکی از ارکان بیمه مرکزی به شمار می‎آید، عهده دار تصویب آیین‎نامه‎های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه می‎باشد. این شورا در تاریخ 1371/6/9 با هدف تبیین جایگاه و حقوق و تعهدات نمایندگان شرکتهای بیمه نسبت به تصویب آیین‎نامه شماره 28 با عنوان آیین‎نامه نمایندگی شرکتهای بیمه نموده و پس از آن با تصویب مکملهایی تغییرات ماهوی عمده‎ای در آیین‎نامه اولیه بوجود آورده که باعث تضییع حقوق قانونی شرکتهای خدمات بیمه‎ای گردیده است. شورای عالی بیمه به موجب مکملهای 6/28 مورخ 1382/12/28، 7/28 مورخ 1383/9/24 و 8/28 مصوب 1384/3/24 فصل جدیدی تحت عنوان (ضوابط تاسیس و فعالیت شرکت نمایندگی بیمه) به آیین‎نامه شماره 28 افزوده و ضوابط جدیدی را برای تاسیس شرکت نمایندگی بیمه ضروری تلقی و شروط و تکالیف جدیدی را بر متقاضیان تاسیس چنین شرکتهایی بار نموده است. موارد مورد اعتراض به شرح آتی می‎باشد. بند 3 ماده 6و تبصره آن از مکمل شماره 8/28: تحدید میزان سهام برای سهامدار در هیچ یک از متون قانونی قوانین تجاری کشور مسبوق به سابقه نمی‎باشد. بنابراین محدودیت سهام به میزان مندرج در آیین‎نامه فاقد مبنا و وجاهت قانونی می‎باشد. عجیب تر از این، قید مندرج در تبصره بند مذکور می‎باشد که هر یک از سهامداران و اقارب نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول آنها و اشخاص حقوقی که سهامـدار در آنها بیش از نصف سهـام را دارا باشد در حـکم واحد دانستـه شده‎اند. در حالی که شخصیت  حقوقی و حقیقی افراد مستقل از یکدیگر و غیر قابل جمع می‎باشد. بند 4 ماده 6 مکمل شماره 6/28: بند 4 ماده 6 مکمل شماره 6/28 مغایر با ماده 5 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و بند یک ماده 20 قانون مذکور می‎باشد. بند 5 ماده 6 مکمل شماره 6/28: شورای عالی بیمه با تصویب این بند بدون مشخص نمودن ضوابط و موازین مورد نظر خود اساس موجودیت و بقای شرکتهای نمایندگی را صرفاً بر پایه موافقت و تایید شرکت بیمه ذیربط و بیمه مرکزی قرار داده در مخالفت صریح با اصل حقوقی مسلم قبح عقاب بلابیان زمینه لازم را برای اعمال سلیقه‎های شخصی فراهم نموده است و نظارت اطلاعی خود را به نظارت استصوابی بی حدو حصر بدل نموده است. بند 6 ماده 6 (مکمل شماره 6/28): در ماده 6 تا 15 قانون تجارت، تکالیف و ضمانت اجرای عدم تهیه و ارایه دفاتر تجاری مشخص گردیده است. در غیر این موارد و مگر در صورت دستور مقام قضایی، نمی‎توان هیچ تاجر یا شرکت تجاری را ملزم به ارایه صورتهای مالی که به منزله اسرار حرفه‎ای وی می‎باشد، نمود. بند 11 ماده 6 (مکمل شماره 6/28): لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت در ماده 144 خود مجمع عمومی شرکت سهامی خاص را صرفاً موظف به انتخاب یک یا چند بازرس نموده است و در ماده 147 نیز فقط به بیان صفات سلبی بازرس پرداخته و هیچگاه در مقام بیان صفات ایجابی بازرسان بر نیامده است. بنابراین محدود نمودن دایره انتخاب بازرسان شرکت از بین حسابداران رسمی مورد تایید شرکت بیمه فاقد مبنای قانونی می‎باشد. ماده 4 قانون مدنی تسری قانون به گذشته را صرفاً در موارد استثنایی و با لحاظ حقوق مکتسبه افراد و با مجوز صریح مقنن امکان پذیر دانسته است. در کمال تحیّر شورای عالی بیمه با نادیده گرفتن این اصل نسبت به تصویب بند 14 ماده 6 اقدام و طی آن شرکتهای قبلی را نیز ملزم به تطبیق با قوانین جدید نموده است. بنابمراتب و بلحاظ اینکه بندهای مذکور خارج از موازین قانونی و غیر قابل اجراء می‎باشد، ابطال آنها مورد تقاضا است. مدیردفتر حقوقی بیمه مرکزی ایران در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره 38565 مورخ 1385/12/28 اعلام داشته‎اند، به دلیل ویژگی خاص فعالیت شرکتهای نمایندگی بیمه و ارتباط مستقیم نتیجه عملیات و اقدامات آنها با حقوق بیمه گران و بیمه گذاران، صرف رعایت حداقل های مقرر در قانون تجارت در زمینه حفظ حقوق سهامداران شرکت کافی نبوده و لازم است ضوابط و مقررات خاصی در زمینـه حفظ حقوق سایر صاحبان حق نیز بر فعالیت آنها اعمال شود. لذا شورای عالی بیمه به عنوان  رکن تخصصی نهاد نظارتی دولت در امر بیمه، بر اساس وظایف قانونی مقرر در ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مبادرت به تصویب آیین‎نامه‎های مورد بحث نموده است و به نظر می‎رسد هیچ یک از مقررات مصوب مغایر مواد قانون تجارت نباشد. 1- اگرچه در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت حد نصابی برای سهامداران شرکتهای سهامی در نظر گرفته نشده است لکن با توجه به آنکه شرکتهای نمایندگی بیمه به نمایندگی از موسسات بیمه مبادرت به عرضه بیمه به بیمه گذاران می‎نمایند و به لحاظ اهمیت فعالیت شرکتهای مذکور از لحاظ حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان و با توجه به حد نصابی که در ماده 33 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و ماده 6 ضوابط تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی برای سهامداران موسسات بیمه در نظر گرفته شده است، شورای عالی بیمه وفق بند 3 ماده 6 آیین‎نامه شماره 6/28 حد نصاب سهام سهامداران شرکتهای نمایندگی بیمه را معین کرده است. 2- وفق ماده 5 و بند 2 ماده 20 قانون تجارت حداقل سرمایه شرکتهای سهامی خاص یکصد هزارتومان بوده و باید 35% آن نقداً پرداخت شود. با توجه به مسیولیتی که شرکتهای نمایندگی بیمه در قبال بیمه گران و بیمه گذاران به شرح فوق‎الذکر داشته و نیز با توجه به مفاد ماده 67 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری که مقرر می‎نماید «نمایندگان بیمه مسیول جبران خساراتی می‎باشند که در اجرای وظایفشان به سبب تقصیر و یا مسامحه آنها یا کارکنانشان به دیگران وارد آید.» بدیهی است سرمایه شرکت نمایندگی بیمه و مبلغ پرداخت شده آن باید بسیار بیشتر از حداقل مقرر در قانون تجارت باشد و لذا شورای عالی بیمه سرمایه لازم را به نحو مذکور در بند 4 آیین‎نامه شماره 6/28 پیش بینی نموده است. 3- بیمه مرکزی ایران مطابق ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری به عنوان سازمان نظارتی دولت بر امر بیمه در کشور بوده و مطابق بند 7 ماده 5 قانون مذکور تنظیم امور نمایندگی بیمه به عهده بیمه مرکزی ایران واگذار شده است. بنابراین وظیفه نظارتی بیمه مرکزی ایران نظارت اطلاعی نبوده بلکه نظارت استصوابی است و به همین لحاظ مطابق بند 5 آیین‎نامه شماره 6/28 ثبت شرکت نمایندگی بیمه و هرگونه تغییرات بعدی در اساسنامه و سایر شرایط مقرر در این آیین‎نامه باید به تایید شرکت بیمه مربوط و بیمه مرکزی ایران برسد تا به راحتی نتوان مقررات مصوب را نادیده گرفت.4- آنچه در قانون تجارت از لحاظ مقررات مربوط به ترازنامه و حسابهای سود و زیان شرکتهای سهامی پیش‎بینی شده است صرفاً از بابت حفظ حقوق سهامداران و قوانین و مقررات مالیاتی است در حالی که شرکتهای نمایندگی بیمه حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان و حفظ حقوق موسسات بیمه نیز از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است و حسابهای مورد نظر باید به نحوی تهیه و کنترل شود که تضییع حقوق اشخاص مذکور به نفع سهامداران امکان پذیر نباشد و لذا بدیهی است ارسال نسخه‎ای از ترازنامه و حسابهای شرکتهای نمایندگی بیمه پس از تصویب سهامداران به شرکت بیمه ذیربط و بیمه مرکزی ایران به منظور کنترل فعالیتهای شرکت نمایندگی بیمه و اطلاع از تخلفات احتمالی آنها در زمینه تضییع حقوق بیمه گذاران و شرکت بیمه ذیربط ضروری بوده و مغایرتی با قانون تجارت ندارد. 5- به موجب بند 11 ماده 6 آیین‎نامه نمایندگی بیمه، بازرس شرکتهای نمایندگی بیمه باید از بین حسابداران رسمی مورد تایید شرکت بیمه ذیربط انتخاب شود. قید مذکور که به منظور اطمینان از کنترل صحیح حسابهای شرکت نمایندگی بیمه در جهت حفظ حقوق موسسات بیمه و بیمه گذاران پیش‎بینی شده است مغایرتی با مفاد قانون تجارت مبنی بر انتخاب بازرس توسط مجمع عمومی ندارد. 6- تمامی شرکتهای نمایندگی بیمه که قبلاً پروانه فعالیت دریافت داشته‎اند در قراردادهای منعقده با شرکت بیمه مربوطه پذیرفته‎اند در صورتی که از طرف بیمه مرکزی ایران و یا شورای عالی بیمه مقررات جدیدی وضع شود، مقررات مذکور بر شرایط این قرارداد حاکم خواهد بود. از آنجا که به استناد ماده 10 قانون مدنی قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‎اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است و از آنجا که قواعد حقوق تجارت ناظر بر روابط خصوصی بین افراد است، توافق بر خلاف مقررات آن با رعایت شرایط مذکور در ماده 10 قانون مدنی نافذ خواهد بود. بنابراین نمایندگان بیمه با توجه به موارد مطروحه فوق موظف به تبعیت از مصوبات شورای عالی بیمه خواهند بود. 7- مهلت انطباق وضعیت شرکتهای نمایندگی بیمه با شرایط اصلاحی آیین‎نامه شماره 28 (موضوع بند 14 ماده 6 آیین‎نامه مذکور) به منظور اعطای فرصت کافی به شرکتهای مذکور تا تاریخ 1386/3/31 تمدید شده است با توجه به مراتب فوق و نظر به اینکه اصلاحات مذکور جهت حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان از یکسو و شرکتهای بیمه از سوی دیگر ضروری بوده و هیچ مغایرتی با قوانین مصوب ندارد مستدعی است نسبت بـه رد دادخواست تقدیمی تصمیم مقتضی اتخـاذ فرمایند. هیات عمومـی دیوان ‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق باحضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

مطابق ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، موضوع وظایف و مسیولیتهای شورای عالی بیمه در باب رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صدور پروانه تاسیس یا لغو پروانه موسسات بیمه و تعیین شرایط عمومی بیمه نامه و تصویب آیین‎نامه‎های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه، نمایندگی های بیمه به فرض تشکیل بر اساس قانون تجارت و اعتبار مقررات این قانون بین شرکاء و سهامداران، از جهت نحوه تشکیل و میزان سرمایه و سایر موارد مورد اعتراض ملزم به رعایت مقررات قانونی شورای عالی بیمه نیز می‎باشند و چون رعایت مقررات اخیرالذکر با مقررات قانون تجارت در حدود مذکور تنافی و تناقضی ندارد، بنابراین مقررات مورد اعتراض مغایر قانون شناخته نمی‎شود و خارج از حدود اختیارات شورای عالی بیمه نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰‍۰۵۳۹۱۱ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۱/۱۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(طرح شکایتی به خواسته ابطال ردیفهای مربوط به رشته‌های امتحانی مجموعه ۱ و ۲ و ۳ تک رشته‌های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی (شامل ردیفهای ۶۴ و ۶۶ و ۶۷ و ۶۸ و ۶۹ و ۷‍۰ و ۷۱ و ۷۲ به شرح مقرر در صفحات ۸ و ۹ دفترچه کنکور کارشناسی ارشد علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴‍۰‍۰) موضوع به هیات تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری ارجاع شد و هیات مزبور پس از رسیدگی به موضوع به موجب رای شماره ۱۴‍۰‍۰‍۰۹۹۷‍۰۹‍۰۶‍۰۱‍۰۸۷۹ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۷/۱۱ درخصوص شکایت مطروحه اتّخاذ تصمیم کرد و رای به رد شکایت صادر نمود)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی