نامه شماره 29144 مورخ 1399/07/06 مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر
ادارت کل ستادی…
دفاتر استانی …
کارگزاران …
در راستای اجرای ماده ۱۸ و بند «ث» ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی صندوق فرآیند شناسایی و نحوه احراز شرایط مشمولین، سهم بازماندگان، محاسبه مستمری میزان مستمری و مدارک لازم جهت تشکیل پرونده بازماندگان به شرح ذیل ابلاغ می گردد.
الف – شرایط برقراری
بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی در یکی از حالات زیر استحقاق بهره مندی از مزایای مستمری بازماندگان را خواهند داشت :
1- در صورت فوت بیمه شده بازنشسته
2- در صورت فوت بیمه شده از کارافتاده کلی مستمری بگیر
3- در صورت فوت بیمه شده ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال را پرداخته باشد، مشروط بر این که ظرف آخرین سال حیات خود حق بیمه ۹۰ روز را پرداخت کرده باشد.
در صورت فوت بیمه شده براثر حادثه ناشی از کار
تبصره – در حوادث ناشی از کار ارتباط بیمه ای بیمه شده در زمان وقوع حادثه بدون در نظر گرفتن مدت بیمه پردازی الزامی می باشد.
ب – مشمولین
* بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی که در زمان فوت بیمه شده استحقاق دریافت مستمری را دارند عبارتند از :
1-همسر/ همسران دائم بیمه شده متوفی
تبصره ۱ – ازدواج زوجه دائم متوفی مانع دریافت مستمری نمی باشد و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن بیشترین مستمری ملاک عمل خواهد بود.
تبصره 2 – اگر بیمه شده متوفی چند زوجه دائم داشته باشد مستمری به تساوی بین آنها تقسیم می شود.
تبصره ۳ – دریافت حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی توسط زوجه بیمه شده متوفی، مانع از دریافت مستمری بیمه شده متوفی نیست.
2- فرزند/ فرزندان
الف- فرزندان ذکور تا پایان ۲۰ سالگی و بعد از آن چنانچه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول به تحصیل باشند (حداکثر تا پایان ۲۵ سالگی) و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی از کار افتاده کلی نیازمند باشند.
ب – فرزندان اناث کمتر از ۱۸ سال سن، بعد از آن در صورت نداشتن شغل و یا شوهر و احراز شرایط مذکور در زمان فوت بیمه شده.
تبصره ۱ – احراز شرایط در خصوص وضعیت تحصیل، اشتغال و تأهل فرزندان ذکور بالای ۲۰ سال سن فرزندان اناث بالای ۱۸ سال سن، شوهر بیمه شده زن و پدر و مادر بیمه شده بصورت دوره ای هر شش ماه یک بار انجام می گردد.
تبصره 2 – فرزندان در صورتی که واجد شرایط دریافت مستمری بازماندگان از طریق هر یک از والدین باشند، از هر دو مستمری برخوردار خواهند شد.
3 – پدر و مادر بیمه شده متوفی مرد
مشروط بر این که : اولاً تحت تکفل باشند، ثانیاً سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا آن که به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده کلی باشند و در هر حال از این صندوق و یا سایر صندوق های بیمه ای مستمری دریافت ننمایند.
4 – شوهر بیمه شده زن
مشروط بر این که : اولاً تحت تکفل زن بوده، ثانیاً سن او از ۶۰ سال بیشتر باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی از کارافتاده کلی بوده و در حال از این صندوق و یا سایر صندوق های بیمه ای مستمری دریافت ننماید.
پ – نحوه تقسیم سهم هر یک از بازماندگان
سهم مستمری هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی به شرح ذیل می باشد :
1- میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل ۵۰ مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند
همسر دائم باشد، مستمری به تساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.
2- میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل ۲۵ % مستمری استحقاقی بیمه شده می باشد.
3- میزان مستمری هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی معادل ۲۰ % مستمری استحقاقی بیمه شده می باشد.
تبصره – مجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از میزان مستمری استحقاقی متوفی تجاوز نماید هرگاه مجموع مستمری از این میزان تجاوز کند سهم هر یک از بازماندگان به نسبت تقلیل داده می شود و در این صورت اگر یکی از مستمری بگیران فوت شود یا فاقد شرایط استحقاقی دریافت مستمری گردد سهم بقیه آنان با توجه به تقسیم بندی مذکور افزایش خواهد یافت و در هر حال بازماندگان بیمه شده از صد درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.
ج – نحوه محاسبه و میزان مستمری
1- میزان مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی عبارتست از یک سی ام میانگین درآمد مبنای محاسبه حق بیمه ظرف دو سال آخر
پرداخت حق بیمه ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه
تبصره 1- در هر حال مجموع مستمری بازماندگان نباید از 2/3 [دو سوم] درآمد مقطوع مبنای محاسبه حق بیمه در سال استحقاق دریافت مستمری کمتر باشد.
2-در مورد مستمری بگیران از کارافتاده کلی و بازنشسته میزان مستمری قابل پرداخت به بازماندگان واجد شرایط آنها پس از فوت، معادل مستمری حین فوت خواهد بود.
تبصره 2- با توجه به محاسبه مستمری بازماندگان و از کارافتادگی کلی بر مبنای حداقل ۲/۳ [دو سوم] سطح درآمدی آخرین سال در زمان برقراری مستمری و با عنایت به لزوم پرداخت مستمری از تاریخ وقوع فوت و یا از کارافتادگی کلی و استرداد حق بیمه های دریافتی، از آنجا که در پرداخت حق بیمه در صندوق سال بیمه ای به مثابه سال مالی می باشد نه سال تقویمی، لذا تعیین سطح درآمدی سال برقراری مستمری بر ای میانگین آخرین ۱۲ ماه بیمه پردازی تعیین خواهد شد.
تبصره 3- صدور حکم دائم مستمری منوط به ارائه گواهی انحصار وراثت بوده و در غیر این صورت پرداخت مستمری بصورت موقت و حداکثر تا سقف شش ماه قابل پرداخت خواهد بود.
د- مدارک و مستندات جهت تشکیل پرونده مستمری بازماندگان
* مدارک عمومی :
۱ – تکمیل فرم درخواست برقراری مستمری (پیوست ۱)
2- گواهی فوت بیمه شده صادره از ثبت احوال
تبصره 1- در صورتی که فوت بیمه شده ناشی از حادثه کاری باشد (به شرط نداشتن یک سال سابقه) ارائه مدارک و مستندات مثبته دال بر اثبات ادعای ناشی از کار بودن حادثه منجر به فوت از جمله گزارش مراجع قضائی، نیروی انتظامی و پلیس راه، پزشکی قانونی، گزارش بازرسی دفتر استان و ……) الزامی خواهد بود.
3- گواهی انحصار وراثت
4- شماره حساب مهرگستر بازماندگان دریافت کننده مستمری نزد بانک کشاورزی با ذکر نام صاحب حساب و مشخصات شعبه افتتاح کننده حساب.
تبصره 2 – با توجه به این که صحت شماره حساب های ثبت شده در سامانه سبا بصورت سیستمی از بانک عامل استعلام می گردد، لذا اسکن تصویر شماره حساب در لیست مدارک برقراری الزامی نیست.
تبصره ۳- در صورت اخذ وکالتنامه از فرزندان اناث و ذکور بالای ۱۸ سال سن (پیوست 2) جهت واریز سهم مستمری ایشان به حساب مادر، دریافت شماره حساب فرزندان ضرورتی ندارد.
تبصره ۴ – در صورت صدور قیم نامه از سوی مراجع قضائی به نام مادر برای فرزندان زیر ۱۸ سال سن، دریافت شماره حساب فرزندان ضرورتی ندارد و در غیر این صورت می بایست شماره حساب شخصی به نام خود آنها دریافت گردد.
5- مدارک مربوط به نام نویسی بیمه شده وفق دستورالعمل شماره ۳۱۱۰۷ اداره کل نام نویسی، وصول حق بیمه و حساب های انفرادی
*مدارک مربوط به بازماندگان واجد شرایط
الف- همسر بیمه شده
1- ارائه سند رسمی دال بر ازدواج دائم (عقدنامه/ اقرارنامه محضری)
تبصره ۱ – چنانچه از بدو تشکیل پرونده گواهی انحصار وراثت توسط بازماندگان ارائه گردد و مشخصات همسر دائم متوفی به عنوان یکی از ورات در آن ذکر شده باشد، در اینصورت نیازی به ارائه عقدنامه نخواهد بود.
ب – فرزندان اناث بالای ۱۸ سال سن فاقد شغل و یا شوهر
1- تکمیل فرم تعهد فرزندان اناث (پیوست ۳)
2- دریافت استعلام کتبی از سازمان ثبت احوال مبنی بر عدم ازدواج
تبصره 2 – در صورت طلاق و یا فوت همسر فرزند اناث، ذکر تاریخ طلاق یا فوت همسر در استعلام دریافتی از سوی اداره ثبت احوال الزامی می باشد.
3- دریافت استعلام کتبی و برخط مبنی بر عدم اشتغال فرزند اناث از سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح
ج – فرزندان ذکور بالای ۲۰ سال سن
1- تکمیل فرم تعهد فرزندان ذکور (پیوست ۴)
2- گواهی تحصیلی معتبر و تأیید شده توسط مراجع ذیصلاح به تاریخ روز در صورت اشتغال به تحصیل
3- رأی کمیسیون پزشکی در صورت از کارافتادگی کلی
4- دریافت استعلام کتبی از سازمان ثبت احوال مبنی بر عدم ازدواج
5- دریافت استعلام کتبی مبنی بر عدم اشتغال فرزند ذکور از سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح
د – شوهر بیمه شده زن
1- تکمیل فرم تعهد شوهر بیمه شده متوفی (پیوست ۵)
تبصره 3- این فرم جایگزین فرم پیوست دستورالعمل شماره ۹۷/د/۳۱۱۰۷ مورخ ۹۷/۰۷/۱۶ اداره کل نام نویسی، وصول حق بیمه و حساب های انفرادی می گردد.
2-ارائه سند رسمی دال بر ازدواج دائم (عقدنامه / اقرارنامه محضری)
تبصره 4- چنانچه از بدو تشکیل پرونده گواهی انحصار وراثت توسط بازماندگان ارائه گردد و مشخصات شوهر بیمه شده متوفی زن به عنوان یکی از وراث در آن ذکر شده باشد در اینصورت نیازی به ارائه عقدنامه نخواهد بود.
3- رأی کمیسیون پزشکی در صورت از کار افتادگی کلی
4- دریافت استعلام کتبی مبنی بر بیمه پردازی/ مستمری بگیری از سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح
5- ارائه گزارش بازرسی دفتر استان در خصوص تحت تکفل بودن و نحوه تأمین معاش شوهر در زمان حیات بیمه شده
ه – پدر و مادر بیمه شده متوفی مرد
1- تکمیل فرم تعهد پدر و مادر بیمه شده (پیوست ۶)
تبصره ۵ -این فرم جایگزین فرم پیوست دستورالعمل شماره ۹۷/د/۳۱۱۰۷ مورخ ۹۷/۰۷/۱۶ اداره کل نام نویسی وصول حق بیمه
و حساب های انفرادی می گردد.
2- رأی کمیسیون پزشکی مبنی بر از کار افتادگی کلی، در صورت نداشتن شرایط سنی لازم.
3- دریافت استعلام کتبی مبنی بر بیمه پردازی/ مستمری بگیری از سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح
4- ارائه گزارش بازرسی دفتر استان در خصوص تحت تکفل بودن و نحوه تأمین معاش پدر و مادر در زمان حیات بیمه
تبصره – از تاریخ صدور این دستورالعمل کلیه مدارک مازاد مندرج در دستور اداری شماره ۲۷۱۹۹ مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ از پرونده
حذف و نیازی به اسکن و جاگذاری آن در سامانه سبا نخواهد بود.
این دستورالعمل مشتمل بر ۵ بند و ۲۰ تبصره بوده و جایگزین دستورالعمل ۹۳/۲ به شماره ۹۳/۱۹۰۰۰ مورخ ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ می گردد.
مسئول حسن اجرای این دستورالعمل کارگزاران، مدیریت استان، ادارات کل حوزه معاونت بیمه ای و ادارات کل ستادی مربوطه خواهند بود.
علی شیرکانی – مدیر عامل