رای شماره ۶۳۵ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۸/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 25 آبان 1388

 شماره دادنامه: 635                           

کلاسه پرونده: 86/536

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمدمهدی حسن پور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 122 آیین‎نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1364 هیات وزیران

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، بند (الف) ماده 44 یکی از مشمولین معافیت کفالت را عبارت می‎داند از «یگانه مراقب ونگه‎دارنده پدر یا مادر … که قادر به اداره امور خود نباشد» منظور از یگانه مراقب همان یگان نگه‎دارنده و به عبارت دیگر کسی است که تنها سرپرست افراد مشارالیه می‎باشد. مفهوم این بند روشن است. یگانه نگه‎دارنده اعم است از موردی که مکفول دارای پسران متعددی باشد که تنها یکی از آنها عهده‎دار نگه‎داری مکفول می‎باشد یا موردی که مکفول دارای تنها یک پسر باشد که عهده‎دار نگه‎داری از مکفول می‎باشد. ممکن است مکفول چند فرزند داشته باشد که از بین آنها تنها یک نفر توانایی تکفل وی را داشته باشد. چه رجحانی است در مورد کسی که تنها پسر مکفول بوده و به قهر روزگار، عهده‎دار مسیولیت شده است، نسبت به کسی که چند برادر دارد که همگی از تکفل مادر امتناع می‎نمایند یا توانایی تکفل مکفول را ندارند و وی با از خود گذشتگی تنها کسی است که قبول مسیولیت می‎نماید. این در حالی است که ماده 122 آیین‎نامه موصوف مقرر می‎دارد «منظور از یگانه مراقب و نگه‎دارنده یا سرپرست مندرج در ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولی می‎باشد که بشرح مواد زیر تنها فرزند یا نوه ذکور بیش از 18 سال هر پدر یا مادر یا جد یا جده یا تنها برادر بیش از 18 سال خواهر یا برادر خود باشد» اصولاً آیین‎نامه نمی‎تواند حوزه شمول قانون را کم یا زیاد کند. آیین‎نامه مجموعه دستورالعملهایی است که دستگاه اجرایی جهت اجرای بهتر و یکنواخت قانون در کلیه واحدهای اجرایی تهیه و ابلاغ می‎نماید و لذا ماده 122 آیین‎نامه خارج از حدود اختیارات قوه مجریه می‎باشد. این ماده آشکارا در مقام تضییق محدود ماده 44 قانون می‎باشد و بدین وسیله حقوق مکتسبه اینجانب از ماده 44 را که یگانه مراقب و نگه‎دارنده مادر فاقد شوهر هستم ولی تنها فرزندذکور ایشان نیستم رانقض می‎نماید. لذاباعنایت به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری شماره ه‍/82/775 مورخ 25/6/1383 و به استناد اصول 170 و 173 قانون اساسی و شق یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 به علت مغایرت ماده 122 آیین‎نامه فوق‎الذکر با بند (الف) ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی تقاضای ابطال آن را دارم. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت، در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 6944/371113 مورخ 11/7/1388، ضمن ارسال تصویرنامه شماره 61/6/6857 مورخ 22/1/1387 وزارت کشور اعلام داشته‎اند، مفهوم منطقی و عرفی «یگانه مراقب و نگه‎دارنده» مندرج در ماده 44 قانون به شرح زیر: «ماده 44: مشمولان زیر حصب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‎باشند. الف- یگانه مراقب و نگه‎دارنده پدر یا جد یا برادر و یا مادر یا جده یا خواهر که قادر به اداره امور خود نباشد.» مراقب و نگهدارنده واحد است بنابراین چنانچه چند برادر همزمان مشمول ضوابط فوق‎الذکر باشند، قانوناً هر کدام یگانه مراقب محسوب نخواهند شد، هر چند واقعاً یکی از آنها متکفل مخارج و اداره خانواده باشد. زیرا اثبات این گونه امور از امور جزیی و اجرایی است و متن قانون در این خصوص کلی می‎باشد و در خصوص استثنایات یا موارد ضروری حکمی ندارد. ضمن اینکه به موجب ماده 166 قانون یاد شده، تصویب آیین‎نامه اجرایی که متضمن ضوابط لازم برای به مرحله اجرا درآمدن قانون باشد، بر عهده هیات وزیران قرار گرفته و هیات وزیران بر اساس این اختیار ماده 122 را در مقام بیان نحوه اجرای بند (الف) ماده 44 قانون تصویب نموده که مغایرتی هم با متن قانون ندارد. این نکته قابل توجه است که تنها «فرزند یا نوه یا برادر» در ماده 122 آیین‎نامه یاد شده مقید به عبارت «بیش از 18 سال شده» است و از این جهت قلمرو شمول یگانه مراقب، محدود شده است و به علاوه این قید در مورد برادر با قید «که قادر به اداره امور خود نباشد» مندرج در بند (الف) ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی هماهنگ می‎باشد. همچنین معاون امور حقوقی و مجلس و بین‎الملل وزارت کشور، در خصوص شکایت فوق‎الذکر اعلام نمودند، بر ماده مورد شکایت ایرادی وارد نیست، زیرا بند (الف) ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی که شاکی خود را مشمول آن می‎داند، بیان کننده  حکم استثناء بر اصل کلی انجام خدمت وظیفه عمومی است و از آنجا که باید حکم استثناء را تفسیر مضییق نمود، توجیه شاکی مبنی بر شمول خود در ذیل بند (الف) ماده مذکور صحیح نمی‎باشد. زیرا تفسیرمضیق عبارت«یگانه مراقب و نگه‎دارنده»ناظر به مراقب واحد است نه مراقبی که تامین کننده هزینه‎های مادر است. بنابراین از آنجا که شاکی به ادعای خود دارای دو برادر می‎باشد، نمی‎تواند به عنوان یگانه مراقب و نگه‎دارنده و نهایتاً مشمول بند (الف) ماده 44 قانون مذکور تلقی شود. بدین ترتیب از آنجا که ماده 122 آیین‎نامه قانون خدمت وظیفه عمومی نیز در تفسیر مضییق از ماده 44 یگانه مراقب را تنها فرزند یا نوه ذکور پیش از 18 سال هر پدر یا مادر دانسته است، مطابق اصول کلی حقوقی بوده ومغایرتی با ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی ندارد. با توجه به مراتب فوق رد دادخواست مورد استدعا است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی مقرر داشته است «مشمولان زیر حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‎باشند الف- یگانه مراقب و نگهدارنده پدر یا جد یا برادر و یا مادر یا جده یا خواهر که قادر به اداره امور خود نباشند.» نظر به اینکه ماده 122 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور در مقام تعیین مصادیق یگانه مراقب و نگهدارنده می‎باشد، بنابراین موجبی برای پذیرش درخواست شاکی و ابطال ماده 122 مرقوم وجود ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی