بخشنامه شماره ۱۱۶۹۵۸ مورخ 1403/12/14 سازمان اداری و استخدامی کشور
بخشنامه به دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
در راستای استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات هوش مصنوعی برای توسعه دولت هوشمند (موضوع محور سوم برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم) و به منظور ارتقاء دانش و مهارت های عمومی کارمندان جهت استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در انجام فعالیتهای شغلی و سازمانی و ارائه خدمات به شهروندان، به پیوست مشخصات دوره آموزشی «آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمان ها» جهت اجراء ابلاغ میگردد. ضروری است دستگاه های اجرایی با در نظر گرفتن مشخصات دوره و پیشبینی در کلیات برنامههای آموزشی سالانه، نسبت به برنامهریزی و اجرای آن در چارچوب نظام آموزش، اقدام نمایند. دوره مذکور جزء دورههای آموزشی موضوع بند (5/3/3) نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی (موضوع بخشنامه شماره 200/1834 مورخ 1390/01/30) محسوب میگردد.
علاوه بر دوره موضوع این بخشنامه، دستگاه های اجرایی میتوانند در صورت نیاز، دوره های تخصصی هوش مصنوعی مرتبط با وظایف و فعالیت های خاص دستگاه را برای کارمندان طراحی کرده و برای بررسی و تأیید، در کلیات برنامههای آموزشی سنواتی خود پیشبینی و به سازمان ارسال نمایند.
ذبیحاله سلمانی
مشخصات دوره آموزشی
نوع دوره: عمومی (فناوری اطلاعات) | عنوان دوره: آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمانها |
مخاطبان : تمامی کارمندان دستگاه اجرایی | مدت زمان آموزش: ۲۴ساعت |
هدف کلی: آشنایی کارمندان با مبانی و کاربردهای هوش مصنوعی و چگونگی بهره برداری از آن در نظام اداری | |
سرفصلها و رئوس مطالب آموزشی:
– چیسـتی هوش مصـنوعی: مفهوم هوش مصـنوعی، مروری بر تاریخچه هوش مصـنوعی، آینده هوش مصـنوعی، اهمیت هوش مصـنوعی، تفاوت هوش مصـنوعی و هوش تجاری، مقایسـه هوش مصـنوعی و هوشـمندسـازی، مفهوم هوش تصــمیم، کارکردهای هوش مصــنوعی، باورها و دیدگاهها در مورد هوش مصــنوعی، مفهوم هوش مصنوعی مولد، تفاوت یادگیری ماشین با یادگیری مولد – کاربردها و ابزارهای هوش مصـنوعی: پیشبینیهای جهانی از روند اسـتفاده از هوش مصـنوعی در سـازمانها، مزایای اسـتفاده از هوش مصـنوعی در سـازمانها، کاربرد هوش مصـنوعی در سـازمانها، مشـاغل مرتبط با هوشمصــنوعی، ابزارهای هوش مصــنوعی، هوش مصــنوعی چه مســائلی را در ســازمانها حل میکند؟، چالشها و نگرانیهای استفاده از هوش مصنوعی در سازمانها، فرموله کردن مسئله در هوش مصنوعی، اهمیت داده در انتخاب و تعریف مسائل هوش مصنوعی، فرایندکاری یک پروژه هوش مصنوعی – بلوغ هوش مصـنوعی: آیا سـازمانها آمادگی اسـتقرار هوش مصـنوعی را دارند؟، الزامات اسـتقرار هوش مصـنوعی در سـازمانها، مفهوم بلوغ هوش مصـنوعی، کاربرد ارزیابی بلوغ هوش مصـنوعی، چگونگی ارزیابی بلوغ هوش مصـنوعی در سازمان، مدلهای ارزیابی بلوغ هوش مصنوعی، کدام مدلها برای ارزیابی بلوغ سازمان مناسبتر هستند؟ – حکمرانی هوش مصـنوعی: مفهوم حکمرانی هوش مصــنوعی، ابعاد حکمرانی هوش مصــنوعی، چارچوبهای حکمرانی هوش مصـنوعی، چارچوب بکارگیری درسـت و اصـولی هوش مصـنوعی در سـازمانها، مفهوم اخلاق در هوش مصنوعی، مفهوم مسئولیتپذیری و اهمیت آن در هوش مصنوعی، مفهوم شفافیت و اهمیت آن در هوش مصنوعی، چگونه میتوان برای سازمان نظام حکمرانی هوش مصنوعی طراحی نمود؟ – اسـتراتژیهای هوش مصـنوعی: برنامه مورد نیاز برای مواجهه اسـتراتژیک با هوش مصـنوعی، رویکرد مواجهه درسـت با هوش مصـنوعی در سـازمان، گام های لازم برای اتخاذ یک اسـتراتژی هوش مصـنوعی کارآمد در سـازمان، ریسـک های بکارگیری هوش مصنوعی در سازمان، استراتژی و رویکرد مناسب برای مدیریت ریسک هوش مصنوعی، مولفههای نقشه راه هوش مصنوعی در سازمان، چگونگی یک نقشه راه برای به کارگیری هوش مصنوعی در سازمان طراحی کنیم؟ |
|
روش اجرا: اجرای دوره به شیوه حضوری و کارگاهی میباشد. | |
ابزارهای آموزشی: فیلمها و انیمیشن های آموزشی در زمینه هوش مصنوعی، اینفوگراف ها، نمودارها و دادههای واقعی از کاربردهای هوش مصنوعی و سایر ابزارهای آموزشی مهارت محور | |
روش ارزشیابی: حضور منظم در دوره و مشارکت در مباحث – آزمون پایان دوره | |
مجریان: واحد آموزش دستگاه های اجرایی- مرکز آموزش مدیریت دولتی- مدیریت آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها – مراکز و مؤسسات آموزشی تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور یا سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها در حیطه آموزشی فناوری اطلاعات |