اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی مصوب 1400/04/06 شورای و گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی

نامه شماره 98605-22 مورخ 1400/05/09 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی   

مقدمه:

با عنایت به قوانین و مقررات حاکم بر آموزش عالی مهارتی و سیاست های کلان مبتنی بر مأموریت محوری مؤسسات آموزش عالی، برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده در قوانین و سیاست های یاد شده و به منظور تعیین چهارچوب و خطوط اصلی فعالیت های دانشگاه جامع علمی-کاربردی و مراکز تحت نظارت آن، دانشگاه جامع علمی-کاربردی طبق قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت علوم تحقیقات و فناوری (مصوب ۸۳/۵/۱۸ مجلس شورای اسلامی)، مفاد این اساسنامه و قوانین و ضوابط و مقررات مربوط، اداره می شود.

در این اساسنامه دانشگاه جامع علمی- کاربردی به اختصار «دانشگاه»، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اختصار «وزارت» و شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی به اختصار «شورا» نامیده می شود.

ماده ۱- اهداف

1- هدایت، توسعه و پیشبرد آموزش های عالی علمی- کاربردی و ارتقای دانش، ایجاد و توسعه مهارت های لازم و به فعلیت درآوردن استعدادهای نهفته در افراد و نیز ایجاد و تقویت توانایی های لازم برای کاربرد علوم و فناوری، کارآفرینی و اشتغال افراد در طیفی از مشاغل و حرفه ها.

۲- ایجاد زمینه لازم برای مشارکت نهادهای دولتی عمومی و غیر دولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری به منظور کسب دانش و مهارت لازم و کافی برای انجام امور محوله در سطوح و انواع آموزش های مقطع دار و بدون مقطع.

ماده ۲- وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات دانشگاه در زمینه پژوهشها و آموزشهای علمی-کاربردی و اداره مراکز مجری و نظارت بر آنها به شرح زیر است:

1- تهیه و پیشنهاد ضوابط و سیاست های کلی تاسیس، توسعه، کیفیت اداره و حدود فعالیت کلیه مراکز آموزشی علمی- کاربردی در چارچوب قوانین و مقررات «وزارت»؛

2- تهیه و پیشنهاد ضوابط نحوه جذب عضو هیأت علمی و تأمین منابع مورد نیاز به مراجع ذی ربط طبق قوانین و مقررات مربوط؛

۳- انجام مطالعات و بررسی های لازم، تهیه طرحها و برنامه ها؛

۴- تهیه ضوابط آموزش های علمی کاربردی و استانداردهای آموزشی، سنجش دانش و مهارت، صلاحیت حرفه ای و صدور مدارک دانش آموختگی و سایر گواهینامه های مهارتی و کاربردی؛

۵- ارائه خدمات پشتیبانی آماری و اطلاعاتی به مراکز آموزشی علمی-کاربردی؛

۶- همکاری با شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سایر نهادهای ذیربط برای سیاستگذاری و هدف گذاری کلان آموزش های مهارتی و تهیه تنظیم و اجرای برنامه های درسی؛

7- تدوین ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان تدریس در مراکز آموزشی علمی کاربردی در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت»؛

8 – تدوین ضوابط و تعیین شرایط و امکانات لازم برای ایجاد مراکز علمی-کاربردی و توسعه یا تجمیع تخصصی آنها در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت»؛

۹- پیشنهاد ایجاد مراکز جدید داخلی و بین المللی برای اجرای دوره های آموزشی علمی کاربردی به «وزارت»؛

۱۰- نظارت مؤثر بر حسن انجام امور کلیه مراکز علمی- کاربردی و ارزشیابی فعالیتها با صدور بخشنامه و دستورالعمل های لازم؛

۱۱- جلب کمک های دولت و بخ شهای مختلف عمومی و غیر دولتی برای حمایت از آموزش عالی علمی- کاربردی و تخصیص متناسب اعتبارات و عواید حاصله؛

۱۲- برنامه ریزی برای همکاری های ملی، منطقه ای و بین المللی جهت تقویت و توسعه آموزش های علمی-کاربردی؛

۱۳-انجام تحقیقات مربوط به آموز شهای علمی- کاربردی و پژوهش های مهارتی مورد نیاز جامعه؛

۱۴- سیاست گذاری نیازسنجی و امکان سنجی اجرای دوره های آموزشی مقطع دار پودمانی و آزاد از طریق مراکز مجری مطابق ضوابط و مقررات آموزشی حاکم؛

15- تقویت و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در دانشگاه از طریق ایجاد مراکز فناوری در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیربط؛

۱۶- تهیه ضوابط پذیرش دانشجو و مهارت پذیر در دوره های مصوب علمی-کاربردی متناسب با اعلام نیاز بخش های مختلف و مطابق با مقررات و سیاست های حاکم در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت»؛

۱۷ – فراهم نمودن زمینه های لازم برای انجام فعالیت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی؛

ماده 3- جایگاه حقوقی

«دانشگاه»، مؤسسه ای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری با شخصیت حقوقی مستقل و دارای استقلال اداری و مالی است که به عنوان مؤسسه دولتی وابسته به «وزارت» به صورت هیأت امنایی اداره می شود.

ماده ۴ – ارکان «دانشگاه» عبارت اند از:

– هیأت امنا؛

– شورای مرکزی؛

– رئیس «دانشگاه»

– هیأت رئیسه.

ماده ۵- هیأت امنا

هیأت امنا عالی ترین رکن سیاست گذاری «دانشگاه» است که ترکیب، وظایف، اختیارات و نحوه تشکیل آن مطابق قانون تشکیل هیأت های امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳ مورخ ۱۳۶۷/۱۲/۹ و ۱۳۶۷/۱۲/۲۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مصوب مورخ ۱۳۶۹/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین و مقررات حاکم تعیین شده است. تصویب آیین نامه ها و مقررات مالی و معاملاتی اداری استخدامی و تشکیلات دانشگاه و آیین نامه سفرهای خارجی و فرصت های مطالعاتی بر عهده هیأت امنا است.

ماده ۶- شورای مرکزی

شورای مرکزی «دانشگاه» دومین رکن سیاست گذار در «دانشگاه» بعد از هیأت امنا است و ترکیب آن به شرح زیر است :

۱ – وزیر علوم تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)؛

۲- رئیس «دانشگاه» (عضو و دبیر شورا)؛

3- معاونان آموزشی و پژوهشی «وزارت» (عضو شورا)؛

۴- معاونان آموزشی، پژوهشی و نظارت و سنجش «دانشگاه» (عضو شورا)؛

۵- پنج تن از معاونان سایر وزرا در وزارتخانه های مرتبط با آموزشهای علمی- کاربردی به پیشنهاد رئیس «دانشگاه» (عضو شورا)؛

۶- پنج نفر از خبرگان آموزش عالی علمی- کاربردی (عضو شورا).

تبصره ۱- اعضای مذکور در بند ۵ با معرفی وزیر ذی ربط، پیشنهاد رئیس «دانشگاه» و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال به عضویت شورا در می آیند.

تبصره ۲- اعضای مذکور در بند ۶ با پیشنهاد رئیس دانشگاه و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال به عضویت شورا در می آیند.

تبصره ۳- جلسات شورای مرکزی با دعوت دبیر شورا و با حضور نصف به علاوه یک اعضا مشروط به حضور اعضای مذکور در بندهای ۱ و ۲ این ماده رسمیت می یابد. تصمیمات شورا با رأی مثبت حداقل دوسوم حاضران در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۷- وظایف شورای مرکزی

۱- بررسی و تصویب طرح های ایجاد و یا توسعه مراکز، رشته ها و دوره های آموزش عالی علمی- کاربردی در چارچوب قوانین و مقررات؛

۲- بررسی و تصویب ضوابط احراز شرایط و صلاحیت به کارگیری و ارتقای مدرسان در مراکز علمی – کاربردی تحت نظارت دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت»؛

3- بررسی و تصویب ضوابط احراز شرایط و صلاحیت، به کارگیری اعضای هیأت علمی برای مراکز متعلق به «دانشگاه» مطابق با ضوابط و مقررات مربوط؛

۴- تصویب ضوابط، معیارها و استاندارد های آموزشی پژوهشی و نظارتی در چارچوب آیین نامه ها و ضوابط و مقررات «وزارت»؛

ماده ۸- دستورالعملها، ضوابط و آیین نامه های لازم برای انجام وظایف آموزشی، پژوهشی و علمی و فناوری «دانشگاه» توسط رئیس «دانشگاه» در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت»، پیشنهاد و به تصویب شورای مرکزی می رسد. تصویب کلیه مقررات مربوط به امور آموزشی و پژوهشی، جز در مواردی که در این اساسنامه و قوانین حاکم، در اختیار خاص هیأت امنا قرار گرفته با شورای مرکزی دانشگاه است. شورای مرکزی می تواند برخی از اختیارات خود را به هیأت رئیسه «دانشگاه» تفویض نماید.

ماده ۹- رئیس

رئیس دانشگاه بالاترین رکن اجرایی دانشگاه است که از میان خبرگان آموزش عالی به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت چهار سال به انجام وظیفه خواهد پرداخت. تبصره ۱ – انتخاب مجدد افرادی که با انجام تشریفات در این ماده منصوب می شوند، به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع می باشد. در موارد استثنا انتخاب مجدد برای دوره بعدی پس از تأیید و اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر است.

تبصره ۲- وزیر می تواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی را حداکثر به مدت شش ماه ۶ ماه به عنوان سرپرست «دانشگاه» منصوب نماید.

ماده ۱۰- وظایف رئیس «دانشگاه»

۱ – نظارت بر اجرای صحیح مفاد مندرج در ماده ۲ اساسنامه؛

۲- نظارت بر اجرای مصوبات وزارت، هیأت امنا و شورای مرکزی حسب مورد؛

3- دعوت و تشکیل جلسات شورای مرکزی؛

۴- نظارت بر حسن اجرای امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، توسعه اداری- مالی و استخدامی «دانشگاه» بر اساس ضوابط و مقررات؛

۵- عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به نام «دانشگاه»؛

6- امضا کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور «دانشگاه»؛

7- سایر وظایفی که در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برای رئیس «دانشگاه» پیش بینی شده است.

تبصره – رئیس «دانشگاه»، نماینده قانونی دانشگاه با حق توکیل به غیر در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی نزد کلیه مراجع قانونی و محاکم حقوقی جزایی، اداری و انتظامی است.

ماده ۱۱- هیأت رئیسه

هیأت رئیسه دومین رکن اجرایی «دانشگاه» می باشد که وظایف و اختیارات آن، علاوه بر مواردی که در این اساسنامه پیش بینی شده است، مطابق با آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و مصوبات هیأت امنا است.

ماده ۱۲- سازمان مرکزی «دانشگاه» در تهران مستقر است. وظایف و اختیارات «دانشگاه» در استانها از طریق واحدهای استانی اعمال می شود. «دانشگاه» می تواند بخشی از اختیارات و مسؤولیت های خود را با رعایت قوانین و مقررات به واحدهای استانی واگذار کند. موارد تفویض شده و حدود اختیارات و مسؤولیتهای واحدهای استانی توسط رئیس «دانشگاه» تعیین و ابلاغ می شود. «دانشگاه» می تواند حسب نیاز نسبت به تأسیس مؤسسات و مراکز تخصصی ویژه در سطوح ملی و بین المللی با رعایت ضوابط و مقررات «وزارت» و پس از تصویب در «شورا» برای انجام وظایف خود اقدام کند.

ماده ۱۳- در انجام فعالیت های «دانشگاه» از کلیه منابع انسانی، مالی، تأسیساتی و تجهیزاتی کشور اعم از بخش های دولتی و غیر دولتی استفاده می شود. منابع لازم برای انجام وظایف و مأموریت های «دانشگاه» و حمایت از آموزش های علمی- کاربردی از محل بودجه کمک دولت و کمک سایر بخش های دولتی و غیردولتی سهمی که مراکز آموزشی عمومی علمی کاربردی- می پردازند و نیز از محل دریافت شهریه، هدایا و سایر درآمدهای اختصاصی تأمین می شود.

تبصره – نحوه کمک های مورد بحث در این ماده طبق آیین نامه ای است که با پیشنهاد هیأت رئیسه به تصویب هیأت امنا می رسد.

ماده ۱۴-کلیه مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی وابسته و تحت نظارت، صرفاً مجری دوره های آموزشی علمی کاربردی- هستند. این مراکز با اخذ مجوز قانونی لازم از «دانشگاه» تأسیس و برگزاری دوره های آموزش عالی علمی- کاربردی را عهده دار می شوند. در اعطا و یا تمدید مجوز انواع دوره های علمی کاربردی- به کلیه مراکز، منحصراً سیاست گذاری آموزشی و تشخیص «دانشگاه» ملاک عمل بوده و «دانشگاه» در انجام این امر مخیر می باشد. صدور مجوز برای مراکز مجری دوره های علمی کاربردی با توجه به سیاستهای «دانشگاه» و قوانین و مقررات حاکم با تشخیص «دانشگاه» و مطابق ضوابط خواهد بود. مدارک تحصیلی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی توسط دانشگاه صادر می شود.

ماده ۱۵- مراکز آموزش عالی علمی کاربردی- که بر اساس ضوابط «دانشگاه»، تأسیس می شوند عبارت اند از:

الف) مراکز متعلق به «دانشگاه»؛

ب) مراکز تحت نظارت «دانشگاه» باشخصیت حقوقی مستقل که با کسب مجوزهای لازم نسبت به اجرای یک یا چند دوره آموزشی علمی کاربردی (اعم از مقطع دار، تکمیلی بین سطوح تحصیلی و آزاد) اقدام می کنند.

ماده ۱۶- برنامه های آموزشی و سرفصل دروس باید مصوب وزارت باشد و یا طبق اختیاراتی که به «دانشگاه و شوراهای تخصصی دانشگاه» تفویض شده است، باشد.

ماده ۱۷- اصلاح اساسنامه

هرگونه تغییر و اصلاح اساسنامه با تصویب شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی و ابلاغ «وزارت» امکان پذیر است.

ماده ۱۸- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات «وزارت» و سایر مراجع ذیربط است.

این اساسنامه در ۱۸ ماده و 7 تبصره در جلسه ۹۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۴/۶ به تصویب شورای و گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی رسید و جایگزین اساسنامه مورخ ۱۳۷۱/۰۷/۱۸ دانشگاه جامع تکنولوژی می شود و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

علی خاکی صدیق – معاون آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی