دستورالعمل صدور مجوز تاسیس، راه اندازی و فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی

بخشنامه شماره 300/218 مورخ 1401/05/12 سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی 

 

اداره کل آموزش و پرورش استان …..
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ با استناد به بند «الف» ماده (۵) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵ به پیوست «دستورالعمل صدور مجوز تأسیس راه اندازی و فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی داخل کشور» مصوب یکصد و نوزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت مرکزی مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ جهت اجرا ابلاغ می گردد.

احمد محمودزاده- معاون وزیر و رئیس سازمان

 

دستورالعمل صدور مجوز تاسیس، راه اندازی و فعالیت مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی داخل کشور

[مصوب 1400/12/23 شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی]

به استناد بند (الف) ماده (۵) قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵، «دستورالعمل صدور مجوز تاسیس، راه اندازی و فعالیت مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی داخل کشور»،در شورای سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت مرکزی به شرح ذیل به تصویب رسید:

ماده 1- تعاریف و اختصارات

الف- قانون: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی
ب- آیین نامه استقرار: آیین نامه استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف مصوب ۱۳۹۸ هیئت وزیران
ج- دستور العمل: دستور العمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی
د- سازمان: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه ی مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش
هـ – شورای سیاستگذاری: شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت مرکزی سازمان
و: شورای نظارت استان: شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش استان
ز- شورای نظارت شهرستان ،منطقه و ناحیه: شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی شهرستان منطقه و ناحیه
ج – کارشناسی غیر دولتی: کارشناسی مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت های مردمی شهرستان، منطقه و ناحیه
ط- مدرسه غیر دولتی: واحد آموزشی و پرورشی موضوع بند «الف» ماده (۲) قانون
ی- مراکز غیر دولتی: مراکز آموزشی و پرورشی موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده (۲) قانون
ک- نماینده حقوقی: شخص حقیقی واجد شرایط ماده (۸) قانون معرفی شده توسط اشخاص حقوقی دارای اختیارات و مسئولیت های مؤسس مطابق قانون و مقررات جاری
ل -مقام مجاز شخص حقوقی: فرد یا افرادی که طبق اساسنامه شخص حقوقی دارای حق امضای اوراق و اسناد تعهدآورمی باشند.
م – سامانه: سامانه مشارکت های سازمان
ن – مجوز تأسیس: مجوزی که مطابق بند (ب) ماده (۵) قانون و ماده (۲) آیین نامه ی اجرایی آن توسط شورای سیاستگذاری یا شورای نظارت استان (در صورت تفویض) صادر می شود.

ماده ۲- تاسیس  

مدارس و مراکز غیر دولتی در داخل کشور مطابق قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵ و آیین نامه های آن و با رعایت مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سایر ضوابط و مقررات مربوط پس از ارایه درخواست و انجام مراحل قانونی تاسیس و اداره می شوند.
۲-۱- تاسیس مدارس و مراکز غیر دولتی
الف – مدارس غیر دولتی
1. مجوز تأسیس مدارس غیر دولتی در قالب «مدرسه عادی غیر دولتی» و «مدرسه استثنایی غیر دولتی» صادر می شود.
تبصره: صدور مجوز مدارس غیر دولتی اعم از عادی و استثنایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی (به استثنای اعضای شورای نظارت استان وفق ضوابط قانونی) از سوی شورای سیاستگذاری به شورای نظارت استان تفویض می شود.
2. صدور مجوز مدرسه استثنایی غیر دولتی با اخذ نظر از اداره آموزش و پرورش استثنایی استان صورت می گیرد.
3. مجوز تأسیس مدارس غیر دولتی با رعایت ضوابط مربوط حسب تقاضا به نام شخص حقیقی یا شخص حقوقی در سطح استان صادر می شود.
4. در مجوز تأسیس مدارس غیر دولتی نوع فعالیت، نوع مدرسه (عادی/ استثنایی) و جنسیت دانش آموز درج می شود.
ب- مراکز غیر دولتی
1. مجوز تأسیس مراکز غیر دولتی در قالب «مرکز آموزشی غیر دولتی» و «مرکز پرورشی غیر دولتی»، توسط شورای نظارت استان صادر می گردد.
2. صدور مجوز مراکز غیر دولتی به منظور انجام امور آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی حسب تقاضا به نام شخص حقیقی یا شخص حقوقی در سطح استان انجام می شود.
3.در مجوز تأسیس مراکز غیر دولتی نوع فعالیت و جنسیت دانش آموز درج می گردد.
۲-۲- فرایند صدور مجوز تاسیس مدارس و مراکز غیر دولتی
1. فرایند صدور مجوز تأسیس مدارس و مراکز غیر دولتی به شیوه الکترونیکی و از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه mosharekatha.ir انجام می پذیرد.
2. مدارک لازم جهت ثبت درخواست تاسیس مدرسه با مرکز غیر دولتی که باید توسط متقاضی در سامانه بارگذاری شود به شرح زیر می باشد.
۲-۱- اشخاص حقیقی
الف – تصویر کارت ملی
ب- تصویر صفحات شناسنامه
ج – تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت (برای آقایان)
د – تصویر آخرین مدرک تحصیلی
ه- تصویر گواهی عدم سوء پیشینه
و- تصویر فیش پرداخت هزینه ی صدور مجوز
۲-۲- اشخاص حقوقی
الف- درخواست تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی با امضای مقام مجاز (دارنده امضای مجاز و تعهد آور شخص حقوقی وفق اساسنامه)
ب- تصویر صفحات اساسنامه مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش که مطابق قوانین جاری در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجارتی به ثبت رسیده باشد.
ج – تصویر آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی منتشره در روزنامه رسمی کشور
د- معرفی یک نفر واجد شرایط مقرر در ماده (۸) قانون به عنوان نماینده حقوقی با رعایت جنسیت جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه و انجام استعلامات حراست، گزینش آموزش و پرورش و استعلام اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی.
ه- تصویر صورتجلسه مجمع عمومی مبنی بر معرفی نماینده حقوقی
و- بارگذاری مدارک نماینده حقوقی وفق موارد مندرج در قسمت «الف» تا «ه» بند (۱-۲) این ماده
ز- تصویر فیش پرداخت هزینه صدور مجوز
۲-۳- مراحل صدور مجوز تاسیس مدرسه با مرکز غیر دولتی
الف – مراجعه متقاضی به درگاه ملی مجوزهای کشور و تکمیل مراحل مربوط
ب- مراجعه به سامانه و ثبت درخواست تأسیس مدرسه با مرکز غیر دولتی
ج- بارگذاری مدارک لازم در سامانه توسط متقاضی
د- بررسی مدارک و انجام استعلامات لازم از اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در خصوص درخواست تأسیس مدارس استثنایی توسط کارشناسی مشارکت های شهرستان، منطقه یا ناحیه و بارگذاری در سامانه.
هـ – اخذ استعلامات حراست، گزینش آموزش و پرورش و استعلام اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی متقاضی توسط کارشناسی غیر دولتی و بارگذاری در سامانه.
و – ارسال پرونده الکترونیکی به شورای نظارت استان
ز- طرح پرونده در جلسه رسمی شورای نظارت استان و صدور مجوز تأسیس از طریق سامانه در صورت موافقت و تصویب شورا
تبصره ۱- اشخاصی که در موسسات یا شرکت های تعاونی آموزشی سمت مدیرعامل، عضویت هیات مدیره یا نمایندگی حقوقی داشته باشند نمی توانند دارای سمت مشابه در سایر موسسات یا شرکت های تعاونی آموزشی بوده و در زمان اشتغال در سمت های مذکور تا دو سال پس از ترک سمت نمی توانند مدرسه یا مرکز غیردولتی در همان شهرستان، منطقه یا ناحیه راه اندازی نمایند. مدیران و معاونان مدارس و مراکز غیردولتی نیز مشمول ضوابط مقرر در این تبصره می باشند. (ابطال به موجب رای شماره ۱۷‍۰۳ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۳/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری)
تبصره ۲- مؤسسان دارای مجوز تأسیس حقیقی نمیتوانند در مؤسسات یا شرکتهای تعاونی آموزشی دارای سمت مدیر عاملی، عضویت هیئت مدیره با نمایندگی حقوقی باشند.
تبصره 3 – مجوز تأسیس مدارس و مراکز غیر دولتی حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول استعلامات مربوط، تکمیل پرونده و تصویب در شورای نظارت استان در قالب نمونه برگ مربوط با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان صادر می گردد.

ماده ۳ – راه اندازی

۳-۱- راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی:
الف – مدارس غیر دولتی
1. مدارس عادی غیر دولتی در چارچوب نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران راه اندازی می شوند.
2. نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر دوره های تحصیلی ابتدایی (دوره اول و دوره دوم) و متوسطه (دوره اول و دوره دوم) در شاخه های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش در مدارس غیر دولتی اعم از مدارس عادی، مدارس آموزش از راه دور، مدارس با نیازهای ویژه، هنرستانهای تربیت بدنی و … می باشد.
3. صدور مجوز راه اندازی مدارس آموزش از راه دور تابع مقررات جاری از جمله ضوابط مقرر در ماده (۹) قانون بوده و مستلزم تأمین امکانات، تجهیزات، فضای مناسب و بستر الکترونیکی لازم جهت ارائه خدمات مورد نیاز با رعایت سایر موازین مندرج در قانون و آیین نامه اجرایی آن میباشد.
4. مجوز راه اندازی مدارس استثنایی غیر دولتی پس از اخذ نظر اداره آموزش و پرورش استثنایی استان صادر می شود.
5. راه اندازی مدارس غیر دولتی قبل از آغاز هر سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.
6. در مجوز راه اندازی مدارس غیر دولتی نظام آموزشی، دوره تحصیلی، جنسیت دانش آموز و محل فعالیت (استان /شهرستان/ منطقه یا ناحیه و نشانی دقیق محل استقرار) درج می گردد.
ب- مراکز غیر دولتی
1. مراکز غیر دولتی در چارچوب ماده (۲) قانون و آیین نامه آموزشی و پرورشی مراکز غیر دولتی که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید و سایر ضوابط و مقررات جاری راه اندازی می گردند.
2. در خصوص راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری غیر دولتی، کارشناسی غیر دولتی نظر اداره آموزش و پرورش استثنایی استان را اخذ می نماید.
3. مجوز راه اندازی مراکز غیر دولتی با درج نوع فعالیت (آموزشی یا پرورشی)، عنوان مرکز، جنسیت دانش آموز و محل فعالیت (استان/ شهرستان/ منطقه یا ناحیه و نشانی دقیق محل استقرار) صادر می گردد.

۳-۲- شرایط دریافت مجوز راه اندازی
شرایط دریافت مجوز راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی به شرح زیر می باشد :
الف- دارا بودن مجوز تأسیس معتبر مطابق با مفاد ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون
ب- رعایت الزامات موضوع ماده (۹) قانون با تأیید شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه
ج – اخذ تأییدیه ضوابط فنی و ایمنی و استحکام بنا مطابق ضوابط و مقررات جاری و سایر مفاد آیین نامه استقرار.

۳-۳- فرایند صدور مجوز راه اندازی
1. مراحل صدور مجوز راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی
الف- مراجعه به سامانه و ثبت درخواست راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی
ب- انجام استعلام لازم از اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در صورت درخواست راه اندازی مدرسه استثنایی یا مرکز اختلالات یادگیری غیر دولتی حسب مورد توسط کارشناسی غیر دولتی و بارگذاری آن در سامانه
ج – معرفی به اداره کل نوسازی مدارس استان جهت اخذ تأییدیه استحکام بنا و رعایت ضوابط فنی و ایمنی.
د- بارگذاری تأییدیه استحکام بنا و ضوابط فنی و ایمنی در سامانه تا پایان مرداد ماه هر سال.
ه- پیشنهاد سه نام مطابق ضوابط و مقررات به شورای نظارت استان جهت انتخاب نام مدرسه یا مرکز غیر دولتی.
و – تأمین منابع انسانی و امکانات مورد نیاز موضوع بند «پ» ماده (۹) قانون.
ز- ارائه تضمین مالی موضوع بند «ب» ماده (۹) قانون و تمهید مقدمات فعالیت با تأیید کارشناسی غیردولتی.
ح- پیشنهاد دو نفر واجد شرایط برای مدیریت مدرسه/ مرکز غیر دولتی و تأیید صلاحیت مطابق موازین قانونی.
ط – ارسال پرونده به شورای نظارت استان جهت صدور مجوز راه اندازی
ی- صدور مجوز راه اندازی مطابق نمون برگ مربوط از طریق سامانه
ک- دریافت کد مدرسه مرکز غیر دولتی و فعالسازی مدرسه/ مرکز در سامانه
ل- دریافت مجوز راه اندازی از طریق سامانه
تبصره- ثبت درخواست راه اندازی مدرسه غیر دولتی از ابتدای آبان ماه تا پایان تیرماه هر سال امکان پذیر است. ثبت درخواست
راه اندازی مرکز غیر دولتی محدودیت زمانی ندارد.
۲. در صورت عدم پذیرش تقاضای راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی در شورای نظارت استان یا شورای سیاستگذاری، تصمیم شورا مشتمل بر دلایل عدم پذیرش کتباً به متقاضی اعلام می گردد.
3. مدت اعتبار مجوز راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی منطبق بر اعتبار تأییدیه استحکام بنای صادره از اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بر اساس ماده (۱۱) آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف مصوب ۱۳۹۸ می باشد. در صورت عدم تأیید استحکام بنا یا عدم تمدید تأییدیه مذکور و جابجایی محل استقرار، مجوز راه اندازی از درجه اعتبار ساقط و مؤسس مکلف به اخذ مجدد مجوز راه اندازی جهت استمرار فعالیت در فضای آموزشی جدید است.

ماده ۴- توسعه فعالیت آموزشی و پرورشی غیر دولتی

۴-۱- توسعه فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی :
1. اشخاص حقوقی می توانند با توجه به اساسنامه و با رعایت ضوابط و مقررات جاری و سایر موازین قانونی پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به توسعه فعالیت مطابق با تعریف مندرج در بند «س» ماده (۱) این دستورالعمل در داخل یا خارج از استان شهرستان منطقه یا ناحیه در اشکال ذیل اقدام نمایند :
الف – توسعه فعالیت در فضای آموزشی فعلی
ب – ایجاد شعبه و راه اندازی مدرسه یا مرکز غیر دولتی
2. اشخاص (مؤسسان) حقیقی می توانند با رعایت ضوابط و مقررات صرفاً در یک دوره تحصیلی یا یک نوع مرکز غیر دولتی مجوز راه اندازی اخذ نموده و فعالیت نمایند. درخواست توسعه اشخاص حقیقی منوط به تبدیل مجوز از حقیقی به حقوقی و فعالیت در قالب مؤسسه آموزشی یا شرکت تعاونی آموزشی می باشد.
تبصره – مؤسسان حقیقی که تا پیش از تصویب این دستورالعمل نسبت به راه اندازی بیش از یک مدرسه یا مرکز غیر دولتی اقدام نمودهاند مکلفند ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ دستورالعمل حاضر نسبت به تبدیل مجوز خود به حقوقی و ثبت مؤسسه آموزشی یا شرکت تعاونی آموزشی اقدام نمایند. در غیر این صورت مراتب در شورای نظارت استان مطرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد.
3. مجوز توسعه فعالیت پس از ثبت درخواست مؤسس در سامانه و تأیید شورای نظارت شهرستان، منطقه یا ناحیه مبدأ و محل توسعه، توسط شورای نظارت استان صادر می شود.
۴-۲- شرایط دریافت مجوز توسعه فعالیت :
1. شرایط دریافت مجوز توسعه فعالیت آموزشی و پرورشی غیر دولتی به شرح ذیل میباشد:
الف – دارا بودن مدرسه یا مرکز غیر دولتی فعال.
ب – حداقل یک سال تحصیلی سابقه فعالیت آموزشی و پرورشی غیر دولتی.
ج- انجام استعلامات لازم حسب مورد از اداره آموزش و پرورش استثنایی محل درخواست توسعه در راه اندازی مدارس استثنایی و مراکز اختلالات یادگیری غیر دولتی و بارگذاری در سامانه
د – ارائه تضامین مالی و تأمین منابع انسانی فضا و امکانات مورد نیاز موضوع بندهای «ب» و «پ» ماده (۹) قانون با تأیید شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه محل توسعه.
ه – اخذ تأییدیه ضوابط فنی و ایمنی و استحکام بنا و رعایت ضوابط مقرر در آیین نامه استقرار با تأیید شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه محل توسعه.
و- رعایت الزامات مواد (۲5)، (26) و (27) قانون و آیین نامه آن از زمان شروع فعالیت با تایید شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه مبداء.
ز- عدم محکومیت قطعی مبنی بر محرومیت موقت یا دائم متقاضی (اعم از حقیقی و حقوقی) از تاسیس و راه انداری مدرسه یا مرکز غیر دولتی یا لغو مجوز تأسیس و تعطیلی دائم مدرسه یا مرکز غیر دولتی موضوع ماده (35) قانون

تبصره 1- مؤسسان حقیقی با اشخاص حقوقی که نمایندگان حقوقی آنان دارای رای قطعی مبنی بر محرومیت موقت از تأسیس یا تعطیلی موقت مدرسه با مرکز غیر دولتی باشند، پس از اجرای کامل حکم می توانند نسبت به ارائه درخواست توسعه اقدام نمایند.
تبصره 2- مجوز توسعه برای مؤسسان حقیقی یا اشخاص حقوقی که نمایندگان حقوقی آنان دارای پرونده تخلف در شورای نظارت استان پس از تعیین تکلیف پرونده و صدور رأی قطعی حسب مورد با رعایت ضوابط مقرر صادر می گردد.
2.صدور مجوز توسعه مدارس غیر دولتی صرفاً قبل از آغاز هر سال تحصیلی انجام می پذیرد.
3- 4- مراحل صدور مجوز توسعه فعالیت
1. مراحل صدور مجوز توسعه فعالیت مدرسه یا مرکز غیر دولتی
الف- مراجعه به سامانه و ثبت و بارگذاری درخواست توسعه با امضای مؤسس حقیقی یا مقام مجاز شخص حقوقی
ب- انجام استعلامات لازم توسط کارشناسی غیر دولتی مبدا حسب مورد از اداره آموزش و پرورش استثنایی محل درخواست توسعه در خصوص راه اندازی مدارس استثنایی و مراکز اختلالات یادگیری و بارگذاری در سامانه
ج- بارگذاری مدارک نماینده حقوقی (تصویر کارت ملی تصویر صفحات شناسنامه، تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت برای آقایان، تصویر آخرین مدرک تحصیلی، تصویر گواهی عدم سوء پیشینه)
د- تصویر صورتجلسه مجمع عمومی مبنی موافقت با توسعه و معرفی نماینده حقوقی
ه- اخذ استعلامات از حراست، گزینش آموزش و پرورش، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و استعلام اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی نماینده حقوقی معرفی شده توسط کارشناسی غیر دولتی و بارگذاری در سامانه
و- ارسال پرونده الکترونیکی به کارشناسی غیر دولتی محل تقاضای توسعه
ز- معرفی به اداره کل نوسازی مدارس استان جهت اخذ تأیید به استحکام بنا
ح- بارگذاری تایید به استحکام بنا و سایر مجوزهای قانونی مرتبط در سامانه توسط کارشناسی غیردولتی
ط- پیشنهاد سه نام مطابق ضوابط به شورای نظارت استان محل توسعه جهت انتخاب نام مدرسه یا مرکز غیر دولتی
ی- تأمین منابع انسانی و امکانات مورد نیاز و ارائه تضمین مالی موضوع بندهای «پ» و «ب» ماده (9) قانون و تهمید مقدمات فعالیت با تایید کارشناسی غیردولی محل تقاضای توسعه در سامانه
ک- پیشنهاد دو نفر واجد شرایط برای مدیریت مدرسه/ مرکز غیردولتی و تایید صلاحیت مطابق موازین قانونی
ل- ارسال پرونده به شورای نظارت استان محل توسعه جهت اتخاذ تصمیم در خصوص صدور مجوز توسعه
م- صدور مجوز راه اندازی مطابق نمون برگ مربوط از طریق سامانه.
ن- دریافت کد مدرسه/ مرکز غیر دولتی و فعالسازی مدرسه/ مرکز در سامانه
س- دریافت مجوز راه اندازی از طریق سامانه
2. چنانچه اشخاص حقوقی متقاضی توسعه خارج از استان محل فعالیت خود باشند موظف به اخذ مجوز تأسیس و راه اندازی از شورای نظارت استان محل تقاضا با رعایت مفاد مواد (۲) و (۳) این دستور العمل می باشند.
3. معرفی نماینده حقوقی متعدد یا واحد از سوی اشخاص حقوقی در استانها امکان پذیر است. همچنین اشخاص حقوقی می توانند یک فرد واجد شرایط را به عنوان نماینده حقوقی در بیش از یک استان معرفی نمایند. در هر صورت مسئولیت نظارت بر امور مدارس و مراکز غیر دولتی تحت پوشش و پاسخگویی به مراجع ذیربط وفق بند (ج) ماده (۹) قانون بر عهده مؤسس (شخص حقوقی) می باشد.
تبصره- سکونت مؤسس با نماینده حقوقی در استان، شهرستان، منطقه یا ناحیه محل فعالیت الزامی نیست.
4. مجوز توسعه پس اخذ تأییدیه استحکام بنا و ضوابط فنی و ایمنی و ارائه تضمین مالی و تمهید مقدمات حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز صادر می شود.

ماده 5- نامگذاری مدارس و مراکز غیر دولتی

1. انتخاب و تعیین نام مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی در چارچوب ضوابط ذیل می باشد.
الف- نام باید به زبان فارسی بوده و با اهداف و زمینه فعالیت تطابق داشته باشد. استفاده از نام ها و عناوین بیگانه ممنوع می باشد.
ب- نام پیشنهادی می بایست رسا، کوتاه، سلیس و روان باشد.
ج- نام پیشنهادی نباید مبهم و غیر متعارف باشد.
د- انتخاب نام شخصیت های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی امکان پذیر است. در انتخاب نام علاوه بر شخصیت های ملی و قهرمان به شخصیت های محلی هم توجه شود.
ه- نام پیشنهادی موجب ایجاد روحیه افتخار ملی و حماسی و انبساط خاطر بوده و بیانگر غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد.
و – نام انتخابی نباید به شکل گمراه کننده ای شبیه به نامی باشد که قبلاً در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجارتی ثبت شده و یا در شورای نظارت استان تأیید و منجر به صدور مجور راه اندازی شده باشد.
ز- استفاده از اعداد در نام باید به صورت حروف باشد.
ح – استفاده از نام هایی که به صورت کامل با اختصاری اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند مجاز نیست.
ط- افزودن پسوند های برتر، برترین، نو، نوین، اصل، اصلی و مهر و علائم جمیع (ان، ها، ین، ون و جمع مکسر) و نظایر آن که سابقاً در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجارتی ثبت شده و یا در شورای نظارت استان تأیید و منجر به صدور مجوز راه اندازی شده باشد مجار نیست.
ی- استفاده از نام هایی که مخالف قانون، نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد یا نام هایی که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی ردشده باشد ممنوع می باشد.
2. نام های ثبت شده در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجارتی در سطح کشور و نام های تایید شده در شورای نظارت استان که منجر به صدور مجوز را اندازی شده باشد در سطح همان استان، قابل انتخاب از سوی سایر اشخاص نیست. در صورت انحلال شخص حقوقی (چنانچه نام آن تحت عنوان علائم تجاری به ثبت نرسیده باشد) با ابطال مجوز راه اندازی، انتخاب آن نام توسط سایرین مؤسسین امکان پذیر است.
2. نام های مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی که در شورای نظارت استان تأیید و منجر به صدور مجوز راه اندازی شده باشد قابل انتقال به غیر نمی باشد.

ماده ۶ – تغییر نماینده حقوقی

1. اشخاص حقوقی می توانند با رعایت شرایط این ماده نسبت به تغییر نماینده حقوقی و معرفی نماینده جدید اقدام نمایند.
2. مدارک لازم جهت تغییر نماینده حقوقی
الف- درخواست کتبی شخص حقوقی با امضای مقام مجاز متضمن معرفی نماینده حقوقی جدید
ب- صورتجلسه تصمیمات مجمع عمومی مبنی بر تصویب تغییر نماینده حقوقی و معرفی نماینده جدید.
ج- آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی منتشره در روزنامه رسمی کشور
د- فیش پرداخت هزینه صدور مجوز
3. مراحل تغییر نماینده حقوقی به شرح ذیل انجام می شود:
1- 3- ثبت درخواست تغییر نماینده حقوقی در سامانه با امضای مقام مجاز شخص حقوقی
2- 3- بارگذاری تصویر مدارک لازم (مدارک موضوع بند ۲) این ماده در سامانه توسط متقاضی
3- 3- درج اطلاعات نماینده حقوقی جدید و بارگذاری مدارک وی مشتمل بر تصویر کارت ملی، تصویر صفحات شناسنامه، تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت (برای آقایان)، تصویر آخرین مدرک تحصیلی و تصویر گواهی عدم سوء پیشینه
4- 3- اخذ استعلامات حراست، گزینش آموزش و پرورش و استعلام اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی نماینده حقوقی جدید توسط کارشناسی غیر دولتی و بارگذاری در سامانه
5- 3- بررسی مدارک و ارسال به شورای نظارت استان جهت صدور مجوز
6- 3- طرح موضوع در شورای نظارت استان جهت صدور مجوز تغییر نماینده حقوقی
3- 7- صدور مجوز تأسیس (از طریق سامانه)
4. صدور مجوز راه انداری موضوع این ماده برای فضای آموزشی فعلی (از طریق سامانه) مشروط به اعتبار تأییدیه استحکام بنا و رعایت ضوابط فنی و ایمنی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان است.

ماده 7- تبدیل مجوز حقیقی به مؤسسه یا شرکت تعاونی آموزشی (شخص حقوقی)

دارندگان مجوز حقیقی میتوانند مطابق با ضوابط این ماده نسبت به تبدیل مجوز خود اقدام و در قالب یکی از اشخاص حقوقی موضوع ماده (۲) قانون فعالیت نمایند.
۷-۱- شرایط تبدیل مجوز
الف- دارا بودن مجوز تأسیس معتبر مطابق با مفاد ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون به نام متقاضی
ب- تایید اساسنامه شخص حقوقی توسط آموزش و پرورش با قید تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی و التزام به اجرای قوانین و مصوبات وزارت آموزش و پرورش و عدم مغایرت مفاد آن با اهداف آموزش و پرورش و قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی و آیین نامه های مربوط و ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها برابر قوانین جاری
ج- عضویت متقاضی (دارنده مجوز تاسیس حقیقی) در شخص حقوقی با سمت مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره
۷-۲- مراحل تبدیل مجوز
الف- مراجعه به سامانه و ثبت درخواست توسط متقاضی
ب- بارگذاری تصویر مجوز تأسیس حقیقی در سامانه توسط متقاضی
ج – بارگذاری مدارک مربوط به اشخاص حقوقی شامل:
1. تصویر صفحات اساسنامه مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش
2. تصویر آگهی آخرین تغییرات (شخص حقوقی) منتشره در روزنامه رسمی (مینی بر عضویت دارنده مجوز تأسیس حقیقی در عداد مدیران شخص حقوقی با سمت مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره)
د- رؤیت و بررسی اصول اسناد و مدارک توسط کارشناس غیر دولتی و تأیید در سامانه
ه- ارسال مدارک به شورای نظارت استان جهت صدور مجوز
و- ابطال مجوز حقیقی و صدور و اعطای مجوز تأسیس به نام شخص حقوقی
تبصره – در صورت درخواست تبدیل مجوز تأسیس و راه اندازی فعال، ضمن صدور مجوز راه اندازی مطابق ضوابط، مجوزهای جدید با حفظ کد واحد آموزشی به نام شخص حقوقی صادر و مجوزهای قبلی ابطال می گردد. تمامی حقوق و تعهدات شخص حقیقی به شخص حقوقی انتقال می باشد.

ماده ۸ – تغییرات شخص حقوقی

1- 8- ادغام

1. مؤسسات و شرکت های تعاونی آموزشی می توانند با جذب در یکی از اشخاص حقوقی موجود (ادغام یک جانبه) یا تشکیل شخصیت حقوقی جدید (ادغام دو یا چند جانبه) با یکدیگر ادغام شوند.
2. ادغام مؤسسات آموزشی و شرکتهای تعاونی آموزشی تابع قوانین جاری حاکم بر اشخاص حقوقی مذکور، اساسنامه آنها و مفاد این دستور العمل می باشد.
3. فرایند ادغام و صدور مجوز تأسیس و راه اندازی
الف- مراجعه شخص حقوقی (ادغام پذیرنده یا جدید التاسیس) به درگاه ملی مجوزهای کشور و تکمیل مراحل مربوط
ب- مراجعه به سامانه و ثبت درخواست تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی
ج- بارگذاری مدارک زیر در سامانه توسط متقاضی
1. تصویر درخواست کپی صدور مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی با مهر و امضای مقام مجاز شخص حقوقی (ادغام پذیرنده یا جدید التأسیس).
2. تصویر مصوبه ی مجمع عمومی فوق العاده اشخاص حقوقی متقاضی مبنی بر ادغام و مشتمل بر توافقات انجام شده در خصوص ترکیب سهامداران، اعضای هیئت مدیره، معرفی مدیر عامل و تعیین تکلیف اموال، دیون و تعهدات.
3. تصویر تاییدیه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوط (در خصوص ادغام یکجانبه شرکت های تعاونی آموزشی در یکدیگر)
4. تصویر صفحات اساسنامه شخص حقوقی ادغام پذیرنده یا جدید التأسیس تأیید شده توسط آموزش و پرورش که در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجارتی ثبت شده باشد.
5. تصویر آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی ادغام پذیرنده منتشره در روزنامه رسمی کشور
6. تصویر آگهی انحلال اشخاص حقوقی ادغام شونده منتشره در روزنامه رسمی کشور
7. تصویر صورتجلسه مجمع عمومی شخص حقوقی ادغام پذیرنده یا جدید الا تأسیس مبنی بر معرفی نماینده حقوقی واجد شرایط
8. تصویر معرفی نامه نماینده حقوقی واجد شرایط ماده (۸) قانون جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه و انجام استعلامات از حراست، گزینش آموزش و پرورش و استعلام اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی
9. مدارک نماینده حقوقی (تصویر کارت ملی، تصویر صفحات شناسنامه، تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت (برای آقایان) تصویر آخرین مدرک تحصیلی، تصویر گواهی عدم سوء پیشینه)
10. تصویر تاییدیه استحکام بنای معتبر فضای آموزشی اشخاص حقوقی ادغام شونده.
۱۱. فیش پرداخت هزینه صدور مجوز
د- بررسی اصول اسناد توسط کارشناس غیر دولتی و تأیید مدارک در سامانه
ه- ارسال پرونده به شورای نظارت استان جهت صدور مجوز
و- صدور مجوز تأسیس و راه اندازی به نام شخص حقوقی ادغام پذیرنده یا جدید التاسیس
تبصره ۱- شخص یا اشخاص حقوقی ادغام شونده (انحلال یافته) می بایست اصل مجوز تأسیس و راه اندازی خود را به آموزش و پرورش تحویل نمایند. مجوزهای مذکور پیش از اعطای مجوز جدید ابطال می شود.
تبصره ۲- استاد و دفاتر قانونی و تمامی دیون، تعهدات و مطالبات کارکنان شخص یا اشخاص حقوقی ادغام شونده به شخص حقوقی ادغام پذیرنده یا جدید الا تأسیس انتقال می باید.
4. کارکنان شخص یا اشخاص حقوقی ادغام شونده تحت پوشش مؤسسه یا شرکت ادغام پذیرنده قرار می گیرند.
5. ادامه فعالیت مدارس یا مراکز غیر دولتی موضوع ادغام بدون تغییر کند واحد آموزشی و پرورشی خواهد بود.

۸-۲- انتزاع

1. انتزاع مدرسه یا مرکز غیر دولتی از مؤسسه با شرکت تعاونی آموزشی تحت پوشش در قالب فرایند تجزیه شخص حقوقی و تشکیل دو یا چند شخصیت حقوقی جدید امکان پذیر است.
2. در صورت انتزاع کامل مدارس و مراکز غیر دولتی از شخص حقوقی، مؤسسه یا شرکت تعاونی آموزشی منحل شده و مدارس و مراکز غیر دولتی منتزع شده تحت پوشش اشخاص حقوقی جدید التاسیس فعالیت می نمایند.
3. صدور مجوز تأسیس و راه اندازی جدید برای مدارس و مراکز غیر دولتی منتزع شده تابع ضوابط صدور مجوز برای اشخاص حقوقی مقرر در این دستور العمل میباشد.
4. مدارک لازم جهت ثبت درخواست صدور مجوز تأسیس و راه اندازی برای مدرسه یا مرکز غیر دولتی موضوع این ماده، علاوه بر جهت بارگذاری در سامانه به شرح زیر است.
الف- مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی موضوع بند (۲-۲) ماده (۲) این دستور العمل
ب- تصویر مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر خروج فرد یا افراد از مؤسسه یا شرکت و مشتمل بر تعیین مدرسه یا مرکز غیر دولتی مورد نظر جهت انتزاع و تعیین تکلیف اموال دیون و تعهدات مربوط
ج- تصویر آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی موضوع انتزاع منتشره در روزنامه رسمی کشور
د- تصویر آگهی انحلال شخص حقوقی موضوع انتزاع (در صورت انتزاع کامل مدارس و مراکز غیر دولتی تحت پوشش)
4. مراحل صدور مجوز تأسیس و راه اندازی جدید تابع ضوابط این دستور العمل می باشد.
5. با انتزاع مدرسه و مرکز غیر دولتی تمامی اسناد و دفاتر قانونی و کلیه اموال، دیون، تعهدات مربوط به شخص حقوقی جدید انتقال می یابد. مؤسس موظف است نسبت به تغییر مهر و تابلو و سربرگ اوراق اقدام نماید.
6. کارکنان شخص حقوقی موضوع انتزاع با انحلال به مؤسسه یا شرکت جدید انتقال می یابند.
7. ادامه فعالیت مدارس یا مراکز غیر دولتی موضوع انتزاع بدون تغییر کد واحد آموزشی و پرورشی خواهد بود.

3- 8- انحلال

1. انحلال مدرسه یا مرکز غیر دولتی تابع ضوابط قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، اساسنامه اشخاص حقوقی و قوانین حاکم بر انحلال مؤسسات غیر تجاری و شرکت های تعاونی آموزشی می باشد.
2. مدارک لازم جهت ثبت درخواست انحلال:
الف – درخواست کتبی شخص حقوقی با امضای مقام مجاز مشتمل بر دلایل انحلال.
ب – تصویر مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال و تعیین تکلیف اموال، دیون و تعهدات.
ج – تصویر مدارک و مستندات تصفیه شخص حقوقی.
د – تصویر مستندات تسویه حساب تسهیلات بانکی و دولتی دریافتی موضوع قانون.
ه – تصویر صورتجلسه انجمن اولیا و مربیان مشتمل بر اعلام انحلال و انجام کامل تعهدات قانونی.
3. درخواست انحلال می بایست توسط متقاضی در سامانه ثبت و مدارک مربوط بارگذاری شود. پس از بررسی اصول اسناد و مدارک و تأیید آن در سامانه توسط کارشناسی غیر دولتی، پرونده به شورای نظارت استان ارسال می گردد.
4. انحلال و توقف فعالیت مدرسه غیر دولتی صرفاً پس از پایان سال تحصیلی و مرکز غیر دولتی پس از پایان دوره نیمسال جاری امکان پذیر است.
5. متقاضی می بایست پس از انجام تشریفات قانونی یک نسخه آگهی انحلال شخص حقوقی منتشره در روزنامه رسمی کشور را به انضمام اصول مجوز تأسیس راه اندازی و اسناد و دفاتر قانونی واحد یا واحدهای غیردولتی تحت پوشش شخص حقوقی منحله به آموزش و پرورش تحویل نماید.
6. استرداد تضامین قانونی منوط به ارائه مستندات تسویه حساب تسهیلات بانکی و دولتی دریافتی موضوع قانون، ارائه مفاصا حساب بیمه و تأمین اجتماعی در طول فعالیت و سایر تعهدات قانونی شخص حقوقی خواهد بود.

ماده ۹ – تغییر محل استقرار مدرسه یا مرکز غیردولتی 

2. مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی می توانند در اجرای تبصره ماده (۳۱) قانون مطابق با ضوابط زیر نسبت به جابجایی و یا تبدیل به احسن نمودن محل فعالیت خود اقدام نمایند:
الف – درخواست جابجایی درون استانی پس از ثبت در سامانه به شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه مبدأ ارائه و پس از تأیید آن شورا و موافقت شورای نظارت استان، مجوز راه اندازی جدید مطابق ضوابط و مقررات و مفاد این دستورالعمل با حفظ کد مدرسه یا مرکز غیر دولتی صادر و مجوز قبلی ابطال می گردد.
ب – درخواست جابجایی برون استانی پس از ثبت در سامانه به شورای نظارت شهرستان، منطقه و ناحیه مبدأ ارائه و پس از موافقت شورای نظارت استان مبدأ، پرونده مؤسس به شورای نظارت استان مقصد ارسال و پس از موافقت آن شورا مجوز تأسیس جدید بدون نیاز به اخذ مجدد استعلامات عدم سوء پیشینه حراست و گزینش برای مؤسس و مجوز راه اندازی جدید با رعایت مقررات مربوط و ضوابط آیین نامه ی استقرار صادر و مجوزهای قبلی ابطال می شود.
تبصره ۱ – در صورت وجود مدرسه یا مرکز همنام در محل استقرار مورد درخواست متقاضی جابجایی موظف است نسبت به پیشنهاد نام جدید برای مدرسه یا مرکز و اخذ تأییدیه ی شورای نظارت استان اقدام نماید.
تبصره 2- جابجایی مدرسه غیر دولتی پس از پایان سال تحصیلی و مرکز غیر دولتی پس از پایان دوره نیمسال آموزشی امکان پذیر می باشد.
تبصره 3 – در صورت تغییر محل استقرار اخذ تأییدیه استحکام بنا و ضوابط فنی و ایمنی از اداره کل نوسازی مدارس استان جهت صدور مجوز راه اندازی جدید الزامی است.
3. اشخاص حقوقی می بایست تصویر صورتجلسه مجمع عمومی مبنی بر موافقت با تغییر محل استقرار را به پیوست درخواست و سایر مدارک لازم ارائه دهند.
4. زمان مراجعه به سامانه و ثبت درخواست جابجایی مدرسه غیر دولتی از ابتدای آبان ماه تا پایان تیرماه هر سال امکان پذیر بوده و مجوز راه اندازی مدرسه ی غیر دولتی صرفاً قبل از آغاز هر سال تحصیلی صادر می شود.

ماده ۱۰ – توقف موقت فعالیت مدرسه یا مرکز غیر دولتی 

1. مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی می توانند از طریق سامانه نسبت به ارائه درخواست توقف موقت فعالیت مدرسه غیر دولتی حداکثر تا پایان مرداد ماه هر سال و مرکز غیر دولتی تا پیش از آغاز دوره نیمسال آموزشی و پرورشی با ذکر دلایل به شورای نظارت شهرستان منطقه یا ناحیه ی متبوع اقدام نمایند.
2. تقاضای مذکور با دلایل و حسب مورد مستندات ارائه شده از سوی مؤسس به شورای نظارت استان ارسال می گردد.
3. ارائه تصویر مصوبه مجمع عمومی مبنی بر توقف موقت فعالیت همراه با درخواست اشخاص حقوقی الزامیست.
4. در صورت موافقت شورای نظارت استان با توقف موقت مدرسه یا مرکز مؤسس باید برابر ضوابط عمومی آموزش و پرورش نسبت به ارائه و تحویل مفاصاحسابهای ،قانونی ترازنامهی مالی پرونده ی تحصیلی دانش آموزان، دفاتر و اسناد قانونی و مجوز تأسیس و راه اندازی اقدام و تمهیدات لازم را جهت بایگانی سایر اسناد و مدارک فراهم نماید.
5. شورای نظارت شهرستان، منطقه یا ناحیه تدابیر و اقدامات لازم را جهت اداره مدرسه یا مرکز غیر دولتی تا پایان سال تحصیلی یا تقویم آموزشی به عمل می آورد.
6. توقف موقت مدرسه غیر دولتی پس از پایان سال تحصیلی جاری و مرکز غیر دولتی پس از پایان دوره نیمسال آموزشی امکان پذیر است.
6. توقف موقت مدرسه غیر دولتی پس از پایان سال تحصیلی جاری و مرکز غیر دولتی پس از پایان دوره/ نیمسال آموزشی امکان پذیر است.
7. درخواست توقف موقت یک ساله بوده و تمدید آن تا یک سال دیگر بلامانع است. عدم ارائه درخواست راه اندازی مجدد پس از مدت دو سال به منزله انصراف از فعالیت و انحلال مدرسه یا مرکز تلقی شده و مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی توسط شورای نظارت استان باطل می گردد. استرداد تضامین قانونی مؤسس منوط به انجام تمامی تعهدات قانونی از جمله ارائه تسویه حساب با اولیای دانش آموزان، ارائه تسویه حساب تسهیلات دریافتی موضوع مواد (۱۰) (۱۱) و (۱۳) قانون و ارائه مفاصا حساب های قانونی و ترازنامه های مالی دوران فعالیت می باشد.
تبصره 1 – مؤسسان مدارس غیر دولتی موظفند درخواست راه اندازی مجدد را از ابتدای آبان ماه تا پایان تیر ماه هر سال به شورای نظارت ارائه نمایند. صدور مجوز راه اندازی صرفاً قبل از آغاز هر سال تحصیلی انجام می شود.
تبصره 2 – در صورت انقضای اعتبار تأییدیه استحکام بنای فضای آموزشی یا راه اندازی مجدد مدرسه یا مرکز غیر دولتی در فضای آموزشی جدید اخذ تأییدیه ضوابط فنی و ایمنی و استحکام بنای جدید و رعایت ضوابط و مقررات آیین نامه استقرار الزامی است.

 

ماده ۱۱- صدور مجوز المثنی

1. چنانچه مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی به هر دلیل اعم از مفقودی، سرقت مخدوش شدن و … در دسترس نبوده یا غیر قابل استفاده باشد، مؤسس موظف است از طریق سامانه درخواست صدور مجوز المثنی نماید.
2. در صورت مفقودی مجوز، مؤسس می بایست ضمن اعلام کتبی به آموزش و پرورش متبوع، مراتب را از طریق نشر آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در یک نوبت اعلان عمومی نموده و یک نسخه از آن را به آموزش و پرورش ارائه دهد. در صورت وقوع جرم (سرقت یا تخریب عمدی و …) گواهی طرح شکایت در مرجع قضایی ذیصلاح نیز ارائه نماید.
3. صاحب مجوز می بایست در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و اقرار نامه ای با این مضمون که «مجوز تأسیس/ راه اندازی با مشخصات … متعلق به اینجانب از تاریخ … مفقود شده است و لذا مسئولیت هر گونه عواقب و آثار سوء استفاده با مشخصات از آن بر عهده اینجانب بوده و وزارت آموزش و پرورش و شورای نظارت استان یا شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی اختیار دارند اقدام قانونی لازم را برای جلوگیری از فعالیت یا تعطیلی فعالیت غیر مجاز مدرسه یا مرکز … را در صورتی که با سوء استفاده از مجوز مفقوده انجام شود مطابق با ضوابط و مقررات جاری به عمل آورند.» امضا و اصل آن را به آموزش و پرورش ارائه دهد.
4. مجوز تأسیس با شماره و تاریخ مجوز اصلی و با قید عبارت المثنی در مجوز و با دریافت هزینه صدور به نام متقاضی صادر می شود.
5. در صورت مفقودی، سرقت، مخدوش شدن و … مجوز راه اندازی، مؤسس می بایست با رعایت مفاد دستور العمل حاضر نسبت به اخذ مجدد مجوز راه اندازی اقدام نماید.

 

ماده ۱۲- سایر مقررات

1. صدور مجوز تأسیس و راه اندازی موضوع ماده (۳۳) قانون تابع مفاد این دستور العمل میباشد. مجوزها با حفظ نام و کد واحد آموزشی فعال به نام شخص حقیقی با حقوقی واجد شرایط صادر و مجوزهای قبلی ابطال می گردد.
2. تمامی درخواست های شخص حقوقی اعم از توسعه، توقف موقت، انحلال، جابجایی و … باید با امضای مقام مجاز ارائه شود. نماینده حقوقی در صورتی می تواند رأساً نسبت به ارائه درخواست اقدام نماید که این اختیار برای نماینده حقوقی در اساسنامه با صورتجلسه مجمع عمومی تصریح شده باشد.
3. هر گونه تغییر در اساسنامه اشخاص حقوقی باید به اطلاع آموزش و پرورش رسیده و یک نسخه گواهی ثبت آخرین تغیرات شخص حقوقی ارائه شود.
4. در راستای اجرای بهینه این دستور العمل و شفافیت فعالیت ها درآمد و هزینه های مدارس و مراکز غیر دولتی، سازمان ترتیبی اتخاذ می نماید تا فرایندهای مربوط به معرفی مدارس و مراکز غیر دولتی و خدمات آموزشی و پرورشی قابل ارائه از سوی آنان، ابلاغ شهریه، شهریه پرداختی انتقاد قرارداد با عوامل اجرایی و کارکنان و اولیای دانش آموزان و سایر هزینه ها از جمله هزینه اجازه و تجهیز فضای آموزشی و پرورشی در سامانه ثبت گردد. اطلاعات و داده های مربوط توسط مؤسسان، اولیای دانش آموزان و عوامل اجرایی و کارکنان مدارس و مراکز غیر دولتی در سامانه بارگذاری شده و قابل مشاهده برای عموم خواهد بود.
5. رعایت مفاد دستور العمل ها و بخشنامه های مربوط به مدیریت تعارض منافع در حوزه آموزش و پرورش لازم الرعایه است.
6. مصوبات قبلی شورای سیاستگذاری که مغایر با مفاد این دستور العمل می باشد لغو می گردد.
دستور العمل حاضر در (۱۲) ماده در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مورخ 1400/12/23 تصویب شد و به تأیید وزیر آموزش و پرورش رسید که پس از ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

 

مقررات مرتبط : رای شماره ۱۷‍۰۳ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۳/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (ابطال تبصره ۱ ذیل بند ۳-۲ از ماده ۲ دستورالعمل)

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی