ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم (بخشنامه شماره 200/97/81 ص مورخ 1397/05/25 رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور)
به پیوست تصویر آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم به شماره 26709 مورخ 1397/02/19 مبنی بر نحوه واگذاری فعالیت های مالیاتی به بخش غیردولتی که به تصویب و امضاء وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است، برای اطلاع ارسال می گردد.
سیدکامل تقوی نژاد
آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 (بخشنامه شماره 26709 مورخ 1397/02/19 وزیر امور اقتصادی و دارایی)
لغو به موجب آیین نامه شماره 214909 مورخ 1402/11/03 وزیر امور اقتصاد و دارائی
بسمه تعالی
آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31
بنا به پیشنهاد شماره 17053 /200 مورخ 13 /10 /1396 سازمان امور مالیاتی کشور و به استناد تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه های بعدی آن به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مؤدیان، آیین نامه اجرایی نحوه واگذاری فعالیت های مالیاتی به بخش غیردولتی در قالب 5 ماده و 3 تبصره به شرح زیر تصویب می شود:
ماده 1 – در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح ذیل به کار می روند؛
الف – سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
ب – برون سپاری: واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت های سازمانی مشخص قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت، برای تسهیل امور مؤدیان، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی.
ج – بخش غیردولتی: اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی و موسسات عمومی غیردولتی، یا مجامع حرفه ای و تشکل های صنفی که طبق قانون تشکیل شده اند.
د – دفتر: واحد (شخص حقیقی یا حقوقی) زیرمجموعه بخش غیردولتی است که علاوه بر مجوزهای قانونی مربوط از مراجع ذیصلاح، دارای مجوز از سازمان برای ارائه فعالیت های موضوع این آیین نامه می باشد.
هـ – جامعه: جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران ( موضوع ماده 2 تصویب نامه شماره 12062 /ت 42939 مورخ 28 /1 /1391 هیأت محترم وزیران).
و – مؤدی: کلیه اشخاص مشمول قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده.
ز – امور نهادی: اموری است که جزو تکالیف و وظایف ذاتی سازمان می باشد و انجام آن توسط بخش غیردولتی مشمول پرداخت حق الزحمه می باشد.
ح – امور غیرنهادی: اموری است که جزو تکالیف یا مربوط به درخواست های مؤدیان مالیاتی می باشد و انجام آن توسط بخش غیردولتی مشمول پرداخت کارمزد می باشد.
ط – حق الزحمه: مابه ازای ارائه خدمات نهادی به سازمان است که مطابق تفاهم نامه یا قرارداد منعقده توسط سازمان به ارائه کننده خدمت با رعایت مقررات قانونی مربوط پرداخت می شود.
و – کارمزد: مابه ازای ارائه خدمات غیرنهادی به مؤدی است که برابر تعرفه مصوب مراجع ذیصلاح مربوط توسط ارائه دهنده خدمت از مؤدی دریافت می شود.
ماده 2 – فعالیت های قابل واگذاری
سازمان مجاز است در اجرای مقررات تبصره 2 ماده 219 قانون مالیات های مستقیم فعالیت های موضوع این آیین نامه را در قالب امور زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط و مفاد این آیین نامه برون سپاری نماید;
الف) امور نهادی
– شناسایی و واحدیابی مؤدیان.
– ابلاغ اوراق مالیاتی.
– تدوین محتوای آموزشی و ارائه خدمات آموزشی به مؤدیان و کارکنان سازمان.
– تحلیل و پردازش داده های مالیاتی.
ب) امور غیرنهادی
– ثبت نام مؤدیان در نظام مالیاتی.
– دریافت فهرست های مربوط به فصل مالیات بر درآمد حقوق و سایر مالیات های تکلیفی و خدمات مربوط به واریز مالیات متعلقه.
– ارائه خدمات مربوط به فرآیندهای دریافت و ثبت ارسال اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده.
– ارائه خدمات لازم به منظور پرداخت انواع مالیات ها به صورت مستقیم به حساب های تعیین شده از طرف سازمان.
– ارائه خدمات به منظور وصول مالیات در مواردی که مالیات به صورت مقطوع می باشد. (ابطال اطلاق)
– ارائه انواع گواهی ها و مفاصاحساب های مالیاتی صادره از طریق سامانه های سازمان.
– ارائه خدمات مربوط به دریافت، ثبت و پیگیری انواع درخواست های مؤدیان از طریق سامانه های سازمان (از قبیل اعتراضات، شکایات، استرداد، تقسیط، بخشودگی جرایم، مفاصاحساب، رفع ممنوع الخروجی).
– اعلام صورت وضعیت بدهی مالیاتی یا صورت حساب مالیات پرداختی.
-ارائه خدمات مربوط به دریافت و ارسال فهرست معاملات.
– باجه خدمات فنی، فناوری اطلاعات و مرکز پاسخگویی و مشاوره ای مالیاتی (call center).
تبصره – سایر فعالیت های قابل واگذاری که در این ماده درج نگردیده است با رعایت مقررات قانونی مربوط بنا به پیشنهاد سازمان و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی به خدمات موضوع این ماده اضافه خواهند شد.
ماده 3 – وظایف سازمان
1 – 3 – ضوابط برون سپاری هر یک از فعالیت های موضوع ماده 2 این آیین نامه مشتمل بر چارچوب تفاهم نامه، ضمانت های مورد نیاز، احراز و تایید صلاحیت دفتر، آموزش، نحوه ارائه گواهی های مالیاتی، نظارت و بازرسی، رسیدگی به تخلفات و رفع اختلاف، تدوین استانداردهای زیرساخت مورد نیاز جهت ارائه خدمات، نحوه دسترسی به سامانه های سازمان، محدود نمودن یا قطع موقت یا دائم و شرایط تعیین اعتبار و تمدید مجوز انجام فعالیت های موضوع این آیین نامه در مقررات و شیوه نامه های اجرایی آن با رعایت مقررات قانونی مربوط توسط سازمان تهیه و با امضای رئیس کل سازمان ابلاغ می شود.
2 – 3 – به منظور حصول اطمینان از صحت، دقت و سهولت ارائه خدمات موضوع این آیین نامه، سازمان نسبت به انجام نظارت و اخذ گزارش های عملکردی و مالی فعالیت های انجام شده بخش غیردولتی، در تمامی نقاط مختلف کشور اقدام می نماید.
3 – 3 – بررسی تقاضاهای صدور، تمدید و یا لغو مجوز انجام فعالیت های موضوع این آیین نامه و اعلام نتایج حاصله به درخواست کننده و مراجع ذیربط.
4 – 3 – سازمان مکلف است در هنگام واگذاری فعالیت های موضوع این آیین نامه مراتب تعهدات و تکالیف دفاتر را در شیوه نامه موضوع بند 1 – 3 درج و در هنگام عقد قرارداد نسبت به اخذ تعهدات رسمی لازم از طرف قرارداد اقدام نماید.
5 – 3 – در برون سپاری فعالیت های مالیاتی موضوع این آیین نامه مؤسسات موضوع ماده 30 اساسنامه جامعه و اعضای آن در اولویت قرار دارند.
6 – 3 – سازمان می تواند واگذاری برخی از فعالیت های موضوع این آیین نامه را در قالب تفاهم نامه یا قرارداد به بخش غیردولتی واگذار نماید.
تبصره 1: سازمان می تواند در صورت هرگونه قصور یا تخلف توسط دفتر، نسبت به لغو مجوز ارائه خدمات مالیاتی موضوع این آیین نامه و قطع همکاری با دفتر رأساً اقدام نماید.
تبصره 2: کارمزد یا حق الزحمه خدمات و تغییرات بعدی آن با رعایت مقررات قانونی مربوط و پس از کسب موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی با سازمان خواهد بود.
ماده 4 – وظایف بخش غیردولتی
1 – 4 – بخش غیردولتی موظف است ضمن انجام برنامه ریزی و هماهنگی لازم متناسب با نیاز سازمان، نسبت به نحوه ارائه فعالیت های موضوع ماده 2 این آیین نامه، بر عملکرد دفاتر در سراسر کشور نظارت و درخواست های مربوط به ایجاد دفاتری که متقاضی ارائه فعالیت های مزبور می باشند را پس از بررسی و تأیید نهایی برای سازمان ارسال نمایند.
2 – 4 – دفتر موظف است جهت ارائه فعالیت های موضوع ماده 2 این آیین نامه امکانات اداری و زیرساخت های لازم را مطابق ضوابطی که در شیوه نامه های اجرایی بند 1 – 3 این آیین نامه تعیین می گردد، فراهم کند.
3 – 4 – در مواردی که بخش غیردولتی عضو جامعه نمی باشد، دفتر می بایست دارای یک نفر مسئول فنی مالیاتی بازنشسته مورد تأیید سازمان با حداقل 10 سال سابقه خدمت در مشاغل مالیاتی و یا یک نفر عضو جامعه باشد، ضمناً ارائه گواهی ها و مفاصاحساب های مالیاتی در خصوص خدمات موضوع این آیین نامه در دفتر صرفاً با امضای مسئول فنی مالیاتی قابل انجام است.
4 – 4 – دفتر مکلف به رعایت مقررات و ضوابط مالی و تعرفه های مصوب ابلاغی از سوی سازمان و مراجع ذیربط و نصب آن در معرض دید مؤدیان و بازرسان سازمان می باشد و در صورت تخلف از این امر و یا دریافت مبالغ بالاتر از تعرفه مصوب، سازمان می تواند نسبت به قطع موقت سرویس ارائه خدمات آن دفتر اقدام نماید این موضوع مانع از پیگیری مؤدی و برخورد قانونی سایر مراجع ذیربط با متخلف نخواهد بود.
5 – 4 – حفظ محرمانگی کلیه اطلاعات مؤدیان مالیاتی که در چارچوب این آیین نامه در اختیار دفتر قرار می گیرد، ضروری است و در صورت افشاء به غیر و استفاده در موارد غیر از خدمات مشمول برون سپاری، متخلف مشمول احکام مقرر در ماده 648 قانون مجازات اسلامی، قانون مالیات های مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین مربوط خواهد بود.
6 – 4 – مادامی که مشاوران رسمی مالیاتی و همچنین مسئول فنی مالیاتی موضوع بند 3 – 4، خدمات مشاوره ای و یا نمایندگی به مؤدیان مالیاتی ارائه می نمایند، مجاز به ارائه خدمات موضوع این آیین نامه نمی باشد.
7 – 4 – در صورت تخلف بخش غیردولتی یا دفتر از اجرای تکالیف مقرر در این آیین نامه یا مسامحه در حفظ و حراست از اسناد و مدارک مالیاتی چنانچه خسارتی به سازمان یا مؤدی وارد گردد، مسئولیت جبران خسارت وارده حسب مورد به عهده بخش غیردولتی یا دفتر است. در صورت عدم جبران خسارت وارده به سازمان ظرف مهلت تعیین شده از طریق سازمان، موضوع از طریق مراجع قانونی قابل پیگرد خواهد بود.
8 – 4 – دفتر حق ایجاد شعبه برای ارائه فعالیت های موضوع این آیین نامه را بدون کسب مجوز از سازمان ندارد و همچنین حق انتقال و یا واگذاری مجوز فعالیت های برون سپاری شده موضوع ماده 2 این آیین نامه به غیر، از طریق انتقال مجوز کلی دفتر و یا از طریق انتقال مسئولیت انجام فعالیت های یاد شده، ممنوع است.
ماده 5 – در صورت استفاده مؤدی از خدمات موضوع بند «ب» ماده (2) این آیین نامه، در اجرای مقررات تبصره یک ماده 148 قانون مالیات های مستقیم هزینه های پرداخت شده بابت استفاده از خدمات مذکور در چارچوب تعرفه بخش غیردولتی به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته خواهد شد.
مسعود کرباسیان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
ر.ک: رای شماره ۲۴۳۲ مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۲۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (ابطال اطلاق ردیف ۵ از بند (ب) ماده ۲ «آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۲ ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم»)