آیین نامه اداری و استخدامی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی تهیه و متن نهایی آن در راستای مفاد بند (۹) ماده (۱۱) و بند (۵) ماده (۱۴) اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ به تصویب هیات امنای کمیته امداد رسیده و طی مکاتبه شماره ۵/۰۲/۹۲۸۳۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ نیز توسط معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری مد ظله العالی تایید و ابلاغ گردیده است.
آیین نامه اداری و استخدامی
برابر ماده (۳) اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) ابلاغی مورخ ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ امداد امام دارای شخصیت حقوقی و مقررات مالی، اداری و استخدامی مستقل است که تحت نظارت عالیه مقام معظم ولایت مطلقه فقیه وطبق مفاد اساسنامه اداره می شود و نظر به بند (۹) ماده (۱۱) و بند (۵) ماده (۱۴) اساسنامه مزبور، آیین نامه اداری و استخدامی امداد امام که در چارچوب ضوابط ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری تهیه و تدوین شده به شرح ذیل می باشد.
فصل اول – کلیات
ماده ۱ – اصطلاحات به کار رفته در این آئین نامه با معانی مشروح زیر می باشند :
امداد امام : کمیته امداد امام خمینی (ره) در این آیین نامه به اختصار امداد امام نامیده می شود.
دفتر : منظور دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد.
هیات امناء : منظور هیأت امناء کمیته امداد امام خمینی (ره) می باشد که به انتخاب و حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به این سمت منصوب می گردند.
رئیس امداد : منظور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) میباشد که به پیشنهاد هیأت امناء و حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به این سمت منصوب و بالاترین مقام اجرایی امداد امام محسوب می شود. تمامی مجتمع ها، شرکتها، مؤسسات، واحدهای تابعه و وابسته امداد امام (اعم از اقتصادی، خدماتی و حمایتی) زیر نظر رئیس امداد امام اداره خواهد شد. ایشان مسؤل اجرای کلیه امور و هدایت فعالیت ها و حفظ حقوق و منافع امداد امام است و وظایف خود را در چارچوب منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، اساسنامه و مصوبات هیأت امناء به انجام می رساند.
مقام مجاز : فرد یا افرادی هستند که از طرف رئیس امداد امام قسمتی از اختیارات و مسئولیت های اداری و استخدامی به آنها تفویض می گردد. تفویض اختیار رئیس امداد امام موجب سلب اختیار و رافع مسئولیتهای ایشان نمی باشد.
ضوابط ابلاغی دفتر : منظور سیاستها و ضوابط ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است.
رکن نظارتی : منظور معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است که در ماده ۱۲ اساسنامه امداد امام به عنوان رکن نظارتی امداد امام تعیین شده است.
آیین نامه : منظور آیین نامه اداری و استخدامی امداد امام می باشد.
استخدام : عبارت است از فرایند شناسایی، گزینش، جذب و پذیرفتن اشخاص حقیقی از بین داوطلبین برای خدمت تمام وقت در یکی از پست های بلاتصدی در چهارچوب مفاد این آیین نامه و دستورالعمل های مصوب ابلاغی امداد امام.
واحدهای تابعه : واحدهای تابعه در این آیین نامه شامل واحدهای ستاد مرکزی، ادارات کل استان ها و ادارات اجرایی شهرستان ها، مراکز و موسسات غیر مستقل و عناوین مشابهی است که برای انجام وظایف امداد امام در ساختار تشکیلاتی امداد امام پیش بینی شده است. موسسات وابسته موسساتی هستند که دارای اساسنامه بوده و استقلال مالی و تشکیلاتی دارند. (مجتمع اقتصادی تا هنگامی که مطابق اساسنامه مصوب هیأت امناء امداد امام و توسط هیات مدیره منتخب رئیس امداد امام اداره می گردد، موسسه وابسته محسوب می شود. واحدهای امداد امام در خارج از کشور به عنوان موسسات وابسته محسوب می شوند.) مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه تحت هیچ شرایطی موسسه وابسته امداد امام تلقی نمی شوند.
عضو ثابت : عضوی است که برای یکی از پست های سازمانی مصوب امداد امام و در یکی از وضعیت های استخدام رسمی، رسمی آزمایشی، پیمانی و مأمور به خدمت اشتغال می یابد.
عضو موقت : به عضوی اطلاق می گردد که به صورت موقت جهت فعالیت های غیر مستمر مورد نیاز بر مبنای برنامه و بودجه مصوب سالانه امداد امام به کار گرفته می شود که در موارد ضروری و خاص می تواند با تایید هیات امنا و تشخیص رئیس امداد امام جهت فعالیت های مستمر بکارگیری شود.
عضو افتخاری : عضو افتخاری به نیروی داوطلب مردمی اطلاق می شود که بدون قصد انتفاع و بنا به درخواست شخصی و به صورت موقت با امداد امام همکاری می نماید.
کارکنان : کلیه افرادی که جهت انجام وظایف امداد امام به صورت ثابت یا موقت به کارگیری می شوند.
آماده به خدمت : وضع عضو ثابتی می باشد که تصدی هیچ پست سازمانی را به عهده ندارد و در انتظار ارجاع به یک واحد سازمانی یا اختصاص پست سازمانی مطابق ضوابط مربوطه است.
فصل دوم – ساختار و تشکیلات
ماده 2- امداد امام موظف است نمودار تشکیلات کلان ستاد مرکزی و مؤسسات وابسته تا سطح ادارات کل و ساختار نیروی انسانی در چهارچوب وظایف مصرح در اساسنامه، ضوابط ابلاغی دفتر و مفاد این آئین نامه تهیه و پس از بررسی توسط شورای سرمایه انسانی و تأیید رئیس امداد امام به تصویب هیأت امناء رسانده و برای رکن نظارتی ارسال نماید.
تبصره ۱ – ایجاد واحد سازمانی جدید و بازنگری نمودار و تشکیلات کلان، مستلزم طی فرآیند تعیین شده در ماده فوق می باشد. تبصره ۲ – اصلاح تغییر عناوین و جابجایی پست های سازمانی مصوب با تایید رئیس امداد امام امکان پذیر است و گزارشات تغییرات به عمل آمده حداقل هر شش ماه یک بار برای رکن نظارتی دفتر ارسال می شود.
تبصره 3- هر یک از اعضای ثابت، متصدی یکی از پست های سازمانی خواهد بود و تصدی بیش از یک پست سازمانی ممنوع می باشد. به کارگیری افراد بدون داشتن پست سازمانی ممنوع است.
تبصره ۴ – امداد امام هر پنج سال یک بار نمودار تشکیلات و ساختار سازمانی خود را مورد بازنگری قرار خواهد داد.
تبصره ۵ – پست های مدیریتی پایه و بالاتر حداکثر به میزان (۲۰) درصد مجموع پست های مصوب تعیین می گردد و ایجاد پست سازمانی مدیریتی غیر ضروری ممنوع است.
تبصره ۶ – رئیس امداد امام می تواند در صورت تصویب هیئت امنا و در شرایط خاص وظایف پست های سازمانی امداد را بدون تعهد و تبدیل وضعیت استخدامی بلاتصدی به اعضای موقت به صورت یک سال تفویض نماید که این مدت مطابق مفاد فوق الذکر قابل تمدید خواهد بود.
ماده 3- افزایش نیروی انسانی موقت یا انجام کار معین یا موارد خاص صرفاً با تصویب و مجوز شورای سرمایه انسانی و تأمین بودجه و اعتبار مربوطه مجاز می باشد و در صورت نیاز به خدمات عضو موقت و رضایت از عملکرد وی با رعایت سقف بودجه مصوب سالانه، تمدید قرارداد بلامانع است.
تبصره – امداد امام در به کارگیری تعداد اعضای موقت تابع ضوابط ابلاغی دفتر است.
ماده ۴ – به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت برخط مشی ها و رویه های موثر بر بهینه سازی و توانمند سازی و استفاده حداکثری از ظرفیت فکری و ایجاد تمرکز در امور مربوط به سرمایه انسانی در امداد امام از جمله انتصابات، طبقه بندی مشاغل ارزیابی عملکرد کارکنان جذب و استخدام جبران خدمات (حقوق و مزایا و رفاهیات) آموزش و بهسازی نیروی انسانی شورای سرمایه انسانی امداد امام با ترکیب زیر تشکیل می گردد:
1. رئیس امداد امام یا نماینده ایشان (رئیس)
2. معاون اداری و مالی
3. رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش
4. مدیرکل دفتر تشکیلات، بهبود روشها و تحول اداری
5. مدیرکل امور اداری و رفاه کارکنان (دبیر)
تبصره ۱ – بر اساس تشخیص رئیس شورا، از هر یک از معاونین یا مدیران مستقل مربوط یا سایر صاحب نظران بدون حق رأی دعوت بعمل می آید.
تبصره 2- مصوبات شورا باید در چهارچوب این آئین نامه، ضوابط ابلاغی دفتر و مصوبات هیأت امناء امداد امام باشد.
تبصره 3- شورای سرمایه انسانی می تواند برای انجام امور کارشناسی منطبق با وظایف پیش بینی شده نسبت به تشکیل کمیته های تخصصی مرتبط اقدام نماید.
ماده ۵ – اهم وظایف شورای سرمایه انسانی به شرح زیر است :
الف) بررسی و تصویب چشم انداز، سیاست ها و خط مشی های سرمایه انسانی در چهارچوب و افق چشم انداز مصوب هیات امناء امداد امام و با رعایت مفاد این آیین نامه.
ب) بررسی و تصویب برنامه های میان مدت و کوتاه مدت در زمینه تأمین، توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی از جمله توانمندسازی و آموزش کارکنان و بررسی و تصویب دستورالعمل های مربوطه در چهارچوب ضوابط ابلاغی دفتر و مصوبات هیات امناء امداد امام.
ج) نظارت بر اجرای فرآیندهای مدیریت و برنامه ریزی سرمایه انسانی از جمله جذب و استخدام امور اداری و کارگزینی آموزش و توانمند سازی رفتار سازمانی مدیریت و ارزیابی عملکرد جبران خدمت و خدمات فرهنگی رفاهی کارکنان.
د) اتخاذ تصمیم و ارائه راه حل های مناسب در مواجهه با چالش ها و نیازهای سرمایه انسانی امداد امام.
ھ) انجام سایر وظایفی که از سوی رئیس امداد امام بـه این شورا ارجاع می شود.
ماده ۶ – فرآیند تشکیل جلسات شورای سرمایه انسانی به شرح زیر است :
الف) جلسات شورا در هر ماه حداقل یک بار تشکیل می گردد و جلسه فوق العاده بنا به دستور رئیس امداد امام یا به پیشنهاد هر یک از اعضاء و تایید رئیس شورا با اعلام دستور جلسه تشکیل خواهد شد.
ب) مسئول اطلاع رسانی تشکیل جلسه، پیگیری مصوبات و ارسال به موقع دستور جلسات و صورتجلسات برعهده دبیر جلسه می باشد.
ج) جلسات شورا با حضور رئیس شورا و با اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت.
د) صورت جلسه باید به امضای اعضای حاضر در جلسه برسد و توسط رئیس امداد امام به مبادی ذیربط ابلاغ گردد.
فصل سوم – ورود به خدمت و استخدام
ماده ۷ – ورود به خدمت افرادی که داوطلب استخدام در امداد امام می باشند براساس مجوزهای صادره و نیاز واقعی در چهارچوب ساختار و پست های سازمانی مصوب و با رعایت شرایط احراز شغل و ضوابط این آیین نامه و مصوبات هیأت امناء وکسب موافقت رئیس امداد امام، از طریق آگهی، آزمون کتبی و مصاحبه، گزینش و نیز توجه به اصل شایستگی، تعهد، تقوا ولایت مداری، توانمندی و سطح تحصیلات و برابری فرصت ها از بین مستعدترین و متعهدترین افراد واجد شرایط صورت می گیرد. نحوه برگزاری آزمون و گزینش افراد مورد نیاز امداد امام مطابق مفاد دستورالعمل مربوطه امداد امام می باشد.
ماده 8- افراد داوطلب استخدام در امداد امام باید دارای شرایط ذیل باشند :
1. اعتقاد به دین مبین اسلام و پایبندی و التزام عملی به شرع مقدس
2. التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل مترقی ولایت فقیه
3.تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
4. عدم اشتغال به کار رسمی و پیمانی و قراردادی تمام وقت در سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی
5. عدم عضویت در گروهک های الحادی و ضدانقلاب و احزاب سیاسی معاند با نظام
۶. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا سطح دو حوزه برای کارکنان در مشاغل اداری و تخصصی
7. داشتن حداقل (۲۰) سال تمام و حداکثر (۴۰) سال سن
8. انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائمی برای مردان
9. عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم سوء پیشینه و نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر
10. داشتن حسن سابقه، سلامت جسمانی منطبق با شغل و سلامت روانی و توانایی انجام کار و وظایف محوله
11. موفقیت در مراحل پذیرش (آزمون، مصاحبه، گزینش، دوره های آموزشی بدو خدمت و کارآموزی)
تبصره 1- جذب و به کارگیری افراد متخصص و متعهد مورد نیاز امداد امام با مدرک تحصیلی دکتری یا سطح ۴ حوزوی تا حداکتر (۴۵) سال سن تمام بلامانع است.
تبصره 2- استخدام ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان مشمول مقررات خاص خود می باشد.
تبصره 3- استخدام افراد دارای تابعیت مضاعف ممنوع است.
تبصره 4- به کارگیری موقت اتباع خارجی در موارد ضروری برحسب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. تبصره 5- نحوه تسری قانون منع به کارگیری بازنشستگان در امداد امام تابع ضوابط ابلاغی دفتر می باشد.
ماده 9- افرادی که برای استخدام در پست های سازمانی مصوب در امداد امام انتخاب می شوند در بدو خدمت یک دوره حداقل سه ساله و حداکثر پنج ساله به صورت پیمانی به کارگیری می شوند.
تبصره 1- چنانچه با افرادی که دوره پیمانی را طی می کنند در حین دوره یا پایان دوره پیمانی، به همکاری آنها با امداد امام خاتمه خدمت داده شود حقوق و مزایای دوران خدمت پیمانی و مزایای بازخرید سنوات خدمت و مرخصی های ذخیره شده به آنان قابل پرداخت خواهد بود. امداد امام هیچ گونه تعهد دیگری نسبت به این گونه افراد ندارد.
تبصره 2- تمدید قرارداد کسانی که ارزیابی دوره پیمانی آنان منفی باشد، ممنوع است و باید با آنان تسویه حساب گردد.
ماده 10- تبدیل وضعیت عضو پیمانی به رسمی آزمایشی، منوط به طی یک دوره کارآموزی در ادارات اجرایی مطابق دستور العمل مربوطه می باشد.
تبصره – موارد استثناء ضمن داشتن دلایل کافی، صرفاً با تایید شورای سرمایه انسانی و تصویب رئیس امداد امام امکان پذیر می باشد.
ماده ۱۱ – حداقل مدت زمان تبدیل وضعیت رسمی آزمایشی به رسمی یک سال می باشد که مطابق مفاد دستورالعمل مربوطه اقدام می گردد.
ماده 12- استخدام و به کارگیری افرادی که در اجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری یا آراء قانونی مراجع ذی صلاح از انجام خدمات دولتی محروم شده اند ممنوع است.
ماده ۱۳ – کارکنان امداد امام مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل در دستگاه ها، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و مؤسسات عمومی می باشند.
ماده ۱۴ – در صورت نیاز، استفاده از ظرفیت نیروهای امریه (مشمولین وظیفه، سربازان و طلاب) در امداد امام مجاز می باشد.
ماده 15- به کارگیری نیروهای افتخاری مطابق مفاد دستورالعملی است که توسط شورای سرمایه انسانی تصویب و توسط رئیس امداد امام ابلاغ می شود.
فصل چهارم – انتصاب ارتقاء و تغییر شغل
ماده ۱۶- انتصاب کارکنان در امداد امام بر اساس تعهد، تخصص، لیاقت، شایستگی، کارآمدی، استعداد، رشد خلاقیت، حسن خلق، دانش و مهارت لازم و تجارب مکتسبه در مشاغل مورد تصدی و احراز شرایط و نیز گذراندن دوره های آموزشی و همچنین عملکرد موفق در مشاغل قبلی با تأیید مدیر مافوق آنان مطابق مفاد دستورالعمل مربوطه صورت خواهد گرفت.
ماده ۱۷- هرگونه تغییر، انتقال موقت و قطعی و ارتقاء شغل اعضای ثابت امداد امام مشروط به نیاز واحد سازمانی، احراز شرایط، گذراندن دوره های آموزشی لازم و رضایت بخش بودن ارزیابی عملکرد و رفتار شغلی آنان و همچنین تغییر محل خدمت، تعیین سنوات قابل قبول سوابق تجربی مرتبط یا غیر مرتبط و نیز تنزل پست سازمانی براساس دستورالعمل مربوطه می باشد.
ماده ۱۸ – در هنگام انتقال و تغییر محل خدمت و صدور مجوز به کارگیری کارکنان، رعایت توازن بخشی نیروی انسانی و توجه به تناسب حجم فعالیت ها با تعداد کارکنان در واحدهای مربوطه الزامی است.
ماده ۱۹ – انتقال و ماموریت کارکنان رسمی و پیمانی از سایر دستگاه های اجرایی و نهادهای تحت پوشش دفتر، در صورتی که واجد شرایط لازم باشند، با رعایت مقررات مربوط و داشتن پست سازمانی مصوب بلاتصدی با مجوز شورای سرمایه انسانی امداد امام بلامانع است. حقوق و مزایای این افراد در صورتی که توسط امداد امام پرداخت شود با توجه به شرایط تحصیلی و تجربی و پست سازمانی مورد تصدی بر اساس ضوابط و مقررات مورد عمل امداد امام خواهد بود.
تبصره – مأموریت و انتقال کارکنان رسمی و پیمانـی بـه خـارج از امداد، با مجوز رئیس امداد امام بلامانع است.
ماده ۲۰ – انتصاب و به کارگیری نیرو در دفاتر خارج از کشور مطابق دستورالعملی است که توسط رئیس امداد امام ابلاغ می گردد.
ماده ۲۱ – انتصاب مدیران بر اساس نظام جانشین پروری و شایسته گزینی با رویکرد جوان گرایی و با در نظر گرفتن تخصص و تدین در چارچوب سیاست های تعیین شده توسط هیأت امناء مطابق مفاد دستورالعمل مربوطه صورت خواهد گرفت.
تبصره – به کارگیری افراد خارج از امداد امام در مشاغل مدیریتی در چهارچوب سیاست های ابلاغی هیات امنا و با تایید رئیس امداد امام، امکان پذیر می باشد.
فصل پنجم – توانمند سازی کارکنان و ارزیابی عملکرد
ماده ۲۲ – به منظور توانمند سازی، ارتقای سطح دانش و اثر بخشی در کارایی مدیران و کارکنان، متناسب با نیازهای عمومی و تخصصی واحدهای تابعه امداد امام، لازم است نظام آموزش و بهسازی کارکنان به نحوی باز طراحی، روزآمد و اجرا شود تا ضمن متناسب سازی دانش، تخصص و مهارت، باعث ایجاد انگیزه و بروز شایستگی های عمومی و حرفه ای کارکنان شده و مسیر ارتقاء شغلی به مراتب بالاتر فراهم گردد.
ماده ۲۳ – برنامه آموزش های اولیه و ضمن خدمت کارکنان امداد امام از نظر محتوایی در قالب چهار سطح طراحی و به اجرا در می آید. این سطوح آموزشی عبارتند از:
الف) دوره های توجیهی آموزشی بدو خدمت
ب) دوره های آموزش (عمومی)
ج) دوره های آموزش شغلی (تخصصی)
د) دوره های آموزش بهبود مدیریت
تبصره ۱ – طراحی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت بر اساس دستور العملی است که توسط شورای سرمایه انسانی تصویب و توسط رئیس امداد امام ابلاغ می شود.
تبصره 2- اعزام کارکنان برای شرکت در دوره های آموزشی بلند مدت در داخل یا خارج کشور که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی یا معادل آن گردد با هزینه امداد امام یا استفاده از ماموریت آموزشی مجاز نمی باشد.
تبصره 3- ادامه تحصیل کارکنان در ساعت غیر اداری و حداکثر تا یک مقطع تحصیلی از آخرین مدرک قبل از زمان همکاری و مشروط به ارتباط رشته تحصیلی با شغل و تایید شرایط از سوی شورای سرمایه انسانی امکان پذیر خواهد بود و امداد امام هیچ گونه مسئولیتی در قبال ارتقاء تحصیلات بیش از یک مقطع را ندارد.
تبصره 4- ایثارگران مشمول مقررات خاص خود می باشند
ماده 24- امداد امام موظف است دستورالعمل افزایش و ارتقای توانمندی کارکنان خود را تهیه و به مورد اجرا گذارد. کارکنان امداد امام مکلفند نسبت به توانمندسازی و افزایش مهارتها و توانایی شغلی خود مطابق دستورالعمل مذکور اقدام نمایند.
ماده 25- امداد امام موظف است به منظور استقرار نظام مدیریت عملکرد، نحوه ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه و ارزشیابی عملکرد کارکنان را در جهت برقراری نظام انگیزشی مورد نیاز به صورت دوره ای مطابق دستورالعمل مذکور اقدام نماید.
فصل ششم – حقوق و مزایا و امور رفاهی
ماده 26- با توجه به ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و به استناد ماده (۳) اساسنامه امداد امام، نظام پرداخت حقوق و مزایای اعضای ثابت امداد امام مطابق امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و در چارچوب ضوابط ابلاغی دفتر می باشد.
تبصره – هرگونه تغییر در نظام حقوق و مزایای اعضای ثابت امداد امام، پس از تصویب هیأت امنا و در چارچوب ضوابط ابلاغی دفتر و تأیید رکن نظارتی خواهد بود.
ماده 27- کلیه پرداختها و خدمات رفاهی و بیمه ای در قالب بودجه مصوب امداد امام و مطابق دستورالعمل خدمات رفاهی کارکنان و در چارچوب ضوابط ابلاغی دولت قابل پرداخت است.
ماده 28- امداد امام می تواند متناسب با بودجه های مصوب، کارکنان و افراد تحت تکفل آنها را بنا به درخواست و مشارکت آنان از طریق یکی از مؤسسات بیمه گر تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دهد.
تبصره – امداد امام مطابق با ضوابط ابلاغی دفتر، ملزم به برقراری بیمه عمر و حوادث و تامین هزینه آن از محل بودجه مصوب سالانه و با مشارکت کارکنان می باشد.
فصل هفتم – تکالیف و حقوق کارکنان
ماده 29- ساعت کار کارکنان امداد امام، چهل و چهار (۴۴) ساعت در هفته می باشد که ترتیب و تنظیم ساعات ورود و خروج آنان براساس ابلاغیه های صادره خواهد بود و تغییر ساعت کار در موارد خاص و شرایط اضطراری با رعایت سقف مذکور، با تأیید رئیس امداد امام تعییـن مـی گـردد.
تبصره – چگونگی حضور و غیاب، نحوه برخورداری و استفاده از مرخصی استحقاقی، بدون حقوق، ساعتی، تأخیر در ورود و تعجیل در خروج طی مفاد دستورالعمل مربوطه می باشد.
ماده ۳۰ – کارکنان امداد امام در مورد استفاده از تسهیلات و امتیازات و انتصاب به مشاغل سازمانی در صورت داشتن شرایط لازم از حقوق یکسان برخوردار بوده و امداد امام مکلف است با رعایت موازین و مقررات مربوطه و عدالت استخدامی حقوق کارکنان را مد نظر قرار دهد.
ماده ۳۱ – کارکنان امداد امام در انجام صحیح وظایف و مسئولیت های قانونی در برابر شاکیان مورد حمایت قضایی قرار می گیرند و امداد امام بنا به تقاضای آنان برای دفاع در برابر انجام وظایف مربوط به آنها با استفاده از کارشناسان حقوقی خود یا گرفتن وکیل از کارکنان حمایت قضایی می نماید.
ماده ۳۲ – اعضای ثابت امداد امام، سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند. حداکثر نیمی از مرخصی آنان در هر سال قابل ذخیره شدن می باشد.
تبصره – در موارد ضروری و در صورت عدم موافقت مسئول مافوق با مرخصی هر یک از اعضای ثابت، ذخیره مرخصی بیش از میزان مذکور فقط با موافقت رئیس امداد امام امکان پذیر خواهد بود.
ماده ۳۳ – کارکنان امداد امام، در صورت ابتلاء به بیماری هایی که مانع از انجام وظایف آنان باشد از مرخصی استعلاجی طبق مقررات سازمان تأمین اجتماعی استفاده خواهند نمود.
ماده ۳۴ – حقوق و مزایای درمان تا سه روز و حداکثر (۵) نوبت در سال برعهده امداد امام می باشد و مرخصی های استعلاجی بیش از سه روز و غرامت دستمزد ایام بارداری بانوان برابر ضوابط تامین اجتماعی و توسط آن سازمان پرداخت می گردد.
ماده ۳۵ – اعضای ثابت امداد امام در صورت نداشتن مرخصی استحقاقی و احتیاج مبرم به مرخصی با موافقت مدیر مافوق و تایید امور اداری می توانند حداکثر تا سه ماه از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند. استفاده از مرخصی بدون حقوق بیش از سه ماه و حداکثر تا سه سال ضمن موافقت مدیر ارشد واحد تابعه، باید به تأیید رئیس امداد امام یا مقام مجاز از طرف ایشان برسد.
ماده 36- کارکنان امداد امام موظفند در طول ساعات کار روزانه تکالیف و وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، گشاده رویی، امانت داری، انصاف و تبعیت از قوانین عمومی و ضوابط و مقررات داخلی امداد امام انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین به طور یکسان رفتار نموده و در مقابل مسئولین مربوطه پاسخگوی وظایف محوله باشند و در صورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد بر اساس اعلام نیاز مسئولین مربوطه مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله در قبال اضافه کار برابر مقررات مربوط خواهند بود.
تبصره – هرگونه بی توجهی به وظایف محوله و امور جاری و حقوق مراجعین و تخلف از ضوابط و مقررات امداد امام ممنوع بوده و در صورت مشاهده تخلف از هر یک از کارکنان، امداد امام براساس ضوابط و مقررات مربوطه با فرد خاطی برخورد می نماید.
ماده 37 – اخذ هرگونه امتیاز، تسهیلات، هدیه حق مشاوره، رشوه و موارد مشابه در قبال انجام وظایف و امور مرتبط با شغل توسط کارکنان و مدیران امداد امام در کلیه سطوح از اشخاص حقیقی و حقوقی، تخلف محسوب می شود. در صورت اثبات تخلف توسط هر یک از آنان، موضوع در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مطرح و برابر قوانین و مقررات با فرد خاطی برخورد خواهد شد.
ماده ۳۸ – مدیران و مسئولین بلافصل امداد امام، مسئول نظارت کنترل و حفظ روابط سالم کارکنان خود در انجام وظایف محوله می باشند و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارکنان با اقدامات خود موجب ضرر و زیان امداد امام گردند و یا مرتکب تخلفاتی در حوزه مسئولیتی آنان شوند، در صورت مشاهده و اثبات تخلف علاوه بر برخورد با فرد خاطی با مدیران و مسئولین وی (حسب مورد) چنانچه در کشف و گزارش تخلفات اهمال نموده باشند، مطابق مقررات رفتار خواهد شد. ماده ۳۹ – رسیدگی به تخلفات اداری اعضای ثابت امداد امام و تعیین مجازات آنها مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه و ضوابط ابلاغی دفتر می باشد و در خصوص اعضای موقت مطابق با دستورالعملی است که به تصویب شورای سرمایه انسانی رسیده و توسط رئیس امداد امام ابلاغ می شود.
ماده ۴۰ – تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارکنان امداد امام ممنوع می باشد. در موارد ضروری با تشخیص رئیس امداد امام تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی به صورت سرپرستی بدون حقوق و مزایا برای حداکثر شش ماه و در صورت تصویب هیأت امنا حداکثر تا یک سال قابل تمدید می باشد.
فصل هشتم – تأمین اجتماعی پایان خدمت و سایر مقررات
ماده ۴۱ – کلیه کارکنان امداد امام به لحاظ برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی نظیر بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت، بیکاری و درمان با رعایت مفاد این آیین نامه و کسور مقرر اعم از بیمه سهم اعضای ثابت و سهم امداد امام مشمول مقررات ماده ۳۹ و آیین نامه اجرایی مربوطه سازمان تامین اجتماعی می باشند که همه ماهه در وجه سازمان مذکور واریز میشود.
ماده 42- به اعضای ثابتی که بازنشسته، از کارافتاده کلی یا فوت می شوند، علاوه بر وجوه مرخصی های استحقاقی استفاده نشده، پاداش پایان خدمت در قالب بودجه مصوب سالانه ابلاغی دفتر و با رعایت سقف تعیین شده دولتی، پرداخت می شود.
ماده ۴۳ – پذیرش استعفای اعضای ثابت، پس از تایید کمیته مربوطه در شورای سرمایه انسانی و موافقت رئیس امداد امام خواهد بود. عضو ثابت متقاضی تا زمان قبولی استعفاء، کماکان مسؤولیت امور مربوطه را عهده دار بوده و می بایست در محل خدمت خود حاضر شوند.
ماده ۴۴ – امداد امام می تواند اعضای ثابت خود را با داشتن یکی از شرایط زیر بازنشسته نماید :
الف) حداقل سی سال خدمت یا پرداخت بیمه برای تمام مشاغل با ۵۰ سال سن برای آقایان و ۴۵ سال سن برای بانوان
ب) حداقل شصت سال سن تمام برای آقایان و ۵۰ سال سن تمام برای بانوان و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت یا پرداخت بیمه
تبصره 1- در صورت رضایت امداد امام با درخواست عضو، ادامه خدمت با رعایت سقف سنی تعیین شده در این آیین نامه بلامانع است.
تبصره 2- سوابق مذکور در بند الف و همچنین شرایط سنی و سابقه خدمت در بند ب برای کارکنان مشاغل سخت و زیان آور، جانبازان، معلولان و بانوان شاغل بر اساس ضوابط و قوانین مربوطه می باشد.
ماده ۴۵ – وضعیت اعضای ثابت امداد امام از نظر اشتغال در یکی از حالت های زیر قرار خواهد گرفت :
1. اشتغال در یکی از پست های سازمانی
۲. مرخصی استحقاقی، استعلاجی، معذوریت ایام بارداری و بدون حقوق
3. آماده به خدمت
4. انتقال یا مأموریت
5. انفصال موقت به موجب احکام قطعی مراجع قضایی یا قانون رسیدگی به تخلفات اداری
۶ . غیبت موجه یا غیر موجه
7. سایر حالت هایی که در قوانین و مقررات عمومی ذکر شده باشد.
ماده 46- اعضای ثابت می توانند تقاضای بازخریدی خدمت نمایند؛ در صورت تایید کمیته مربوطه در شورای سرمایه انسانی، چنانچه دارای شرایط بازنشستگی باشند، برابر ضوابط مربوطه بازنشسته می شوند و در غیر این صورت پس از موافقت رئیس امداد امام برابر ضوابط ابلاغی دفتر، بازخرید خواهند شد.
ماده 47- اعضای ثابت امداد امام در یکی از حالت های زیر به صورت آماده به خدمت که مدت آن حداکثر شش ماه خواهد بوده در می آیند :
1. انحلال واحد سازمانی
2. حذف پست سازمانی
۳. نبود پست سازمانی بعد از اتمام ماموریت یا مرخصی بدون حقوق
4. عضوی که بر اساس تصمیم مراجع قضایی یا هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری از خدمت معلق یا آماده به خدمت شده باشد.
تبصره 1- حقوق و مزایای کارکنان آماده به خدمت، بر اساس دستورالعملی می باشد که توسط شورای سرمایه انسانی تهیه و توسط رئیس امداد ابلاغ می گردد.
تبصره 2- عضو ثابتی که به استناد حکم مراجع قضایی و یا هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری از اتهام مربوطه تبرئه شود، حقوق و مزایای مستمر مدت آماده به خدمت بودن را دریافت خواهد نمود.
تبصره 3- عضو آماده به خدمت در صورت دارا بودن شرایط بازنشستگی برابر ضوابط بازنشسته، و در غیر این صورت بازخرید می شود.
تبصره 4- با اعضای ثابت که به موجب بندهای (۱) تا (۳) ماده فوق بازخرید شوند و با افراد مشمول بند (۴) ماده مذکور، برابر ضوابط ابلاغی دفتر اقدام خواهد شد.
ماده ۴۸ – با عنایت به تبعیت امداد امام از ضوابط ابلاغی دفتر، احکام برخی از قوانین عمومی کشور که توسط دفتر ابلاغ می گردد در امداد امام تسری دارد.
ماده ۴۹ – شورای سرمایه انسانی مکلف است کلیه ضوابط و ساز و کارهای مرتبط با این آیین نامه را با رعایت ضوابط ابلاغی دفتر، ظرف مدت حداکثر یک سال تدوین و به تصویب رئیس امداد امام برساند و تا زمان ابلاغ ضوابط و ساز و کارهای مذکور، کلیه مقررات ابلاغی قبل از تصویب این آئین نامه کماکان مورد عمل خواهد بود.
ماده ۵۰ – امداد امام از لحاظ اداری و استخدامی مشمول مقررات خاص این آیین نامه می باشد و در مواردی که برخی قوانین و مقررات در این آیین نامه مسکوت بوده و شامل قوانین عمومی نباشد، براساس ضوابط ابلاغی دفتر اقدام می گردد.
ماده 51- رعایت سیاست های راهبردی مدیریت تعارض منافع ابلاغی رکن نظارتی در هنگام جذب و به کارگیری کارکنان حین خدمت و انتصاب مدیران امداد امام الزامی است.
ماده 52- این آیین نامه جایگزین آیین نامه استخدامی کارکنان امداد امام مصوب شورای مرکزی مورخ ۱۳۷۶/۰۲/۰۴ می باشد که پس از تصویب و ابلاغ و تدوین دستورالعمل های مرتبط با آن، کلیه ضوابط و مقررات مغایر با آن ملغی خواهد شد. هرگونه تغییر و یا اصلاح این آیین نامه مستلزم تصویب هیأت امناء امداد امام و تأیید رکن نظارتی می باشد.
ماده ۵۳ – این آیین نامه در (۵۳) ماده و (۳۵) تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۷ توسط هیات امناء امداد امام تصویب و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ به تأیید رکن نظارتی رسید و از این تاریخ لازم الاجرا می باشد.