ایراد رئیس مجلس به آئین ‎نامه اجرائی ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه ‎ها

نامه شماره 51940 هـ/ب مورخ 1389/08/09 رئیس مجلس شورای اسلامی

 

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌ نامه هیأت محترم وزیران به شماره 28610/44520 مورخ 1389/2/11، موضوع «آئین‎ نامه اجرائی ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه ها»، متعاقب بررسی‌ ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آئین‌ نامه اجرائی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرّر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌ گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرّر در قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است ملغی‌ الاثر خواهد بود.

1ـ به موجب بند « الف» ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانه ‎ها مصوّب1388، « یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار به کلیّه خانوارهای کشور… پرداخت می‎ شود» علیهذا، تبصره (3) ماده (7) آئین‎نامه که علاوه بر شرایط مندرج در قانون، پرداخت یارانه را به « در نظر گرفتن سقف شش نفر به ازای هر خانوار» مقیّد نموده است، مغایر قانون است.

2ـ نظر به اینکه الف: به موجب بند «ک» ماده (3) قانون نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوّب1383، « اظهارنظر و مشارکت فعّال به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‎ های خدمات بهداشتی و درمانی بخش دولتی و تعیین تعرفه ‎ها در بخش غیردولتی …» از جمله وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی می‎باشد، ب: طبق ماده (8) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوّب1373 تعیین «تعرفه‎ های خدمات تشخیصی و درمانی … منوط به تصویب آن در هیأت‎وزیران است»، علیهذا تبصره (2) ماده (11) آئین نامه که مقرّر می‎ دارد «در صورت لزوم تعیین تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی» از جـمله اختیارات مجمـع عمومی سازمان هدفمنـد کردن یارانه ‎ها است، مغایر قوانیـن مـذکور است.

3ـ با عنایت به تعیین موارد مصرف پنجاه درصد (50%) خالص وجوه حاصل از اجراء قانون هدفمند کردن یارانه‎ها در بندهای ذیل ماده (7) همین قانون و ماده(4) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوّب 1383، علیهذا بندهای (1، 2 و 3) ذیل جزء «ج» از ماده (11) آئین‎نامه چون موضوعاً خارج از مصادیق احصاء شده در قوانین مذکور می‎باشد مغایر قانون است.

4ـ علی‎رغم آن که تصویب ‎نامه شماره 164420 ت 43343 هـ مورخ 1388/8/18 هیأت محترم وزیران، موضوع «آئین‎ نامه تأمین آتیه مهر امام رضا (ع)» با توجه به طرح و بررسی آن در هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین و اعلام نظر هیأت مبـنی بر مغایر بودن آن با قوانین موضوعه، چون بدون هرگونه اقدام به صدور مصوبه اصلاحی، در بند (2) ذیل جزء «ج» از ماده (12) آئین‎ نامه مورد استناد هیأت محترم وزیـران قرار گرفت، علیهذا، استناد به مصوّبه، با عنایت به ملغی ‎الاثر بودن آن، مغایر با ماده واحده و تبصره (4) قانون نحوه اجرای اصول (85) و (138) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوّب 1368 می ‎باشد که بر ملغی الاثر بودن مصوّبه مغایر با قانون تأکید می‎ نماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی