الحاق یک فصل به عنوان فصل دهم بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی با موضوع بازنشستگی غیر حضوری

بخشنامه شماره 1000/1402/12511 مورخ 1402/12/07 سازمان تامین اجتماعی

 

حوزه معاونت بیمه ای

الحاق یک فصل به عنوان فصل دهم بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی با موضوع بازنشستگی غیر حضوری

معاونین محترم/ مدیران کل مستقل ستادی

مدیران کل تامین اجتماعی استان

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

پیرو بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی به شماره ۱۰۰۰/۹۷/۱۳۱۹۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ به منظور ارتقای فرآیند برقراری مستمری بازنشستگی فصل دهم با موضوع «بازنشستگی غیر حضوری» به بخشنامه صدر الذکر الحاق می گردد.

 

فصل دهم: بازنشستگی غیر حضوری

۲۰- برقراری مستمری بازنشستگی عادی به صورت غیر حضوری:

در راستای توسعه خدمات غیر حضوری، شفاف سازی امور اجرایی، یکسان سازی رویه ها و بهینه سازی فرایندها با رویکرد کاهش مراجعات، افزایش رضایت مندی بیمه شدگان و به جهت بهره مندی از سرویس برقراری مستمری بازنشستگی عادی به صورت غیر حضوری، توجه واحدهای اجرایی را به رعایت و اجرای موارد ذیل معطوف می نماید:

۱-۲۰- پس از ارسال درخواست بازنشستگی عادی بیمه شده از طریق سامانه خدمات غیر حضوری، درخواست مزبور در منوی «کارتابل غیر حضوری» در سامانه متمرکز مستمری با وضعیت «در حال بررسی – نیاز به رسیدگی شعبه» درج خواهد شد.

۲-۲۰- تصویر صفحات اول و توضیحات شناسنامه بیمه شده که توسط وی بارگذاری گردیده، از مسیر کلید عملیات- مشاهده – گزینه «مشاهده مستندات هویتی» قابل مشاهده می باشد.

توجه: عکس های ارسالی می بایست از اصل شناسنامه گرفته شده و شماره سریال مندرج در هر دو صفحه با هم مطابقت داشته باشد. در صورت تایید تصاویر مذکور توسط کاربر، لازم است از طریق گزینه «ارسال به پرونده الکترونیک» به پرونده الکترونیک بیمه شده منتقل گردد.

۳-۲۰- سپس واحدهای اجرایی موظفند درخواست های بازنشستگی را با درج توضیحاتی مناسب در قسمت «توضیحات تایید/ رد درخواست» به صورت روزانه تعیین تکلیف نمایند. تاریخ درخواست بازنشستگی عادی بیمه شده، اعم از این که درخواست وی در سامانه خدمات غیر حضوری در ساعات اداری، غیر اداری و یا ایام تعطیل ثبت شده باشد؛ همان تاریخ ثبت درخواست توسط بیمه شده در سامانه مذکور خواهد بود.

۴-۲۰- در صورت پذیرش درخواست بیمه شده در کارتابل غیر حضوری، یک ردیف درخواست بازنشستگی در منوی صدور احکام ثبت و به صورت خودکار درخواست ستعلام سوابق بیمه شده، به سامانه متمرکز سوابق ارسال می گردد. همزمان شماره و تاریخ درخواست بازنشستگی بر روی فرمت (PDF) درخواست بازنشستگی درج و به پرونده الکترونیک وی منتقل می شود. همچنین وضعیت درخواست در کارتابل غیر حضوری به «در حال برسی شعبه – گام اعلام سابقه» تغییر می یابد.

توجه: با توجه به این که در زمان ثبت درخواست بازنشستگی غیر حضوری توسط بیمه شده، احراز هویت از طریق ارسال کد رمز (OTP)  به تلفن همراه وی صورت پذیرفته، نیازی به اخذ امضا یا اثرانگشت بیمه شده، ذیل درخواست بازنشستگی نمی باشد.

۵-۲۰- پس از اعلام و بارگذاری گزارش سوابق بیمه شده در سامانه پرونده الکترونیک توسط واحد نامنویسی و حساب های  انفرادی مراتب از طریق ستون «وضعیت اعلام سابقه» قابل مشاهده بوده و در صورت حصول اطمینان از کلیه شرایط مقرر در قانون، ضروری است نسبت به صدور نامه استعلام ترک کار اقدام گردد. در این مرحله وضعیت درخواست در کارتابل غیر حضوری به «در حال بررسی – گام استعلام ترک کار» تغییر می نماید.

توجه: در زمان بررسی شرایط بازنشستگی بیمه شده، اطمینان از صحت تاریخ تولد وی در سامانه متمرکز نامنویسی و مطابقت با تاریخ تولد اولیه مندرج در اظهار نامه نامنویسی با رعایت قانون «الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (۳) به ماده (۳) قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۷۹/۰۸/۰۸» و رای وحدت رویه شماره ۸۱ مورخ ۱۳۸۱/۰۳/۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری الزامی است.

۶-۲۰- پس از بارگذاری نامه استعلام ترک کار در پرونده الکترونیک در گروه اسناد «مستندات برقراری مستمری» با نوع سند «استعلام و اعلام ترک کار»، لازم است با ارسال متن آماده «نامه استعلام ترک کار شما در بخش پرونده الکترونیک من در سامانه http://eservices.tamin.ir قابل مشاهده می باشد» از طریق گزینه «ارسال پیام» منوی کارتابل غیر حضوری، مراتب به صورت پیامک به بیمه شده اعلام شود.

۷-۲۰- با ارسال پاسخ نامه استعلام ترک کار توسط بیمه شده از طریق سامانه خدمات غیر حضوری، وضعیت درخواست در منوی کارتابل غیر حضوری به «در حال بررسی – گام اعلام ترک کار» تغییر نموده و کاربر بایستی از طریق گزینه «نمایش نامه ترک کار» نسبت به دریافت نامه اعلام ترک کار بیمه شده اقدام و در صورت تایید، پس از ثبت تاریخ ترک کار در فیلد مربوطه، تصویر آن را به پرونده الکترونیک وی رسال نماید.

توجه: لازم است واحد های اجرایی روزانه از طریق فیلتر نمودن گزینه «درحال بررسی -گام اعلام ترک کار» در فیلد «وضعیت درخواست» از منوی «کارتابل غیر حضوری» کلیه نامه های ترک کار ارسال شده را تعیین تکلیف نمایند.

۸-۲۰- نهایتا پس از صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی و همزمان با تخصیص شماره مستمری، نسخه ای از آن در منوی «صندوق شخصی من» در سامانه خدمات غیر حضوری قرار خواهد گرفت. متعاقبا بیمه شده از طریق  منوی «اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری بگیران» می تواند شماره حساب بانکی خود را جهت واریز مستمری اعلام نماید.

لازم است ادارات کل استانها به منظور اطلاع رسانی مناسب با هماهنگی اداره کل روابط عمومی در خصوص بهره مندی بیمه شدگان از خدمات غیر حضوری یادشده و همچنین نحوه استفاده از سامانه مذکور، به نحو مقتضی بانصب راهنما در شعب و کارگزاری های رسمی، سایت رسمی سازمان یا رسانه های ملی و استانی اقدام نمایند.

مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات با توجه به مفاد این بخشنامه نظارت بر نصب نرم افزار مربوطه در سامانه های متمرکز مستمری و خدمات غیر حضوری را بر عهده دارد.

 مسوول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل، معاونین تعهدات بیمه ای و پشتیبانی و توسعه مدیریت، روسای ادارات مستمریها، نظارت بر کنترل مصارف و امور کارگزاری های رسمی، آمار و فناوری اطلاعات، منابع انسانی ادارات کل استانها و مسوولین ذیربط در واحدهای اجرایی خواهند بود.

میرهاشم موسوی

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی