تصویب نامه شماره 30979/ت 63650 هـ مورخ 1404/02/24 هیات وزیران
کلیه دستگاه های اجرایی
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۲/۱۴ به پیشنهاد شماره ۵۵۶۵۳۵ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای تبصره (۴) بند (الف) ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، آیین نامه اجرایی سازی آمایش سرزمین را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی سازی آمایش سرزمین
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- شورای عالی: شورای عالی آمایش سرزمین.
۲- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۳- دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی آمایش سرزمین.
۴- دستگاههای اجرایی: دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۶
۵- سامانه آمایش سرزمین: سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور در راستای پیاده سازی ماده (۶) سند ملی آمایش سرزمین مصوب سال ۱۳۹۹ مستقر در سازمان.
۶- طرح های جامع بخشی و منطقهای: طرحها و برنامه های دستگاه های اجرایی که در پهنه سرزمینی تغییراتی را به وجود میآورند.
ماده ۲- شورای عالی به عنوان مرجع استقرار نظام راهبری توسعه سرزمین، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای سند ملی آمایش سرزمین و اسناد استانی مصوب سال ۱۳۹۹ و الحاقات بعدی آن را به عهده دارد.
تبصره ۱- در راستای پیاده سازی اهداف سند ملی آمایش سرزمین و تصویب نامه شماره ۸۳۵۷/ت۶۰۷۷۸هـ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۵، دستگاه های اجرایی موظف به اجرای کامل مصوبه هشتادمین جلسه هیئت مقررات زدائی و بهبود محیط کسب و کار مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۷ با موضوع مجوزهای کسب و کار خواهند بود.
تبصره ۲- کلیه طرح (پروژهها) پیش از تصویب در شورای برنامهریزی و توسعه استانها، باید دارای تأییدیه استعلام انطباق با اسناد آمایش سرزمین باشند.
تبصره ۳- دستگاه های اجرایی مکلفند حسب مورد، تکالیف و ضوابط زیست محیطی مربوط به طرح (پروژه ها) را به تفکیک ابلاغ نمایند.
ماده ۳- دبیرخانه شورای اقتصاد و کمیسیون موضوع ماده (۲۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ (موضوع دستورالعمل اجرایی شماره ۷۳۶۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۱ سازمان برنامه و بودجه کشور) موظفند پیش از بررسی هر گونه پیشنهاد طرح (پروژه) از تطبیق اهداف و جانمایی این طرح ها با مفاد اسناد آمایش سرزمین از دبیرخانه استعلام نمایند.
ماده ۴- در راستای تحقق توسعه متعادل، متوازن و پایدار سرزمین و تنوع بخشی به اقتصاد کشور متناسب با مزیتها و قابلیت های دریاپایه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با مشارکت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، نیرو، نفت، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه مطابق با جهتگیریهای اسناد آمایش سرزمین، ضوابط و سازوکارهای الزام آور و تضمیندار و جدول زمان بندی استقرار (اعم از انتقال تأسیس و …) صنایع آببر و انرژی بر در قلمروهای ساحلی جنوب کشور را برای یک دوره زمانی (۱۰) ساله تعیین و برای تصویب به شورای عالی ارائه نماید.
تبصره ۱- فهرست صنایع آب بر و انرژی بر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور حسب مورد، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تدوین و به تصویب شورای عالی میرسد.
تبصره ۲- از زمان ابلاغ این آیین نامه، صنایع آب بر و انرژی بر که اولویت استقرار آنها بر اساس اسناد آمایش سرزمین از طرف شورای عالی در سواحل جنوب کشور تعیین شده است، در صورت عدم وجود الزامات ذانی سرزمینی و مزیت نسبی و پایه مصرح در این اسناد، در صورت استقرار در مناطقی غیر از سواحل جنوبی از معافیتها، مشوقها، تسهیلات و تخفیفاتی که مبنای آن مصوبه دولت است، برخوردار نخواهند شد و قیمت آب، برق، مواد اولیه، سوخت و خوراک آنها بر اساس قیمت های تمام شده محاسبه میشود.
تبصره ۳- موارد استثناء با درخواست بالاترین مقام اجرایی دستگاه مورد نظر در شورای عالی مطرح و در مورد آنها تصمیمگیری میشود.
ماده ۵- دستگاه های اجرایی موظفند حسب مورد قبل از شروع فرآیند اعطای تسهیلات و تأمین منابع مالی توسط بانکها، مؤسسات اعتباری و صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های سرمایه گذاری، انطباق آنها را با سند آمایش سرزمین از طریق سامانه آمایش سرزمین، استعلام نمایند.
ماده ۶- دبیر کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۱۳۷۴ موظف است قبل از تأیید الحاقات زمین و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در مقیاس بزرگتر از سه هکتار، نسبت به اخذ استعلام برخط آمایش سرزمین و ثبت مصوبه کمیسیون در سامانه آمایش سرزمین از دبیرخانه اقدام نماید.
ماده ۷- وزارتخانه های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت موظفند قبل از تصویب تأسیس شهرهای جدید، تصویب طرح های جامع مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و تصویب استقرار شهرک ها و نواحی صنعتی نسبت به اخذ استعلام برخط آمایش سرزمین از دبیرخانه اقدام نمایند.
ماده ۸- دبیران مراجع ذیصلاح تصویب طرحهای جامع بخشی و منطقهای موظفند انطباق طرحها را با سند ملی آمایش سرزمین در سامانه آمایش سرزمین استعلام و ثبت نمایند.
ماده ۹- وزارت کشور موظف است پیش از ارائه پیشنهاد تأسیس استان با شهرستان جدید، تأییدیه موضوع را حسب مورد از شوراهای عالی ذی ربط اخذ نماید.
ماده ۱۰- در راستای اجرای ماده (۱۱) سند ملی آمایش سرزمین مصوب ۱۳۹۹، وزارت نیرو مکلف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تهیه پیش نویس مصوبه آب قابل برنامهریزی موضوع ماده (۱) سند ملی آمایش سرزمین مصوب ۱۳۹۹ به تفکیک استانها، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه و بازنگری آن در دوره های پنج ساله اقدام و برای بررسی به کمیسیون تخصصی شورای عالی و تصویب در شورای عالی ارائه نماید.
ماده ۱۱- در راستای اجرای ماده (۱۲) سند ملی آمایش سرزمین مصوب ۱۳۹۹، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است، الگوی کشت ملی و منطقهای را بر اساس مصوبه آب قابل برنامهریزی، ظرف مدت یکسال، ارائه نماید و برای بازنگری آن در دورههای پنج ساله اقدام نموده و برای تصویب در شورای عالی ارائه کند.
ماده ۱۲- تمامی دستگاه های اجرایی موظفند دادهها و اطلاعات مکانی مورد درخواست سازمان را به منظور تکمیل اطلاعات آمایش سرزمین موضوع این آییننامه، با رعایت قوانین در اختیار سازمان (دبیرخانه) قرار دهند.
ماده ۱۳- دبیرخانه مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد اجرای آن را به صورت سالانه تهیه و به معاون اول رئیس جمهور ارائه نماید.
محمدرضا عارف- معاون اول رئیس جمهور