مصوبه مورخ 1383/07/28 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تاسیس مؤسسه فرهنگی ـ هنری صبا
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۴۸ مورخ ۲۸/۷/۸۳ به پیشنهاد فرهنگستان هنر (نامه شماره ۱۴۸۷۲ مورخ ۱۹/۱۱/۸۲ ) تأسیس مؤسسه فرهنگی ـ هنری صبا، وابسته به آن فرهنگستان را تصویب کرد.
فرهنگستان هنر موظف است اساسنامه این مؤسسه را ظرف مدت ۳ ماه تهیه و به تصویب شورای تخصصی آن فرهنگستان (موضوع ماده ۷ اساسنامه فرهنگستان هنر) برساند.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدمحمد خاتمی
اساسنامه مؤسسه فرهنگی ـ هنری صبا
مقدمه: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسداری از میراث و هنر اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاستها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافتهها و نوآوری ها و نیز ارتقای فرهنگی اسلامی تشکیل شده است. از این رو ارتقای فرهنگ اسلامی و پاسداری از هنر اسلامی و ملی، امکان بروز و ظهور خلاقیتها و ابداعات هنرمندان مسلمان در میهن بزرگ و تمدن اسلامی است، جهت نیل به اهداف مذکور در اساسنامه فرهنگستان هنر و برای تمرکز امور نمایشگاهی و مراسم بزرگداشتها و سایر فعالیتهای هنری و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 548 مورخ 28/7/83 تأسیس مؤسسه فرهنگی هنری صبا را مورد بررسی و تصویب قرار داد. اساسنامه مؤسسه فرهنگی هنری صبا به شرح ذیل است.
ماده 1- نام مؤسسه:
«مؤسسه فرهنگی، هنری (پژوهشی) صبا» میباشد که وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران است و برای اختصار در این اساسنامه «مؤسسه» نامیده میشود.
ماده 2- نوع موسسه غیر انتفاعی غیر تجاری ، بوده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بر طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه اداره میشود.
ماده 3- تابعیت موسسه ایرانی و مرکز اصلی و نشانی مؤسسه در تهران خیابان طالقانی، نبش سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر، شماره 125 میباشد و تغییر نشانی، تعطیل و یا در صورت لزوم ایجاد شعبه یا نمایندگی آن با تصویب هیئت امنا ممکن خواهد بود.
ماده 4- مدت فعالیت موسسه از تاریخ تأسیس نامحدود است.
ماده 5- وظایف و مأموریتها
ـ برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی هنری در چارچوب اهداف فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
ـ برنامهریزی جهت امور اجرایی مصوبات فرهنگستان هنر در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری.
ـ قبول و اجرای پروژههای مشترک با سایر نهادهای فرهنگی و هنری در عرصه ملی و بینالمللی.
ـ انجام فعالیتهای مطالعاتی در خصوص برپایی گردهماییها، نمایشگاهها و جشنوارههای هنری.
ـ شناسایی و تجلیل از هنرمندان برجسته.
ـ ایجاد مراکز ویژه حفظ و نگهداری آثار و اسناد فرهنگی، هنری و تاریخی.
ـ تلاش برای حفظ، ارتقاء و توسعه فضاهای فرهنگی در کشور.
ـ تهیه و چاپ و عرضه آثار تبلیغاتی نظیر پوستر، کارت پستال، بستههای فرهنگی هنری.
ـ ایجاد بانک اطلاعات هنری و ارتباط با سایر بانکهای اطلاعات در سراسر جهان.
ـ تشکیل سایت فرهنگی هنری صبا.
ـ انتشار نشریات نوبهای یا به مناسبتهای فعالیتهای فرهنگی و هنری مؤسسه.
ـ ارائه و انتشار مقاله، جزوه، کتاب، فیلم و کاست و لوح فشرده و اطلاعات اینترنتی در موضوعات مربوطه.
ـ تجهیز و تامین مواد و امکانات موردنیاز فعالیتهای فوق از طریق پذیرش پروژههای محوله، قراردادها و انجام معاملات مجاز، قبول هدایا و کمکهای داخلی و بینالمللی از اشخاص حقیقی و حقوقی با تایید هیئت امنا.
ـ سایر فعالیتهای مرتبط با موضوعات یاد شده و متناسب با اهداف مؤسسه.
تبصره: تمامی فعالیتهای فرهنگی ـ هنری مؤسسه و مراکز یاد شده با رعایت ضوابط و سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به انجام خواهد رسید.
ماده 6- هر گاه اجرای برنامههای مؤسسه بر حسب وظایف و اختیارات برخی از سازمانهای دولتی و نهادها و وزارتخانهها نیاز به کسب موافقت و مجوز از آن مراجع را داشته باشد، اقدام لازم جهت جلب موافقت و اخذ مجوز به عمل خواهد آمد.
ماده 7- مؤسسه از ارکان زیر تشکیل میشود:
1ـ هیئت امنا
2ـ هیئت مدیره
3ـ رئیس مؤسسه
4ـ بازرسی قانونی (حسابرس)
ماده 8- هیئت امنای مؤسسه متشکل از 5 نفر است، اعضای هیئت امناء:
1ـ رئیس فرهنگستان هنر (رئیس هیئت امنا)
2ـ دبیر فرهنگستان هنر
3ـ معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
4ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5 ـ رئیس مؤسسه
ماده 9- حد نصاب و تشکیل جلسات:
ـ هیئت امنا در اولین نشست خود دبیر جلسات هیئت امنا را انتخاب خواهد کرد.
ـ هیئت امنا، دوبار در سال، تشکیل جلسه خواهد داد.
ـ جلسات فوقالعاده با دعوت رئیس هیئت امنا تشکیل خواهد شد.
ـ تصمیمات جلسات هیئت امنا با اکثریت آرا معتبر خواهد شد.
ـ از جلسات هیئت امنا، دبیر جلسه، صورتجلسهای حاوی تصمیمات و مصوبات تهیه میکند که پس از امضای تمامی اعضای حاضر، در دفتری که به همین منظور اختصاص دارد با ذکر شماره و تاریخ ثبت خواهد شد و ابلاغ تصمیمات هیئت امنا توسط دبیر آن انجام میگیرد.
ماده 10- هیئت امنا عالی ترین مرجع سیاستگذاری و تعیین خط مشی مؤسسه است که تمامی مساعی و تلاش خود را در پیشبرد اهداف مؤسسه مبذول خواهد داشت.
اهم وظایف هیئت امناء:
ـ تعیین و تصویب خطمشیها و سیاستهای اجرایی کلی و عمومی مؤسسه و نمودار تشکیلاتی آن.
ـ تصویب نحوه اداره امور مؤسسه و نظارت عالی بر فعالیتهای جاری آن.
ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه، گزارش عملکرد و تراز مالی مؤسسه.
ـ تصویب آئین نامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی.
ـ تصویب تشکیلات و نمودار سازمانی.
ـ تعیین و عزل اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس هیئت امنا.
ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره، رئیس موسسه و بازرس قانونی.
ـ هر گونه اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه یا انحلال مؤسسه با رعایت مقررات مربوطه.
ماده 11- هیئت مدیره مؤسسه از سه نفر عضو تشکیل میشود که با پیشنهاد رئیس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا برای مدت دو سال انتخاب میشوند، انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا انتخاب مدیران جدید، مدیران قبلی انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره : جلسات هیئت مدیره با حضور دو نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن حداقل با دو رأی موافق معتبر است.
ماده 12- وظایف هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
1ـ حفظ مصالح و منافع مؤسسه.
2ـ بررسی تشکیلات و نمودارهای سازمانی و آییننامههای مالی و معاملاتی و اداری و برنامههای جذب نیروی انسانی و پیشنهاد آن به هیئت امنا.
3ـ بررسی، پیشنهاد و تصویب انعقاد هر گونه قرارداد در حدود اعتبارات و وظایف پیشبینی شده.
4ـ بررسی و تأیید صورتهای مالی سالانه جهت طرح در هیئت امنا.
5 ـ افتتاح حساب در بانکها و مؤسسات اعتباری به نام مؤسسه.
6 ـ بررسی و تصویب اخذ تسهیلات و انواع مشارکتها به پیشنهاد رئیس مؤسسه.
7ـ ارایه صورتهای مالی سالانه مؤسسه به هیئت امنا.
ماده 13- رئیس مؤسسه از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن با حکم رئیس هیئت امنا به عنوان معاون فرهنگستان هنر و رئیس مؤسسه منصوب خواهدشد. ریاست هیأت مدیره با رئیس مؤسسه است .
تبصره 1-
1ـ مدت انتصاب رئیس مؤسسه سه سال و انتصاب مجدد او بلامانع است.
2ـ وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
ـ اداره امور مؤسسه و انجام تمامی فعالیتهای مرتبط با موضوع مؤسسه جز آنچه که به صراحت در این اساسنامه در وظایف هیئت امنا منظور شده، به عهده رئیس مؤسسه است.
ـ اجرای کلیه مصوبات هیئت مدیره.
ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه مؤسسه به هیئت مدیره.
ـ تهیه و ارایه صورتهای مالی سالانه.
ـ پیشنهاد برنامههای جذب نیروی انسانی.
ـ جلب مشارکتهای مردمی و نهادهای مدنی.
ـ خرید، فروش، اجاره و بهرهبرداری از اموال و داراییهای مؤسسه و انجام سایر معاملات با رعایت مقررات مربوطه.
ـ دعوت و برگزاری جلسات هیئت مدیره.
ـ عزل و نصب معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه بر اساس تشکیلات مصوب هیئت امنا.
ـ ارایه گزارش عملکرد سالانه مؤسسه به هیئت مدیره.
ـ اقامه و تعقیب و دفاع از هر گونه دعوی یا انصراف از آن در کلیه جوامع قضایی یا حق تعیین وکیل و توکیل به غیر ولو کراراً.
ـ اجرای کلیه وظایف تفویضی و محوله از طرف هیئت مدیره.
تبصره 2-کلیه قراردادها و اسناد مالی و تعهدآور موسسه با امضای رئیس مؤسسه و یکی از اعضای هیئت مدیره معتبر خواهد بود. رئیس مؤسسه میتواند اختیارات خود را به فرد دیگری تفویض نماید.
تبصره 3-معاون فرهنگستان هنر و رئیس مؤسسه با گروههای تخصصی فرهنگستان هنر مانند سایر معاونتهای فرهنگستان مرتبط خواهدبود.
ماده 14- بازرس قانونی مؤسسه سازمان حسابرسی یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است.
ماده 15- وظایف بازرس عبارتست از :
1ـ ارایه گزارشهای مالی به هیئت امنا
تبصره: انجام وظایف بازرسی باید به گونهای باشد که مانع فعالیتهای جاری مؤسسه نشود.
ماده 16- منابع مالی موسسه
1ـ اعتباراتی که به عنوان کمک به مؤسسه همه ساله در بودجه کل کشور منظور خواهدشد.
2ـ اعتباراتی که همه ساله تحت عنوان کمک به مؤسسه با تصویب ریاست فرهنگستان هنر به مؤسسه پرداخت خواهد شد.
3ـ درآمدهای ناشی از ارایه خدمات یا فروش تولیدات فرهنگی و هنری.
4ـ دریافت تسهیلات و کمکها و هدایا بصورت ریالی و ارزی از منابع داخلی و خارجی با تأیید هیئت امنا.
5- دریافت اجاره از فضاهای نمایشگاهی
ماده 17- سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفندماه همان سال ختم میشود، مگر سال اول که از تاریخ تأسیس آغاز میشود. هیئت امنا در پایان هر سال و چهار ماه پس از انقضای سال مالی برای رسیدگی به عملکرد مؤسسه و تصویب آن و نیز تعیین خط مشی و برنامه سال بعد تشکیل جلسه خواهد داد.
ماده 18- تمامی اموالی که به مؤسسه تعلق گرفته یا بعدها به دارایی آن افزوده شود غیر قابل انتقال است و منحصراً از منافع آن در اجرای اهداف مؤسسه استفاده میشود، مگر در مواردی که با تصمیم و تصویب هیئت امنا تبدیل به احسن یا نقل و انتقال و فروش آن به مصلحت تشخیص داده شود. در صورت انحلال مؤسسه طبق ماده 20 رفتار خواهد شد.
ماده 19- در صورتی که اجرای مقاصد و موضوعات پیشبینی شده در اساسنامه به تشخیص هیئت امنا و با سه پنجم آراء موافق میسر نباشد و ادامه فعالیت مؤسسه نیز ممکن نشود، انحلال مؤسسه اعلام و همزمان یک یا چند نفر به عنوان مدیر یا مدیران تصفیه از سوی هیئت امنا تعیین خواهد شد.
ماده 20- مدیر یا مدیران تصفیه موظفاند به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و داراییهای موسسه رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهی اقدام کنند و گزارش نهایی را به هیئت امنا تسلیم دارند. در هر صورت باقیمانده اموال و داراییها با حفظ کاربری فرهنگی آنها در اختیار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
ماده 21- هر گونه اصلاح در این اساسنامه پس از تصویب هیئت امنا به پیشنهاد رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای هنر انجام میشود.
ماده 22- مؤسسه میتواند با تصویب هیأت امناء از خدمات متخصصین بازنشسته در سمت هیأت مدیره و یا سایر مشاغل کلیدی استفاده نماید.