بخشنامه شماره 20091/1/3/34/2 مورخ 1378/01/26 وزیر کشور
اساسنامه سازمان همیاری شهرداریهای تابعه استان
فصل اول -کلیات
ماده ۱ – اسم و مرکز و حدود عملیات
الف – اسم سازمان : سازمان همیاری شهرداری های استان که اختصاراً در این اساسنامه سازمان نامیده می شود.
ب – مرکز سازمان : شهر …
ج – حدود عملیات : محدوده شهرهای تابعه استان و حومه شهرهای مزبور و سطح استان و بالاخره با تصویب شورای سازمان در خارج از استان و تصویب شورای سازمان و تأیید وزارت کشور خارج از کشور در بهره گیری از خدمات سازمان شهرداری های عضو و سایر شهرداری ها و سازمان های وابسته به آنها از اولویت برخوردارند.
ماده ۲ – مدت سازمان : مدت سازمان از تاریخ تأسیس نامحدود است.
ماده ۳ – هدف و نوع سازمان
سازمان با توجه به وظایف اساسی شهرداری ها در تأمین نیازمندی های شهری و تأسیسات مورد نیاز عمومی با هدف کمک به تأمین خود کفائی شهرداری های عضو از طریق تجمیع امکانات و سرمایه های کوچک و پراکنده آنها و اهتمام در کاهش اتکای اعضاء به عوارض جهت اداره امور شهر و شهرداری و افزایش توان مالی شهرداری های عضو از طریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید فعالیت های اقتصادی، خدماتی بر طبق اصول بازرگانی و با شخصیت حقوقی مستقل تأسیس و برابر مفاد این اساسنامه اداره می گردد و می تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری و بازرگانی اعم از واردات و صادرات و قبول نمایندگی شرکت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی داخلی و خارجی و قبول پیمانکاری اعم از آن که بطور مستقیم و غیر مستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات این اساسنامه مربوط باشد رأساً یا به نمایندگی از طرف شهرداریهای عضو مبادرت نماید.
تبصره – شهرداریهای عضو سازمان و نیز داوطلب عضویت در خصوص خرید سهام از سازمان همیاری شهرداریهای استان و یا کشور و یا اتحادیه سازمانهای همیاری کشور (در صورت تأسیس) و نیز اعطاء نمایندگی سهام خود در سازمان همیاری شهرداریهای کشور و یا اتحادیه سازمانهای همیاری ها سازمان همیاری شهرداریهای استان، قبلاً موافقت شورای اسلامی شهر (یا جانشین قانونی) را میبایستی با رعایت مقررات مربوطه کسب نمایند.
ماده ۴ – موضوع سازمان
سازمان می تواند با رعایت مقررات موضوعه و کسب مجوزهای مورد نیاز با قدامات ذیل مبادرت کند.
الف – پشتیبانی شهرداریهای عضو از طریق :
۱ الف = ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه امور اداری و مالی و خدماتی در صورت احراز شرایط لازم وفق دستورالعملهای وزارت کشور با انعقاد قرار داد.
۲ الف = ارائه آموزشهای مورد نیاز کارکنان شهرداریهای عضو در صورت احراز شرائط لازم برای آموزش وفق دستورالعملهای وزارت کشور با انعقاد قرارداد.
3 الف = ارائه خدمات طراحی و مشاوره فنی با دریافت سطح لازم از دفتر فنی وزارت کشور یا سازمان برنامه و بودجه در صورتی که سازمان مستقلی برای این امر بصورت وابسته به شهرداریهای استان ایجاد نشده باشد با انعقاد قرار داد.
4 الف = ارائه خدمات حسابرسی در صورت احراز شرائط لازم برای این امر وفق دستورالعملهای وزارت کشور جهت حسابرسی قانونی شهرداریها توسط وزارت کشور موضوع بند ب ماده ۴۴ آئین نامه مالی مصوب سال ۱۳۵۹ با انعقاد قرار داد.
۵ الف = ارائه خدمات رایانه ای در صورت احراز شرایط لازم.
ب – اقدامات عمرانی از طریق :
۱ ب = انجام عملیات پیمانکاری در رشته کارهای عمومی نظیر زیرسازی و یا روسازی راه و خیابان، زیرسازی راه آهن و عملیات ساختمانی مترو، باند و محوطه فرودگاه، پل، توتل، دیوار ساحلی، محوطه سازی بندر و ساحل، شمع کوبی و سپرکوبی، ساختمان کانال و نهر و زهکشی بند، سیل برگردان، تسطیح و آماده سازی اراضی برای مصارف گوناگون و کارهای مشابه
۲ / ب = انجام عملیات پیمانکاری در رشته تأسیسات شهری مانند آب و فاضلاب (اعم از سطحی یا منازل یا صنعتی)، گاز شهری، برق رسانی، مخابرات، انتقال آب، ساختمان تأسیسات آبگیری و تصفیه خانه های آب و فاضلاب و تله سی یژ و تله کابین و کارهای مشابه
3 ب = انجام عملیات پیمانکاری در رشته ابنیه مانند ساختمان ابنیه عمومی، مسکن، ابنیه درمانی و بهداشتی، ابنیه آموزشی و فرهنگی و ورزشی، ترمینال های مسافری با عملکرد درون شهری و برون شهری، ایستگاه های آتش نشانی و امداد، میادین میوه و تره بار و خرید و فروش مایحتاج عمومی، پارکینگ های سطحی و طبقاتی و احداث پارکها و باغهای شهری و گردشگاههای کوهستانی و جنگلی و ساحلی،
4 / ب = انجام عملیات پیمانکاری در رشته تأسیسات گرم کننده و خنک کننده، برقی، بیمارستانی، آزمایشگاهی و کارهای مشابه
۵/ ب = انجام عملیات پیمانکاری در رشته اختصاصی نظیر تزریق سیمان یا مواد دیگر، حفر چاه عمیق، لایروبی، سد سازی، مخازن بتونی و فلزی
ج – اقدامات تولیدی از طریق :
۱ ج = احداث کارگاهها و کارخانجات تولید و استحصال انواع مصالح معدنی و ساختمانی و فرآورده های بتونی و آسفالت و نظائر آن،
۲ ج = احداث کارگاهها و کارخانجات تولید انواع کالاها و فرآورده های کشاورزی مرتبط با نیازمندیهای شهری و شهرداری و ایجاد واحدهای کشت و صنعت،
3 ج = احداث کارگاهها و کارخانجات تولیدات صنعتی و معدنی مرتبط با نیازمندیهای شهری و شهرداری و فعالیت در خصوص اکتشاف و بهره برداری معادن و راه اندازی مجتمع های صنعتی،
د : فعالیت در امور ماشین آلات و وسائط حمل و نقل از طریق :
۱/ د = تأمین ماشین آلات سبک و سنگین و عمرانی مورد نیاز شهر و شهرداریها از طریق ایجاد و تأسیس بانک ماشین آلات عمرانی برای پشتیبانی عملیات عمرانی و حمل و نقلی آنها بصورت اجاره
2/ د = ارائه خدمات تعمیرگاهی و سرویس و نگهداری ماشین آلات و وسائط نقلیه،
۳/ د = تهیه و نصب ماشین آلات سردخانه ای و کشتارگاهی و انبارداری
ه – فعالیت در امور حمل و نقل مسافر و بار و خدمات ایرانگردی و جهانگردی از طریق :
۱ هـ = ارائه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با تأسیس دفاتر و اقامتگاه (نظیر هتل، متل، مهمانسرا و کمپ) با کسب مجوز لازم
۲ ه = تأسیس و اداره مرکز و یا مؤسسه حمل مسافر و بار درون شهری و برون شهری با انواع وسائط اعم از زمینی هوایی دریایی با کسب مجوز لازم
و : فعالیت در امور بازرگانی از طریق :
۱ و = خرید و فروش و واردات و صادرات انواع کالا و مواد مورد نیاز شهر و شهرداریها،
۲ و = قبول نمایندگی بازرگانی شرکتهای بازرگانی داخلی و خارجی،
3 و = اقدام و مشارکت در تأسیس و راه اندازی بازارچه های مرزی،
۴ و = خرید و فروش انواع ماشین آلات عمرانی و وسائط حمل و نقل موتوری مورد نیاز شهر و شهرداری،
۵ و = اقدام و مشارکت در راه اندازی نمایشگاه های بازرگانی.
۶ و = اقدام و مشارکت در راه اندازی و بهره برداری مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی در قالب مقررات موضوعه،
7 و = اعطاء وام به شهرداریهای عضو و سازمانهای وابسته و تابعه آنها در قبال اخذ سود و تضمین کافی و یا مشارکت در طرحهای درآمدزای شهرداریها
ماده ۵ – سرمایه سازمان
سرمایه سازمان و تعداد سهام اعضاء و حداقل میزان سرمایه گذاری در سازمان توسط اعضاء عبارتست از سرمایه و جدول سرمایه ای که برابر مفاد اساسنامه شماره 9521/1/3/34 مورخ 1370/6/13 و یا اصلاحیه های بعدی آن معین شده است.
تبصره ۱ : مبلغ و تعداد سهام و میزان سرمایه سازمان براساس گردش مالی آن و به منظور توسعه و یا محدود کردن عملکرد سازمان قابل افزایش یا کاهش خواهد بود.
تبصره ۲ : در صورتی که بعد از گذشت یک یا چند سال شهرداری جدیدی در استان تأسیس و داوطلب عضویت در سازمان باشد میزان سرمایه گذاری و تعداد سهام این گونه شهرداریها با تصویب شورای سازمان تعیین خواهد شد. شهرداریهایی که بعنوان عضو جدید داوطلب عضویت در سازمان میشوند موظف هستند میزان سرمایه گذاری در سازمان را در قالب بودجه یا متمم بودجه شهرداری منظور و پس از تصویب مجوز لازم را برای یکبار از شورای اسلامی شهر اخذ نمایند.
تبصره 3 : در صورت انحلال سازمان کلیه دارائیها اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات و دیون و تعهدات به نسبت سرمایه به شهرداریهای عضو منتقل خواهد شد.
تبصره ۴ : اعضاء شورای سازمان نمایندگان قانونی سرمایه سازمان بوده و به همراه اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل در حدود وظائف و اختیاراتی که در این اساسنامه دارند نسبت به سرمایه و اموال و دارائی سازمان امین محسوب میشوند.
فصل دوم – ارکان سازمان
ماده ۶ – ارکان سازمان به شرح ذیل است :
الف – شورای سازمان
ب – هیئت مدیره
ج – مدیر عامل
د – حسابرس (بازرس)
فصل سوم : اعضاء و وظایف و اختیارات شورا
ماده 7 – شورای سازمان که منبعد شورا نامیده خواهد شد مرکب خواهند بود از :
۷/۱ = استاندار بعنوان ریاست شورا و در غیاب وی معاون امور عمرانی استانداری بعنوان نایب رئیس و دبیر شورا
۷/۲ = مدیرکل دفتر فنی استانداری.
۷/۳ = مدیر کل دفتر امور شهری و روستایی بعنوان مسئول دبیرخانه شوراء
۷/۴ = مدیر سازمان شهرداریهای استان و در غیاب وی نماینده وزارت کشور
۷/۵ = شهرداران شهرداریهای عضو بعنوان نمایندگان قانونی سهام شهرداریها
ماده ۸ – تشکیل جلسات شورا و نحوه اتخاذ تصمیم
شورا بطور عادی سالی دو بار یکی در تیرماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زبان سال قبل و تفریغ بودجه و نیز تصمیم در خصوص نحوه استفاده از سود ویژه و میزان ذخیره آن و نیز تعیین سایر ذخائر مالی و دیگری در بهمن ماه برای تصویب و به هنگام سازی برنامه ۵ ساله و برنامه سالانه و بودجه سال آینده و انجام سایر وظایف به دعوت رئیس شورا در مرکز سازمان تشکیل خواهد شد.
تبصره 1 : جلسات شورا خارج از مواعد مذکور در ماده هشت (۸) بنا به تقاضای مدیر عامل و یا رئیس هیئت و یا حسابرس (بازرس) و یا تقاضای یک سوم ( 1/3) اعضاء شورا بصورت فوق العاده تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲ : جلسات شورا با حضور حداقل دو سوم کل اعضاء شورا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق آراء اعضاء حاضر معتبر است. در صورت تساوی آراء در تصمیم گیریها، تصمیمی که رئیس شورا با آن موافقت دارد معتبر است نظرات و دلائل مخالفین می بایستی کتباً و مستدلاً در صورتجلسه قید شود و متن آن نیز در دفتر مخصوصی که توسط شورا برگ شماری و نخ کشی و مهر سربی شده باشد و مشخصات دفتر در صفحه اول آن ثبت گردیده و بامضاء اعضاء شورا رسیده است درج خواهد شد.
تبصره ۳ : دستور جلسات شورا بصورت فوق العاده را رئیس شورا بر اساس پیشنهاد متقاضی تعیین می نماید و دعوت با ذکر تاریخ و زمان و موضوع دستور جلسه حداقل هفت روز قبل از تشکیل جلسه به وسیله دعوتنامه کتبی از اعضاء توسط ریاست شورا بعمل خواهد آمد.
تبصره 4 : دبیر شورا موظف است نسخه ای از تصمیمات شورا را بلافاصله به وزارت کشور ارسال نماید بدیهی است وزارت کشور عند الاقتضاء راهنمایی لازم را خواهد نمود لیکن ارسال مصربات راقع مسئولیت های شورای سازمان نخواهند بود.
ماده ۹ – وظایف و اختیارات شورا عبارتند از :
۹/۱ = استماع گزارش هیئت مدیره و مدیر عامل و حسابرس (بازرس) راجع به امور سازمان و اتخاذ تصمیم در هر مورد.
۹/۲ = نظارت بر کلیه عملیات سازمان و تصویب معاملات اعم از خرید و فروش و مقاطعه و اجاره و استجاره سازمان با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آئین نامه مالی سازمان پیش بینی شده در این اساسنامه
۹/۳ = بررسی و تصویب طرح های جامع و کلی سازمان به منظور تعیین اهداف و خط مشی ها و نیز تصویب برنامه های سالانه و میان مدت و بلند مدت سازمان
۹/۴ = بررسی و تصریب بودجه اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه و تراز نامه و صورتحساب عملکرد و سود و زیان و گزارش های مالی تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و عملکرد هیئت مدیره و مدیر عامل به منزله تسویه حساب مدیران برای آن دوره مالی خواهد بود.
۹/۵ = تصویب گزارش حسابرس (بازرس).
۹/۶ = اتخاذ تصمیم نسبت به سود و زیان سازمان و نحوه بکارگیری سود ویژه در جهت گسترش امور یا مصالح سازمان و یا تقسیم در بین سهامداران و همچنین تعیین میزان ذخائر مالی سازمان و نیز تصمیم گیری در خصوص ذخیره سود ویژه و سایر ذخائر پس از رسیدن به حدنصاب معین به منظور استفاده فعال از ذخائر مذکور با حصول اطمینان از تضمین حفظ ارزش آنها. تبصره 1 : شورا موظف است به جبران معافیت مالیاتی ناشی از تأسیس سازمان و به منظور شفاف شدن ارزش مدیریت در سازمان مبالغی را با اعمال ضرائب متدرج در جدول سالانه ارسالی از وزارت کشور در سود ویژه حاصل (پس از کسر ذخائر)، تحت عنوان حق عضویت در سازمان همیاری شهرداری های کشور یا اتحادیه سازمان های همیاری (هر کدام که تأسیس شوند) محاسبه و حداکش یک ماه پس از تصویب تفریغ بودجه به حساب تعیین شده پرداخت نماید. مبالغ حق عضویت بعنوان آورده نقدی آنها در سازمان همیاری شهرداریهای کشور – یا اتحادیه – بکار گرفته خواهد شد.
تبصره 2 : به منظور رعایت عدالت و حفظ تعادل در رشد متناسب شهرهای استان اتخاذ تصمیم در خصوص حداکثر تا ۳۰ (سی درصد) سود ویژه پس از کسر ذخائر و حق عضویت برای تأمین مصالح سازمان با پیشنهاد رئیس شورا عملی خواهد شد.
۹/۷ = تصویب پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص اخذ و اعطای وام پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ و مدت و میزان سود و ترتیب استهلاک و نیز مصرف وام
۹/۸ = بررسی نسبت به پیشنهادات هیئت مدیره در خصوص مشارکت و سرمایه گذاری با بانکها و مؤسسات اعتباری مجاز با رعایت صرفه و صلاح سازمان و مقررات موضوعه و در قالب موضوع و اهداف سازمان.
۹/۹ = بررسی و تصویب آیین نامه های داخلی مورد احتیاج اعم از مالی و استخدامی و غیره که وسیله مدیرعامل از طریق هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و براساس دستورالعمل های وزارت کشور که بلحاظ ایجاد هماهنگی صادر خواهد شد پیشنهاد می شود و ارسال نسخه ای از آئین نامه های مذکور به وزارت کشور.
۹/۱۰ = مراقبت در اقامه کلیه دعاوی مربوط به سازمان و نظارت در حسن جریان امر
۹/۱۱ = انتخاب و تجدید انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره و مدیر عامل با معرفی رئیس شورا
۹/۱۲ = انتخاب حسابرس (بازرس) واجد شرایط با تعیین حق الزحمه مناسب به منظور معرفی به وزارت کشور جهت صدور حکم
۹/۱۳ = تعیین میزان حق الجلسه اعضاء شورای سازمان و اعضاء غیر موظف (پاره وقت) هیئت مدیره و حقوق و مزایای اعضاء موظف (تمام وقت) هیئت مدیره و مدیر عامل
در تعیین حقوق و مزایای اعضاء موظف هیئت مدیره و مدیر عامل شورا می تواند مبلغی به عنوان حقوق و مزایای ثابت براساس مدرک تحصیلی و سوابق تجربی با عنایت به بازار کار منظور و بر حسب فعالیت آنان در زمینه های مختلف عمرانی تولیدی بازرگانی و خدماتی و… و میزان ارزش افزوده ای که نصیب سازمان می گردد مبلغی بصورت کارانه از سود ویژه حاصل سالانه اختصاص دهد.
حداکثر میزان پرداخت از سود ویژه، بصورت کارانه و پاداش کارکنان و اعضاء غیر موظف و موظف هیئت مدیره و شورای سازمان ده درصد سود ویژه خواهد بود. تغییر در میزان مذکور منوط به پیشنهاد مستدل شورای سازمان و تأیید وزارت کشور است. حداکثر حق الجلسه اعضاء غیر موظف پاره وقت هیئت مدیره و شورای سازمان برای حضور در جلسات شورا و هیئت مدیره سازمان و نیز حق الجلسه شرکت اعضاء هیئت مدیره در جلسات هیئت امناء مراکز یا مؤسسات تابع سازمان یک چهلم حقوق و مزایای ثابت مدیر عامل خواهد بود و هر جلسه یک و نیم ساعت است.
۹/۱۴ = اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه سازمان با رعایت مفاد اساسنامه و قبول عضو جدید.
۹/۱۵ = اقدام برای اصلاح و تجدید نظر در مفاد اساسنامه در قالب موافقت نامه ای که وزارت کشور در اجرای مفاد بند ۱۵ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و نیز اختیارات ناشی از اعمال هماهنگی و راهنمائی در امور شهرداری ها انجام خواهد داد و تهیه پیشنهاد نهانی و ارسال آن به وزارت کشور برای اخذ تأیید جهت اجراء.
۹/۱۶ = پیشنهاد انحلال سازمان جهت تأیید وزارت کشور
تبصره : تأیید وزارت کشور برای تأسیس سازمان منوط به کارائی و بازدهی سازمان در قالب مفاد اساسنامه است فلذا در صورت عدم کارائی و بازدهی و تخلف از مفاد اساسنامه وزارت کشور رأساً سازمان را منحل خواهد کرد.
۹/۱۷ = تصویب اهداء و قبول هدایا و اعانات و کمک به نام سازمان
9/18 = بررسی و تأیید تشکیلات سازمان و واحدهای تابعه با رعایت کامل مفاد اساسنامه.
۹/۱۹ = رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی که در این اساسنامه جزء وظایف شورای سازمان محسوب شده است.
تبصره : به منظور تسریع در پیشرفت امور سازمان شورا می تواند تا میزان معینی اختیارات مذکور در بندهای ۹/۲ – ۹/۷ – ۹/۸ – ۹/۱۰ و ۹/۱۷ را با رعایت آئین نامه معاملات و سایر مقررات و دستورالعمل ها به هیئت مدیره یا مدیر عامل واگذار نماید.
۹/۲۰ = شورای سازمان در صورت افزایش قابل توجه حجم کار ناشی از اجرای وظایف، سازمان می تواند مستند به توجیهات وافی و مستدل راساً یا به پیشنهاد هیئت مدیره سازمان انجام بخشی از وظایف همگن و هم سنخ سازمان را در قالب مرکز یا مؤسسه ای با استقلال مالی و اداری ولی تابع سازمان بررسی و در صورت تصویب پیشنهاد ایجاد مرکز یا مؤسسه را با وظایف مشخص برای تأیید وزارت کشور ارسال نماید، در صورتی که وظائف و دستورالعمل های ایجاد مرکز یا مراکزی (مؤسسه یا مؤسسات) از سوی وزارت کشور بصورت تیپ ارسال شده باشد شورا براساس آن ایجاد مرکز یا مؤسسه را تصویب و بلافاصله نسخه ای از مصوبه را برای اطلاع وزارت کشور ارسال خواهد داشت. هر مرکز یا مؤسسه تحت نام و وظایف مورد تأیید وزارت کشور به صورت مستقل از لحاظ مالی و اداری برای کار معین و یا بمدت معینی در سازمان ایجاد خواهد شد.
تبصره 1 : هر مرکز یا مؤسسه تحت نظر هیئت امنائی مرکب از مدیر عامل سازمان به عنوان رئیس هیئت امنا و یکی از اعضاء هیئت مدیره سازمان بعنوان اعضاء ثابت و چند نفر کارشناس خبیر و بصیر در رشته مورد عمل مرکز یا مؤسسه و بعنوان اعضاء اصلی و علی البدل منتخب هیئت مدیره سازمان اداره خواهد شد. بطوری که تعداد اعضاء هیئت امناء با در نظر گرفتن رئیس مرکز یا مؤسسه فرد باشد. نحوه تشکیل جلسات و اتخاذ تصمیم در هیئت امناء حسب مورد در قالب دستورالعمل های تیپ و یا پیشنهادی شورا به وزارت کشور تعیین خواهد شد. اختیارات هیئت امناء در خصوص مرکز همان اختیارات هیئت مدیره سازمان است.
تبصره 2 : مدیر مرکز یا مؤسسه از میان کارشناسان دارای تحصیلات عالی و تجربه کافی به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره با اطلاع رئیس شورا انتخاب و با حکم رئیس هیئت مدیره منصوب و مشغول خواهد شد. مسئولیت ها و اختیارات مدیر مرکز یا مؤسسه همان مسئولیت ها و اختیارات مدیر عامل سازمان در حدود وظایف مرکز یا مؤسسه بوده و مدیر مرکز یا مؤسسه عضو هیئت امناء نیز خواهند شد و هیئت امناء پس از انتخاب مدیر با حداقل پنج عضو فعالیت خواهد کرد. عزل مدیر مرکز یا مؤسسه به پیشنهاد رئیس هیئت امناء با تأیید رئیس هیئت مدیره به تصویب هیئت مدیره سازمان خواهد رسید.
تبصره 3 : مرکز یا مؤسسه دارای برنامه و بودجه مستقلی خواهد بود که به پیشنهاد مدیر مرکز یا مؤسسه پس از تصویب هیئت امناء همراه با برنامه و بودجه سازمان با اطلاع رئیس هیئت مدیره به تصویب شورای سازمان خواهد رسید.
تبصره 4 : مسئولیت های مدیر مرکز یا مؤسسه و اعضاء هیئت امناء نسبت به سرمایه سازمان همیاری مسئولیت امین اموال است و مدیر مرکز یا مؤسسه به همراه رئیس هیئت امناء ذیحساب اموال و دارائی های مرکز خواهند بود.
تبصره 5 : مدیر مرکز یا مؤسسه موظف است هر ماه تا پانزدهم ماه بعد حساب هزینه و درآمد خود را به هیئت امناء و رئیس هیئت مدیره سازمان تسلیم و رئیس هیئت مدیره موظف است آن را در اختیار اعضاء هیئت مدیره و رئیس شورا جهت اطلاع شورا قرار دهد. مرکز یا مؤسسه هر شش ماه یک بار صورت جامعی از هزینه و درآمد خود را که به تصویب هیئت امناء رسیده از طریق هیئت مدیره برای تصویب شورای سازمان تسلیم خواهد نمود.
تبصره 6 : حسابرس (بازرس) سازمان، حسابرس (بازرس) مرکز یا مؤسسه نیز می باشد.
تبصره 7 : تعیین حقوق و مزایای مدیر مرکز یا مؤسسه و اعضاء موظف (تمام وقت) هیئت امناء به عهده شورای سازمان همیاری است به اعضاء غیر موظف پاره وقت هیئت امناء مطابق اعضاء هیئت مدیره سازمان حق الجلسه پرداخت خواهد شد.
فصل چهارم – هیئت مدیره
ماده ۱۰ – هیئت مدیره مرکب از سه نفر با عضویت معاون امور عمرانی استانداری بعنوان عضو ثابت و رئیس هیئت مدیره و در صورت عدم پذیرش وی یکی دیگر از معاونین استاندار بانتخاب استاندار و دو نفر عضو اصلی تشکیل می شود اعضاء اصلی و یک نفر عضو علی البدل هیئت مدیره توسط شورا برای مدت سه سال انتخاب می گردند. حکم انتصاب اعضاء هیئت مدیره و عضو علی البدل توسط ریاست شورا (استاندار) صادر خواهد شد.
تبصره ۱ : اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره باید از بین افرادی که دارای تعهد کافی و اطلاعات و تجارب در امور شهرداری ها و مسائل شهری بوده و بصیرت لازم نسبت به امور و اهداف سازمان داشته باشند و حتی المقدور با حداقل تحصیلات در حد کارشناس و ترجیحاً کارشناسان مالی و مدیریت انتخاب شوند.
تبتصره 2 : اعضاء انتخابی هیئت مدیره ممکن است با تشخیص شورا و با رعایت مقررات مربوطه بصورت عضو موظف (تمام وقت) و غیر موظف (پاره وقت) مشغول خدمت گردند، در صورت تمام وقت بودن مسئولیت اداره و سرپرستی یکی از واحدهای اصلی و اساسی سازمان از طرف مدیر عامل بعهده وی محول خواهد شد. عضو تمام وقت حق اشتغال بکار دیگر در زمان تعهد به سازمان را جز کارهای آموزشی آن هم با موافقت شورا نخواهد داشت.
تبصره ۳ : چنانچه هر یک از اعضاء هیئت مدیره در انجام وظایفی که طبق مفاد اساسنامه عهده دار می باشد قصور ورزد شورا می توانند با توجه به موارد ذیل پس از استیضاح نسبت به عزل وی اقدام کند.
۱ – چنانچه وزارت کشور در نتیجه بازرسی به عملکرد هر یک از اعضاء هیئت مدیره یا مدیر عامل ایرادی داشته و یا آن را مغایر مقررات تشخیص دهد مراتب را به شورا منعکس می نماید، رئیس شورا موظف است حداکثر تا پانزده روز بعد از دریافت نامه موضوع را در جلسه فوق العاده شورا مطرح و نتیجه را مستدلاً اعم از آن که منجر به ابقاء یا عزل عضو هیئت مدیره یا مدیر عامل شــود بلافاصله به وزارت کشور گزارش نماید. بدیهی است نظر واصله از وزارت کشور می بایستی مورد توجه قرار گیرد.
۲ – چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای سازمان به عملکرد هر یک از اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل یا عملیات سازمان اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به افراد مذکور تذکر خواهند داد در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع بصورت سؤال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به افراد مذکور اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ فرد یا افراد مورد سؤال موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سؤال می باشند.
چنانچه افراد مورد سؤال از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود، طی جلسه دیگری موضوع مجدداً بصورت استیضاح که حداقل به امضاء 1/3 اعضای شورا و حداکثر ده نفر رسیده باشد، ارائه می شود و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ جلسه شورا تشکیل و پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب فرد یا افراد مورد سؤال رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضاء رأی به عدم اعتماد دهد، فرد یا افراد مورد سؤال بلافاصله از سمت خود عزل می شوند.
تبصره – چنانچه عضو استیضاح شده هیئت مدیره رئیس هیئت مدیره باشد جلسه شورا با حضور بدون حق رأی وی با اکثریت دو سوم کل اعضاء مشروط بر آن که یکی از آنها رئیس شورا باشد اتخاذ تصمیم خواهد کرد و چنانچه رأی بر عدم اعتماد باشد رئیس هیئت مدیره علاوه بر برکناری از ریاست هیئت مدیره با ذکر تخلفات به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهد شد بدیهی است یکی دیگر از معاونت های استاندار با انتخاب رئیس شورا و با اطلاع شورا عهده دار وظائف معاونت مربوط در هیئت مدیره خواهد شد. صورتجلسه شورا مبنی بر استیضاح رئیس هیئت مدیره و رأی عدم اعتماد با ذکر دلائل و مستندات می بایستی بلافاصله توسط رئیس شورا به وزارت کشور (اداره کل امور شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها) ارسال گردد.
3- هر یک از اعضاء هیئت مدیره می توانند استعفاء خود را از دو ماه قبل به اطلاع رئیس شورا برسانند. رئیس شورا می تواند با استعفاء مخالفت کند و عضو مذکور نیز می تواند بعد از یک ماه از تاریخ اعلامی استعفاء مجدد خود را با درج مهلت یک ماهه اعلام دارد و رئیس شورا موظف است حداکثر تا پانزده روز نسبت به تشکیل شورای فوق العاده اقدام و موضوع استعفا را مطرح و عضو جایگزین را معرفی کند شورا موظف است قبل از اتمام مهلت دو ماهه عضو مستعفی نسبت به انتخاب عضو جایگزین اقدام کنند.
ماده ۱۱ – طرز تشکیل جلسات هیئت مدیره
جلسات هیئت مدیره لااقل هفته ای یک بار و به دعوت رئیس هیئت مدیره با ذکر تاریخ و زمان و بر اساس دستور جلسات پیشنهادی اعضاء هیئت مدیره و یا مدیر عامل تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت ضرورت با درخواست کتبی مدیر عامل و یا اعضاء هیئت مدیره و یا حسابرس (بازرس) و با دعوت رئیس هیئت مدیره ممکن است جلسات بیشتری بطور فوق العاده تشکیل شود. جلسات در محل سازمان تشکیل خواهد شد.
تبصره ۱ : تشکیل جلسات هیئت مدیره بموجب دستور جلسه منضم به دعوت کتبی رئیس هیئت مدیره خواهد بود که از اعضاء اصلی و علی البدل بعمل می آید و عضو علی البدل می بایستی در کلیه جلسات حضور یابد تا در صورتی که یکی از اعضاء هیئت مدیره در جلسه شرکت نکند عضو علی البدل بجای عضو غائب رأى دهد.
تبصره ۲ : مدیر عامل برای تسریع در اعمال هماهنگی و ادای توضیحات لازم موظف به حضور در جلسان هیئت مدیره است مگر آن که در معذوریت مرخصی و یا مأموریت باشد که در این صورت جانشین وی که برابر مفاد تبصره بند ۱۹ ماده ۱۷ اساسنامه تعیین شده در جلسات حضور خواهد یافت. صورتجلسه هیئت مدیره در دفتر صورتجلسات که توسط شورا برگ شماری و نخ کشی و پلمب سربی شده است ثبت و به امضاء اعضاء خواهد رسید. اعضاء مخالف می بایستی نظرات خود را مستدلاً در صورت جلسه درج و امضاء نمایند.
ماده 12 – برای رسمیت جلسات حضور هر سه نفر اعضای هیئت مدیره لازم است و تصمیمات آنها به اکثریت آراء خواهد بود. صورتجلسات هیئت مدیره باید توسط دبیر تهیه و به امضاء اعضای هیئت مدیره برسد.
تبصره 1 : هرگاه عضو هیئت مدیره چهار جلسه متوالی و یا شش جلسه متناوب در سه ماه غیبت غیر موجه داشته باشند بخودی خود مستعفی شناخته خواهد شد. در صورتی که رئیس هیئت مدیره مشمول این تبصره شود استاندار یکی دیگر از معاونین خود را بجای وی با اطلاع شورا منصوب خواهد کرد.
تبصره ۲ : هیئت مدیره در اولین جلسه از بین خود یک نفر را بعنوان دبیر انتخاب خواهد کرد.
تبصره ۳ : موضوعی که یک بار با آن در هیئت مدیره مخالفت شده باشد و بدلیل عدم کسب آراء موافق به تصویب نرسیده است نباید بدون حضور مخالفین مجدداً مطرح شود مگر آن که مخالفین مستعفی یا برکنار شده باشند که در این صورت جهت اطلاع اعضاء جدید از دلائل مخالفین نظریه مخالف می بایستی در جلسه قرائت گردد.
تبصره 4 : هیچ یک از اعضاء هیئت مدیره منفرداً مجاز بانجام اموری بنام سازمان نخواهد بود مگر بموجب تصویب هیئت مدیره
ماده ۱۳ – اعضاء شورای سازمان و هیئت مدیره و مدیر عامل حق ندارند در معاملاتی که با سازمان و با به حساب سازمان صورت می گیرد بطور مستقیم و یا غیر مستقیم شرکت نموده و یا سهیم شوند و همچنین مراعات ماده ۱۲۹ قانون تجارت و منع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است.
ماده ۱۴ – وظایف و اختیارات هیئت مدیره :
هیئت مدیره دارای اختیارات ذکر در این اساسنامه و یا تفویض شده از طرف شورای سازمان برای اداره امور با توجه به موضوع و هدف سازمان می باشد مگر در مواردی که اخذ تصمیم درباره آنها طبق اساسنامه در صلاحیت شورای سازمان و یا مدیر عامل باشد.
هیئت مدیره از جمله دارای وظائف و اختیارات زیر است :
۱ – بررسی آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان که توسط مدیر عامل تهیه و ارائه می شود و پیشنهاد آن به شورا و نظارت بر اجرای آن پس از تصویب شورا (براساس دستورالعمل های وزارت کشور) و نیز بررسی و پیشنهاد آئین نامه های داخلی و دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز سازمان پیشنهادی مدیر عامل به شورا و نظارت بر اجرای آنها پس از تصویب.
۲- بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سالیانه و سایر گزارشات مالی و عملیاتی تسلیمی مدیر عامل و پیشنهاد آن به شورا
3- بررسی بودجه و اصلاح و متمم و تفریغ بودجه سالانه پیشنهادی مدیر عامل و ارائه به شورا جهت تصویب
۴ – بررسی و پیشنهاد معاملات و سفارش های خرید و فروش داخلی و خارجی به شورا و اتخاذ تصمیم نسبت به معاملات در حدود اختیارات تفویض شده از شورا و یا تفویض اختیارات خود با صلاحه شورا به مدیر عامل.
۵ – بررسی و پیشنهاد تجدید نظر در برنامه ها و طرح های جامع و کلی و اجرائی سازمان به شورا و نظارت و مراقبت در انجام طرح های مصوب
۶ – پیشنهاد تشکیلات اداری سازمان و واحدهای تابعه متناسب با نیاز آن و حجم کار و درآمد و برنامه سالانه سازمان جهت بررسی و اقدامات بعدی به شورا.
۷ – نظارت در حفظ و نگهداری دارائی و سرمایه و اموال سازمان.
۸ – افتتاح حساب درآمد و هزینه و سایر حساب های مورد نیاز در بانک ها و مؤسسات اعتباری مجاز با اطلاع شورا.
9 – تصویب پاداش و برقراری حقوق و مزایای افرادی که به خدمت سازمان پذیرفته می شوند با رعایت مقررات موضوعه.
۱۰ – هیئت مدیره در حدود مصوبات شورا در کلیه محاکم و مراجع اعم از قضایی و اداری نماینده تام الاختیار سازمان بوده و دارای کلیه اختیارات مندرج در مواد ۶۲ و ۶۳ قانون آئین دادرسی مدنی با حق صلح و سازش خواهد بود. هیئت مدیره در امور مذکور رأساً یا با انتخاب وکیل یا تفویض اختیار به مدیر عامل و عنداللزوم با تفویض حق انتخاب وکیل با حق توکیل به مدیر عامل اقدام خواهند کرد.
۱۱ – نظارت بر حسن اجرای وظایف مدیر عامل
۱۲ – بررسی و اظهار نظر و تصویب سایر پیشنهادات و اموری که از طرف مدیر عامل در قالب وظایف پیشنهاد می گردد.
۱۳ – پیشنهاد اخذ وام با تعیین نحوه هزینه و استهلاک آن و مشارکت سازمان با بانکها و مؤسسات اعتباری مجاز به شورا در قالب اهداف و موضوع سازمان و رعایت مقررات موضوعه.
۱۴ – چنانچه اعضای هیئت مدیره در مورد تصمیمات و مسائل مالی و حتی اداری سازمان اختلاف نظر داشته باشند می بایستی مراتب را کتباً بشورا اعلام نموده و تصمیمات شورا که با رعایت مفاد اساسنامه اتخاذ می شود نسبت به مسائل مربوط نافذ میباشد.
۱۵ – بررسی و تصویب کلیه قراردادهائی که با افراد حقیقی یا حقوقی منعقد خواهد شد با رعایت مقررات موضوعه.
۱۶ – رسیدگی و تصویب معاملات در مواردی که طبق آئین نامه مالی و معاملاتی سازمان بر عهده هیئت مدیره است و نظارت بر اجرای آن.
۱۷ – اجرای برنامه ها و تصیمات و مصوبات شورا.
۱۸ – هیئت مدیره مکلف است هر شش ماه یک بار منتهی تا پانزدهم ماه بعد صورت جامعی از درآمد و هزینه سازمان را که به تصویب شورا رسیده برای اطلاع وزارت کشور ارسال نماید.
۱۹ – انجام سایر وظایفی که در این اساسنامه به عهده هیئت مدیره است.
ماده 15 – هیئت مدیره می تواند در حدود اساسنامه و آیین نامه های مربوطه قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به مدیر عامل تفویض نماید و همچنین در صورت جلب نظر شورا می تواند بخشی از اختیارات تقویض شده از سوی شورا به هیئت مدیره را به مدیر عامل واگذار کند.
تبصره : مدیر عامل موظف می باشد که گزارش عملیات اجرائی در حدود اختیارات تفویضی ماده فوق را همه ماهه به هیئت مدیره تسلیم نماید.
فصل پنجم : انتخاب و وظایف مدیر عامل
ماده 16 – نحوه انتخاب و خاتمه دوره خدمت مدیر عامل :
مدیر عامل سازمان از افراد ذی صلاحیت که علاوه بر داشتن مدارک علمی و تخصصی (حداقل لیسانس) دارای تجربیات کافی در مسائل مربوط به شهر و شهرداری و مالی و ساختمانی و یا مدیریت باشد توسط رئیس شورا برای خدمت تمام وقت از بین اعضاء اصلی یا على البدل هیئت مدیره سازمان (در صورتی که مغایر مقررات موضوعه نباشد) و یا خارج از سازمان برای مدت سه سال به شورا معرفی و در صورت انتخاب با حکم رئیس شورا منصوب می گردد. رئیس شورا، مدیر عامل را به وزارت کشور معرفی و مدیر عامل بلافاصله پس از معرفی شروع بکار می کند. مشخصات کامل مدیر عامل می بایستی همراه با فرم معرفی نامه ارسالی از وزات کشور به وزارت کشور اعلان شود.
تبصره 1 : تجدید انتخاب مدیر عامل بلامانع است و تا تعیین و شروع به کار مدیر عامل جدید مدیر عامل قبلی وظایف مربوطه را انجام خواهد داد.
تبصره ۲ : دوره خدمت مدیر عامل در موارد ذیل خاتمه می پذیرد :
۱ – برکناری توسط شورای سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه موضوع بند ۲ ذیل تبصره ۳ ماده ده.
۲- در موارد تعلیق طبق مقررات قانونی.
3- خاتمه مدتی که برای آن دوره انتخاب شده است.
4- چنانچه فاقد هر یک از شرایط مربوط به انتخاب مدیر عامل باشد.
۵- استعفاء یا فوت.
تبصره 1 : در مورد فوت مدیر عامل، حسب اعلام هیئت مدیره یکی از مدیران یا مسئولان سازمان با انتخاب رئیس شورای سازمان و مدیر عامل را حداکثر به مدت یک ماه عهده دار خواهد شد.
تبصره 2 : مدیر عامل می تواند استعفاء خود را از دو ماه قبل به اطلاع رئیس شورا برساند. رئیس شورا می تواند با استعفاء مخالفت کند و مدیر عامل نیز می تواند بعد از یک ماه از تاریخ اعلامی استعفاء مجدد خود را با درج مهلت یک ماهه اعلام دارد و رئیس شورا موظف است حداکثر قبل از اتمام مهلت ۲ ماهه مدیر عامل جدید را جهت از نتخاب به شورا معرفی نماید.
تبصره 3 : مدیر عامل خاتمه خدمت یافته موظف به تنظیم و اعضاء صورتجلسه تحویل و تحول بنا مدیر عامل جدید می باشد.
ماده ۱۷ – وظایف و اختیارات مدیر عامل :
مدیر عامل بالاترین مقام اداری و اجرائی سازمان است که بر کلیه واحدهای تابعه سازمان سرپرستی و نظارت داشته و مسئول حسن جریان امور و منافع و سرمایه و اموال و دارایی سازمان و اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات شورای سازمان و هیئت مدیره می باشد و در مقابل این دو مرجع مسئول خواهد بود.
مدیر عامل از جمله دارای وظایف و اختیارات زیر است :
۱- اجرای مصوبات شورای سازمان و هیئت مدیره که منطبق با مفاد اساسنامه بوده و اقدام در اداره امور سازمان و کوشش در جهت پیشبرد اهداف آن.
2- اعمال مدیریت صحیح بر کلیه امور سازمان و حفاظت اموال و دارائیهای آن.
3- تهیه و ارائه طرح های جامع و کلی و نیز اجرائی در امور سازمان به هیئت مدیره.
۴- تهیه آئین نامه مالی و معاملاتی سازمان و ارائه به هیئت مدیره برای بررسی و پیشنهاد آن به شورا جهت تصویب
5- تهیه آئین نامه های داخلی و دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز سازمان و پیشنهاد به هیئت مدیره برای بررسی و پیشنهاد آن به شورا جهت تصویب
۶- تهیه ترازنامه و تنظیم تر از نامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی و عملیاتی سازمان جهت بررسی و طرح در هیئت مدیره و تسلیم به شورا
7- تهیه و تنظیم بودجه، اصلاح متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه برای تسلیم به هیئت مدیره مواعد مقرره و اجرای مفاد آنها پس از تصویب با رعایت آئین نامه های سازمان.
8- مدیر عامل مکلف است برنامه و بودجه سال بعد سازمان را منتهی تا روز اول دیماه هر سال تهیه و پیشنهاد نماید تا پس از تأیید هیئت مدیره به شورای سازمان تسلیم گردد و شورا موظف است رسیدگی به بودجه را تا پانزدهم بهمن ماه خاتمه دهد و بودجه پس از آن که مورد تصویب شورا قرار گرفت یک نسخه جهت اطلاع وزارت کشور ارسال خواهد شد و در مورد متمم و اصلاح بودجه و تفریخ بودجه نیز طبق تشریفات فوق عمل می شود.
۹ – مدیر عامل مکلف است هر سال تفریغ بودجه همان سال را منتهی تا پایان خرداد ماه سال بعد تهیه و پیشنهاد نماید تا پس از تأیید هیئت مدیره و حسابرس (بازرس) به تصویب شورای سازمان برسد، بطوری که بیلان عملیات مالی و تفریغ بودجه سازمان حداکثر تا پانزدهم مرداد ماه سال بعد مورد تصویب شورای سازمان قرار گرفته باشد.
۱۰ ـ مدیر عامل مکلف است منتهی تا پانزدهم هر ماه صورتحساب درآمد و هزینه عملکرد یک ماهه سازمان را به هیئت مدیره تسلیم نماید.
۱۱ ـ مدیر عامل هر شش ماه یک بار موظف به تهیه و تسلیم صورت های مالی و دارائی و دیون سازمان و ارائه آن به هیئت مدیره می باشد.
۱۲ – نمایندگی سازمان در برابر ادارات مؤسسات دولتی و خصوصی.
۱۳ – امضاء کلیه اسناد و اوراق مالی تعهد آور، قبولی، تعهد، ظهرنویسی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری، وصول مطالبات، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید، فروش، اجاره، استیجار، تغییر و تبدیل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غیر منقول سازمان در برابر دیون، اجرای اسناد لازم الاجراء برحسب مورد پس از تصویب هیئت مدیره و یا در قالب اختیارات تفویض شده به وی به اتفاق مدیر مالی سازمان همراه با مهر سازمان براساس مقررات مفاد اساسنامه نقش مهر سازمان می بایستی به تصویب هیئت مدیره رسیده و توسط هیئت مدیره به شورا و سایر مراجع معرفی گردد.
تبصره : مدیر مالی به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره با حکم رئیس هیئت مدیره منصوب و زیر نظر مدیر عامل با رعایت صرفه و صلاح سازمان و مقررات این اساسنامه و آیین نامه های مصوب انجام وظیفه نموده و بر درآمد و هزینه سازمان نظارت مستقیم داشته و نسبت به تنظیم دفاتر قانونی براساس روش دفترداری دو طرفه و ثبت حسابها اقدام و نظارت می نماید. مدیر عامل و مدیر مالی ذیحساب مشترک سازمان می باشند.
در صورتی که مدیر مالی انجام خرجی را به خلاف قانون و مقررات تشخیص دهد مراتب را با ذکر مستند قانونی مربوط کتباً به مدیر عامل اعلام می کنند. مدیر عامل پس از وصول گزارش مدیر مالی چنانچه دستور خود را منطبق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی بودن دستور خود را کتباً با ذکر مستند قانونی بعهده بگیرد و مراتب را به مدیر مالی اعلاء نماید، مدیر مالی مکلف است وجه سند هزینه مربوط را پس از ضمیمه نمودن دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت مذکور پرداخت و مراتب را با ذکر مستندات قانونی به رئیس هیئت مدیره و حسابرس (بازرس) گزارش نماید.
۱۴ – همکاری با هیئت مدیره در تهیه طرح تشکیلات اداری سازمان و واحدهای تابعه متناسب با نیازهای سازمان و حجم کار و درآمد و برنامه سالانه جهت ارائه به شورا.
۱۵ – تهیه و تنظیم هرگونه مقررات و دستورالعمل های لازم برای پیشبرد امور سازمان.
۱۶ ـ تقسیم کار صحیح بین کارکنان و ایجاد هماهنگی بین واحدهای تابعه و اتخاذ تصمیمات انضباطی درباره کارکنان سازمان براساس مقررات موضوعه.
۱۷ – عزل و نصب کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات براساس مقررات موضوعه سازمان و خلع ید و انعقاد قرارداد با اشخاصی که مسئولیت امور اداری سازمان را به عهده دارند.
۱۸ – پیشنهاد استخدام پرسنل مورد نیاز سازمان بر اساس تشکیلات مصوب و مفاد اساسنامه و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایا و یا پاداش رسنل به هیات مدیره وفق مقررات و آیین نامه های مالی و اداری و استخدامی سازمان.
۱۹ – مدیر عامل می تواند به منظور تسریع در امور جاری قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به هر یک از مسئولان دیگر سازمان با تصویب هیئت مدیره تفویض نماید.
بدیهی است مسئولیت حسن اداره امور و حفظ دارائی سازمان کماکان به عهده مدیر عامل خواهد بود.
تبصره 1 : مدیر عامل موظف است در مدت معذوریت یا مرخصی و یا مأموریت به ترتیب فوق عضو جانشین معین کند.
تبصره 2 : مدیر عامل بازاء هر سال خدمت حق استفاده از یک ماه مرخصی با استفاده از حقوق و مزایا را دارد، تاریخ استفاده از مرخصی بنا به تقاضای مدیر عامل توسط هیئت مدیره با اطلاع رئیس شورای سازمان تعیین خواهد شد. ممکن است با تصمیم هیئت مدیره مرخصی تا دو ماه به تعویق افتد. در صورت عدم استفاده مدیر عامل از مرخصی، ایام استفاده نشده ذخیره و حقوق و مزایای آن در پایان دوره خدمت به مدیر عامل پرداخت خواهد شد.
تبصره 3 : هیئت مدیره می تواند با پرداخت حقوق و مزایای ایام معذوریت استعلاجی و هزینه معالجه در حد متعارف و حداکثر یک ماه بازاء یک سال موافقت نماید.
۲۰ – مدیر عامل حافظ منافع سازمان بوده و نمایندگی هیئت مدیره را با رعایت مفاد اساسنامه خواهد داشت.
۲۱ – انجام سایر اموری که طبق مفاد اساسنامه و آیین نامه های مصوب به عهده مدیر عامل می باشد.
۲۲ – کلیه مکاتبات سازمان با امضای مدیر عامل و مهر سازمان در غیاب او به امضای جانشین وی که با اطلاع هیئت مدیره تعیین می شود و مهر سازمان معتبر خواهد بود.
ماده 18 – مسئولیت اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل در برابر سازمان علاوه بر مسئولیت های مطرح در اساسنامه مسئولیت وکیل در برابر موکل نیز است.
فصل ششم – حسابرس (بازرس)
ماده ۱۹ – شورای سازمان مکلف است : از میان افراد بصیر و صالح و کاردان و وارد به مسائل مالی و حسابرسی یک شخص حقیقی با تحصیلات حسابداری یا حسابرسی یا مدیریت بازرگانی و اقتصاد حداقل در سطح لیسانس و یا یک شخصیت حقوقی متخصص در رشته مالی را با عنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یک سال انتخاب و از طریق استانداری بهمراه فرم مشخصات حسابرس (بازرس) جهت صدور حکم به وزارت کشور معرفی نماید. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعد بلامانع است. حق الزحمه حسابرس (بازرس) توسط سازمان پرداخت می شود.
در انتخاب حسابرس (بازرس) رعایت ماده ۱۴۷ قانون تجارت الزامی است.
ماده ۲۰ – وظایف حسابرس (بازرس) به شرح ذیل است :
۱ – هدایت و راهنمائی سازمان در امور مالی و رعایت اصول و رویه های اجرائی در مدیریت مالی و حسابداری به منظور به حداکثر رساندن صحت اقدامات و تسریع در امور.
2 – مراقبت در تطبیق عملیات سازمان با مفاد اساسنامه و قوانین و آیین نامه ها و برنامه ها و هدف ها و امکانات مالی سازمان.
۳ – رسیدگی به حساب های سازمان و کلیه اسناد و هزینه ها و اسناد مالی و اوراق و دفاتر سازمان و نظارت بر مسائل مربوط به عملیات و اجرای صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آیین نامه های مربوطه با توجه به برنامه و بودجه مصوب سازمان و تسلیم گزارشات ماهانه به مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و در صورت لزوم به رئیس شورای سازمان همراه با اظهار نظر صریح.
۴ – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر گزارشات سالانه سازمان و امضاء آنها و تسلیم آن پانزده روز قبل از تشکیل جلسه شورای سازمان به رئیس شورای مذکور و رئیس هیئت مدیره.
۵ – رسیدگی به هرگونه اقدامات مالی سازمان به منظور حصول اطمینان از این که درآمدها صحیحاً وصول و هزینه ها با رعایت مقررات و بودجه مصوب و صرفه و صلاح سازمان انجام گرفته است. جهت اطلاع و اقدام لازم به مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره.
۶- همکاری و هماهنگی به وزارت کشور (اداره کل امور شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها) و نیز بازرسان و حسابرسان اعزامی وزارت کشور و ارسال نسخه ای از گزارشات خود بهمراه اعلان نظر راجع به امور سازمان به وزارت کشور.
تبصره : مدیر عامل و هر یک از اعضای هیئت مدیره و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند هر موقع و هر نوع توضیح شفایی یا کتبی و یا هرگونه مدارک و اوراقی را که حسابرس (بازرس) سازمان و یا بازرسان و حسابرسان وزارت کشور بخواهند بلافاصله در اختیار آنها بگذارند. بازرسی و مطالبه اسناد و مدارک باید به نحوی انجام گیرد که به امور جاری سازمان لطمه وارد نسازد.
۷ – بررسی و اظهار نظر نسبت به بودجه های پیشنهادی مدیر عامل برای هر دوره مالی و ارسال نسخه ای از گزارشات خود راجع به امور سازمان به وزارت کشور.
۸- حسابرس (بازرس) در هر موقع از سال رسیدگی به اسناد مالی و دفاتر سازمان را ضروری بداند می تواند به مسئولیت خود در انجام وظایفی که به عهده دارد از کمک حسابرسان یا کارشناسان مالی با تجربه استفاده نماید.
۹ – گزارش هرگونه ابهام یا ایراد در حسابها یا روش های مالی و عملیاتی سازمان بطور کتبی به شورای سازمان و اعلام مواردی که نیاز به طرح در شورای سازمان ندارد به هیئت مدیره و مدیر عامل جهت اصلاح.
تبصره : ابهامات و نقائص مورد اشاره حسابرس (بازرس) می بایستی حداکثر ظرف یک هفته در اولین جلسه عادی یا فوق العاده هیئت مدیره مطرح و برابر مقررات رسیدگی شود. در غیر این صورت حسابرس (بازرس) موظف به تسلیم گزارش کتبی به رئیس شورای سازمان می باشد.
۱۰ – انجام سایر اموری که در اساسنامه به عهده حسابرس (بازرس) محول شده است.
تبصره – حسابرس (بازرس) حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات سازمان را ندارد ولی می تواند نظرات خود را کتباً به مدیر عامل و هیئت مدیره و شورای سازمان ابلاغ نماید.
۱۱ – تصمیمات و اقدامات حسابرس (بازرس) بایستی در دفتر مخصوص که توسط شورای سازمان تهیه و برگی شماری و نخ کشی و مهر سربی شده و در اختیار حسابرس قرار می گیرد با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. شورا و هیئت مدیره سازمان در مواقع لزوم می توانند حسابرس (بازرس) را دعوت نمایند تا برای بررسی مسائل با آنان تشکیل جلسه دهد. دفتر مخصوص حسابرس همراه با گزارش سالانه می بایستی به شورا تقدیم شود.
۱۲ – سایر وظائف و اختیارات و مسئولیت های حسابرس (بازرس) بنحوی است که در قانون تجارت مقرر گردیده است.
ماده ۲۱ – در صورت معذوریت یا فوت یا استعفاء یا سلب شرایط یا عدم قبولی پست توسط حسابرس (بازرس) جهت انجام وظیفه محوله شورای سازمان بلافاصله وفق مقررات ماده ۱۹ اقدام خواهد کرد.
فصل هفتم : مقررات مالی و استخدامی
مادد 22 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه در سال تا آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود و برای سال اول استثنائاً سال مالی سازمان از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه سال مربوطه خواهد بود.
تبصره – دوره عمل بودجه مصوب هر سال تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و هزینه های پرداخت نشده و تعهداتی که تا آخر اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 23 – کلیه درآمدهای سازمان در حسابی نزد بانک ملی شعبه واریز خواهد شد با این قید که برداشت از این حساب صرفاً جهت واریز به حساب هزینه ها که جداگانه نزد همین بانک یا شعبات آن با اطلاع شورای سازمان افتتاح می شود با صدور چک و با امضای رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و مدیر امور مالی مقدور خواهد بود.
تبصره – افتتاح حساب در سایر بانک ها با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب شورای سازمان و تأیید وزارت کشور با رعایت مقررات مربوطه مجاز خواهد بود.
ماده 24 – برداشت از حساب هزینه ها با صدور چک با امضای مدیر عامل توام با امضای مدیر امور مالی سازمان انجام خواهد شد.
ماده 25 – هیئت مدیره مکلف است هر سال یک بیستم از سود ویژه سازمان را تا رسیدن به یک دهم سرمایه ذخیره نماید. تعیین میزان سایر ذخایر مالی به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب شورای سازمان خواهد بود.
ماده 26 – امور اداری سازمان توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی منحصراً در قالب قراردادهای پیمانکاری که با آنها منعقد می شود با ذکر کارهای معین با زمان مشخص و براساس برنامه مصوب سالانه سازمان انجام می شود بطوری که هیچ گونه تعهد استخدامی برای سازمان ایجاد نشده و کلیه تعهدات ناشی از اجرایی قوانین کار و تأمین اجتماعی به عهده پیمانکار باشد. بدیهی است سازمان می تواند از خدمت کارکنان دیگر سازمانها که برابر مقررات می توانند به سازمان مامور خدمت شوند به صورت مأمور استفاده نماید. استخدام پرسنل مورد نیاز سازمان اعم از کارگری و کارمندی به تعداد محدود و صرفا براساس پست های مصوب سازمان تفصیلی که پس از تأیید شورای سازمان به تصویب وزارت کشور خواهد رسید مشمول مقررات آیین نامه استخدامی شهرداری های کشور مصوب 68/2/13 خواهد بود.
ماده ۲۷ – دخل و تصرف غیر مجاز در وجوه و اموال سازمان در حکم دخل و تصرف در وجوه و اموال عمومی و شهرداری بوده و متخلفین بر طبق قانون و مقررات مربوطه تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
ماده ۲۸ – نسبت به موادی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است با کسب نظر از وزارت کشور – اداره کل امور شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها – بر طبق قانون تجارت و قانون شهرداری عمل خواهد شد و عنداللزوم از طرف هیئت مدیره پیشنهاد اصلاحی به شورای سازمان داده خواهد شد تا پس از تصویب طبق مقررات نظریه وزارت کشور را اخذ و اقدام نماید.
ماده ۲۹ – کلیه آگهی ها و اطلاعیه های سازمان در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیر الانتشار درج خواهد شد.
ماده ۳۰ – این اساسنامه مشتمل بر هفت (۷) فصل و سی (۳۰) ماده و چهل و پنج (۴۵) تبصره و (۱۱۸) بند در بیست و یک (۲۱) صفحه و بصورت مؤسسه وابسته به شهرداری های عضو مستند به مفاد ماده ۸۴ قانون شهرداری و بند ۱۵ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب خرداد ۷۵ و نظریه شماره ۶۸۸۳۰/۴۰ – ۷۶/۸/۶ معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری به تصویب وزارت کشور رسیده و کلیه صفحات آن ممهور به مهر برجسته اداره کل امور شوراهای اسلامی شهر و شهرداریهای وزارت کشور می باشد و کلاً جایگزین اساسنامه شماره 9521/1/3/34 مورخ 70/6/13 شده و از تاریخ تصویب قابل اجراست.
سید عبد الواحد موسوی لاری – وزیر کشور