رای شماره ۶۲۳ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۵/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 140331390001190623

تاریخ دادنامه1403/5/23

شماره پرونده: 0202796

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری                                                                                                                                               

شاکی: آقای حمید مسعودی آشتیانی

طرف شکایت: سازمان اداری و استخدامی کشور 

موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 36042 مورخ 1401/5/26 سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور 

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 36042 مورخ 1401/5/26 سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

 مدیرکل وقت دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت توانیر طی نامه ای خطاب به مدیرعامل وقت آن شرکت، درخواست اعطای یک طبقه تشویقی برای اینجانب را بر اساس ماده 25 و ماده 26 قانون ارتقای سلامت اداری و آیین‌نامه اجرایی آن ارایه نمود که مورد موافقت ایشان قرار گرفت. لیکن پس از استعلام دفتر منابع انسانی شرکت توانیر، سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری استخدامی کشور اعلام نموده است که در قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 این موضوع پیش‌بینی نشده است. 

دفاع استدلالی: 

1- سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری استخدامی کشور در بخش ابتدایی پاسخ خود طی نامه شماره 36042 مورخ 1401/5/26 اعلام نموده است در قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1396 در خصوص رتبه‌ها و طبقات شغلی عناوین تشویقی یا ارفاقی پیش‌بینی نشده است. درحالی‌که عدم پیش‌بینی موضوع در قانون مذکور نافی اجرای قوانین موخر آن از جمله ماده 26 قانون ارتقای سلامت اداری مصوب سال 1390 مجلس شورای اسلامی که در بند «د» آن وظیفه تهیه آیین‌نامه اجرایی این ماده را به معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و تصویب آن را به هیات وزیران واگذار نموده است نمی‌شود؛ و در بند «ب» ماده 3 آیین‌نامه مذکور به شماره 45146/ت50080 هـ مورخ 1393/4/24 که به تصویب هیات وزیران رسیده است (بر اساس اصل 138 قانون اساسی، مصوبات هیات وزیران از تاریخ ابلاغ لازم ‌الاجراست) در خصوص واگذاری طبقه تشویقی صراحت داشته و موضوع امکان واگذاری طبقه تشویقی تبیین گردیده است و از سال 1393 (تاریخ تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 26) تاکنون نیز اداره کل اسناد و تنقیح قوانین شورای اسلامی نظریه‌ای دال بر مغایرت قانونی اعطای طبقه تشویقی با قانون مدیریت خدمات کشوری ارایه ننموده است که مبین بر صحت موضوع و امکان اجرای آن برای ذی‌نفعان واجد شرایط می‌باشد.

2- در بخش دوم نامه سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری استخدامی کشور نیز به ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری و لغو مقررات مغایر با این قانون اشاره شده است که همان‌طور که مستحضرید قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386، قانون سلامت اداری مصوب سال 1390 و آیین‌نامه اجرایی ماده 26 قانون مذکور نیز مصوب هیات وزیران در سال 1393 می‌باشد. بر اساس قاعده تقدم اجرای قانون موخر و از آن جا که هیچ قانونی نمی‌‌تواند نفی‌کننده قوانین بعدی باشد، پاسخ مذکور مسموع نمی‌باشد. 

3- از طرفی موضوع اعطای تشویقی در مغایرت با قانون مدیریت خدمات کشوری نبوده و در موضوعی که قانون مذکور سکوت نموده، قانون سلامت اداری نسبت به تبیین آن اقدام نموده است.

با عنایت به قانون سلامت اداری مصوب مجلس شورای اسلامی (ماده 26) و دستور العمل اجرایی ماده مذکور مصوب هیات وزیران (بند ب ماده 3 ) و براساس اصل حمایت از حق های مکتسبه متکی به قوانین و مقررات و از آن جا که براساس ضوابط صدر الذکر کلیه مراحل اعطای طبقه تشویقی طی و تایید شده است و عدم و یا مسکوت بودن ضوابط قبلی از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری نافی حقوق مکتسبه اینجانب براساس قوانین ثانویه و موخر نمی باشد، خواستار رعایت و اجرای ضوابط قانون سلامت اداری و دستور العمل آن می باشم.

با توجه به مراتب فوق و امعان نظر به قوانین و مقررات موصوف، رای صادره تحت عنوان فقدان نص قانونی در اعطای عناوین تشویقی یا ارفاقی در اعطای رتبه و طبقه شغلی بالاخص در قانون مدیریت خدمات کشوری بدون بررسی لازم و توجه به موضوعات مطروحه می‌باشد. تقاضای ابطال نامه شماره 36042 مورخ 1401/5/26 را خواستارم.”

  متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

“سازمان اداری استخدامی کشور 36042 مورخ 1401/5/26

 برادر ارجمند جناب آقای شهرابی فراهانی

مدیرکل محترم دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو 

موضوع: طبقه تشویقی

باسلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 1401/27631/530 مورخ 1401/4/28 اعلام می شود:

از آن جا که در قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص رتبه ها و طبقات شغلی عناوین تشویقی یا ارفاقی پیش بینی نشده است و طبق ماده 127 قانون مذکور، کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر با قانون یاد شده از تاریخ لازم الاجرا شدن آن قانون لغو شده است، بنابراین در حال حاضر امکان اعطاء طبقه تشویقی به هر نحو منتفی می باشد.- سرپرست امور مدیریت مشاغل”

  در پاسخ به شکایت مذکور، رییس امور حقوقی سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره 52505- 1402/5/10  توضیح داده است:

” مستفاد از رای شماره 1927- 1926 [1927-9310090905801926] مورخ 1393/12/4 هیات عمومی دیوان عدالت اداری اصل ایجاد حق برخورداری از طبقه شغلی ارفاقی و تشویقی نیازمند تصریح در قانون است و در هیچ یک از مواد قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386، برای برخورداری از طبقه شغلی تشویقی حکمی پیش بینی نشده است. در همین راستا مطابق بند (ث) ماده 7 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395، کلیه تصویب نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها، تغییرات تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، اعطای مجوز هر نوع استخدام و به کارگیری نیرو و همچنین مصوبات هیات های امنا که متضمن بار مالی برای دولت باشد در صورتی قابل طرح و تصویب و اجراء است که بار مالی ناشی از آن قبلاً محاسبه و در قانون بودجه کل کشور تامین شده باشد.

2- شاکی در استدلال ارایه شده در دادخواست، مبنای افزایش طبقه را به قانون ارتقای سلامت اداری ارجاع داده که در این قانون نیز هیچ اشاره ای به طبقه تشویقی نشده است و صرفاً در ماده 26 مواردی که فرد، مشمول تشویقات مادی و معنوی می گردد، بر شمرده شده است و اثری از نوع یا نحوه تشویق وجود ندارد. از این رو در حال حاضر تخصیص طبقه تشویقی به کارمندان مشمول مدیریت خدمات کشوری وجاهتی ندارد. با عنایت به مطالب معنونه، تقاضای رد شکایت شاکی را دارد. ”  

  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1403/5/23 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

اولاً با عنایت به این که در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده 26 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد تشویق برخی از اشخاص به شرح بندهای سه‌گانه فوق پیش‌بینی شده و در بند (د) ماده مذکور اجازه داده شده است که آیین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب هیات وزیران برسد و از طرفی در بند (ب) ماده 3 آیین‌نامه اجرایی فوق (موضوع تصویب‌نامه شماره 45146/ت 50080 هـ مورخ 1393/4/24 هیات وزیران) یکی از تشویق های موضوع آیین‌نامه اعطای یک گروه تشویقی یا طبقه و مانند آن است و بنابراین فارغ از انطباق یا عدم انطباق بند مذکور با قوانین، اظهارنظر سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص عدم امکان اجرای مصوبه هیات وزیران خارج از حدود اختیار وی بوده و لذا نامه شماره 36042 مورخ 1401/5/26 سرپرست امور مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور به لحاظ خروج از حدود اختیار مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. این رای براساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 1402/2/10) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است./

                                                       حکمتعلی مظفری

                                                          رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری                

 

آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴۶۱ و۱۴۶۲ مورخ ۱۳۹۹/۱‍۰/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال ۱) قسمت «منظور نمودن نمره پایان نامه در نیمسال ششم از ۱۷» بند ۲۵ مجموعه مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر مورخ ۱۳۹۵/‍۰۷/۱۳ ۲- قسمت «منظور نمودن نمره پایان نامه در نیمسال ششم از ۱۷» بند ۱-۲ آیین نامه تمدید سنوات در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر مورخ ۱۳۹۴/‍۰۳/۱۲)
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۶۳۷۷۷۳ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۳/‍۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ۱- ابطال بخشنامه شماره ۴‍۰‍۰/۱۶۷۵۱-۱۱/۲/۱۴‍۰‍۰ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۲- ابطال بخشنامه شماره ۳‍۰‍۰۵۴/۱۴‍۰‍۰-۱۹/۲/۱۴‍۰‍۰ معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی