شماره دادنامه: 140331390000383626 تاریخ دادنامه: 18/2/1403 شماره پرونده: 0202829 مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: خانم الهام محسن زاده طرف شکایت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی موضوع شکایت و خواسته: ابطال آیین نامه شماره 138031/د/1400 مورخ 1400/11/12 معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی گردش کار: شاکی به موجب دادخواست و لایحه تکمیلی ابطال آیین نامه شماره 138031/د/1400 مورخ 1400/11/12 معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی را خواستار شده و در مقام تبیین خواسته اعلام کرده است : " اینجانب الهام محسن زاده از تاریخ 1 بهمن 1390 الی پایان اسفند 1394 دانشجوی پرستاری دانشگاه شهید بهشتی از تاریخ 24 مهر 1395 الی پایان آذر ماه 1398 مشغول گذراندن طرح و تمدید طرح در بیمارستان امام حسین (ع) بودم . در تاریخ 1398/8/30 در آزمون استخدامی شرکت کرده ام که با توجه به ماده 120 قانون مدیریت خدمات کشوری در مرخصی استعلاجی زایمان بوده ام و پس از قبولی در آزمون استخدامی به دلیل نبود پست سازمانی و عدم اعلام نیاز از طرف دانشگاه شهید بهشتی با استناد به ماده 122 قانون خدمات کشوری در حالت آماده به خدمت بوده ام و پس از اعلام نیاز دانشگاه در تاریخ 1399/3/1 تحت عنوان استخدام پیمانی مجدداً شروع به کار کرده ام. لازم به ذکر است که از تاریخ 1395/7/24 الی 1398/9/24 مشغول انجام دوره طرح و تمدید طرح در بیمارستان امام حسین (ع) که زیر مجموعه دانشگاه شهید بهشتی است بوده ام. همچنین با توجه به ماده 120 و 122 قانون خدمات کشوری که هیچ گونه اشاره ای به عدم فاصله خدمتی نشده است و به موجب آیین نامه (138031/د/1400 مورخ 1400/11/12) مبلغ حکم اینجانب کمتر از پرستاران هم سابقه است. لذا درخواست ابطال آیین نامه مذکور که در مدارک پیوست شده است را از تاریخ تصویب دارم." متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است: " آیین نامه 138031/د/1400 مورخ 12/11/1400 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی معاونت توسعه مدیریت و منابع معاونت محترم ….. مدیریت محترم ….. ریاست محترم دانشکده …… ریاست محترم بیمارستان ….. ریاست محترم مرکز پزشکی …… ریاست محترم مرکز بهداشت ….. ریاست محترم مرکز تحقیقات …… مدیریت محترم شبکه بهداشت و درمان …… ریاست محترم انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ریاست محترم پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم سلام علیکم احتراماً، با توجه به سوالات مکرر در خصوص پرداخت اقلام حقوقی «تفاوت جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال 139۷» و «تفاوت بند (ی) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال (139۸)» به کارکنان رسمی پیمانی، قرارداد کار معین و مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیرا پزشکان، به آگاهی می رساند با توجه به بندهای (۷) و (۸) مصوبه شماره ۸۷۲۴/ت ۵۶۴۸۵هـ مورخ 1398/1/31 هیات محترم وزیران و اصلاحات بعدی آن، همچنین جوابیه شماره ۲۴۹۶۱۵ مورخ 1398/5/11 امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور، ملاک و مبنای احتساب اقلام یاد شده، مجموع تمامی امتیازات و اقلام حقوقی مندرج در آخرین احکام کارگزینی کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ می باشد و آن دسته از کارکنانی که در سال 1397 فاقد حکم کارگزینی منطبق با فصل هشتم آیین نامه اداری استخدامی بوده اند مشمول اقلام یاد شده نمی گردند. بنا بر موارد پیش گفت خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص صدور احکام کارکنان موارد ذیل را مورد عمل قراردهند: 1- در خصوص «کارکنان قرارداد تبصره ۵ ماده ۳۱ آیین نامه اداری استخدامی» نظر به اینکه به استناد نامه شماره 1748/209/د مورخ 1399/3/26 معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع، کارکنان مذکور از تاریخ 1399/1/1 با فصل هشتم آیین نامه اداری و استخدامی تطبیق داده شده و اقلام حقوقی آن ها در سال 1397 و 1398 مطابق آیین نامه مذکور نبوده، لذا این دسته از کارکنان در صورت تبدیل وضع و یا استمرار خدمت، مشمول دریافت اقلام فوق نمی باشند. 2- «مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان» که مطابق قوانین و مقررات از بندهای فوق در زمان خدمت قانونی بهره مند بوده اند و حین خدمت یا تمدید آن و بدون هیچ گونه فاصله خدمتی به «استخدام پیمانی» تبدیل وضع شده اند، در صورت داشتن شرایط فوق الذکر، مشمول اقلام یاد شده می باشند.- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه" در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست مدیریت حقوقی قراردادها و املاک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی به موجب لوایح به شماره 75331/د/1402 مورخ 1402/6/11 و 3441/د/1403 مورخ 1403/1/20 اجمالاً به طور خلاصه توضیح داده است: " 1- به موجب مفاد بند (الف) ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند (ب) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۱ از قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، دانشگاه ها بر اساس اختیارات حاصل از قانون مذکور و با حدود وظایف و اختیارات مندرج در قانون تشکیل هیات های امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی اداره می شوند. 2- به استناد ماده ۲ آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «کارمند» فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم و با قرارداد مقام صلاحیت دار در موسسه به خدمت پذیرفته می شود. مفاد تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۸۷۲۴/ت۵۴۴۸۵هـ مورخ 1398/1/31 موضوع افزایش حقوق سال ۱۳۹۸ اشاره به کلیه «کارمندان دولت» دارد. 3- پرداخت حقوق و مزایای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به استناد ماده ۱۱ قانون مذکور، تابع قوانین و مقررات نظام هماهنگ پرداخت بوده و با عنایت به مواد ۴۹ و ۲۰ قانون برنامه پنجساله چهارم و برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور دانشگاه های علوم پزشکی صرفاً بر اساس آیین نامه ها و مقررات اداری مالی و استخدامی و تشکیلات خاص مصوب هیات های امناء که به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می رسد، اداره می گردند و تصویب آیین نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه ها، پرداخت حقوق و مزایای مشمولین، فوق بر اساس فصل هشتم آیین نامه مذکور می باشد. 4- با عنایت به بخشنامه شماره 716036 مورخ 1398/12/10 سازمان برنامه و بودجه کشور، مصوبات هیات امنا و نظایر آن که دارای بار مالی می باشند، در صورتی قابل اجرا است که از سازمان برنامه و بودجه مجوز مربوطه را کسب نماید؛ بنابراین بار مالی ناشی از اجرای اقلام مذکور در احکام کارگزینی ذی نفعان بند 2 بخشنامه مورد شکایت، که در سال 1397 اشتغال داشته و در سال های آتی بدون هیچ گونه فاصله خدمتی استخدام شده اند در بودجه سنواتی پیش بینی و لحاظ گردیده است. 5- در بند یک بخشنامه صراحتاً شبهات مربوط به دستورالعمل اجرایی نحوه قرارداد و نظام پرداخت کارمندان قرارداد انجام کار معین که طی بخشنامه 1748/209/د مورخ 1399/3/26 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردید، پاسخ داده شده و با توجه به وضعیت استخدامی شاکی (مشمولان قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) برای مشارالیه موضوعیت نداشته است. 6- در بند دوم بخشنامه، برقراری تفاوت های موضوع بندهای 7 و 8 تصویب نامه شماره 8724/ت5685 هـ مورخ 1398/1/31 هیات وزیران، صرفاً در مورد کارمندان شاغل استخدام شده در سال 1398 و ماقبل آن، بر اساس رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 9909970906010156-642 مورخ 1399/3/31 موضوعیت دارد که در سال 1398 از افزایش ناشی از اعمال ضریب تعدیل بر اساس ضوابط تصویب نامه شماره 14896/ت55313هـ مورخ 1397/2/16 هیات وزیران و اصلاحیه بعدی آن برخوردار بوده و در آخرین حکم کارگزینی سال 1397 آنان لحاظ گردیده است. 7- به استناد مورد مذکور، استعلام های انجام شده توسط سایر دانشگاه ها از وزارت متبوع نیز بیانگر این بوده که مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان که مطابق قوانین و مقررات از بندهای (الف) تبصره 12 قانون بودجه کشور سال 1397 و تفاوت بند (ی) تبصره 12 قانون بودجه سال 1398 کشور در احکام زمان اشتغال بهره مند بوده و بدون هیچ گونه فاصله خدمتی در همان موسسه به استخدام پیمانی در آمده اند و دارای شرایط ذکر شده بوده، کماکان مشمول دریافت این اقلام می باشند و همچنین بخشنامه هیچ گونه مغایرتی با قوانین مورد استناد فوق نداشته و ندارد. همچنین به استناد ماده 1 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 1375/2/26 کلیه افراد ایرانی با تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر که پس از تاریخ 1367/4/1 از مراکز آموزش عالی گروه پزشکی در داخل و یا خارج از کشور فارغ التحصیل شده یا می شوند و خدمت آنان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد نیاز اعلام می گردد، مکلفند حداکثر مدت 24 ماه اول پس از فراغت از تحصیل خود را در داخل کشور و در مناطق مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکیلات تابعه آن خدمت نمایند و با توجه به مدرک تحصیلی کارشناسی پرستاری طرح نیروی انسانی موظف خود را از تاریخ 1395/7/24 تا تاریخ 1397/7/24 در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی امام حسین (ع) و از تاریخ 1397/9/20 تا تاریخ 1398/9/20 با توجه به مفاد بخشنامه شماره 209/4423/د مورخ 1393/8/24 در مرکز فوق استمرار طرح داشته است و پس از صدور گواهی پایان طرح فاقد هرگونه رابطه استخدامی با دانشگاه بوده و شاغل محسوب نشده و مشمول بند 9 تصویب نامه شماره 3718 مورخ 1399/1/20 هیات وزیران نمی گردد. با عنایت به موارد فوق و نظر به اینکه موارد مندرج در بخشنامه مورد استناد همان است که در قوانین بودجه سال 1397 و 1398 وضع گردیده و تمامی اقدامات این دانشگاه مطابق ضوابط و مقررات صورت گرفته و صدور قرار رد شکایت شاکی مورد استدعاست." هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 18/2/1403 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است. رای هیات عمومی برمبنای ماده 1 قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور مصوب سال 1395 مقرر شده است که : «دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا که حسب مورد به تایید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان ها به تایید رییسجمهور و در مورد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلّح به تایید رییس ستاد کل نیروهای مسلّح میرسد، عمل میکنند.» نظر به اینکه مفاد نامه شماره 138031/د/1400 مورخ 1400/11/12 معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی از مصادیق امور مالی و استخدامی و مآلاً در صلاحیت هیات امنای این دانشگاه است، لذا ضابطهگذاری در این خصوص خارج از حدود اختیار مقام مذکور بوده و نامه فوق مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال میشود. این رای براساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 1402/2/10) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است./ حکمتعلی مظفری رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری |
آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین