شماره دادنامه: 140331390000112008تاریخ دادنامه: 1403/1/21شماره پرونده: 0200001مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: سازمان بازرسی کل کشور طرف شکایت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 14 صورتجلسه مورخ 1399/12/24 کارگروه درآمدهای اختصاصی مصوب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گردش کار: سرپرست معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره 302/361408 مورخ 1400/12/14 اعلام کرده است: " احتراماً عملکرد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از جهت انطباق با قانون در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور شایسته قانونی اعلام می شود: بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص گردید که در بند 14 صورت جلسه مورخ 1399/12/24 کارگروه درآمدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مصوب گردیده است: از 1399/10/10 [1/10/1399] در صورت حداقل حضور 20 ساعت اضافه کار (در ماه) به شرح ذیل اصلاح و پرداخت صورت گردد: الف) عامل بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) ماهانه معادل 15 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) ب) عامل بیمارستان خاتم ماهانه معادل 10 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) ج) عاملین سایر بیمارستان ها ماهانه معادل 8 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) د) مسیولین درآمد بیمارستان ها ماهانه معادل 5 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) 1- براساس مفاد مواد 18 و 21 دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان غیرپزشک مورخ 1/7/1393 و اصلاحیه های بعدی اختیار قانونی در تصویب و پرداخت کارانه ثابت برای کارگروه موصوف لحاظ نشده است. 2- طبق نامه شماره 100/161 مورخ 1395/2/26 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد شامل 39 ماده (موضوع بخشنامه شماره 100/1525 مورخ 1393/11/26) جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردیده و اصلاحیه صادره (ابلاغی در آذر ماه سال 1397) نیز براساس دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد مزبور می باشد. طبق ماده 39 دستورالعمل درصدی از مابه التفاوت تراز مالی بیمارستان(به شرط مثبت بودن تراز مالی بیمارستان با در نظر گرفتن درآمد کل و هزینه کل بیمارستان) به عنوان پاداش سالانه با تایید کارگروه به عنوان پرداخت عملکردی، میان مدیران و مسیولین هر بیمارستان توزیع می گردد. در حالی که مبلغ تعیین شده در مصوبه کارگروه بدون توجه به تراز بیمارستان ها (تراز منفی) و به صورت مبلغ ثابت در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر طبق تبصره ماده 40 دستورالعمل مذکور میزان پرداخت و نحوه بازتوزیع میان افراد مذکور در این ماده، براساس دستورالعملی است که توسط کارگروه به بیمارستان های تابعه ابلاغ خواهد شد که در این خصوص دستورالعملی به بیمارستان ها ابلاغ نشده است. بنا به مراتب بند 14 صورت جلسه مورخ 1399/12/24 کارگروه درآمدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مبنی بر تصویب پرداخت کارانه ثابت خارج از حدود اختیارات و شرح وظایف قانونی تشخیص و ابطال آن در هیات عمومی مورد تقاضا می باشد." متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر می باشد: " صورتجلسه مورخ 1399/12/24 کارگروه درآمدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان …… 14- نامه شماره 104654- 1399/10/15 معاونت درمان در خصوص بند 7 صورتجلسه کارگروه درآمدهای اختصاصی مورخ 1399/7/6 مطرح و مقرر گردید از 1399/10/1 در صورت حداقل حضور 20 ساعت اضافه کار (در ماه) به شرح ذیل اصلاح و پرداخت صورت گردد: الف) عامل بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) ماهانه معادل 15 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) ب) عامل بیمارستان خاتم ماهانه معادل 10 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) ج) عاملین سایر بیمارستان ها ماهانه معادل 8 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) د) مسیولین درآمد بیمارستان ها ماهانه معادل 5 میلیون ریال (از محل درآمدهای بیمارستان) + اضافه کار و کارانه (براساس قاصدک) ….. ریاست دانشگاه- معاونت آموزشی- معاونت توسعه مدیریت و منابع- معاونت درمان- مدیریت برنامه ریزی و بودجه – معاونت غذا و دارو- معاونت بهداشتی – مدیریت امور مالی" در پاسخ به شکایت مذکور معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به موجب لایحه شماره 01-15156 مورخ 1401/6/22 توضیح داده است: " مطابق بند (الف) ماده ۱۲۲ قانون برنامه توسعه ششم کشور مفاد ماده ۱ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور در طول برنامه احکام قانون برنامه ششم توسعه حاکمیت دارد، دلالت ماده ۱ احکام دایمی برنامه توسعه کشور که جایگزین احکام متناظر در برنامه سوم و چهارم و بند (ب) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه بر استمرار مدیریت هیات امنا، دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس آیین نامه های هیات امنا دلالت دارد، لذا بر اساس آیین نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ماده ۵۴ بند ۱۹ که اعلام می دارد (موسسه مجاز است مبلغی را تحت عنوان فوق العاده مسیولیت از محل درآمدهای اختصاصی به مدیران غیر هیات علمی سطوح مختلف مدیریتی پرداخت نماید. که مبلغ این فوق العاده برابر سطوح تعیین شده مدیریتی در جدول فوق العاده مدیریت اعضای هیات علمی است که از سوی هیات امناء مصوب می گردد «ماده ۵۳ آیین نامه اعضاء هیات علمی دانشگاه» موضوع مصوبه در کارگروه درآمدهای اختصاصی که خود به استناد ماده ۱۵ دستور العمل ابلاغی مبتنی بر عملکرد کارکنان غیر پزشک شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی که اعلام می دارد (به منظور برنامه ریزی برای اجرای نظام مند این دستور العمل و نظارت بر اجرای مصوبه شورا در هر موسسه کارگروه توزیع درآمد اختصاصی که به اختصار کارگروه نامیده می شود تشکیل می گردد. طبق پیشنهاد معاونت توسعه دانشگاه مطرح و به استناد بند ۳ ماده ۱۷ دستور العمل مبتنی بر عملکرد و قوانین پیشگفت تحت عنوان کارانه ثابت ابلاغ گردیده است. علی هذا با عنایت به مراتب فوق الذکر بر خلاف ادعای سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر مغایرت (خارج از حدود اختیارات کارگروه درآمدهای اختصاصی دانشگاه) کلیه اقدامات به عمل آمده براساس دستور العمل های ابلاغی و منطبق بر قوانین و مقررات بوده است. لذا درخواست رد ادعای سازمان مذکور را دارد." هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1403/1/21 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است. رای هیات عمومی اولاً برمبنای ماده 1 قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور مصوب سال 1395 مقرر شده است : «دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا که حسب مورد به تایید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان ها به تایید رییس جمهور و در مورد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلّح به تایید رییس ستاد کل نیروهای مسلّح میرسد، عمل میکنند.» بنابراین تعیین ضوابط ناظر بر نحوه پرداخت کارانه ثابت مفاداً از مصادیق امور مالی و در حوزه اختیارات هیات امنای هر دانشگاه بوده و علیرغم استعلام از مرجع طرف شکایت، مستندی مبنی بر تایید این امر در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ارایه نگردیده است. ثانیاً به موجب ماده 119 آییننامه اداری و استخدامی کارمندان غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور که مورد استناد طرف شکایت قرار گرفته، مفاد این آییننامه پس از تصویب در هیات امنای هر دانشگاه قابل اجرا خواهد بود و حتی با فرض تصویب آییننامه مزبور در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مطابق بند 19 ماده 54 : «موسسه مجاز است مبلغی را تحت عنوان "فوقالعاده مسیولیت" از محل درآمد اختصاصی به مدیران غیر هیات علمی سطوح مختلف مدیریتی پرداخت نماید. مبلغ این فوقالعاده برابر سطوح تعیین شده مدیریتی در جدول فوقالعاده مدیریت اعضای هیات علمی است که از سوی هیات امنای موسسه تصویب میگردد» و این در حالی است که تشریفات مقرر در ماده مورد اشاره رعایت نگردیده و مقرره مورد شکایت به تصویب هیات امنای ذیربط نرسیده است. ثالثاً وظایف کارگروه توزیع درآمد اختصاصی در ماده 17 دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان غیرپزشک شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه/دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال 1395 و در 11 بند احصاء شده و در هیچ یک، اختیاری دایر بر تصویب و پرداخت کارانه ثابت پیشبینی نشده است و آنچه که از وظایف کارگروه مذکور در دستورالعمل پیشگفته استنتاج میگردد بررسی و نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل و رعایت مفاد آن توسط بیمارستان های تابعه است. بنا به مراتب فوق، بند 14 صورتجلسه مورخ 1399/12/24 کارگروه درآمدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود. این رای براساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 1402/2/10) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است./
حکمتعلی مظفری رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
|
آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین