رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۶‍۰۳۳۹۴ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۳/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره ۱‍۰/۱۴۱۹۸- ۲۴/۸/۱۳۹۹ معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه ریاست دادگستری استان تهران)

شماره دادنامه: 140231390000603394

تاریخ دادنامه: 9/3/1402 

شماره پرونده: 0104853

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری                                                                                                                                               

شاکی: آقای بهزاد بقایی

طرف شکایت: دادگستری کل استان تهران

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 10/14198- 24/8/1399 معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه ریاست دادگستری استان تهران

   گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره 10/14198- 24/8/1399 معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه ریاست دادگستری استان تهران را خواستار شده و در مقام تبیین خواسته اعلام کرده است:

" صدر بخشنامه مورد شکایت عمدتاً با استناد به بند (ش) تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 ناظر به تکلیف وکلای دادگستری در انعقاد «قرارداد وکالت به صورت الکترونیک» است (موضوعی که محل اعتراض نیست) اما ذیل آن بخشنامه بدون آنکه ارتباطی با صدر آن داشته باشد، وکلای دادگستری را مکلف به ثبت الکترونیکی «شکواییه، لایحه و …» نموده است.

در هر حال، بخشنامه به دلایل ذیل واجد ایراد است:

الف- اصل عدم تبعیض: بخشنامه شماره 500/15089/9000 مورخ 14/8/1399 معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه از این جهت که صرفاً در خصوص «وکلای دادگستری» تکلیفی وضع نموده است و تسری به مراجعین عادی ندارد، برخلاف اصل «عدم تبعیض» و بند 9 اصل سوم، اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی است. فرضاً اگر شخص عادی به دادگستری مراجعه کند و درخواست مطالعه پرونده و یا اخذ تصویر از اوراق پرونده حقوقی را دهد، رییس شعبه حقوقی مکلف به اجابت درخواست وی است اما اگر وکیل دادگستری که قبلاً از طریق سامانه با پیوست نمودن وکالت الکترونیکی اعلام وکالت نموده است طی لایحه فیزیکی درخواست «مطالعه و اخذ تصویر از اوراق پرونده» را نمایند، ممکن است به استناد بخشنامه با مخالفت رییس شعبه حقوقی مواجه گردد.

ب- منع فروش اجباری خدمات: مطابق قاعده عام الشمول، هیچ کس حق ندارد کالا و خدمات خود را به صورت اجباری به فروش و یا به عرضه برساند (ماده 64 قانون نظام صنفی کشور مصوب 1382) با اینکه در مورد هزینه های مربوط به دادرسی قانونگذار در قانون بودجه، هر ساله مقررات ویژه ای را وضع می نماید با این حال هیچ تکلیفی بر عهده شهروندان وضع نشده است تا در طول دادرسی و ثبت لایحه، مکلف به پرداخت هزینه ای با عنوان «هزینه خدمات قضایی» باشند از این رو منع افراد در مراجعه حضوری و ثبت لایحه فیزیکی و الزام آن ها به مراجعه به سامانه خدمات قضایی و نتیجتاً اخذ وجوهی برای ارایه این خدمت، مغایر قاعده «منع فروش اجباری خدمات» است و دریافت چنین وجوهی واجد ایراد شرعی و قانونی است (ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت).

پ- تکلیف دادستان به قبول شکایت کتبی: مطابق ماده 69 قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند از این رو بخشنامه های مورد اشاره که وکلا را مجبور به ثبت لایحه به صورت الکترونیکی نموده است واجد ایراد به نظر می رسد.

ت- منع هرگونه اقدام محدود کننده: مطابق ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری، هرگونه اقدام محدود کننده محتاج قانون است از این رو با توجه به اینکه هر دو بخشنامه، ارایه لایحه و یا شکواییه را «محدود» به ثبت آن از طریق الکترونیکی نموده است مغایر قانون به نظر می رسد.

ث- تکلیف مراجع به ثبت فوری لوایح: حسب بند 3 ماده 16 قانون نظارت بر رفتار قضات، مراجع قضایی مکلف به ثبت فوری لوایح شده اند از این رو ایجاد مانع و ارجاع وکلا به ثبت لایحه از طریق دفاتر خدمات قضایی و پس از پیگیری لایحه ثبتی با مراجعه حضوری، مغایر قانون به نظر می رسد. لذا ابطال مصوبه مورد تقاضا می باشد."

 متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر می باشد:

" بخشنامه شماره 10/14198- 24/8/1399 

کلیه واحدهای قضایی دادگستری استان تهران

با سلام و تحیت؛ عطف به بخشنامه شماره 500/15089/9000 مورخ 14/8/1399 معاون محترم حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در خصوص سامانه قرارداد الکترونیکی وکلا و با عنایت به راه اندازی سامانه مذکور توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، دستور فرمایید از ابتدای آذر ماه سال ۱۳۹۹ پذیرش هر نوع دادخواست، شکواییه، لایحه، گزارش و اظهارنظر منوط به ثبت در سامانه مذکور باشد و مراجع قضایی از پذیرش این موارد بدون ثبت در سامانه اکیداً خودداری نمایند. ضمناً در پایان هر ماه گزارش آماری تعداد قراردادهای وکالت و یا اظهارنظرهای کارشناسی ثبت شده در سامانه به معاونت محترم حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه ارسال گردد. -معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه ریاست دادگستری استان تهران"

  در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران به موجب لایحه شماره 10/3781/9001 – 25/8/1401 توضیح داده است:

" شاکی در قسمت (الف) شکواییه خود در شرح دلایل واجد ایراد بودن بخشنامه فوق الذکر، به اصل عدم تبعیض اشاره نموده است و اظهار داشته که «بخشنامه شماره 500/15089/9000 مورخ 14/8/1399 معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه از این جهت که صرفاً در خصوص «وکلای دادگستری» تکلیفی وضع نموده و تسری به مراجعین عادی ندارد بر خلاف اصل «عدم تبعیض (بند 9 اسل سوم؛ اصل نوزدهم و بیستم قانونی اساسی)» می باشد. در خصوص بخشنامه شماره 500/15089/9000 مورخ 14/8/1399 معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه؛ هیات [عمومی] دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 14019970905810354 مورخ 30/2/1401 مبادرت به اتخاذ تصمیم نموده است و صرفاً اطلاق حکم مقرر در بخشنامه را خارج از حدود اختیار دانسته و ابطال نموده است. بنابراین ابطال موصوف به بخشنامه 10/14198 مورخ 24/8/1399 نیز تسری پیدا می کند. در ثانی در این خصوص بین مراجعین عادی و وکلا، تبعیضی قایل نگردیده است. مراجعین عادی با توجه به اینکه سامانه های مربوط به ثبت دادخواست، لایحه و غیره از سوی مراجع مربوطه نسبت به آن ها فعال نگردیده است، می توانند لوایح خود را به مراجع قضایی مربوطه از طریق دفتر خدمات قضایی ارایه نمایند. همان گونه که در دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، به شماره 10354 آمده است، مراجع قضایی با توجه به اینکه خواهان یا خوانده از اتباع خارجی باشند، نسبت به پذیرش و ثبت لایحه اقدامات لازم را معمول می نمایند.

2- در خصوص بند (ب) شکواییه موصوف نیز اعلام می دارد با توجه به دادنامه شماره 10354 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، که صرفاً اطلاق بخشنامه را ابطال کرده است، نتیجتاً موارد دیگر بخشنامه را مورد پذیرش قرار داده و مآلاً شکایت را رد کرده است.

3- شاکی در بند (پ) دفاعیه خود به ماده 69 قانون آیین دادرسی کیفری استناد کرده و مجبور کردن وکلاء را به ثبت لایحه به صورت الکترونیکی، واجد ایراد دانسته است. همان گونه که در بند یک لایحه حاضر اعلام شد وکلاء به دلیل برخورداری از سامانه خود اظهاری و مفاد دادنامه مذکور، موظف به ثبت لایحه از طریق سامانه هستند و مراجع قضایی مربوطه نیز به هنگام فوریت امر و تشخیص و احراز آن، مطابق ماده 69 مذکور اقدام می نمایند.

4- در خصوص موارد اعلامی در بندهای (ت) و (ث) شکواییه موصوف دایر بر اینکه ارایه لایحه و یا شکواییه از طریق الکترونیکی مغایر با ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری و بند 3 ماده 16 قانون نظارت بر رفتار قضات است، به استحضار می رساند چنانچه فوریت امری از سوی مرجع قضایی احراز گردد، نسبت به ثبت لایحه اقدام می گردد.

با توجه به مراتب معنونه و نظر به اینکه ارجاع اصحاب دعوا به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت لوایح و غیره، در راستای تکریم ارباب رجوع و سهولت دسترسی به خدمات قضایی و توسعه دولت الکترونیک و تسریع در امر قضایی و کاستن حضور فیزیکی افراد در محاکم می باشد و این فرایند در تمام شیونات اداری در سطح داخلی و بین المللی در حال گسترش می باشد."

   هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 9/3/1402 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

                                    رای هیات عمومی

اولاً براساس ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 دادستان مکلّف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند و ثانیاً به موجب رای شماره ۳۵۳ الی 355 مورخ 20/2/1401 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اطلاق حکم مقرر در بخشنامه شماره 500/15089/9000-14/8/1399 معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در حدی که حتی در صورت تحقّق شرایط مقرر و صدور اخطار رفع نقص توسط مدیر دفتر شعبه برای برطرف کردن ایراد قانونی مربوط به عدم ثبت قرارداد مالی وکالت در سامانه قرارداد الکترونیک قوه قضاییه، مراجع قضایی را از پذیرش وکالت وکیل منع کرده بود، خارج از حدود اختیار و مغایر با بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تشخیص و ابطال شده است. نظر به اینکه براساس مقرره مورد شکایت و با استناد به راه اندازی سامانه قرارداد الکترونیکی وکلا  توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه پذیرش هر نوع دادخواست، شکواییه، لایحه، گزارش و اظهارنظر منوط به ثبت در سامانه مذکور شده و مراجع قضایی از پذیرش این موارد بدون ثبت در سامانه ممنوع شده‌اند، بنابراین بخشنامه شماره 10/14198 مورخ 24/8/1399 معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه ریاست دادگستری استان تهران با ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 و مفاد رای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایرت دارد و و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود./

                                                                                     حکمتعلی مظفری

                                                                     رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

 

 

آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره : ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۲۲۷‍۰۲۲۸ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۸/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره ۱-۲ از جلسه شماره ۵‍۰-۱۴‍۰‍۰/۱۲/۲۸ شورای اسلامی شهر کاشان تحت عنوان حق امتیاز و هزینه نقل و انتقال پروانه بهره برداری اشخاص حقیقی با انتقال سند خودرو (تاکسی))
داتیک در شبکه‌های اجتماعی