رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۶۳۷۹‍۰۸ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۳/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۲ مصوبه شماره ۱۹۶۹۹۱/۸‍۰-۲۳/۱۱/۱۴‍۰‍۰ کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار)

شماره دادنامه: 140231390000637908

تاریخ دادنامه: 16/3/1402

شماره پرونده: 0104696

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: جمعیت عام المنفعه مبارزه با استعمال دخانیات ایران با وکالت آقای امیر عباس زاده حصار

طرف شکایت: وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت امور اقتصادی و دارایی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 2 مصوبه شماره 196991/80-23/11/1400 کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار

     گردش کار: 1- آقای امیر عباس زاده حصار به وکالت از جمعیت عام المنفعه مبارزه با استعمال دخانیات ایران ابطال بند 2 مصوبه شماره 196991/80-23/11/1400 کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار را خواستار شده و آن را مغایر بند (الف) ماده 2 و ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، بند 3-4 دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و ماده 10 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اعلام کرده است.

 2- متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر می باشد.:

 بند 2 مصوبه شماره 196991/80-23/11/1400 کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار

  " ……….

  تسهیل دریافت مجوز کشت، خرید و فروش، حمل و فرآوری توتون و تنباکو:

 به موجب بند 3-4 دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات (مصوبه نهمین جلسه ستاد کشاورزی کنترل و مبارزه با دخانیات) استفاده از شکل و کاربرد عطر و طعم انواع مواد دخانی در تولید محصولات خوراکی و غیره و بالعکس یکی از مصادیق تبلیغ و تشویق مصرف محصولات دخانی تعیین شده است. لذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد به اطلاق بند فوق الذکر و به ویژه عبارت بالعکس، تنباکوی معسل را به عنوان یکی از مصادیق تبلیغ تلقی و با ابلاغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار ممنوعیت تولید تنباکوی معسل، لغو مجوزهای تولید و واردات تنباکو معسل و جمع آوری کالاهای موجود در بازار شده است.

 همچنین طبق تبصره ذیل بند 1-8 ماده 1 دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات (مصوبه نهمین جلسه ستاد کشاورزی کنترل و مبارزه با دخانیات) در تبیین تعاریف به کار رفته در دستورالعمل مذکور مقرر می دارد تغییر نام مواد دخانی موجود و یا تولید مواد دخانی جدید با استفاده از نام های جذاب مرتبط با ارزش های ملی، دینی، ورزشی، هنری و غیره و همچنین ثبت نام تجاری (برند) محصولات دخانی جدید علاوه بر محصولات موجود در بازار مصرف به عنوان عامل تشویق و تبلیغی تلقی می گردد. بنابراین با توجه به اینکه وفق تبصره مذکور ثبت نام برندهای جدید محصولات دخانی مصداق تشویق و تبلیغ تلقی گردیده و مطابق ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع گردیده است که این مهم مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور (مرکز تخصصی این وزارتخانه و مسیول راهبری و ساماندهی صنعت دخانیات کشور) را در زمینه صدور مجوز تولید یا برند جدید که با استناد به مواد یاد شده مصداق تشویق و تبلیغ تلقی می گردد با چالش های عدیده ای مواجه نموده است. پیشنهاد می شود بند 3-4 دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 و تبصره ذیل بند 1-8 ماده 1 دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات حذف یا اصلاح شوند."

 3- رسیدگی به خواسته به هیات تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع و پس از صدور نظریه این هیات مبنی بر عدم صلاحیت هیات عمومی، پرونده برای تشخیص صلاحیت در دستور کار جلسه هیات عمومی قرار گرفت.

  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 16/3/1402 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

براساس بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رسیدگی به شکایات، تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خـودداری از انجـام وظایف مـوجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود، از جملـه صلاحیتها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. نظر به اینکه بند 2 مصوبه شماره 196991/80 مورخ 23/11/1400 کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار تا پیش از تصویب هیات مقررات زدایی و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی فاقد اعتبار و اثر حقوقی و قانونی است، بنابراین از مصادیق مقررات موضوع بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 محسوب نمی‌شود و رسیدگی به آن در هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل طرح و بررسی نیست./

                                                               حکمتعلی مظفری

                                                          رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

 

آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۹۵۴ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۵/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(فراز پایانی نامه شماره ۳۴۲۶۹؍۲۳۲؍د مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۶/۱۷ مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور که براساس آن مقرر شده است : «… پذیرش هزینه تنزیل چک، اوراق مالی و اسناد اعتباری (به استثنای هزینه ناشی از تنزیل اوراق بهادار اسلامی مطابق آنچه در قوانین و مقررات مربوطه تصریح شده است) به دلیل فقد مجوز قانونی در حساب مالیاتی فاقد وجاهت قانونی می‌باشد»، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی