شماره دادنامه: 140231390000246181
تاریخ دادنامه: 5/2/1402
شماره پرونده: 0106135
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سیدمنصور کیانفر
طرف شکایت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 474/10/99-25/1/1399 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز
گردش کار: 1- شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 474/10/99-25/1/1399 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" مبلغ دو میلیارد تومان وام از بانک ملت دریافت نمودم به استناد بخشنامه موضوع شکایت علاوه بر نیم درصد میزان نیم درصد افزایش حق الثبت موضوع بند (ک) تبصره 11 قانون بودجه سال 1396 و با توجه به پیش بینی و تصویب ردیف درآمدی 160200 با عنایت به نامه شماره 55/611-9/1/1399 اداره کل خزانه تحت عنوان تمرکز درآمد موضوع نیم درصد مبلغ مندرج در اسناد رسمی موضوع ردیف درآمدی 160200 نزد بانک ملی باید پرداخت شود یعنی باید یک درصد هزینه وام با سود آن به خزانه دولت واریز شود و بابت دو میلیارد وام بنده به غیر از هزینه های جاری دفتر اسناد حدود 26 میلیون تومان از بنده کسر شده و به خزانه دولت واریز شده است لذا ضمن اعتراض تقاضای ابطال این بخشنامه مورد استدعاست. "
2- متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
نامه شماره 474/10/99-25/1/1399 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز:
" جناب آقای محمدرضا نصرتی رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز
با سلام
احتراماً در خصوص میزان نیم درصد افزایش حق الثبت اسناد موضوع بند (ک) تبصره 11 قانون بودجه سال 1399 و با توجه به پیش بینی و تصویب ردیف درآمدی 160200 با عنایت به نامه شماره 55/611-9/1/99 اداره کل خزانه حساب شماره 4001013201038960 تحت عنوان تمرکز درآمد موضوع نیم درصد مبلغ مندرج در اسناد رسمی موضوع (ردیف درآمدی 160200) نزد بانک مرکزی افتتاح گردیده است ضمناً به پیوست تصویرنامه شماره 99/1494-10/1/1399 ذیحساب و مدیر کل امور مالی ارسال قابل ذکر است شماره حساب 480100004001013201028960 IR مربوط به ردیف درآمدی فوق اعلام می گردد.- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز "
3- علی رغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن برای طرف شکایت تا زمان رسیدگی به پرونده پاسخی واصل نشده است.
4- رسیدگی به خواسته به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و با توجه به حدود صلاحیت و اختیارات هیات عمومی مصرح در ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پرونده برای تشخیص صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رسیدگی در دستورکار جلسه هیات عمومی قرار گرفت.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 5/2/1402 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
براساس بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رسیدگی به شکایات، تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آییننامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خـودداری از انجـام وظایف مـوجب تضییع حقوق اشخاص میشود، از جملـه صلاحیت ها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. نظر به اینکه نامه شماره 474/10/99-25/1/1399 اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز متضمن وضع قاعده و حکم الزام آوری نیست و صرفاً در مقام اطلاع رسانی در خصوص مواردی صادر شده است که سابقاً در قوانین یا مقررات دیگر موضوع حکم قرار گرفتهاند، بنابراین نامه مذکور از مصادیق مقررات موضوع بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 محسوب نمیشود و قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیست./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری