بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905812615
تاریخ دادنامه: 20؍10؍1401
شماره پرونده: 0101441
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای طاهر اسدی کناری
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 1 نامه شماره 9916؍5-22؍3؍1401 مدیرکل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد کشاورزی
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 9916؍5-22؍3؍1401 مدیرکل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد کشاورزی را به استناد رای شماره 1514-23؍10؍1399 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ماده 2 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و موادی از قانون حقوق شهروندی و همچنین ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات اداری خواستار شده و اعلام کرده است که حکم مقرر در نامه مورد شکایت مبنی بر عدم ابلاغ آرای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری به محکوم له و ابلاغ آرای مذکور صرفاً به محکوم علیه مغایر مواد 295 و 300 قانون آیین دادرسی مدنی و برخلاف حقوق افراد است.
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
" رییس محترم هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان
سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران
بازگشت به استعلام شماره 86؍1401؍هـ-4؍3؍1401 اشعار می دارد:
1- همانطور که در نامه آن هیات اشاره گردیده هیات های رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان مراجع اختصاصی اداری مطابق با آیین دادرسی خاص شامل قانون، آیین نامه اجرایی و دستورالعمل اجرایی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و شیوه نامه های ابلاغی هیات عالی نظارت نسبت به سوء جریانات اداری و تخلفات کارمندان اقدام به رسیدگی و مبادرت به صدور رای می نمایند، لذا صرفاً مکلفند آراء صادره را به محکوم علیه و مراجع مذکور در ماده 32 آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری و ماده 6 قانون سازمان بازرسی کل کشور ارسال و ابلاغ نمایند و هرگونه درخواست جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات پرونده از سوی سایر اشخاص فاقد وجاهت قانونی و مردود است.
…………. – مدیرکل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد کشاورزی"
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد کشاورزی به موجب لایحه شماره 12486؍5-10؍8؍1401 توضیح داده است که:
" رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سازمان جهاد کشاورزی طی نامه شماره 86؍1401؍هـ-4؍3؍1401 با موضوع ابلاغ رای از ناحیه هیات به ارباب رجوع، اعلام داشتند « احدی از ارباب رجوع و متقاضی به طرفیت احدی از کارکنان این سازمان به اتهام ارایه گزارش خلاف واقع که این هیات اتهام را محرز و رای به مجازات همکار متهم به اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی صادر که شاکی ( ارباب رجوع و متقاضی) اصرار به درخواست ابلاغ رای از ناحیه هیات و همچنین معرفی همکار به مراجع قضایی را نموده است…. آیا هیات مکلف به ابلاغ رای بـه متقاضی و معرفی همکار به عنـوان متهم جرایـم کیفری به مراجـع قضایی می باشند. دفتـر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری در پاسخ به نامه موصوف نامه شماره 9916؍5-22؍3؍1401 را ارسال کرده است. شاکی ابطال نامه اخیرالذکر (نامه شماره 9916؍5-22؍3؍1401) را در خواست نموده در صورتی که با عنایت به متن نامه مذکور صرفاً در قالب پاسخ استعلام به هیات می باشد نه در قالب تصمیم اداری، بخشنامه یا مصوبه که قابل اعتراض و طرح دعوا در آن مرجع باشد و لذا مشمول موارد مندرج در ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نمی باشد لذا با عنایت به مراتب معروضه فوق به نظر دادخواست تقدیمی قابل استماع نبوده و درخواست صدور قرار رد شکایت مورد استدعاست."
در اجرای ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 موضوع به هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری ارجاع شد و این هیات به موجب دادنامه شماره 140109970906010684-20؍9؍1401 بند 2 نامه شماره 9916؍5-22؍3؍1401 مدیرکل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد کشاورزی را قابل ابطال تشخیص نداد و به رد شکایت رای صادر کرد. رای مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رییس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.
رسیدگی به تقاضای ابطال بند 1نامه فوق الذکر در دستورکار هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفت.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 20؍10؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولاً زمانی که کارمندی به یکی از مجازاتهای اداری موضوع ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری محکوم میشود، لازم است که ضمن اعمال مجازات مزبور و اجرای رای قطعی، شان و حیثیت وی حتیالامکان مراعات گردد و ابلاغ رای به فرد دیگر با این امر منافات دارد. ثانیاً براساس ماده 4 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، کارمند ظرف 30 رو از تاریخ ابلاغ رای، حق تجدیدنظرخواهی نسبت به آن را دارد و در صورتی که شاکی جزو اصحاب دعوی تلقی گردد، باید به او هم حق تجدیدنظرخواهی داده شود. ثالثاً به موجب ماده 23 آییننامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلّفات اداری، آرای هیاتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلّفات اداری به طور مستقیم و بلافاصله به ادارات کارگزینی یا دوایر مشابه دستگاههای ذیربط ارسال میگردد و واحدهای یادشده موظّفند حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ صدور رای آن را به کارمندان مربوط ابلاغ نمایند و در این ماده نیز تکلیفی جهت ابلاغ رای به فردی که شکایت را مطرح نموده، پیشبینی نشده است. بنا به مراتب فوق، بند 1 نامه شماره 9916؍5 مورخ 22؍3؍1401 مدیرکل دفتر هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلّفات اداری وزارت جهاد کشاورزی که براساس آن مقرر شده است که آرای صادره در هیاتهای رسیدگی به تخلّفات اداری باید صرفاً به محکومعلیه و مراجع مذکور در ماده 23 آییننامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلّفات اداری و ماده 6 قانون سازمان بازرسی کل کشور ارسال و ابلاغ گردد و هرگونه درخواست جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات پرونده از سوی سایر اشخاص فاقد وجاهت قانونی و مردود است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نیست و ابطال نشد./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری