بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905811318
تاریخ دادنامه: 12؍7؍1401
شماره پرونده: 0002511
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: سازمان بازرسی کل کشور
موضوع شکایت و خواسته: ابطال الف- ردیف 1 تعرفه شماره 2-5 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف 1 تعرفه شماره 16-2 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 و ردیف 1 ماده 37 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب
ب- ردیف های 1، 2، 3 و 4 از تعرفه شماره 2-7 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف های 1، 2، 3 و 4 تعرفـه شمـاره 2-6 از فصل دوم دفترچـه عـوارض و بهای خدمات سال 1397 و ردیف های 1، 2، 3 و 4 ماده 11 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب
ج- ردیف های 1، 2، 3 و 4 تعرفه شماره 2-8 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396 و ردیف های 1، 2، 3 و 4 تعرفه شماره 2-7 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال های 1397 و 1398، ردیف های 1، 2، 3، 4 و 5 ماده 22 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399، ردیف 2 تعرفه شماره 2-16 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف 2 تعرفه شماره 2-15 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397، ردیف 2 تعرفه شماره 2-13 از دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 و ماده 21 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب
د- تعرفه شماره 2-8 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397 شهرداری اسلام آباد غرب
هـ- ردیفهای 1 الی 6 از تعرفه شماره 2-17 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، تعرفه شـماره 2-16 از فصل دوم دفترچـه عـوارض و بهای خـدمات سال 1397، تعرفه شماره 2-14 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 شهرداری اسلام آباد غرب
و- ردیف 4 از تعرفه شماره 3-1 از فصل سوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396 شهرداری اسلام آباد غرب
گردش کار: معاون حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره 159173؍300- 10؍6؍1400 اعلام کرده است که:
" شورای اسلامی شهر اسلام آباد غرب به موجب دفترچه عوارض محلی و بهای خدمات مربوط به سنوات 1396 الی 1399 اقدام به وضع عوارض و اخذ بهای خدمات با عناوین عوارض دکل و آنتن و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در (BTS)، عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره ( قبل از صدور پروانه ساختمانی)، عدم اجرای فضای سبز برای واحدهای مسکونی و سایر کاربری ها، عوارض بهره برداری در کاربری غیرمرتبط، عوارض مازاد بر تراکم پایه و احداث بنا در تراکم و مازاد بر تراکم ساختمان ها، عوارض خدمات شهری بابت فضای سبز (در زمان صدور پروانه ساختمانی)، عوارض تفکیک عرصه و اعیان و همچنین عوارض بر جایگاه های سوخت متعلق یا در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی نموده است که مغایر با قوانین موضوعه و آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شرح ذیل می باشد:
الف- دادنامه های شماره 323-13؍4؍1396، 567-14؍6؍1396 و 887-14؍9؍1396 با موضوع ابطال عوارض دکل، آنتن، تاسیسات مخابراتی و ارتباطی؛
ب- دادنامه های شماره 573-14؍6؍1397، 58-28؍10؍1397 و 101-3؍2؍1398 با موضوع ابطال عوارض کسری پارکینگ؛
ج- دادنامه های شماره 746-9؍8؍1396، 1153-10؍11؍1396، 1913-11؍10؍1397 با موضوع ابطال عوارض عدم اجرای فضای سبز.
لذا ابطال این مصوبات مورد تقاضا می باشد. "
متن مصوبه های مورد شکایت به شرح زیر است:
" الف- ردیف 1 تعرفه (2-5) سال 1396- تعرفه (16-2) سال 1398- ماده 37 سال 1399 عوارض پذیره تاسیسات شهری
ردیف |
عنوان تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض |
توضیحات |
1 |
عوارض از دکل، آنتن، تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در (BTS) |
T=L×P××× P*S*h6 |
الف: T= عوارض ماهانه به ریال ب: L= ضریب کاربری (برای کاربری های مسکونی، اداری و بهداشتی2، برای کاربری های تجاری، اداری و صنعتی 8؍1 و سایر کاربری ها 5؍1) ج: H= ارتفاع دکل د: h= ارتفاع ساختمان (برای آنتن، BTS و …) که در معابر و فضاهای عمومی شهر نصب می شود عدد ثابت 30 در نظر گرفته می شود. هـ:d = عوارض معبر ( به شرط آن که 8؍0≤ باشد) |
ب- تعرفه شماره (2-7) سال 1396 و تعرفه شماره (2-6) سال 1397 عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره
ردیف |
عنوان تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض |
توضیحات |
1 |
عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی به ازای هر مترمربع |
P 18 |
تبصره1: بر اساس ضوابط طرح های توسعه شهری احداث و حذف پارکینگ برای ساختمان ها صرفاً در زمان صدور پروانه ساختمانی ضروری می باشد. تبصره2: در موارد استثنایی از جمله موارد ذیل شهرداری می تواند بر اساس ضوابط طرح های توسعه شهری یا مجوز مراجع قانونی ( کمیسیون های ماده 5 یا کمیته های فنی طرح های هادی) بدون حذف پارکینگ، پروانه ساختمانی صادر نماید: 1- ساختمان در بر خیابان های سریع السیر به عرض 45 متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد. 2- ساختمان در فاصله یکصد متری تقاطع خیابان های به عرض 20 متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد. ( بر اساس قانون حفظ گسترش فضای سبز) 3- ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آن را نداده است. 4- ساختمان در بر کوچه هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه، امکان عبور اتومبیل نباشد. 5- ساختمان در بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد، احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد. 6- در صورتی که وضع و فرم زمین زیر ساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ نمود. تبصره3: شیب مقرر در بند 5 بر اساس ضوابط فنی و شهرسازی تعیین می گردد. تبصره4: شهرداری موظف است درآمد حاصل از این تعرفه را به حساب جداگانه ای واریز و صرفاً در امر تملک و احداث پارکینگ عمومی هزینه نماید. تبصره5: ضریب K باید متناسب با هزینه احداث پارکینگ توسط شهرداری در همان محل باشد. تبصره6: شهرداری ها مکلف هستند عوارض دریافتی از پارکینگ های حذف نشده را برای احداث پارکینگ های عمومی هزینه نمایند. تبصره7: ساختمان هایی که برای صدور پروانه ساختمانی پرونده آنها به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شوند یا به دلیل کسر یا حذف پارکینگ محکوم به پرداخت جریمه می شوند از پرداخت عوارض این تعرفه معاف می باشند و فقط مشمول پرداخت جرایم کمیسیون می گردند. |
2 |
عوارض حذف پارکینگ برای وحدهای تجاری به ازای هر مترمربع |
P 28 |
|
3 |
عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای اداری به ازای هر مترمربع |
P 33 |
|
4 |
عوارض حذف پارکینگ برای سایر کاربری ها به ازای هر مترمربع |
P 28 |
ماده 11- بهای عدم تامین پارکینگ خودرو برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره سال 1399
ردیف |
عنوان تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض |
1 |
مسکونی |
P 18 |
2 |
تجاری |
P 25 |
3 |
اداری و خدماتی و صنعتی |
P 20 |
4 |
آموزشی درمانی و سایر |
P 15 |
توضیحات S: مساحت پارکینگ با رعایت طرح تفصیلی شهر اسلام آباد غرب می باشد. تبصره (1): بر اساس ضوابط طرح های توسعه شهری احداث و حذف پارکینگ برای ساختمان ها صرفاً در زمان صدور پروانه ساختمانی ضروری می باشد. تبصره (2): در موارد استثنایی از جمله موارد ذیل شهرداری می تواند بر اساس ضوابط طرح های توسعه شهری یا مجوز مراجع قانونی (کمیسیون های ماده 5 یا کمیته های فنی طرح های هادی) بدون حذف پارکینگ، پروانه ساختمانی صادر نماید: 1- ساختمان در بر خیابان های سریع السیر به عرض 45 متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد. 2- ساختمان در فاصله یکصد متری خیابان های به عرض 20 متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد. (بر اساس قانون حفظ گسترش فضای سبز) 3- ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آن را نداده است. |
ج- تعرفه (2-8) سال 1396- تعرفه (2-7) سال 1397 عوارض عدم اجرای فضای سبز برای واحدهای مسکونی و صنعتی
ردیف |
کاربری |
عوارض (تعرفه) به ازای هر مترمربع (به ریال) |
ملاحظات |
1 |
مسکونی |
P 18 |
بر اساس دستورالعمل طرح تفصیلی و از زمان تصویب |
2 |
صنعتی |
P 28 |
بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و از زمان تصویب |
3 |
سایر کاربری ها |
به ازای هر مترمربع تخلف 000؍200 ریال |
در خصوص املاکی که در کمیسیون ماده 100 مطرح می گردند. |
4 |
تجاری |
P 28 |
در زمان صدور پروانه وصول می گردد و به ازای هر مترمربع تجاری |
|
بر اساس طرح تفصیلی اماکن مسکونی و صنعتی مکلف به اجرای فضای سبز به میزان 12% عرصه مسکونی و 305 عرصه صنعتی می باشند، در غیر این صورت بر اساس جدول ذیل عوارضی تحت عنوان عوارض عدم اجرای فضای سبز و یا کسر فضای سبز مورد نظر برای واحدهای مسکونی و صنعتی اخذ خواهد شد. تبصره1: کلیه واحدهای تجاری چنانچه نسبت به احداث و نگهداری فضای سبز در معابر عمومی به مساحت یک سوم پیاده رو (درب واحد تجاری) اقدام نماید از پرداخت 20% عوارض کسب و پیشه همان سال معاف می گردند. مسیولیت تایید مورد فوق به عهده مسیول فضای سبز می باشد. |
تعرفه شماره (2-7)- نحوه محاسبه عوارض عدم اجرای فضای سبز برای واحدهای مسکونی و صنعتی سال 1398
ردیف |
کاربری |
عوارض (تعرفه) به ازای هر متر مربع (به ریال) |
ملاحظات |
1 |
مسکونی |
P 18 |
بر اساس دستورالعمل طرح تفصیلی و از زمان تصویب |
2 |
صنعتی |
به ازای هر متر مربع 400 هزار ریال |
بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و از زمان تصویب |
3 |
سایری کاربری ها |
به ازای هر متر مربع تخلف 000؍300 ریال |
در خصوص املاکی که در کمیسیون ماده 100 مطرح می گردند. |
4 |
تجاری (در کاربری تجاری و مسکونی) |
P3 حداقل وصولی 300 هزار ریال و حداکثر 900 هزار ریال |
در زمان صدور پروانه وصول می گردد و به ازاء هر متر مربع تجاری |
ماده 22: نحوه محاسبه عوارض عدم اجرای فضای سبز برای واحد مسکونی و صنعتی سال 1399
ردیف |
کاربری |
عوارض (تعرفه) به ازای هر متر مربع (بریال) |
ملاحظات |
1 |
مسکونی: عدم رعایت فضای سبز در تراکم مجاز (پیلوت و 2 طبقه) |
P 15 |
بر اساس دستورالعمل طرح تفصیلی و از زمان تصویب |
2 |
مسکونی: عدم رعایت فضای سبز در مجتمع های مسکونی به ازای هر طبقه مازاد بر تراکم مجاز 10 % به قیمت ضریب (P 15) اضافه شود. |
تعداد طبقات اضافه بر 5؍1 تراکم مجاز |
بر اساس دستورالعمل طرح تفصیلی و از زمان تصویب |
3 |
صنعتی |
به ازای هر متر مربع 000؍800 ریال |
بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و از زمان تصویب |
4 |
سایر کاربری ها به جزء مسکونی و صنعتی |
به ازای هر متر مربع تخلف 000؍300 ریال |
در خصوص املاکی که در کمیسیون ماده 100 مطرح می گردند |
5 |
تجاری (در کاربری اداری، تجاری و مسکونی) |
P 2 حداقل وصولی 000؍500 ریال و حداکثر 000؍200؍1 ریال |
در زمان صدور پروانه وصول می گردد و به ازاء هر متر مربع تجاری |
ماده 21: عوارض فضای سبز سال 1399
5 % مبلغ عوارض پذیره در زمان صدور پروانه و در صورت اضافه بناء در زمان پایانکار از تمام کاربری ها (به جز مسکونی و صنعتی) وصول می گردد شهرداری های مناطق مکلفند عوارض مذکور را محاسبه و به حساب جداگانه ای به نام سازمان پارک ها واریز نمایند.
تبصره 1: گزارش فصلی توسط واحدهای فنی و شهرسازی مناطق هشتگانه شهرداری به سازمان پارک ها ارسال گردد.
تبصره 2: در کاربری های مختلط (تجاری- مسکونی) که برابر تبصره 6 ماده 2 ضوابط طرح تفصیلی تجاری، مشمول ماده 21 بوده و مشمول عوارض 5% این ماده نمی باشد.
تعرفه (2-16) سال 1396، تعرفه (15-2) سال 1397، تعرفه (2-13) سال 1398 عوارض آتش نشانی و فضای سبز
ردیف |
عنوان تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض |
توضیحات |
1 |
آتش نشانی |
معادل 3% عوارض زیربنا به اضافه یک درصد عوارض تراکم ساختمان های بالای پنج سقف |
تبصره1ـ این عوارض هنگام صدور پروانه، اصلاح و یا پایانکار ساختمانی توسط شهرداری وصول و صرفاً بایستی در ارتباط با توسعه و تجهیز آتش نشانی و یا فضای سبز هزینه گردد. تبصره2: ضریب k حداکثر پنج درصد تعیین می گردد. تبصره3- عوارض فوق از بناهایی که توسط کمیسیون ماده 100 رای ابقاء صادر می شود نیز وصول و صرفاً بایستی در ارتباط با توسعه و تجهیز آتش نشانی و یا فضای سبز هزینه گردد. |
2 |
فضای سبز |
معادل 3% عوارض زیربنا به اضافه یک درصد عوارض تراکم ساختمان های بالای پنج سقف |
د- تعرفه (2-8) سال 1397عوارض بهره برداری در کاربری غیرمرتبط
استفاده تجاری از همکف |
P 3× (مساحت زیر بنا + زیربنای بالکن داخل) |
با توجه به استفاده مالکین املاک ساخته شده در محدوده قانونی شهر در کاربری های غیرمرتبط قانونی شهر در کاربریهای غیرمرتبط و عدم امکان تغییر کاربری آنها عوارضی تحت عنوان استفاده از ساختمان های احداثی در کاربری های غیرمرتبط به شرح جدول پایین محاسبه و اخذ می گردد. لازم به ذکر است اخذ عوارض مربوطه هیچ گونه امتیازی برای مالک و ملک در خصوص تثبیت کاربری محسوب نشده و در هنگام مراجعه مالک جهت تغییر کاربری طبق مقررات اقدام خواهد شد. عوارض مربوطه سالیانه مشمول املاک با کاربری غیرتجاری می باشد و در زمان مطالبه شهرداری و یا هنگام صدور هر نوع گواهی برای مالک یا مستاجر دریافت می گردد. تبصره1: عوارض این ماده بایستی در یک فیش جداگانه صادر شود و در سرتیتر آن قید گردد که اخذ این عوارض هیچ گونه حقی در جهت تثبیت کاربری تجاری، اداری، صنعتی و … ملک ایجاد نخواهد نمود و صرفاً عوارض فوق جهت استفاه صنفی تا تعیین تکلیف ملک می باشد و این عوارض یک ساله (1396) می باشد تبصره2: املاک تجاری که در کمیسیون ماده صد تعیین تکلیف گردیده و منجر به جریمه شده اند مشمول این ماده نخواهد شد. تبصره3: شهرداری مکلف است در گواهی جهت ارایه به اتحادیه قید نمایند حسب ماده 16 دفترچه عوارض و فقط جهت پروانه یک ساله اعتبار دارد. تبصره4: اتاق اصناف و اتحادیه ها در صورت پرداخت این عوارض مکلف به صدور پروانه موقت یک ساله می باشند. |
استفاده اداری و یا صنعتی از همکف |
P 2× (مساحت زیر بنا + زیربنای بالکن داخل) |
|
استفاده اداری و یا صنعتی از زیر زمین و طبقات |
P 5؍1 × (مساحت زیر بنا + زیربنای بالکن داخل) |
|
استفاده به عنوان انباری تجاری و انباری مستقل |
P 5؍1 × (مساحت زیر بنا + زیربنای بالکن داخل) |
|
استفاده به عنوان آموزشی از قبیل آموزشگاه های غیر انتفاعی، آموزش رانندگی، زبان، کنکور و غیره |
P 5؍1 × (مساحت زیر بنا + زیربنای بالکن داخل) |
هـ- تعرفه شماره (2-14)- عوارض تفکیک عرصه و اعیان سال 1398
ردیف |
کاربری |
عوارض تفکیک عرصه |
1 |
مسکونی |
A 5؍1 % |
2 |
تجاری خدماتی |
3 |
3 |
کارآگاهی- صنعتی |
2 |
4 |
باغات |
4 |
5 |
اداری- انتظامی و نظامی |
P |
6 |
سایر |
5؍1 |
7 |
نیم طبقه تجاری |
P |
تبصره 1: مقررات این ماده مشمول عرصه اراضی کمتر از 500 مترمربع می باشد و در اراضی بالای 500 مترمربع ملاک عمل تفکیک ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ها می باشد. لازم به ذکر است املاکی که سند مالکیت آنها به موجب مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و الحاقات بعدی و همچنین املاک قولنامه ای، اوقافی و غیره که از سوی سایر مراجع بدون اخذ استعلام از شهرداری صادر می گردد از این تبصره مستثنی بوده و مشمول پرداخت عوارض معادل دو برابر جدول این ماده به ازاء هر مترمربع می گردد.
تبصره 2: هرگونه تفکیک عرصه خارج از ضوابط طرح تفصیلی (حد نصاب شهرسازی) مشمول عوارضی معادل 3 برابر جدول فوق به ازاء هر مترمربع می گردد. (مرجع تشخیص حد نصاب شهرسازی واحد فنی می باشد).
تبصره 3: در محاسبه سهم عرصه زیربناء خالص واحدها ملاک محاسبه و اخذ عوارض می باشد.
تبصره 4: عوارض تفکیک عرصه لازم است قبل از صدور پروانه اخذ گردد. در مورد موارد مندرج در تبصره یک در زمان توافقات و یا هرگونه استعلام قابل وصول است.
تبصره 5: عوارض افراز املاک مشابه تفکیک و با شرایط تفکیک قابل وصول می باشد.
تعرفه (2-17) سال 1396 تعرفه (2-16) سال 1397 تعرفه (2-14) سال 1398 عوارض و افزایش واحد تفکیک عرصه و جداسازی
ردیف |
کاربری |
عوارض تفکیک عرصه |
افزایش واحد |
توضیحات |
1 |
مسکونی |
A 40% |
A 10% |
تبصره1: در جدول فوق عوارض عرصه جهت اراضی کمتر از 500 مترمربع اعمال میگردد و در اراضی بالای 500 مترمربع به استناد ماده 101 اصلاحی قانون شهرداریها عمل می گردد ( به استنثاء تبصره 2 این ماده). تبصره2: املاکی که سند مالکیت آنها به موجب مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و همچنین املاک قولنامه ای، اوقافی و غیره که از سوی سایر مراجع بدون اخذ استعلام از شهرداری صادر می گردد مشمول 2 برابر جدول این ماده با احتساب هر میزان متراژ می گردد. |
2 |
تجاری خدماتی |
2 |
A 40% |
|
3 |
کارآگاهی ـ صنعتی |
5؍1 |
A 20% |
|
4 |
باغات |
3 |
A 20% |
|
5 |
اداری ـ انتظامی و نظامی |
5؍1 |
A 20% |
|
6 |
سایر |
1 |
A 10% |
|
7 |
نیم طبقه تجاری |
|
A20% |
|
تبصره3: هرگونه افزایش واحد و تبدیل اعیان زیر حدنصاب ضوابط شهرسازی خارج از مندرجات پروانه مشمول عوارضی معادل 10 برابر جدول فوق محاسبه و قابل وصول است و در خصوص تفکیک عرصه زیرحد نصاب شهرسازی معادل 3 برابر جدول فوق محاسبه و قابل وصول است. تبصره4: چنانچه تعداد واحدهای مندرج در پروانه با تعداد واحدهای اجرا شده تطبیق داشته باشد افزایش واحد نبایستی وصول گردد (جابه جایی واحدها). تبصره5: عوارض افراز املاک مشابه تفکیک و با شرایط تفکیک قابل وصول می باشد. تبصره6: زیربنا خالص واحدها، ملاک محاسبه و اخذ عوارض عرصه می باشد. تبصره7: الف) در جدول عوارض تفکیک عرصه لازم است قبل از صدور پروانه اخذ و در مورد مندرج در تبصره یک در زمان توافقات و یا هرگونه استعلام قابل وصول است. ب-عوارض افزایش اعیانی که زیر حدنصاب ضوابط شهرسازی ایجاد می گردد لازم است در زمان صدور هرگونه بلامانع به نرخ روز اخذ گردد. تبصره8: در صورت ارجاع پرونده ها از کمیسیون ماده صد به شهرداری در خصوص افزایش تعداد واحدها به شرح ذیل اقدام گردد: 1- در صورت تبدیل یک واحد به دو یا چند واحد بدون افزایش مساحت طبقه، هزینه تفکیک بر اساس متراژ طبقه محاسبه و وصول می گردد. 2- در صورت تبدیل یک واحد به دو یا چند واحد همراه با افزایش مساحت طبقه، میزان متراژ تخلف مازاد، بر اساس ماده 3دفترچه (P 8) محاسبه و مابقی متراژ بر اساس جدول این ماده اخذ گردد. 3- در مورد تبدیل واحدها از دوبلکس به دو یا چند واحد بر اساس تبصره های 7 و8 این ماده اقدام می گردد. 4- در صورت رفع تخلف توسط مالک عوارضی وصول نمی گردد. |
و – تعرفه (3-1) سال 1396 – عوارض جایگاه های سوخت متعلق یا در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی
ردیف |
عنوان تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض |
توضیحات |
4 |
عوارض جایگاههای سوخت متعلق یا در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی |
تعداد نازل 1000000 ریال |
تبصره (1): ضریب شغل بر اساس نوع شغل و میزان خدماتی که شهرداری بایستی به آنها ارایه نماید تعیین می گردد. تبصره (2): حداقل مبنای محاسبه عوارض واحد کسبی بر اساس ضوابط شهرسازی هر شهر تعیین می شود. تبصره (3): S ضریب موقعیت ملک می باشد. تبصره (4): T ضریب مساحت واحد کسبی می باشد. تبصره (5): منظور از مشاغل خاص اعم از مطب پزشکان، خدمات الکترونیک دولت، و اسناد رسمی می باشد. تبصره (6): عوارض سالیانه سایر کاربری ها واقع در جایگاه های سوخت مانند تجاری، خدماتی، پلیس به اضافه 10 و … مطابق جداول مربوطه وصول خواهد شد. |
شورای اسلامی شهر اسلام آباد غرب"
علیرغم ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به طرف شکایت تا زمان صدور رای در هیات عمومی پاسخی از طرف شکایت دریافت نشده است.
پرونـده در اجـرای ماده 84 قـانون تشکیلات و آییـن دادرسی دیـوان عـدالت اداری سـال 1392 بـه هیات تخصصی شـوراهای اسلامی دیـوان عدالت اداری ارجـاع شده و این هیات به مـوجب دادنامـه شماره 140109970906010366-6؍6؍1401 در قسمت های متعدد به رد شکایت رای صادر کرد. رای مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رییس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.
رسیدگی به عوارض پذیره تاسیسات شهری، عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره، عوارض عدم اجرای فضای سبز برای واحدهای مسکونی و صنعتی، عوارض بهره برداری کاربری غیرمرتبط، عوارض تفکیک عرصه و افزایش واحد و نیز عوارض جایگاه های سوخت متعلق یا در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی از مصوبات شورای اسلامی شهر اسلام آباد غرب در سال های 1396 الی 1399 در دستورکار هیات عمومی قرار گرفت.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 12؍7؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
الف- با توجه به اینکه براساس آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رای اخیرالصدور شماره 140109970905810649-14؍4؍1401 این هیات، اخذ عوارض سالیانه و ماهیانه از دکل ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین با توجه به دلایل مندرج در آرای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ردیف 1 تعرفه شماره 2-5 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف 1 تعرفه شماره 16-2 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 و ردیف 1 ماده 37 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلامآباد غـرب که تحت عنـوان عـوارض دکل، آنتن، تاسیسـات مخابراتی و ارتباطی در (BTS) به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، خـلاف قانون و خـارج از حـدود اختیار است و مستند به بند 1 مـاده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.
ب- با توجه به اینکه براساس آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رای اخیرالصدور شماره 140109970905811129-15؍6؍1401 این هیات، وضع عوارض برای کسری، حذف یا عدم تامین پارکینگ توسط شوراهای اسلامی شهر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین ردیف های 1، 2، 3 و 4 از تعرفه شماره 2-7 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف های 1، 2، 3 و 4 تعرفه شماره 2-6 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397 و ردیف های 1، 2، 3 و 4 ماده 11 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره در زمان صدور پروانه ساختمانی به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، بـه دلایل مندرج در آرای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.
ج. هرچند در بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 با اصلاحات بعدی، تعیین نرخ و میزان عوارض از اختیارات شوراهای اسلامی شهر ذکر شده است، ولی با توجه به اینکه در قوانین مرتبط با فضای سبز از جمله قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و اصلاحیـههای بعدی آن عـوارض فضای سبز پیشبینی نشده و در آرای مختلـف هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رای اخیرالصدور شماره 140109970905810858-4؍5؍1401 این هیات، وضع عـوارض برای فضای سبز مغایر با قانون و خـارج از حـدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین ردیف های 1، 2، 3 و 4 تعرفه شماره 2-8 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیفه ای 1، 2، 3 و 4 تعرفه شماره 2-7 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال های 1397 و 1398 و ردیف های 1، 2، 3، 4 و 5 ماده 22 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض عدم اجرای فضای سبز برای واحدهای مسکونی و سایر کاربری ها و ردیف 2 تعرفه شماره 2-16 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396، ردیف 2 تعرفه شماره 2-15 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397، ردیف 2 تعرفه شماره 2-13 از دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 و ماده 21 دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1399 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض خدمات شهری بابت فضای سبز به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.
د- براساس بند 24 ماده 55 قانون شهرداری (الحاقی 17؍5؍1352) : «شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلّف است طبق ضوابـط مـذکور در پروانـههای ساختمانی نـوع استفاده از ساختمان را قید کند و در صورتـی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری، محل کسب یا پیشه یا تجارت دایر شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره 1 ماده 100 مطرح مینماید…» با توجه به اینکه سازوکار قانونی برخورد با دایر کردن کسب یا پیشه یا تجارتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری باشد، در بند قانونی مذکور بیان شده و اعطاء مجوز برخلاف کاربری و اخذ وجه در قبال آن مغایـر با حکم مقرر در بند 24 ماده 55 و ماده 100 قانون شهرداری است و در آرای متعدد هیات عمومی دیوان عـدالت اداری از جمله آرای شماره 489-24؍5؍1396 و 85-12؍2؍1396 این هیات نیز اخذ عوارض سالیانه بهرهبرداری موقت از ساختمان ها مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، تعرفه شماره 2-8 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض بهرهبرداری در کاربری غیرمرتبط به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.
هـ.- با توجه به اینکه براساس آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رای اخیرالصدور شماره 140109970905811117-15؍6؍1401 این هیات، وضع عوارض تفکیک عرصه اراضی و اعیان ساختمانها مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین ردیف های 1 الی 6 از تعرفه شماره 2-17 از فصل دوم دفترچـه عـوارض و بهای خـدمات سال 1396، تعرفه شماره 2-16 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1397، تعرفه شماره 2-14 از فصل دوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1398 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض تفکیک عرصه و افزایش واحد به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، بـه دلایل مندرج در آرای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.
و- بـا توجـه بـه اینکـه بر اسـاس آرای متعـدد هیات عمومی دیـوان عـدالت اداری از جملـه رای شمـاره 9310090905801777-15؍10؍1393 و 9510090905801265-26؍11؍1395 این هیات وضع عوارض در خصوص جایگاه های فروش سوخت خلاف قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین ردیف 4 از تعرفه شماره 3-1 از فصل سوم دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396 شهرداری اسلام آباد غرب که تحت عنوان عوارض بر جایگاه های سوخت متعلّق یا در اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، به دلایل مندرج در آرای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor