رای شماره ۱۲۹۴ و ۱۲۹۵ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۷/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مصوبه شماره ۲۹۳۳؍۹۸؍۳؍۵؍۵ – ۱۵؍۱۱؍۱۳۹۸ رییس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص لایحه دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج (اضافه کار- تعطیل کار) و مصوبه شماره ۱۹۴۴؍۹۶؍۴۱؍۴ – ۱۳۹۶/‍۰۴/۲۸ رییس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها از تاریخ تصویب ابطال شد.)

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140109970905811294 و 140109970905811295

تاریخ دادنامه: 19؍7؍1401

شماره پرونده: 0004226- 0004213

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکیان: 1- سازمان بازرسی کل کشور 2- آقای سجاد کریمی پاشاکی

موضـوع شکـایت و خـواسته: 1- ابطال مصوبه شماره 2933؍98؍3؍5؍5 مورخ 15؍11؍1398 رییس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص لایحه دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج (اضافه کار- تعطیل کار)

2- ابطال مصوبه شماره 1944؍96؍41؍4 مورخ 28؍4؍1396 رییس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها

گردش کار: شاکیان به موجب دادخواست های جداگانه ای ابطال مصوبه های شماره 2933؍98؍3؍5؍5 -15؍11؍1398 و 1944؍96؍41؍4 -28؍4؍1396 رییس شورای اسلامی شهر کرج را خواستار شده اند و در مقام تبیین خواسته اعلام کرده اند که:

الف- متن دادخواست سرپرست معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور

" 1-شهرداری کرج مستند به ابلاغیه ­های شورای اسلامی شهر به شماره های: 1944؍96؍41؍4-28؍4؍1396، 4197؍96؍5؍3؍5-15؍11؍1396، 4628؍96؍5؍10؍5 -13؍12؍1396، 4825؍96؍5؍10؍5 -23؍12؍1396، 547؍98؍005؍2؍5 -28؍4؍1398 و 2933؍98؍5؍5 -5؍11؍1398 اقدام به پرداخت حق مسیولیت و مزایا تحت عنوان مزایای غیر مستمر به کارکنان و مدیران خود نموده است.

2- بررسی و نحوه تصویب و ابلاغ مراتب مذکور موید آن است که: شورای اسلامی شهر کرج در تاریخ 20؍1؍1396 و در جریان جلسه 284 خود، علی­رغم مخالفت هیات تطبیق فرمانداری و متعاقباً عدم اعلام نظر به موقع از سوی هیات حل­اختلاف استانداری البرز، اقدام به تصویب «دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح » و ابلاغ آن طی نامه شماره 1944؍96؍41؍4 مورخ 28؍4؍1396 به شهردار کرج نموده است.

3- شورای مذکور در تاریخ 22؍10؍1398 و در جریان جلسه 188 خود نیز اقدام به تصویب «دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج» و ابلاغ آن طی نامه شماره 3933؍98؍5؍5 مورخ 15؍11؍1398 نموده و به موجب آن نه تنها برای همه کارکنان حداقل 120 ساعت اضافه کار و 4 روز تعطیل کاری بدون حضور، تعیین شده بلکه برای مدیران نیز مزایای مدیریتی وضع گردیده است. موارد مذکور در حالی است که:

بر اساس اصل یکصد و پنجم قانون اساسی مصوبات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد و به موجب ماده (80) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1؍3؍1375 با اصلاحات بعدی، شوراهای اسلامی شهر دارای صلاحیت در امر تعیین حقوق و مزایای کارکنان نیستند و قانون­گـذار حسب مورد طی قـوانین استخدام کشوری ، مـدیریت خدمات کشـوری و کار، نسبت به تبیین سازوکار و معرفی مرجع حقوق و مزایا اقدام نموده است.

ضمن آنکه، بابت پرداخت حق­ الزحمه کارکنان و سایر مزایا از جمله؛ حق ­جلسه، ایاب و ذهاب، هزینه تلفن و … نیز در قوانین و مقررات موضوعه و ضوابط اجرایی بودجه سنواتی که توسط هیات وزیران ابلاغ می­شود تعیین ­تکلیف گـردیده است. از طـرف دیگر در مـاده (38) قـانون استخدام کشـوری نیز نسبت به تعیین فوق ­العـاده شغل برای کارکنان مشمول پیش ­بینی لازم صورت گرفته است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 3335 مورخ 29؍11؍1398، اقدام به ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع پرداخت حق مسیولیت برای مدیران شهرداری کاشان نموده است. بنا به مراتب مصوبات دویست و هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج به تاریخ 20؍1؍1396 موضوع ابلاغیه شماره 1944؍96؍41؍4 -28؍4؍1396 و یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه آن شورا  به تاریخ 22؍10؍1398 موضوع ابلاغیه شماره 2933؍98؍5؍5 -15؍11؍1398 مغایر با قوانین و مقررات مذکور، رای هیات عمومی دیوان و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر یاد شده تشخیص و ابطال آن ها در هیات عمومی دیوان (به صورت فوق العاده و خارج از نوبت) از تاریخ تصویب، مورد تقاضا می‌باشد.

ب- متن دادخواست آقای سجاد کریمی پاشاکی

به استحضار می رساند هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی آراء متعددی مداخله شوراهای اسلامی شهر در وضع مقررات اداری و استخدامی و تعیین مبانی پرداختی را خارج از حدود اختیارات و مغایر قوانین دانسته است که از جمله آن دادنامه شماره 3335 مورخ 29؍11؍1398 می باشد. فلذا نظر به اینکه شورای اسلامی شهر کرج بدواً نسبت به وضع مقرره موضوع شکایت اقدام و دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها را مصوب نموده که مورد ایراد هیات تطبیق مصوبات فرمانداری کرج واقع و به دلیل اصرار شـورای اسـلامی بر مصـوبه خـود به هـیات حل اختلاف مربوطه ارجاع که به علت عدم تشکیل هیات مذکور در مورد پیش بینی قانونی مصوبه قطعی و اجرایی می شود از این رو مصوبه مذکور که به تعیین پرداخت هایی متجاوز از قانون استخدام کشوری و نیز قانون نظام هماهنگ پرداخت که بر شهرداری ها مجرا هستند منتهی شده است صراحتاً، خارج از حدود اختیار و تکالیف قانونی طرف شکایت و نیز مغایر ماده 43 قانون استخدام کشوری و نیز ماده 12 قانون نظام هماهنگ پرداخت می باشد.

از سوی دیگر یکی از آیتم های تجویزی پرداخت که مبتلا به شهرداری های دیگر نیز می باشد، مندرج در بند 5 تصویب نامه یعنی تجویز پرداخت؛ شب کاری و تعطیل کاری به کارمندان است. این در حالی است که در قوانین یادشده، چنین پرداختی اساساً تاسیس نشده و کارمندان مشمول دریافت شب کاری و تعطیل کاری نمی شوند و اضافه کاری و نوبت کاری … از شیون حاکم بر پرداخت ایشان می باشد. از این رو من حیث المجموع طرف شکایت خلاف قوانین و مقررات و علیرغم دادنامه های صادره هیات عمومی این مصوبه را وضع و استمرار داده و موجب پرداخت من غیر حق از بودجه عمومی شهر به کارکنان شهرداری شده که رقم های هنگفتی به ناحق از بودجه جاری شهر تضییع شده است علیهذا ابطال کل این دستورالعمل را از بدو تصویب استدعا دارد."

 متن مقرره های مورد شکایت به شرح زیر است:

" الف- مصوبه شماره 1944؍96؍41؍4 مورخ 28؍4؍1396 شورای اسلامی شهر کرج 

شهردار محترم کرج

موضوع: مصوبه در خصوص دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها

لایحه به شهرداری به شماره 27670؍99؍ش مورخ 9؍3؍1394 به شرح ذیل: «پیرو مکاتبات آن شورا و نیز مذاکرات انجام شده در حضور تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر ارسال دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی- مناطق و سازمان ها، دستورالعمل مذکور که از سوی این شهرداری تهیه شده جهت استحضار و هرگونه اقدام به پیوست ارسال می گردد.»

«دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها» در راستای شفاف سازی و انتظام بخشی کلیه پرداخت های پرسنلی به مسیولین مجموعه شهرداری کرج (ستاد، مناطق و سـازمان ها) که با قـبول مسـیولیت وقت بیشتری را برای برنامه ریزی و انجـام کار جهت خدمت رسانی هر چه بهتر

به مردم و نیز کاهش حجم کار در تنظیم اسناد مالی و برقراری عدالت نسبی و وحدت رویه در پرداخت مزایا و همچنین ایجاد انگیزه و ارتقاء کارآمدی در شهرداری دستورالعمل ذیل تهیه می گردد.

جدول تطبیقی

سطوح

عناوین شغلی (مسیولیتی)

درصد به نسبت حقوق شهردار

الف

قایم مقام؍معاونین؍مدیرکل حوزه شهردار؍مدیران بازرسی و حراست

75%

ب

سایر مدیران تحت نظر مستقیم شهردار؍مدیران مناطق؍مدیران عامل سازمان ها و مدیران و شهرسازی؍امور مالی؍اداری و سرمایه انسانی؍درآمد؍ماده صد؍هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری؍بررسی فنی تقاطعات؍کنترل و نظارت

65%

ج

سایر مدیران ستادی، جانشینان معاونین شهردار؍معاونان بازرسی و حراست و فرمانده حوزه بسیج شهرداری

55%

د

مشاورین شهردار؍معاونین مدیران؍روسای ادارات و حراست مرکز؍مسیولین حراست و بازرسی حوزه ها، مناطق و سازمان ها

50%

هـ

روسای ادارات و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج ستاد شهرداری؍مسیولین دفاتر اعضای شورای اسلامی شهر؍مسیولین دفاتر سطح الف

45%

و

مسیولین واحدها و مسیولین امور؍فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج مناطق و سازمانها؍مسیولین

35%

 حقوق شهردار کرج- ضریب حقوقی×7500

ملاحظات و ضوابط:

1- تعاریف:

1-1) مسیول واحد (امور)-چهارمین سطح سازمانی است که حداقل 2 پست سازمانی تحت نظر ایشان وجود داشته باشد.

1-2) گروه(اداره) سومین سطح سازمانی است که حداقل 4 پست سازمانی تحت نظر ایشان وجود داشته باشد.

1-3) مدیریت؍اداره کل؍دفتر؍هسته- دومین سطح سازمانی است که حداقل 8 پست سازمانی تحت نظر ایشان وجود داشته باشد.

1-4) معاونت-بالاترین سطح سازمانی

1-5) ضریب حقوق- عبارت است ضریبی که هر ساله دولت در جهت تعیین حقـوق کارکنان شهـرداری ها اعلام می نماید.1-6) مبنای پرداخت-جایگاه سازمانی خواهد بود که بر اساس ابلاغ اداری شخص در آن انجام وظیفه می نماید.

2- تطبیق مدارک تحصیلی:

2-1) کمتر از فوق دیپلم معادل 75% فوق دیپلم

2-2) فوق دیپلم معادل 75% لیسانس

2-3) لیسانس معادل 75% فوق لیسانس

2-4) فوق لیسانس معادل 75% دکترا

3- نحوه محاسبه سوابق خدمتی:

3-1) در صورتی که هر یک از مسیولین در سطح خود دارای حداقل بیست سال سابقه خدمت با مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن را داشته باشد از 100% مزایای مذکور بهره مند خواهد شد.

3-2) در صورتی که هر یک از مسیولین در سطح خود دارای حداقل پانزده سال سابقه خدمت با مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن را داشته باشد از 95% مزایای مذکور بهره مند خواهد شد.

3-3) در صورتی که هر یک از مسیولین در سطـح خـود دارای حـداقل ده سال سـابقه خدمت با مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن را داشته باشد از 90% مزایای مذکور بهره مند خواهد شد.

3-4) در صورتی که هر یک از مسیولین در سطح خود دارای حداقل مدرک پنج سال سابقه خدمت با مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن را داشته باشد از 85% مزایای مذکور بهره مند خواهد شد.

3-5) در صـورتی که هـر یک از مسیولین در سطـح خـود کمـتر از پنج سال سـابقه خـدمت با مـدرک تحصـیلی فوق لیسانس یا معادل آن را داشته باشد از 80% مزایای مذکور بهره مند خواهد شد.

4- با اجرای این دستورالعمل هرگونه پرداخت تحت عنوان کمک هزینه های ایاب و ذهاب، حق تلاش، حق الجلسه و هزینه تلفن همراه برای سطوح قید شده در جدول فوق ممنوع می باشد.

تبصره: از آنجاییکه در ضریب قید شده درصدی به عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب مسیولین سطوح فوق برای انجام ماموریت های شهری با شرایط نرمال لحاظ گردیده است لذا مسیولین مشمـول به هر ترتیب بایستی نسبت به تامین وسیله نقلیه مورد نیاز اداری خود راساً اقدام نمایند و در این چارچوب از خودروهای اداری استفاده ننمایند.

5- پرداخت مبالغ تخصیصی با احتساب حقوق و مزایای مستمر (حکم کارگزینی یا قرارداد) و غیر مستمر اعم از اضافه کاری، شب کاری و تعطیل کاری، در نظر گرفته شده و مابه التفاوت آن خارج از فیش قابل پرداخت است.

6- چنانچه مبنای حقوق کارکنان شهرداری براساس قوانین و مصوبات مربوطه تغییر نماید دستورالعمل اصلاحی از سوی شهرداری تهیه و پس از تایید به مورد اجراء گذاشته خواهد شد.

7- باتوجه به اینکه چارت سازمانی مناطق 10 و 11 و 12 در مرحله تصویب می باشد لذا پست های سازمانی مناطق مذکور عیناً مطابق سایر مناطق لحاظ و اعمال می گردد.

8- روسای ادارات عمران مناطق همطراز معاونین مدیران و مسیولین حمل و نقل و ترافیک مناطق همطراز روسای ادارات در نظر گرفته می شوند.

9- از آنجاییکه چارت مصوب شهرداری در حال تغییر می باشد چنانچه در جایگاه عناوین تغییراتی ایجاد گردد شهردار کرج می تواند در جهت همطرازی جایگاه ها و عناوین جدید با سطوح تعریف شده در جدول تطبیق و با رعایت ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها که طی شمـاره 11645-2/2/1394 به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رسیده اقدام نماید.

10- چنانچه بنا بر ضرورت هر یک از مسیولین به صورت همزمان مسیولیت دو یا چند حوزه سازمانی را در مجموعه شهرداری کرج (مرکز، مناطق، سازمان ها….) بر عهده داشته باشد صرفاً مجاز به استفاده از یکی از مزایای مسیولیتی خواهد بود.

11- با برقراری این دستورالعمل، شهرداری می تواند از سرجمع مانده اعتبارات ردیف حقوق و دستمزد و سایر مزایا در امور رفاهی سایر کارکنان هزینه نماید.

12- باتوجه به حجم وظایف و نوع عملکـرد مسیولین در تمامی سطـوح، شهردار می تواند تا سقف ده درصد افزایش نسبت به هر یک از سایر مسیولین همان سطح برای دوره یکساله اعمال نماید.

13- در موارد ضروری شهردار می تواند با صدور ابلاغ داخلی تا سقف پنج نفر را برای دوره یکساله مشمول مزایای یک رده بالاتر نماید.

14- در موارد خاص شهردار می تواند تا سقف ده نفر از کارشناسان برجسته شهرداری را برای دوره یکساله مشمول یکی از سطوح ششگانه فوق نماید.

15- اجرای این دستورالعمل از تاریخ 1؍1؍1394 در شهرداری کرج، مناطق و سازمانهای وابسته قابل اجرا خواهد بود.» که در هشتاد و هشتمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 2؍8؍1395 مطرح و مقرر گردیده بود کمیته ای متشکل از آقایان کیان، سعیدی، کاویانی، وحیدی، شریفی، احمدی، آقامحمدی، کمالی نژاد تشکیل سپس نتیجه در جلسه آتی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اتخاذ تصمیم گردد. که مجدداً آیین نامه فوق به شرح ذیل:

«آیین تعیین مزایای شغلی مدیران و معاونین و مسیولین واحدها»

هدف: جهت ایجاد انتظام در پرداختی های مدیران مجموعه شهرداری و سازمانها این آیین نامه تهیه شده است.

دامنه کاربرد: شهرداری کرج و سازمان های تابعه

روش اجرا:

1- جهت ایجـاد عدالت نسبی در دریافتی ها، حـداکثر دریافتی نباید بیـش از 5 برابر حداقل دریافتی باشد.

2- جدول پیوست به شرح ردیف های مربوطه جهت هریک از پست های سازمانی تعیین گردیده است.

تبصره:

1- مبالغ این دستورالعمـل علاوه بر حقـوق کـارکنان که براسـاس حقوق (حکم کارگزینی، اضافه کار، نوبت کاری،

شب کاری) است پرداخت شده و به عنوان کلیه مزایای شغل بوده و باید خارج از حکم حقوق پرداخت شود.

2- این مبالغ فقط تا زمانی قابل پرداخت است که فرد در آن پست شاغل باشد و به محض خروج از پست مربوطه قابل پرداخت نیست.

3- در پرداخت حقوق و مزایا سقف پرداخت که براساس مصوبه هیات محترم وزیران می باشد باید رعایت و از آن تجاوز ننماید.

4- مزایای شغل شامل ایاب و ذهاب، تلفن همراه، حق تلاش، حق عضویت در هیات مدیره، حق الجلسات شورای سازمان ها و کمیسیون ها و پاداش هیات مدیره و شورای سازمان ها می باشد.

5- هر شش ماه یکبار ارزشیابی عملکرد مدیران سطوح هفتگانه به عمل آمده و مزایای شغل براساس امتیاز مکتسبه از مبلغ حداکثر ملاک عمل خواهد بود و شیوه کاری بدین ترتیب است که در پایان هر ماه مبلغ حداقل به افراد پرداخت و ما به التفاوت مبلغ ناشی از امتیاز مکتسبه در پایان هر شش ماه به صورت یکجا پرداخت خواهد شد.

6- ارزشیابی می بایست به گونه ای انجام شود که نتایج آن قابل تفکیک به شرح جدول ذیل باشد.

جدول امتیاز ارزشیابی

گروه

الف

ب

ج

د

هـ

نمره ارزشیابی

100-85

84-75

74-65

64-55

کمتر از 55

اختلاف مبلغ حداکثر و حداقل تعیین شد

100%

75%

50%

25%

0

درصد افراد واجد شرایط

20%

20%

20

20%

20%


جدول مزایای پرداختی

ردیف

عناوین شغلی

ارقام به ریال

الف

قایم مقام

معاونین

000؍000؍60

000؍000؍50

000؍000؍30

ب

مدیران مناطق؍مدیران عامل سازمانها؍مدیر مالی مرکز

000؍000؍40

000؍000؍20

ج

مدیران تحت نظر مستقیم شهردار؍مشاورین شهردار مطابق چارت تشکیلاتی؍مدیرهسته گزینش؍مدیر درآمد؍ماده صد؍مدیر شهرسازی؍مدیرکل سرمایه انسانی؍مدیران کل و مدیر اداره بودجه و اعتبارات

000؍000؍30

000؍000؍20

د

مدیران ستادی؍معاونتهای مناطق؍مدیرامور اداری و مالی شورا

000؍000؍25

000؍000؍15

هـ

معاونین ادارات کل و مدیران ستادی؍معاونین مدیران عامل سازمانها

000؍000؍20

000؍000؍10

و

روسای ادارات ستادی، مناطق و سازمانها؍ مسیولین حراست و بازرسی؍املاک؍درآمد؍حقوقی؍کاربردار؍مسیولین دفاتر مدیران سطح الف؍مسیولین نشتارود و مشهد

000؍000؍12

000؍000؍6

ز

مسیولین دفاتر مدیران مناطق و سازمانها و ادارات کل؍ مسیولین واحدها

000؍000؍10- 000؍000؍5

ح

مسیولین دفاتر اعضای شورا

000؍000؍10

 که در نود و چهارمین صورتجلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج مورخ 14/10/1395 بررسی و با قید اینکه پرداخت هرگونه وجهی خارج از جدول فوق مغایر قانون بوده و تصرف در اموال عمومی می باشد موافقت گردید. موضوع در دویست و هشتاد و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 15؍12؍1395 مطرح و کلیات مصوبه کمیسیون با قید اینکه در جدول، مزایای پرداختی شهردار مبلغ 000؍000؍10 تومان باشد و اجرا از ابتدای سال 1396 و همچنین سالیانه 5% به مبلغ مصوب اضافه گردید با اکثریت آراء به تصویب رسید که فرمانداری طی نامه شماره 14045؍4؍2121 مورخ 28؍12؍95 به شرح ذیل اعلام نمود: « به دلایل ذیل مصوبه وجاهت قانونی ندارد:

اولاً: به اسـتناد ماده یک آیین نامه استخدامی کـارکنان شهرداری های کشـور مصوب 1381 کلیه کارکنان شهـرداری ها تابع آیین نامه استخدامی مذکور هستند.

ثانیاً: طبق لایحه قانونی مشمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان شهرداری های سراسر کشور مصوب 1358 کارکنان شهرداری ها تابع این قانون شناخته شده اند.

ثالثاً: طبق ماده 43 قانون استخدام کشوری هـرگونه پرداخت به شمـول قـانون استخـدام کشوری تابع قانون مذکورمی باشند و هرگونه پرداخت خارج از آن ممنوع اعلام شده است.

رابعاً: طبق ماده 11 قانون مدیریت خدمات کشوری شهرداری ها از شمول قانون مذکور مستثناء گردیده اند.

خامساً: اقدام شورا مغایر با اصل 105 قانون اساسی می باشد علیهذا بنا بر مراتب فوق هرگونه تصمیم گیری در باب استخدام و همچنین پرداخت پرسنل شهـرداری خارج از چـارچوب قـانون فـوق می باشد و لذا با مصـوبه مخالفت می گردد.» موضوع در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 20/1/1396 مطرح و با توجه به توضیحات مشاور حقوقی شورا به شرح ذیل:

مجموع اقدامات شهرداری و شورا در راستای تنظیم لوایح مزبور مبنی بر تدوین دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری و تصویب آن در صحن رسمی در راستای هماهنگی و یکسان سازی مزایایی بوده است که به صورت های مختلف و در ارتباط با وظایف محوله و تصدی پست های مربوطه به مسیولین امر تعلق گرفته است و همزمان افزایش معقول و متناسب آن با رشد حقوق و مزایای قانونی بوده است و در واقع مصوبات مذکور بودن اعمال هرگونه تغییر در مبانی حقوق و دستمزد ایشان و صرفاً درخصوص مزایا و با هدف تامین اجتماعی ایشان صورت گرفته است.» اعتراض فرمانداری به تصویب نرسید (مخالفت گردید.) که فرمانداری مجدداً طی نامه شماره 00792/4/2121 مورخ 21/1/1396 به شرح ذیل اعلام نمود: «پرداخت حقوق و مزایای مسیولین شهرداری با توجه به اصرار و قانع کننده نبودن توضیحات مقرر شد به حل اختلاف استان ارجاع شود و لذا از اجرای مصوبه تا تعیین تکلیف قطعی خودداری گردد.» موضوع در دویست و هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 3/2/1396 قرایت گردید لذا باتوجه به سپری شدن مهلت قانونی (از تاریخ 31/1/1396 لغایت 27/4/1396 بیشتر از 60 روز) و عدم پاسخ از سوی فرمانداری و هیات حل اختلاف استان مراتب جهت اطلاع و اقدام به حضـور ارسال می گردد. – رییس شورای اسلامی شهر کرج

     ب: مصوبه شماره 2933؍98؍3؍5؍5 مورخ 15؍11؍1398 شورای اسلامی شهر کرج

شهردار محترم کرج

موضوع: مصوبه شورا درخصوص لایحه دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج (اضافه کار- تعطیل کار)

با سلام و احترام

لایحه شهرداری به شماره 81684/58/ش -25؍6؍1398 به شرح ذیل: «پیرو لایحه دستور العمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج که در جلسات گذشته کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود و مقرر گردیده بود تا متن دستورالعمل در اختیار اعضای محترم شورای اسلامی شهر کرج جهت ارایه نظر قرارداده شود لایحه و دستورالعمل مذکور طی نامه شماره 2946 در تاریخ 27؍8؍1398 در اختیار اعضای محترم قرار گرفت و تا زمان برگزاری کمیسیون نظری در این خصوص به کمیسیون توسط اعضای محترم واصل نگردید. پیرو لایحه شماره 144795/99 -1؍12؍1397 به شرح ذیل: «دستورالعمل پیشنهادی ساماندهی پرداختهای کارکنان از طریق نظام ارزیابی عملکرد سیستم مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج» و پذیرش کلیات آن در جلسه کمیسیون نظارت و تحول اداری مورخ 19؍1؍1398 (به شماره دبیرخانه 270 -4؍2؍1397) و تکلیف به شهرداری در خصوص تهیه جزییات اجرایی دستورالعمل مربوطه یا عنوان صدرالذکر به همراه مستندات به حضور ایفاد می گردد. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب در صحن علنی شورای اسلامی شهرکرج مطرح و نتیجه را ابلاغ فرمایید متن لایحه: ضمن موافقت با لاحیه شهرداری کرج مبنی بر" دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری کرج" دستورالعمل مذکور تصویب و شهرداری کرج مکلف می گردد در انواع استخدام اعم از کارگری و کارمندی و طی دوره های ارزیابی عملکرد سه ماهه از این دستورالعمل تبعیت نماید.»

در بیستمین جلسه کمـیسیون نظـارت و تحـول اداری شـورای اسلامی شهـر کـرج مـورخ 16؍9؍1398 مطرح و با اصلاحاتی در دستورالعمل ارسالی موافقت گردید. موضوع در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی مورخ 22؍10؍1398مطرح و مصوبه کمیسیون با اکثریت آراء به تصویب رسید. که فرمانداری طی نامه شماره 16125/4/2121 -8؍11؍1398 به شرح ذیل اعلام نمود «موضوع نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان» و نظریه فرمانداری مبنی بر اینکه چنانچه الف: تبصره 1 دستورالعمل ساماندهی نحوه محاسبه و پرداخت مزایای غیر مستمر کارکنان مشمول بند1 دستورالعمل ابلاغی شماره 33412 -4؍4؍1398 موضوع ماده 26 قانون کار نباشد و همچنین ب: مفاد و مندرجات تبصره 2 و 3 و 4 بخش دوم دستورالعمل اشاره شده در بند الف ردیف تحت تاثیر و مندرجات جدول شماره یک ماده 21 آیین نامه انضباط کار شهرداری کرج موضوع تبصره 2 ماده 27 قانون کار و تبصره یک ماده 83 ابلاغی شماره 14785 -6؍6؍1396 اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز رعایت شود. اجرای مصوبه بلامانع خواهد بود. ج: اجرا و اقدام بر روی مفاد و مندرجات جدول شماره یک (مزایای قابل پرداخت مدیران در سال 1398) براساس کلیات دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در ادوار و سنوات گذشته در صورت داشتن ردیف بودجه ای مصوب و تامین اعتبار برابر مقررات و ضوابط جاری دستورالعمل های مالی ابلاغ شده از سوی سازمان شهرداری های وزارت محترم کشور امکانپذیر خواهد بود.» که موضوع در یکصد و هشتاد و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 13؍11؍1398 قرایت گردید لذا مراتب جهت اطلاع و اقدام لازم به حضور ارسال می گردد. – رییس شورای اسلامی شهر کرج"

 در پاسخ به شکایت مذکور، رییس شورای اسلامی شهر کرج به موجب لایحه 135؍01؍6؍1؍6 -1؍2؍1401 توضیح داده است که:

"اولاً بر خلاف ادعای شاکی مستند به اصل یکصد و پنجم قانون اساسی و تجویز بند 9 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران آیین نامه و دستورالعمل تنظیمی از سـوی شهرداری را در قالب مصوبه با رعایت دستورالعمل های وزارت کشور از وظایف شورای اسلامی شهر قرار داده است.

ثانیاً: شاکی در شرح دادخواست بدون بیان مصادیق آن ادعا نموده مصوبه یاد شده با قوانین موضوعه مغایرت دارد و هیچ مستند و مدرکی که ادعای مطروحه را اثبات نماید پیوست دادخواست ننموده اند لذا از آنجا که رسیدگی در دیوان عدالت اداری صرفاً از حیث نقض قوانین و یا مغایرت با آن می باشد، شکایت طرح شده با این کیفیت قابلیت استناد نخواهد داشت.

ثالثاً: شاکی در شرح دادخواست به ماده 43 قانون استخدام کشوری اشاره نموده که ناظر بر تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کارکنان مشمول می باشد، در پاسخ به این نحو استدلال باید بیان داشت شهرداری کرج بدون آنکه از چارچوب قانون و قوانین موضوعه تخطی نماید مبادرت به تنظیم دستورالعمل پرداخت حق مسیولیت ورزیده است بدین توضیح که در دستورالعمل موصوف صرفاً موارد و آیتم های مشمول فوق العاده شغل از قبیل فوق العاده ها و پاداش و هزینه ایاب و ذهاب، حق الجلسه و … تحت عنوانی واحد در قالب حق مسیولیت متمرکز شده است که این موضوع را نه می توان وضع حقوق و مزایا نامید و نه خلق امتیازاتی خارج از قانون! بنابراین آنچه که موجب برداشت ناصواب شاکی گردیده تغییر نام موارد تجویز شده در قانون می باشد که دارای ماهیت یکسان است.

رابعاً: فلسفه یکسان سازی پرداخت فوق العاده شغل به شرح بند فوق، ممانعت از فوت وقت در محاسبه و برآورد موارد مندرج در قانون و پرداخت به موقع حقوق پرسنل و سوء استفاده احتمالی از موارد مندرج در قانون می باشد. مضافاً حق مسیولیت پیش بینی شده در مصوبه معترض عنه از سال 1396 تاریخ تصویب به صورت ثابت بوده و تنها با پنج درصد افزایش مواجه گردیده است به عبارت دیگر افزایش چشمگیر حقوق پرسنل در ابتدای هر سال از سال 1396 تاکنون در میزان حق مسیولیت نادیده انگاشته شده است و همان مبلغ تعیین شده در مصوبه ملاک عمل بوده است به طور مثال مزایای مسیولیت روسای ادارات شهرداری کرج که جایگزین آیتم های فوق العاده شغـل از قبیل هـزینه ایاب و ذهاب، حق جلـسه و … گـردیده در سـال 1396 شش میلیون ریال بوده که در سـال 1401 به مبلغ شش میلیون و سیصد هزار ریال تغییر کرده است.

مع الوصف اقتضا داشت شاکی پیش از طرح ادعای حاضر با تطبیق مزایای ثابت مسیولیت موضوع مصوبه معترض عنه با موارد مندرج در قانون به صورت مستدل و مستند طرح شکایت می نمودند، پر واضح است که صرفاً تغییر عنوان موصوف مستمسک اظهارات شاکی و دستاویزی برای اقامه شکایت شده است!

خامساً: قطع نظر از آنکه حقوق و مزایا با بهره وری و کارایی و کارآمدی پرسنل گره خورده و با وجود جلسات، کمیته ها، و کمیسیون هـای کثیر متشکله در نهـادی همچـون شهـرداری که البته جزو لاینفک امـورات داخلی شهرداری ها است، دستیابی به نظام پرداخت منصفانه و عدالت محور در گرو مسدود نمودن راه های دریافت حقوق نجومی و از بین بردن تبعیض است، در ما نحن فیه همانطور که پیشتر تقدیم حضور گردید دستورالعمل تنفیذ شده از سوی شورای اسلامی شهر کرج با همین مقصود تدوین و اجرا شده است، حالیه چگونه است شاکی بدون آنکه اثبات نماید حق مسیولیت پرداختی از سوی شهرداری کرج مازاد بر تعرفه قانونی است مغایرت آن با هدف قانونگذار از وضع قوانین مربوطه را ادعا نموده اند؟

سادساً: نکته قابل تامل آنکه؛ برخی از مشمولین مصوبه معترض عنه با توجه به نوع قرارداد استخدامی ایشان با شهرداری، مقررات قانون کار بر نظام پرداخت حوق و مزایا به آنان حاکم بوده لذا ضرورت داشت شاکی به طور شفاف دلایل ممنوعیت مشمولان قانون کار را از دریافت مزایای شغلی احصا و بیان می نمودند که این مهم مورد عنایت واقع نشده است.

در تایید مطلب فوق باید اضافه نمود، مطابق تبصره ذیل ماده 4 قانون استخدام کشوری افرادی که طبق قانون کار به خدمات دولت مشغول می شوند کارگر شناخته شده و با آنان طبق قانون کار رفتار خواهد شد. فلذا کارگران مشمول قانون کار از شمول این قانون خارج اند.

در پایان نظر به مطالب معنونه و مستند به اینکه مصـوبه شـورای اسلامی شهـر کرج وفق ضوابط و مقررات به شرح فوق وضع و هرگز متضمن تدوین حقوق و مزایا نبوده و صـرفاً موارد و آیتم های مندرج در قانون تحت عنوانی واحد متمرکز گـردیده و این هـرگز به منزله خلق امـتیازاتی خـارج از چارچوب قانون نبوده و شاکی دلایل و مستندات مغایرت مصوبه معترض عنه با قانون و مخالفت با آن را ارایه نداده، رد شکایت مطروحه مورد استدعاست."

هیات عمـومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 19؍7؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

با توجه به اینکه براساس آرای مختلف هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رای شماره 9809970905813335 -29؍11؍1398 این هیات، وضع ضوابط و دستورالعمل درخصوص حقوق و مزایای مدیران و کارکنان شهرداری توسط شوراهای اسلامی شهر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین مصوبه شورای اسلامی شهر کرج با عنوان مصوبه درخصوص دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای مدیران و مسیولین شهرداری کرج در تمامی سطوح مرکزی، مناطق و سازمان ها (ابلاغی به موجب نامه شماره 1944؍96؍41؍4 -28؍4؍1396 رییس شورای اسلامی شهر کرج) و همچنین مصوبه شورای اسلامی شهر کرج تحت عنوان مصوبه شورا درخصوص لایحه دستورالعمل ساماندهی و نحوه محاسبه پرداخت مزایای غیرمستمر کارکنان شهرداری کرج (ابلاغی به موجب نامه شماره 2933؍98؍3؍5؍5 -15؍11؍1398 رییس شورای اسلامی شهر کرج) به دلایل مندرج در آرای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود./

حکمتعلی مظفری

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی