بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905811260
تاریخ دادنامه: 12؍7؍1401
شماره پرونده: 0004245
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای علی عبدی سید کلایی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای 1، 2، 3 و 7 از شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای جذب اعضای هیات علمی آبان 1400
گـردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بندهای 1، 2، 3 و 7 از شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای جذب اعضای هیات علمی آبان 1400را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است:
" به استحضار می رساند اینجانب دارای مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه فردوسی مشهد در فراخوان جذب اعضای هیات علمی در آبان ماه سال 1400 شرکت کردم که دانشگاه مازندران را به عنوان یکی از سه اولویت برای جذب هیات علمی انتخاب کردم. دانشگاه مازندران در سامانه جذب اعضای هیات علمی شرایط اختصاصی را اعلام کرد و اینجانب را به دلیل نداشتن شرایط اختصاصی از ادامه فرآیند جذب محروم کرد.
از این رو، اینجانب به چند دلیل نسبت به شرایط اعلام شده توسط دانشگاه معترض هستم و درخواست دعوت به مصاحبه تخصصی را دارم. اول اینکه، در زمان انتخاب دانشگاه مازندران به عنوان یکی از اولویت های جذب هیچ شرط اختصاصی در سامانه جذب درج نشده بود. بعد از چند روز مراجعه به سایت جذب مشاهده کردم که دانشگاه مازندران شرایط اختصاصی اعلام کرده است. درصـورتی که در زمان ثبت درخواست اینجانب دانشـگاه فاقد شرایط اختصاصی بود. دوم اینکه، به استناد ماده 1 قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور یا بند (ب) ماده 20 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ربط می باشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقـصات و اصلاحات و الحـاقات بعدی آنها و فقط در چهـارچوب مصوبات و آیین نامه های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا که حسب مورد به تایید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان ها به تایید رییس جمهور و در مورد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهـای مسلح به تایید رییس ستاد کل نیروهـای مسلح می رسد، عمل می کنند. از این رو، مصوبات سیصد و شصت و ششمین جلسه هیات اجرایی جذب دانشگاه مورخ 7؍ 7؍ 1400 مغایر بند فوق الاشاره است. چرا که مصوبات هیات اجرایی جذب دانشگاه جزء مصوبات هیات امنا نمی باشد. علاوه بر این، براساس مفاد رای شماره 140009970905811202-15؍4؍1400 هیات عمومی دیوان عدالت اداری و به استناد بندهای 3 و 4 مربوط به اطلاعیه فراخوان جذب اعضای هیات علمی 1400 که در تارنمای مرکز جذب اعضای هیات علمی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری درج شده است. شرایط اختصاصی اعلام شده توسط دانشگاه مغایر با این بندها می باشد و همچنین مغایر با بند 9 اصل 3 قانونی اساسی است که اشاره به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی دارد."
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر می باشد:
" شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای جذب اعضای هیات علمی آبان 1400
بند 1: متقاضیان باید مقطع کارشناسی را در دانشگاه دولتی حضوری و مقاطع تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه ها یا پژوهشگاه های داخلی بالاتر یا همتراز دانشگاه مازندران بر اساس رتبه بندی پایگاه ISC و یا در دانشگاه های خارجی بالاتر یا همتراز دانشگاه مازندران بر اساس رتبه بندی تایمز گذارنده باشند.
بند2: درخواست متقاضیانی که هر یک از مقاطع تحصیلی را در دانشگاه های غیردولتی، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور، پردیس های دانشگاهی، مجازی، غیر حضوری، نیمه حضوری گذارنده و یا دانش آموخته شده باشند و کلیه فارغ التحصیلان دکتری نوبت دوم قابل بررسی نیست.
بند3 : حداقل معدل متقاضیان در مقطع کارشناسی 15، در مقطع ارشد بدون احتساب پایان نامه 16 و در مقطع دکتری بدون احتساب نمره رساله 17 باشد.
…….
بند 7: درخواست متقاضیانی که در استخدام رسمی (اعم از رسمی آزمایشی و رسمی قطعی با تعابیر مختلف) دستگاه ها، نهادهای اجرایی و دانشگاه ها، اعم از دولتی و غیردولتی هستند بررسی نمی گردد.
……."
در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست دانشگاه مازندران به موجب لایحه شماره 5685؍35 مورخ 6؍2؍1401 توضیح داده است که:
" به استحضار می رساند مطابق بند 3 ماده 5 (مصوبه جلسه 608 مورخ 19؍4؍1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی) اهداف، وظایف و ترکیب هیات های مرکزی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، اعضای هیات اجرایی دانشگاه مازندران به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی دولتی استان و همچنین پذیرش دانشجویان غیرایرانی، جذب هیات علمی نخبه و متخصص با توانمندی های ویژه و فارغ التحصیل از دانشگاه های تراز اول کشور را در شرایط اختصاصی فراخوان های خود مدنظر قرار می دهد و این شرایط از طریق سامانه مرکز جذب اعضا هیات علمی به متقاضیان اطلاع رسانی می شود تا با آگاهی از شرایط مذکور در صورت فقدان شرایط از انتخاب دانشگاه مازندران به عنوان یکی از 3 انتخاب پرهیز نمایند. لذا آقای علی عبدی با علم به این شرایط و با وجود عدم مطابقت ویژگی های تحصیلی خود، دانشگاه مازندران را انتخاب نموده است.
مشـارالیه متقاضی جذب فـراخوان 1400 در رشته مهندسی کامپیوتر بوده و از آنجـایی که نامـبرده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه غیر انتفاعی و دکتری نوبت دوم دانشگاه فردوسی مشهد می باشد و به دلیل عدم مطابقت با شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران در اولویت هیات اجرایی جذب قرار نگرفته است. فلذا بنابر مراتب و جهات معنونه در لایحه تقدیمی، صدور رای به رد دعوی مذکور مورد خواسته است."
هیات عمـومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 12؍7؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولاً مطابق ماده (1) قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور مصوب سال 1395 : «دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آن ها و فقط در چهارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا که حسب مورد به تایید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان ها به تایید رییسجمهور و در مورد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلّح به تایید رییس ستاد کل نیروهای مسلّح میرسد، عمل میکنند.» ثانیاً برمبنای مواد (4) و (5) مصوبه اهداف، وظایف و ترکیب هیات های مرکزی و اجرایی جذب هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عـالی که در جـلسات 5 و 6 مـورخ 2؍2؍1387 و 9؍2؍1387 هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به تصویب رسیده، اهداف و وظایف هیات اجرایی جذب احصاء شده و در هیچ یک از بندهای مواد مذکور اختیاری دایر بر پیشبینی و تعیین محدودیت های مندرج در بندهای مورد اعتراض برای هیات یادشده مقرر نشده است و در نتیجه هیات های اجرایی جذب صرفاً حق تصمیمگیری موردی و اظهارنظر درخصوص پرونده هر متقاضی عضویت در هیات علمی را داشته و اساساً فاقد صلاحیت قاعدهگذاری هستند. ثالثاً به موجب جزء «الف» بند 5-1 ماده (5) آییننامه استخدامی اعضای هیات علمی مصوب سال 1395 : «دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و یا سطح چهار حوزوی با رساله تحقیقی برای کلّیه رشتههای دانشگاهی (غیر از گروه پزشکی) …» از جمله شرایط اختصاصی متقاضیان ورود به خدمت جهت تصدی عضویت در هیات علمی بوده و آییننامه مورد اشاره فاقد هرگونه حکمی درخصوص شیوه اخذ مدرک تحصیلی است. بنا به مراتب فوق و با توجه به اینکه در آییننامه استخدامی اعضای هیات علمی راجع به ممنوعیت های مقرر در بندهای (1)، (2)، (3) و (7) ذیل قسمت «ب» از شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای بیست و چهارمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیات علمی در آبان ماه 1400 حکمی وجود نداشته و این شروط توسط هیات امنا به تصویب نرسیده و هیات اجرایی جذب دانشگاه مازندران نیز صلاحیتی مبنی بر وضع قاعده عامالشمول ندارد، بنابراین بندهای 1، 2، 3 و 7 شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال 1400 خارج از حدود اختیار مرجع وضعکننده و خلاف قوانین و مقررات مذکور است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor