بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905811124
تاریخ دادنامه: 15؍6؍1401
شماره پرونده: 0003741
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سیدمحمد احمدزاده بزاز
موضوع شکایت و خواسته: ابطال جزء 1 از بخش 5 دستورالعمل شماره 9311؍100؍1400 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال جزء 1 از بخش 5 دستورالعمل شماره 9311؍100؍1400 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" عطف به بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در دستگاه های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و دستورالعمل اجرایی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به شماره 13758-19؍3؍1400 به استحضار میرساند در مـاده یک و بخش تعاریف مشمولان دستورالعمل مذکور « نیروی قراردادی» شامل « افرادی که به صورت مستقیم با دستگاه اجـرایی قرارداد داشته و به طور تمام وقت در فعالیت هـای مربوط به امـور جـاری دستگاه فعالیت می کنند»، قید شـده است لیکن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دستـورالعمل ابلاغی خود به شماره 1400؍100؍9311-25؍4؍1400 منضم به بخشنامه شماره 1400؍23139؍50؍100-24؍4؍1400 وزیر نیرو در همین خصوص و تبدیل وضعیت استخدامی افراد مشمول به قرارداد دایم، دایره مشمولان را صرفاً « کارکنان طرف قرارداد با شرکت های پیمانکاری که در قالب قراردادهای تامین نیروی انسانی، حجمی و … می باشند»، تعریف نموده است. با توجه به مسایل پیش گفته به نظر می رسد تعریف اخیر با مفاد ذکر شده در اسناد قانونی بالادستی صدرالاشاره مغایرت داشته و این امر موجب گردیده کارکنان با قرارداد مستقیم( با وجود داشتن حکم کارگزینی از مقام مسیول دستگاه اجرایی) از دایره شمول این قانون حذف گردند، لذا خواهشمند است در خصوص بررسی و دستور ابطال جزء 1 از بخش 5 دستورالعمل ابلاغی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مساعدت فرمایید. شایان ذکر است نظر به رای وحدت رویه شماره 1745-18؍11؍1399 هیات دیوان عدالت اداری هر دو دستگاه «شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور» و نیز « سازمان اداری و استخدامی» توامان طرف شکایت قرار گرفته اند. "
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
" دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران
………….
5- مشخصات مشمولین دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی:
بر اساس مفاد مندرج در بخشنامه شماره 100؍50؍23139؍1400-22؍4؍1400 وزیر نیرو و همچنین تصمیمات مجمع عمومی شرکتهای آب و فاضلاب، مشخصات مشمولین تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران مشمول ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به شرح موارد زیر اعلام می گردد:
1- کارکنان طرف قرارداد با شرکت های پیمانکاری که در قالب قراردادهای تامین نیروی انسانی، حجمی و نیروهای قراردادهای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (فصل 7 موافقت نامه ها که اعتبار لازم برای اشتغال به کار آنان پیش بینی شده است) که وظایف اصلی شرکت های آب و فاضلاب را در قالب پست سازمانی مصوب، انجام می دهند، با رعایت سایر شرایط تعیین گردیده در این دستورالعمل، حایز شرایط لازم به منظور تبدیل وضعیت استخدامی در چارچوب بخشنامه ابلاغی از سوی مقام عالی وزارت خواهند بود.- ریاست مجمع عمومی شرکت های آب و فاضلاب "
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به موجب لایحه شماره 1759؍140؍1401-22؍1؍1401 توضیح داده است که:
" صرف نظر از حکم موجود در بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که در دستگاه های مشمول ماده 2 قاون مذکور اشتغال دارند این شرکت مطابق تبصره 1 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به موجب نامه شماره 17150؍400؍97-20؍8؍1397 معاونت منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شرکت های وابسته ضرورت تبدیل وضعیت مشمولین ماده 21 را ابلاغ نموده و چندین سال است که تبدیل وضعیت کارکنان مدت معین به دایم طبق قانون فوق انجام می پذیرد و بیان مجدد آن امری لغو و بیهوده است. مطابق دستورالعمل شماره 1400؍100؍9311 نیروی انسانی که با واسطه با شرکت های وابسته طرف قرارداد است تبدیل وضعیت می گردد بدیهی است به طریق اولی نیروهایی که مستقیماً با شرکت های وابسته طرف قرارداد هستند وحکم کارگزینی دارند در این خصوص هیچ مشکلی نداشته باشند. آقای احمدزاده بزاز در خصوص تبدیل وضعیت خود پرونده ای تحت کلاسه 0003697 در شعبه 40 دیوان عدالت اداری مطرح نموده که در حال رسیدگی می باشد و این شرکت دفاعیات مبسوط خود را مبنی بر آن که به کارگیری مشارالیه توسط شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان خارج از ضوابط اداری و بدون مجوز مراجع ذیصلاح بوده و نمی تواند منشاء امر باشد ارایه نموده است در واقع عدم شمولیت ضوابط تغییر وضعیت نسبت به نامبرده ناشی از دستورالعمل نیست. چرا که مطابق قوانین مارالبیان و مکاتبات پیوست لایحه تقدیمی بسیاری از کارکنان مدت معین مطابق ضوابط به قرارداد دایم تبدیل وضعیت گردیده اند. با عنایت به موارد مذکور تقاضای صدور حکم به رد شکایت مطروحه از آن هیات مورد استدعاست. "
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 15؍6؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
براساس بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 رسیدگی به شکایات، تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آییننامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خـودداری از انجـام وظایف مـوجب تضییع حقوق اشخاص میشود، از جملـه صلاحیتها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. با توجه به اینکه براساس مواد 1 و 3 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 11؍10؍1369 شرکتهای آب و فاضلاب استانها ماهیتاً شرکت غیردولتی هستند و این امر براساس رای وحدت رویه شماره 107-24؍5؍1377 هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز مورد تایید قرار گرفته، لذا شکایت مطروحه به خواسته ابطال جزء 1 از بخش 5 دستورالعمل شماره 9311؍100؍1400 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل طرح نیست./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor