بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905810574
تاریخ دادنامه: 10؍3؍1401
شماره پرونده: 9901779
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای حسین سیاه مشته یی با وکالت خانم نازنین ناطقی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 2914؍21؍86-20؍1؍1394 استانداری مازندران و نامه شماره 216؍4؍1؍8631-25؍1؍1394 فرمانداری شهرستان تنکابن با موضوع انتزاع کوهسار از روستای دینارسرا
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 2914؍21؍86-20؍1؍1394 استانداری مازندران و نامه شماره 216؍4؍1؍8631-25؍1؍1394 فرمانداری شهرستان تنکابن با موضوع انتزاع کوهسار از روستای دینارسرا را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:
" روستای دینارسرا از توابع بخش نشتا شهرستان تنکابن دارای 200 خانوار جمعیت ثابت با سابقه ای چند صد ساله دارای حدود و ثغوری مشخص بر اساس پلاک ثبتی و عرف محلی و دارای طرح هادی مصوب در سال 84 بوده است. در زمان تصویب طرح هادی (سال84) شهرکی در محدوده روستای دینارسرا به نام کوهسار وجود داشته که هیچ گونه حدود ثغوری جز همان محدوده شهرک خوش نشین 30 خانواری که در دهه 70 در ضلع شمالی و در داخل بافت مسکونی روستای دینارسرا احداث شده، نداشته است.
متاسفانه در سرشماری سال 90 برخلاف مکاتبات و پیگیری های شورا و دستور کتبی فرماندار (نامه شماره 6755؍1؍8631- 5؍8؍90) دو نفر از ساکنین روستا با برنامه ریزی و حمایت بخشدار وقت بخش مستقل نشتا، برای رسیدن به منافع شخصی و با هماهنگی مسیول سرشماری شهرستان، نیمی از روستای دینارسرا واقع در نقشه طرح هادی مصوب این روستا را با 56 خانوار به نام کوهسار سرشماری نموده و در انتخابات دوره چهارم برای آن شورا نیز انتخاب نموده اند. این در حالی است که به استناد ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 15؍4؍62 و اصلاحات بعدی «هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد، … واحدهای تقسیمات کشوری بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود.» در حالی که مصوبه ای جهت تصویب روستای کوهسار وجود ندارد.
لازم به ذکر است قسمت کوهسار از نظر فامیلی، خویشاوندی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و اماکن عمومی وابستگی کامل به دینارسرا دارد و فاقد هرگونه اماکن عمومی و دولتی می باشد. با توجه به پیگیری مکرر شورای اسلامی از طریق بخشداری و فرمانداری، بخشدار با همراهی بنیاد مسکن شهرستان تنکابن و شورای اسلامی بخش اقدام به تقسیم روستای دینارسرا و نقشه طرح هادی به دو قسمت نموده و آن را به عنوان مرز دو روستا مشخص نموده اند. این اقدام بدون در نظر گرفتن ماده 2 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری است که مقرر می دارد: «محدوده هر روستا با حوزه، قلمرو معین ثبتی و عرفی مشخص می شود» که معلوم نیست بر اساس کدام عرف و پلاک ثبتی این کار را نموده اند."
در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای وکیل شاکی ارسال شده بود، وی به موجب لایحه شماره 1401-9901779-10 مورخ 6؍8؍1399 ثبت دفتر هیات عمومی شده اعلام کرده است که:
" اولاً: مستند به ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و تبصره های آن تاسیس روستا نیازمند مقدمات لازمی چون دارا بودن محدوده جغرافیایی و جمعیت به تعداد و اوصاف مقرر در قانون میباشد که این مراحل طی نشده و صرف درج نام کوهسار در مصوبه مربوط به دهستان تازه تاسیس تمشکل ملازمه با تاسیس روستا ندارد. بالاخص در آخرین مصوبه هیات دولت راجع به محدوده شهرستان تنکابن و دهستانهای محدوده آن به شماره 1100900؍ت؍6؍14- 29؍2؍1366 که هنوز دهستان تمشکل شکل نگرفته و روستاها و مکان های واقع در محدوده تمشکل از جمله دینارسرا در محدوده دهستان نشتا قرار داشتند، نامی از کوهسار حتی به عنوان مکان یا مزرعه نیامده است تا چه رسد به روستا.
ثانیاً: به موجب ماده 13 قانون تقسیمات کشوری (هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود) استانداری مازندران و فرمانداری تنکابن بدون رعایت این تکلیف قانونی مبادرت به انتزاع محدوده ثبتی و عرفی و جمعیتی روستای دینارسرا و الحاق به کوهسار نمودند به نحوی که این امر آن چنان اختلافاتی را موجب گردیده که هنوز نتوانسته اند محدوده روستای کوهسار را از محدوده دینارسرا تبیین نمایند.
ثالثاً: برخلاف نامه استانداری مبنی بر تاسیس روستا که ابطال آن درخواست گردید مدیرکل سیاسی و تقسیمات کشوری طی نامه شماره 4886؍21؍86- 24؍1؍1398 خطاب به مدیرکل رسیگی به شکایات و حقوقی اعلام میدارد که از سوی احد تقسیمات کشوری هیچ گونه پیگیری در رابطه با دریافت مصوبه انتزاع کد سرشماری و … صورت نگرفته است."
متن نامه های مورد شکایت به شرح زیر است:
1- نامه شماره 2914؍21؍86-20؍1؍1394 استانداری مازندران:
" معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن
موضوع: روستای کوهسار
سلام علیکم
احتراماً عطف به نامه شماره 4؍5839؍1؍8631-28؍1؍1393 به آگاهی می رساند روستای کوهسار به استناد مصوبه شماره 56761؍ت27854ک- 6؍12؍1381 هیات وزیران به عنوان یک روستای مستقل بوده و در تابعیت دهستان تمشکل بخش نشتا آن شهرستان قرار دارد.- مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری مازندران "
2- نامه شماره 216؍4؍1؍8631-25؍1؍1394 فرمانداری شهرستان تنکابن:
" به پیوست تصویر نامه شماره 2914؍21؍86-20؍1؍1394 مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران، در خصوص وضعیت تقسیماتی روستای کوهسار جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال می گردد.- معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن "
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری مازندران به موجب لایحه شماره 108293؍12؍86- 12؍12؍1399 توضیح داده است که:
" نامبرده در متن دادخواست، مدعی تفکیک غیرقانونی دو روستای دینارسرا و کوهسار گردیده و انتزاع آن را فاقد مصوبه قانونی می داند، در حالی که بر اساس مصوبه شماره 56761؍ت37854ک-6؍12؍1381 هیات دولت در رابطه با ایجاد و تاسیس دهستان تمشکل بخش عباس آباد، نام روستای کوهسار و دینارسرا به تفکیک و مجزا ذکر گردیده و ادعای مطروحه در این خصوص فاقد وجاهت قانونی است. با عنایت به اختلافات مرزی بین دو نقطه مزبور، فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن طی صورتجلسه مـورخ 23؍3؍1395 نسبت به تعیین حدود و ثغور و مرز بین دو روستای دینارسرا و کوهسار به منظور رفع اختلاف اهالی منطقه، با حضور اعضای شورای اسلامی بخش اقدام و نقشه طرح هادی از سوی اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بر اساس صورتجلسه موصوف تهیه و اجرا گردیده است.
به موجب ماده 17 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، شعب دیوان به شکایتی رسیدگی میکنند که شخص ذینفع، رسیدگی به شکایت را برابر قانون درخواست نماید، لذا به نظر می رسد شکایت نامبرده وفق قانون و مقررات نمی باشد. شاکی در متن دادخواست ادعا نموده که تلاش واحد تقسیمات کشوری استانداری در اخذ کد سرشماری و انتزاع دو روستا به لحاظ منافع موجود بوده که این امر با مداقه در مدارک و مستندات موجود در پرونده روستاهای کوهسار و دینارسرا مردود بوده و محرز گردید هیچ گونه پیگیری و اقدامی در رابطه با دریافت مصوبه جهت انتزاع دو روستا و یا اخذ کد سرشماری و برگزاری انتخابات شورای اسلامی از سوی واحد تقسیمات کشوری استان صورت نگرفته است. "
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 10؍3؍1401 به ریاست معاون قضایی دیوان عدالت اداری در امور هیات عمومی و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولاً: براساس ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 : «هرگونه انتزاع، الحاق، ایجـاد و ادغـام و نیز تعیین و تغییر مـرکزیت و تغییر نام و نامـگذاری واحـدهای تقسیمات کشوری، به جز استان بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود.» ثانیاً: برمبنای بند (4) شیوهنامه شماره 54294-21؍4؍1399 کدگذاری، شناسه ملّی 1001868031 و کد سلسله مراتبی 19101111108 به روستای کوهسار تخصیص یافته و روستای مذکور دارای دهیاری، شورای اسلامی و طرح هادی مصوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. ثالثاً: در مصوبه شماره 56761؍ت37854ک-6؍12؍1381 هیات وزیران با موضوع ایجاد و تاسیس دهستان تمشکل بخش عباس آباد شهرستان تنکابن، نام کوهسار و دینارسرا به صورت دو روستای مجزا ذکر شده است. رابعاً: فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن طی صورتجلسه مورخ 23؍3؍1395 نسبت به تعیین حدود و مرز بین دینارسرا و کوهسار به منظور رفع اختلاف اهالی با حضور اعضای شورای اسلامی بخش اقدام کرده و نقشه طرح هادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس این صورتجلسه تهیه شده است و متعاقباً صورتجلسه مذکور حل اختلاف، طی نامه شماره 95665؍21؍86-19؍11؍1395 به دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور ارسال شده است و برمبنای مجموعه موارد فوق، نامه شماره 2914؍21؍86-20؍1؍1394 استانداری مازندران و نامه شماره 216؍4؍1؍8631-25؍1؍1394 فرمانداری تنکابن در خصوص انتزاع روستای کوهسار از روستای دینارسرا خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نیست و ابطال نشد./
مهدی دربین
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضایی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor