بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905810306
تاریخ دادنامه: 30؍1؍1401
شماره پرونده: 0002320
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نمایندگی آقای عباس قربانی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال تعرفه شماره 2-5 دفترچه عوارض سال 1400 و تعرفه 309 بهای خدمات سال 1400 شورای اسلامی شهر کرکوند
گردش کار: آقای عباس قربانی به نمایندگی از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به موجب دادخواستی ابطال تعرفه شماره 2-5 دفترچه عوارض سال 1400 و تعرفه 309 بهای خدمات سال 1400 شورای اسلامی شهر کرکوند را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته خود به طور خلاصه اعلام کرده است که:
" « شورای اسلامی شهر کرکوند به موجب مصوبه مورد شکایت در خصوص موضوع صدور مجوز حفاری در محدوده حریم شهر مبادرت به وضع دو تعرفه با عناوین 1- عوارض صدور مجوزهای حفاری و ترانشه و 2- بهای خدمات صدور مجوزهای حفاری و ترانشه نموده است که وضع آنها به دلایل ذیل خلاف قوانین و مقررات می باشد. 1- در ردیف 1 از تعرفه، مستند قانونی و مبنای محاسبه عوارض در خصوص حفاری های خاکی «دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور» اعلام شده است. در حالی که دستورالعمل مذکور که در راستـای عمل به مصوبـه شماره 26؍71016-2؍8؍1388 شـورای عـالی فنی معاونت راهبردی ریـاست جمهوری و مصوبه مورخ 4؍11؍1366 هیات وزیران وضع گردیده است ( به خصوص ماده 12 دستورالعمل مذکور) به منظور تعیین هزینه های حفاری وضع شده و نمی تواند به عنوان مرجعی جهت تعیین عوارض مورد استناد قرار گیرد و این قسم عوارض از مصادیق عوارض بدون سبب قانونی است که به موجب اصل 51 قانون اساسی، ماده 4 قانون بخشی از مقررات مالی دولت و تبصره 3 ماده 62 قانون پنجساله پنجم ممنوع اعلام شده است.
2- عنوان و متن دستورالعمل مذکور ناظر بر تعیین هزینه حفاری در محدوه قانونی شهر است در حالی که در بند 1 و 2 توضیحات تعرفه مارالذکر صراحتاً به «نقاط واقع در حریم شهر» اشاره نموده که از این نظر استناد به دستورالعمل حفاری و تسری مصادیق مورد نظر در دستورالعمل به حفاری های خارج از محدوده قانونی شهر (حریم قانونی شهر) فاقد وجاهت قانونی است.
3- دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور با هدف یکسان سازی و پرهیز از اخذ مبلغ اضافی از طرف شهرداری ها وضع گردیده و هزینه های حفاری را بر اساس فهرست آحاد بها تعیین نموده و مخصوص مواردی است که شهرداری راساً متولی انجام حفاری است و به لحاظ منطقی و حقوقی نمی تواند به عنوان منبعی جهت اخذ عوارض مورد استفاده شهرداری قرار گیرد.
4- بر اساس مقررات ماده 103 قانون شهرداری متقاضی باید قبل از هر اقدامی جهت حفاری و اتصال راهها و … موافقت کتبی شهرداری را اخذ نماید. قانونگذار برخلاف مواردی مانند ساخت و ساز که در ماده 100 قانون شهرداری صراحتاً اخذ مجوز را ضروری دانسته در خصوص عملیات حفاری از عبارت « اخذ موافقت کتبی» استفاده نموده است، این تمهید بی جهت نیست، زیرا اخذ موافقت به دلیل اطمینان از عدم تعارض طرح با زیر ساخت های شهری و نقشه جامع شهر است و وضع تعرفه برای اعلام موافقت کتبی شهرداری فاقد وجاهت قانونی است. عبارت پایانی ماده 103 که به موجب آن بیان می دارد « کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و خصوصی موظفند هرگونه خرابی و زیانی که در اثر اقدامات عمرانی خود به آسفالت یا ساختمان یا معابر عمومی وارد می نمایند تحت نظارت شهرداری ترمیم و به حالت اولیه درآورند در غیر این صورت شهرداری خرابی و زیان وارده را ترمیم و به حال اول درآورده هزینه تمام شده را با 10% اضافه از طریق اجرای ثبت وصول خواهد کرد.» نیز این استدلال را تقویت میکند، زیرا برای جبران خسارت وارده احتمالی تعیین تکلیف نموده و ضمانت اجرای آن مشخص شده است، با وجود تعیین تکلیف قانون نسبت به موضوع، وضع عوارض تحت این عنوان فاقد وجاهت قانونی است.
5- صرف نظر از اینکه عوارض مذکور برخلاف قانون وضع گردیده نحوه تعیین عوارض و ضریب در نظر گرفته شده در آن از مصادیق بارز اجحاف در حق مودی است که در تعرفه برای حفاری های بالای 500 متردر اراضی خاکی واقع در حریم شهر ضریب 2 در نظر گرفته شده و برای حفاری تا 500 متر در اراضی خاکی در حریم شهر ضریب 1 (در حالی که علی الاصول اگر میزان حفاری بیشتر باشد باید ضریب کمتری در نظر گرفت یا با حفاری کمتر مشابه تعیین ضریب کرد).
6- تعرفه 309 با تعرفه شماره 2-5 هم پوشانی دارد در واقع شهرداری یک بار صدور مجوز حفاری را برابر تعرفه 309 محاسبه و مطالبه می نماید و بار دیگر بر اساس تعرفه مصوبه عوارض سال 1400. "
متن مصوبه های مورد شکایت به شرح زیر است:
الف- تعرفه شماره 2-5 دفترچه عوارض سال 1400 شورای اسلامی شهر کرکوند:
شماره (2-5) |
شهرداری کرکوند |
شماره ابلاغ مصوبه: |
|||
تاریخ ابلاغ مصوبه: |
|||||
صدور مجوزهای حفاری و ترانشه ها |
|||||
تعرفه عوارض |
ماخذ و نحوه محاسبه عوارض 95 |
نحوه محاسبه عوارض مصوب بهمن ماه 99 |
|||
خاکی |
برابر دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور |
برابر دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور |
1- در کلیه معابر و مسیرهای خاکی و سایر نقاط واقع در حریم شهر که طول حفاری کمتر از 500 متر می باشد یک برابر محاسبه می گردد. 2- در کلیه معابر و مسیرهای خاکی و سایر نقاط واقع در حریم شهر که طول حفاری بیشتر از 500 متر می باشد دو برابر محاسبه می گردد. 3- در معابر فرعی و بن بست ها یک دوم مبلغ محاسبه می گردد. |
||
آسفالت |
برابر دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور |
این عوارض برابر دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری در سطح شهرهای کشور، مصوب کمیسیون عالی هماهنگی امور اجرایی شهرهای کشور در اجرای مصوبه مورخ 4؍11؍66 هیات وزیران دریافت خواهد شد. |
|||
در صورتی که ترانشه در پیاده روها باشد، هزینه ها به همراه بیست درصد خسارت به جداول، بلوک فرش، سنگفرش و آسفالت و …. دریافت می گردد.- شهردار- شورای اسلامی شهر کرکوند- وزارت کشور |
|||||
ب- تعرفه شماره 309 دفترچه بهای خدمات سال 1400 شورای اسلامی شهر کرکوند:
شماره ابلاغ مصوبه: |
|||||||||||||||||
شهرداری کرکوند |
تاریخ ابلاغ مصوبه: |
||||||||||||||||
بهای خدمات صدور مجوزهای حفاری و ترانشه ها |
|||||||||||||||||
تعرفه بهای خدمات |
ماخذ و نحوه محاسبه بهای خدمات |
توضیحات |
|||||||||||||||
بهای خاکی |
ارتفاع*عرض*طول=700 متر
T=4170450*V ریال |
1- در کلیه معابر و مسیرهای خاکی و سایر نقاط واقع در محدوده قانونی و حریم شهر که طول حفاری کمتر از 500 متر می باشد یک برابر محاسبه می گردد. 2- در کلیه معابر و مسیرهای خاکی و سایر نقاط واقع در محدوده قانونی و حریم شهر که طول حفاری کمتراز 500 متر می باشد دو برابر محاسبه می گردد. 3- در معابر فرعی و بن بست ها یک دوم مبلغ محاسبه می گردد. |
|||||||||||||||
ضریب کیفیت آسفالت |
ضریب تکرار حفاری |
قیمت پایه آسفالت (سانتیمتر) |
ضخامت آسفات (سانتیمتر) |
جمع خسارت (ریال) |
|||||||||||||
بهای آسفالت |
(هزینه خسارت روکش*ضریب اهمیت معبر*ضریب منطقه*ضریب کیفیت اسفالت*ضریب تکرار حفاری*قیمت پایه آسفالت*ضخامت آسفالت) |
نوع مسیر |
ضریب اهمیت |
ضریب منطقه |
مقطع خسارت دیده (مترمربع) |
عمر کمتر از 4 سال |
کیفیت نوع1 |
کیفیت نوع2 |
کیفیت نوع3 |
کیفیت نوع4 |
متقاضی اول |
متقاضی دوم |
متقاضی سوم |
||||
700 |
700 |
8% |
5% |
2% |
00؍1 |
7% |
5 % |
||||||||||
جمع کل خسارت |
ریال |
||||||||||||||||
توضیح1) در صورتی که ترانشه در پیاده روها باشد، هزینه ها به همراه بیست درصد خسارت به جداول، بلوک فرش، سنگفرش و آسفالت و … دریافت می گردد. … اهمیت معبر (گذر تا 3 متر برابر. 1) گذر تا کمتر برابر 101. 2) گذر از 10 متر به بالا برابر 103. 3) ضریب محاسباتی برابر یک می باشد. 4) قیمت آسفالت طبق فهرست بهای سال جاری محاسبه می کردد. |
|||||||||||||||||
علیرغم ابلاغ دادخواست تا زمان صدور رای در هیات عمومی پاسخی از طرف شکایت واصله نشده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 30؍1؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
براساس ماده 103 قانون شهرداری (الحاقی 27؍11؍1345) مقرر شده است که : «کلّیه وزارتخانهها و موسسات دولتی و خصوصی موظّفند قبل از هرگونه اقدامی نسبت به کارهای عمرانی واقع در مناطق مندرج در ماده 97 و 98 از قبیل احداث شبکه تلفن و برق و آب و سایر تاسیسات و همچنین اتصال راههای عمومی و فرعی رعایت نقشه جامع شهرسازی را بنمایند. این قبیل اقدام باید با موافقت کتبی شهرداری انجام گیرد و موسسه اقـدام کننده مکلّف است هرگونـه خرابی و زیانی را که در اثـر اقـدامات مزبور به آسفالت یا ساختمان معابر عمومی وارد آید، در مدت متناسبی که با جلب نظر شهرداری تعیین خواهد شد، ترمیم نموده و به وضع اول درآورد والا شهرداری خرابی و زیان وارده را ترمیم و به حال اول درآورده هزینه تمام شده را با 10% (ده درصد) اضافه از طریق اجرای ثبت اسناد وصول خواهد کرد.» با توجه به اینکه برمبنای حکم قانونی مذکور، درخصوص ترمیم و جبران خسارت ناشی از خرابی و زیانی که در اثر اقدامات وزارتخانهها و موسسات دولتی و خصوصی به معابر و راههای عمومی وارد میشود تعیین تکلیف شده است، بنابراین تعرفه شماره 2-5 و تعرفه شماره 319 از دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1400 شهرداری کرکوند که به ترتیب درخصوص وضع عوارض صدور مجوزهای حفاری و ترانشهها و بهای خدمات صدور مجوزهای حفاری و ترانشهها به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیدهاند، هم از جهت مغایرت با سازوکار مقرر در ماده 103 قانون شهرداری و هم از جهت اخذ دو وجه در قبال فعالیتی واحد که متضمن اخذ عوارض مضاعف است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor