رای شماره ۱۱۳ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۱/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبات جلسه شماره ۲۵۶-۱۳۹۷/۱۲/۲۶ هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان آذربایجان غربی)

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140109970905810113

تاریخ دادنامه: 20؍1؍1401

شماره پرونده: 0002449

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمد جوادپور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبات جلسه شماره 256- 26؍12؍1397 هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان آذربایجان غربی

     گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال مصوبات جلسه شماره 256- 26؍12؍1397 هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان آذربایجان غربی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

  " هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی در جلسه شماره 256-26؍12؍1397 به استناد ماده 11 قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب و بند 6 ماده 1 فصل اول آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده 8 از فصل دوم همین آیین نامه اجرایی و ماده 41 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری متقاضیان انشعاب آب شهری را در مناطقی از محدوده قانونی شهرها که فاقد تاسیسات آب و فاضلاب می باشد ملزم به اجرای تاسیسات یا پرداخت هزینه می کند این در حالی است که: بر اساس ماده 1 قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب ایجـاد تاسیسات مربوط به تـوزیع آب شهری در داخـل محدوده قانونی شهرها به عهـده شرکت آب و فاضلاب همان استان است. در ماده 11 همان قانون به سهم اشاره شده است که در حال حاضر تمامی هزینه ها از اولین فردی که درخواست  انشعاب می کند، اخذ می شود و بالطبع متقاضیان بعدی بدون پرداخت هزینه اضافی می توانند از تاسیسات احداث شده توسط متقاضی اول بهره مند شوند.

 در بند اول صورتجلسه به استناد بند 6 ماده 1فصل اول آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده 8 از فصل دوم همین آیین نامه اجرایی، به تعریف آماده سازی زمین پرداخته و موضوع تامین هزینه ها را به متقاضی نسبت داده است در حالی که:

الف- ماده 8 مورد اشاره مربوط به برنامه واگذاری حق بهره برداری از زمین ( به صورت اجاره ارزان قیمت 99 ساله می باشد و سنخیتی با اراضی شخصی واقع در محدوده قانونی شهرها ندارد.

 ب- به صراحت در ماده 8 وظیفه تامین خدمات زیربنایی و روبنایی را بر عهده دستگاه اجرایی دانسته و در بند 7 ماده 1 نیز تعریف تامین خدمات زیربنایی و روبنایی را آورده است. بند 7 آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن- تامین خدمات زیربنایی و روبنایی، خدمات زیربنایی شامل انتقال شبکه های آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن از مبدا تا محل زمین مورد نظر و خدمات روبنایی شامل احداث اماکن عمومی از قبیل فضاهای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و فضای سبز است. ماده 8 فصل دوم ذیل برنامه ج:

 ج- برنامه واگذاری حق بهره برداری از زمین ( به صورت اجاره ارزان قیمت 99 ساله): ماده 8- آماده سازی زمینهای موضوع این برنامه و هزینه مربوط به آن بر عهده متقاضیان و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی بر عهده دستگاه های اجرایی ذی ربط می باشد. در طرح های شهرسازی مربوط، جانمایی خدمات روبنایی صورت گرفته و زمین آن بر اساس ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 به دستگاه های مربوط واگذار می شود تا نسبت به احداث فضاهای روبنایی، با اولویت در برنامه های خود اقدام نمایند.

مطابق ماده 41 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری، آماده سازی زمین عبارت است از مجموعه عملیاتی که مطابق دستورالعمل وزارت مسکن و شهرسازی زمین را برای احداث مسکن مهیا می سازد شامل:

الف- عملیات زیربنایی از قبیل تعیین برو کف، تسطیح و آسفالت معابر، تامین شبکه های تاسیساتی آب و برق، جمع آوری و دفع آبهای سطحی و فاضلاب و غیره.

ب- عملیات روبنایی مانند احداث مدارس، درمانگاه و واحد انتظامی، فضای سبز و اداره آتش نشانی و اماکن تجاری و نظایر آن.

 ماده 42 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری: دستگاه ها، بنیادها، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کننده زمین در صورتی مجاز به واگذاری خواهند بود که اجرای عملیات زیربنایی اراضی آنها طبق ضوابط و تایید دستگاه‎های اجرایی مربوط قبل از واگذاری انجام شده باشد. در ماده 42 به صراحت عنوان کرده که واگذار کننده زمین بایستی اجرای عملیات زیربنایی را انجام و به تایید دستگاه اجرایی مربوطه برساند این در حالی است که متقاضیان، واگذار کننده  نیستند و شهرداری یا فرد تفکیک کننده زمین واگذار کننده است." 

  متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

  " شماره جلسه 256- 26؍12؍1397

     دستورجلسه: «سهم هزینه توسعه و تاسیسات آب و فاضلاب از متقاضیان خدمات»

    خلاصه مذاکرات و مصوبات: پیشنهاد اخذ سهم هزینه توسعه تاسیسات آب و فاضلاب از متقاضیان خدمات، جهت اجرا از سال 1398 توسط معاونت مشترکین و درآمد شرکت مطرح و پس از بررسی در هیات مدیره و با عنایت به ظرفیت قانونی ماده 11 قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب مصوب 16؍10؍1369 مجلس شورای اسلامی و حسب اختیارات تفویض شده به هیات مدیره به شرح دستورالعمل پیوست مورد تصویب قرار گرفت." 

   علیرغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن برای طرف شکایت تا زمان رسیدگی به پرونده هیچ پاسخی واصل نشده است.

    هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 20؍1؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

براساس بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 رسیدگی به شکایات، تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خـودداری از انجـام وظایف مـوجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود، از جملـه صلاحیتها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. با عنایت به اینکه براساس تبصره ماده 3 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب سال 1369 و رای شماره 107-24؍5؍1377 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی یک شرکت غیردولتی است، بنابراین مصوبات جلسه شماره 256-26؍12؍1397 هیات مدیره شرکت مزبور از مصادیق مقررات موضوع بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 محسوب نمی‌شود و رسیدگی به آن در هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل طرح نیست./

حکمتعلی مظفری

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی