رای شماره ۳۱۷‍۰ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(نامه شماره ۱۳۱۱۶/۴/۸‍۰/۱۴‍۰‍۰-۱۴‍۰‍۰/‍۰۶/۳‍۰ استانداری گیلان از جهت آن که متضمن تایید تفاوت تطبیق ناشی از اجرای دستورالعمل همسان سازی است ابطال شد.)

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140009970905813170

تاریخ دادنامه: 3؍12؍1400

شماره پرونده: 0002301

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمدحسن اکبری پاشاکی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 13116/4/80/1400- 30/6/1400 استانداری گیلان

     گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 13116/4/80/1400- 30/6/1400 استانداری گیلان را خواستار شده و در مقام تبیین خواسته خود به طور خلاصه بیان کرده است که:

  استانداری گیلان به موجب نامه  مورد شکایت اقدام به تجویز پرداخت « تفاوت تطبیق ناشی از اجرای دستورالعمل همسان سازی» برای کارمندان قرارداد کار معین شهرداری ها نموده است. این در حالی است که در بخشنامه شماره 1608-23/1/1400 سازمان اداری و استخدامی کشور که مبنای صدور این نامه بوده است، « تفاوت تطبیق» پیش بینی نشده است. از سوی دیگر تاکنون هیات عمومی دیوان عدالت اداری به موجب آرای شماره 872-14/7/1394 و 2898-10/10/1398 حکم به فقدان مبنای قانونی پرداخت تفاوت تطبیق به نیروهای قرارداد کارمعین صادر نموده است. همچنین موضوع بند 7 تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور ارتباطی به همسان سازی حقوق کارمندان قرارداد کار معین ندارد. مضافاً اینکه پیش بینی چنین پرداختی مخالف بند 9 اصل سوم قانون اساسی، مواد 28 و 29 قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ذیل ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد.

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

  " شهرداری های سراسر استان

  پیرو نامه شماره 12596/4/80/1400- 23/6/1400 در خصوص پرداخت تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی سال 1400 کارمندان قرارداد کار معین (مشخص)، بدینوسیله تصویر صورتجلسه مورخ 29/6/1400 ارسال می گردد، لذا با عنایت به مغایرت احتمالی احکام صادره با آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 872- 14/7/1394 و دادنامه شماره 2898- 10/10/1398 به جهت رفع ابهام در احکام صادره عبارت «تفاوت تطبیق ناشی از اجرای دستورالعمل همسان سازی» در اجرای بند 2 تصویب نامه شماره 38801-9/4/1400 هیات وزیران قید تا تعارضی با آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری نداشته باشد. مراتب جهت اقدام و درج در احکام کارگزینی سال 1400 کارمندان قراردادی کارمعین (مشخص) مشمول همسان سازی ارسال می گردد.-معاون هماهنگی امور عمرانی "

 در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گیلان به موجب لایحه شماره 15486/12/80/1400- 3/8/1400 به طور خلاصه بیان کرده است که:

  تفاوت تطبیق همسان سازی ناشی از تفاوت همسان سازی حقوق پرسنل قراردادی یا پیمانی حاصل شده که بر اساس آن چون در این همسان سازی حقوق نیروهای قراردادی کاهش می یافت، لذا در راستای ترمیم حقوق ایشان، ردیف فوق العاده همسان سازی به شرح مندرج در مکاتبه ابلاغی به شهرداری ها مورد لحاظ قرار گرفت.

   هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 3/12/1400 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

اولاً: هرچند نامه شماره 13116/4/80/1400-30/6/1400 استانداری گیلان در خصوص پرداخت تفاوت تطبیق در احکام کارمندان قرارداد کار معین در راستای بخشنامه شماره 2608-23/1/1400 سازمان اداری و استخدامی کشور و همسان سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی صادر شده، ولی در بخشنامه شماره 2608-23/1/1400 سازمان اداری و استخدامی کشور، بندی تحت عنوان «تفاوت تطبیق» منظور نشده، بلکه در بند 2 این بخشنامه ردیف «سایر» که معادل «تفاوت تطبیق» بوده حذف و به صراحت اعلام شده است: «ردیف «سایر» موضوع ماده (4) دستورالعمل اجرایی پیوست بخشنامه شماره 713818- 7/12/1398 و بند (10) بخشنامه شماره 254763-20/5/1399 از قرارداد منعقده کارمندان دارای قرارداد کار معین حذف می‌گردد» و این امر به موجب رای شماره 140009970906011025- 23/8/1400 هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار گرفته است. ثانیاً: با وجود اینکه براساس جزء 7 بند «الف» تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور مصوب 26/12/1399 مقرر شده است که: «سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر (مجموع دریافتی) گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلّح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلّیه مناطق کشور برای سال 1400 از (21) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (15) برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش می‌یابد. کاهش دریافتی افراد ناشی از اجرای این حکم مشمول پرداخت تفاوت تطبیق است. کارانه گروه پزشکی از حکم این جزء مستثنی است»، ولی «تفاوت تطبیق» مورد اشاره در این بند ناظر به کاهش سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر از (21) برابر حداقل حقوق به (15) برابر حداقل حقوق است و ارتباطی با همسان‌ سازی حقوق کارمندان قرارداد کار معین ندارد. بنا به مراتب فوق، نامه شماره 13116/4/80/1400-30/6/1400 استانداری گیلان از جهت آنکه متضمّن تایید تفاوت تطبیق ناشی از اجرای دستورالعمل همسان سازی است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود./

حکمتعلی مظفری

 رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای وحدت رویه شماره ۶‍۰۲ مورخ ۱۳۹۸/‍۰۴/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تعدادی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان به خواسته برقراری فوق العاده شغل موضوع بند ۱‍۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت کشوری و بند ۱۲ ماده ۵۴ آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در دیوان عدالت اداری طرح شکایت می کنند. در خصوص شکایت آنها از سوی شعب رسیدگی کننده دیوان عدالت اداری به شرح زیر آراء متعارضی صادر شده است)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی