رای شماره ۳۱۱۵ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۱/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری)ماده ۱۹ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ شهرداری چهاردانگه که تحت عنوان ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری اعیان بعد از کمیسیون ماده ۱‍۰‍۰ به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده از تاریخ تصویب ابطال شد.)

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140009970905813115

تاریخ دادنامه: 30؍11؍1400

شماره پرونده: 0001328

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای ایمان قوامی فرد

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 19 تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1400 شورای اسلامی شهر چهاردانگه 

     گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال ماده 19 تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1400 شورای اسلامی شهر چهاردانگه تحت عنوان عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری اعیان بعد از کمیسیون ماده صد را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

  " توجه به اینکه تخلفات مالک در کمیسیون موضوع ماده صد قانون شهرداریها مورد رسیدگی واقع می شود و پس از صدور رای به جریمه ابقاء می گردد، عوارض بعد از کمیسیون با توجه به جنبه استثنایی و لزوم تفسیر به قدر متیقن نیز منصرف به اضافه بنای احداثی است و عوارض تغییر کاربری صرفا در خصوص عرصه املاک با درخواست مالک و پس از تصویب کمیسیون ماده 5 مورد پذیرش قرار گرفته است و هر گونه نیازسنجی به تغییر کاربری در املاک با توجه به پهنه و کاربری غالب منطقه و سایر جوانب تخصصی امر، در صلاحیت کمیسیون ماده 5 می باشد. همچنین وفق دادنامه شماره 2472-28؍8؍1398  صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تغییر کاربری در مرجعی غیر از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده 5 این شورا مغایر قانون و خارج از اختیارات شورای اسلامی شهر تشخیص گردیده است و طبق رای مزبور صرفا اضافه بنای احدایی مشمول عوارض بعد از کمیسیون گردیده است. از طرف دیگر فضای داخلی ساختمان نمی تواند مشمول تغییر کاربری شود و صرفا نوع استفاده آن تغییر یافته که مالک  جریمه آن را پرداخت نموده است و همچنین طبق دادنامه شماره 322-25؍2؍1397 صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری، عوارض بعد از ابقاء بنا در کمیسیون های ماده صد باید به همان اندازه زمان صدور پروانه باشد که در آراء هیات عمومی از جمله رای شماره 786- 9؍8؍1396 به آن اشاره شده است. لکن در مصوبه معترض به، عوارض با ضرایب چند برابری تجویز گردیده است. لذا مغایر با ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 می باشد. تقاضای ابطال مصوبه مورد شکایت از زمان تصویب مستنداً به مواد 12، 13 و 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را دارم. " 

  متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

  "  ماده 19- عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری اعیان بعد از کمیسیون ماده صد

متقاضیانی که بر خلاف پروانه ساختمانی اقدام به تغییر کاربری اعیانی نموده باشند با استناد به دادنامه شماره 48 ص و نامه شماره 00/82؍580- 21؍4؍1385 و به موجب مفاد دادنامه های شماره 1247-2؍5؍1397 و 1585-24؍7؍1397 هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعتبار یافته و در صورت رعایت اصول شهرسازی پس از طرح موضوع در کمیسیون ماده صد چنانچه رای بر ابقای بنا باشد علاوه بر جریمه مربوطه، عوارض تغییر کاربری آن به شرح جدول ذیل محاسبه می گردد.

بند 1): برای هر مترمربع  

                                            (t+1) (p+D2) = A

D= )ضریب مندرج در پیوست این تعرفه)

P=(ضرایب مندرج در پیوست این تعرفه)

t = ضریب محاسباتی بر اساس معابر سطح شهر مندرج در ماده 19 این دفترچه

   تعرفه عوارض، بهاء خدمات و سایر درآمدهای شهرداری چهاردانگه سال 1400

ردیف

عنوان تعرفه عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری اعیان بعد از کمیسیون ماده صد

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

1

ورزشی، تفریحی و فضای سبز به مسکونی

A

2

بهداشتی درمانی، انتظامی، آموزشی و کشاورزی به مسکونی

A

3

مسکونی به تجاری

A4

4

مسکونی به اداری

A2

45

مسکونی به صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی

A5؍1

6

اداری به تجاری

A2

7

صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی به تجاری

A5؍1

8

صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی به اداری

A

9

فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی

A5؍1

10

فضای سبز،بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به تجاری

A5

11

فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به اداری

A5؍2

12

انباری اداری به انباری تجاری

A2

13

انباری صنعتی؍کارگاهی؍خدمات به انباری تجاری

A5؍1

14

انباری صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی به انباری اداری

A

15

انباری فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به انباری صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی

A5؍1

16

انباری فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به انباری تجاری

A5

17

انباری فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به انباری اداری

A5؍1

18

پارکینگ و انباری مسکونی به تجاری

A5

19

پارکینگ و انباری مسکونی به اداری

A3

20

پارکینگ و انباری مسکونی به صنعتی؍کارگاهی؍خدماتی

A5؍2

21

فضای مشاعات، پارکینگ و انباری مسکونی به مسکونی

A

22

فضای مشاعات و یا انباری(تجاری به تجاری- اداری به اداری)

A4

23

فضای مشاعات و یا انباری(مسکونی به تجاری-مسکونی به اداری)

A2

24

فضای مشاعات و یا انباری صنعتی، کارگاهی و یا خدماتی به صنعتی، کارگاهی و یا خدماتی

A2

25

هرگونه تغییر مورد استفاده (از کاربرد پایین به کاربرد مرغوبتر) غیر از موارد مندرج در جدول

A

26

پارکینگ اداری به مسکونی

A2

بند2) : براساس ضوابط اجرایی پیوست این تعرفه، ضریب D هر متر مربع پارکینگ و انباری معادل 50% قیمت هر مترمربع از کاربرد مربوطه تعیین می گردد.

بند3) : چنانچه اعیانی موجود در طرفین معابر ذیل، با رعایت ضوابط و مقررات قانونی قابلیت تبدیل کاربرد وضع موجود به کاربرد تجاری را داشته باشد، عوارض آن بدین طریق محاسبه و مطالبه می گردد:

*طرفین خیابان شهید رحیمی و ناصریه 5 برابر ماخذ این تعرفه.

*طرفین بزرگراه آیت اله سعیدی 4 برابر ماخذ این تعرفه.

*طرفین خیابانهای شهید کشاورز، شهید میر فلاح، شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید هیدخ و شهید جان زمینی، شهید فارسیان، شهید کریمی، شهید استبرقی، خیابان حجت، شهید خلیل زاده و شهدای گلشهر 3 برابر ماخذ این تعرفه محاسبه و وصول می گردد.

*بند 4: عوارض تغییر کاربری بعد از ماده صد، به موجب مفاد دادنامه های شماره 1274-2؍5؍1397 و 1585-24؍7/1397 هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعتبار یافته و وضع و وصول آن مغایرتی با قانون ندارد. " 

  علی رغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن برای طرف شکایت تا زمان رسیدگی به پرونده هیچ پاسخی واصل نشده است.

  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 30؍11؍1400 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

هرچند براساس آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله دادنامه شماره 367 الی 381-8؍3؍1397 این هیات، وضع عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه شهری و تغییر کاربری توسط شوراهای اسلامی شهر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص نگردیده است، لکن طبق ماده 5 قانون تاسیس شـورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان توسط کمیسیون موضوع آن ماده انجام می‌شود و تعیین عوارض ارزش افزوده برای املاک یا اراضی قبل از طرح در کمیسیون ماده 5 یا بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط قانونی مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار است. بنا به مراتب فوق، ماده 19 تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1400 شهرداری چهاردانگه که تحت عنوان ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری اعیان بعد از کمیسیون ماده 100 به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود./ 

 

حکمتعلی مظفری

 رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

 

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی