بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140009970905812976
تاریخ دادنامه: 16؍11؍1400
شماره پرونده: 9903158
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سید مرتضی منصوری
موضوع شکایت و خواسته: ابطال عبارت « وضعیت شغلی آنان در سیستم سجایا بیکار ثبت شده باشد» از بند 4 بخش چهارم امتیازات و سهمیه های قانونی قسمت (ب) سهمیه ایثارگران از دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور در تیر ماه سال 1397
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال عبارت « وضعیت شغلی آنان در سیستم سجایا بیکار ثبت شده باشد» از بند 4 بخش چهارم امتیازات و سهمیه های قانونی قسمت (ب) سهمیه ایثارگران از دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور در تیر ماه سال 1397را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" به استحضار می رساند با توجه به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 4؍12؍1391، 25درصد سهمیه استخدامی را به خانواده های شاهد، جانبازان و آزادگان همسر و فرزندان شهدا و جانبازان 25% و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسرات، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص داده شده است و در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده واحده اصلاح بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنجساله توسعه مصوب سال 1390 مقرر شده بود: « کلیه دستگاه ها مکلفند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیروهای خروجی خود حداقل 25% نیازهای استخدامی خود را از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان وهمسران شهدا و جانبازان 25% و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان بالای یک سال اسارت، معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تامین و به استخدام آنان از محل مجوزهای مربوط و پستهای بدون تصدی اقدام نمایند» که با پایان یافتن مدت برنامه پنجم توسعه در پایان سال 1395 قید فاقد شغل و معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ملغی اثر گردیده است. اما در دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور تیر ماه سال 1397 در سایت سازمان سنجش کشور در بخش چهارم امتیازات و سهمیه های قانونی؍ ب) سهمیه ایثارگران؍ بند4: شرط استفاده مشمولین سهمیه استخدامی 25 درصد ایثارگران بیکار بودن شخص در سامانه سجایا ذکر گردیده است:
درخواست ابطال عبارت مذکور با توجه به موارد زیر رادارم: 1- بند 4 با قاعده لاضرر و لاضرار می باشد. 2- تجاوز و سوء استفاده از اختیارات. 3- محدود کردن دامنه مشمولین سهیمه 25 درصد به بیکاران بدون مجوز قانونی و محرومیت بخشی از ایثارگران شاغل از امتیازات قانونی. 4- تصویب خارج از اختیارات مرجع تصویب کننده."
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
" صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور تیر ماه 1397:
4- مشمولین سهمیه استخدامی 25 درصد ایثارگران برای ثبت نام و بهره مندی از این سهمیه الزاماً بایستی وضعیت شغلی آنان در سیستم سجایا ( سیتم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) بیکار ثبت شده باشد. بنابراین به تمامی ایثارگران خواهان بهره مندی از سهمیه استخدامی مذکور توصیه و تاکید می شود برای حصول اطمینان از امکان بهره مندی خـود از طریق سایت ایثار و یا بنیاد شهیـد و امـور ایثارگران محل پرونده خود نسبت به مشخص شدن وضعیت شغلی خود و در صورت لزوم اصلاح آن اقدام نمایند.
تذکر: چنانچه مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران، وفق ضوابط جاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، در اولویت یا شمول سهمیه مذکور قرار نگیرند، صرفاً از معافیت شرط حداقل معدل و حداکثر سن بهره مند خواهند گردید و مجاز به انتخاب شغل محل های مشخص شده برای سهمیه ایثارگران نمی باشند و در صورت انتخاب شغل محلهای موصوف توسط داوطلبان یاد شده انتخاب آنها کان لم یکن تلقی شده و داوطلب هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت."
درپاسخ به شکایت مذکور، رییس امور حقوقی و مجلس سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره 14616-24؍3؍1400 توضیح داده است که:
" به استناد بند (ژ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، مسیولیت رسیدگی و ارایه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جـانبازان، آزادگان و خـانواده معظم شهدا که در بنیـاد شهیـد و امور ایثارگران دارای پرونده ایثارگری می باشند به عهده بنیاد مذکور بوده و مسیول رسیدگی و ارایه خدمات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با معرفی و تایید واحد یا مرکز امور ایثاگران نیروهای مسلح با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (سانا) می باشد. همچنین بر اساس بند 8؍9 سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان مراجع تایید مدت حضور داوطلبان در جبهه ها عبارتند از: 1- معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان متبوع خود 2- معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل 3- معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران.
لذا با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با بنیاد شهید و امور ایثارگران، سهمیه استخدامی ایثارگران موضوع ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن، در آگهی های استخدامی درج و مشمولین مورد تایید این قانون در فضای رقابتی با یکدیگر شرایط استخدام خود را در دستگاه های اجرایی فراهم می نمایند. بدیهی است اعلام افراد به عنوان ایثارگران موضوع این بند برای بهره مندی از امتیازات استخدامی، توسط بنیاد مذکور صورت می پذیرد که شرایط اعلامی در دفترچه نیز بر اساس اعلام آن بنیاد درج گردیده است. بر اساس دادنامه شماره 881- 1؍5؍1398 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که در مقام ابطال بخشنامه شماره 6052؍30- 3؍309 مورخ 11؍2؍1395 معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان مبنی بر تلقی اشتغال به تحصیل به عنوان ملاک بیکار نبودن در سامانه سجایا صادر شده است. به صراحت بر اینکه « شرط غیر شاغل بودن لازمه برخورداری از سهمیه ایثارگران می باشد» تصرح شده است. تقاضای رد شکایت را دارد. "
مدیرکل امور حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در پاسخ به شکایت مذکور، به موجب لایحه شماره 31819؍00؍5407- 4؍2؍1400 توضیح داده است که:
" اولاً: ابطال بند 4 صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی تیر ماه سال 1397 دستگاه های اجرایی کشور، صرف نظر از سپری شدن زمان و مهلت انجام امور اداری و استخدامی آن که می تواند از مصادیق بندهای (ب)، (ت)، (ج) ماده 53 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری باشد، هیچ گونه ارتباطی با بنیاد شهید و امور ایثارگران نداشته بنابراین به استناد بند (پ) ماده مذکور و عدم توجه شکایات به این نهاد رد دادخواست به طرفیت بنیاد مورد استدعاست. ثانیاً: حسب اقرار صریح شاکی در ستون مشخصات و در قسمت مربوط به شغل همچنین حکم کارگزینی دادخواستهای تقدیمی وی به شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان، نامبرده کارمند رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد، بنابراین ایشان از شمول افراد بیکار در حوزه سازمان امور اداری و استخدامی کل کشور و اداره کل اشتغال بنیاد خارج می باشد و در حالی که تعداد کثیری از ایثارگران بیکار بوده و جهت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نیاز مبرم به شغل دارند، مشخص نیست که شاکی علیرغم اشتغال به صورت رسمی به چه علت خود را محق به معرفی جهت استفاده از سهمیه استخدامی می داند! ثالثاً: شاکی مدعی شده که در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران « قیدی مبنی بر بیکاربودن جامعه مشمول سهمیه استخدامی ایثارگران به میان نیامده» در حالی که این موضوع بدیهی و روشن و در اصطلاح اظهرمن الشمس بوده و نیاز به بیان ندارد چرا که سهمیه استخدامی مختص افراد فاقد شغل و بیکار بوده و ادعای ایشان هیچ گونه مبنای عقلی و منطقی ندارد. بنابراین صرف نظر از عدم ارتباط موضوع دعوا با این نهاد خواسته شاکی فاقد وجاهت قانونی بوده لذا رد دادخواست مشارالیه از آن مرجع مورد استدعاست. "
همچنین معاون وزیر و رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در پاسخ به شکایت مذکور به موجب لایحه شماره 5269- 2؍2؍1400 توضیح داده است که:
" بدواً آزمون معترض عنه برگزار و نتیجه قطعی آزمون نیز اعلام و پذیرفته شدگان نهایی هم اکنون مشغول به کار شده اند، بنابراین موضوع خواسته و شکایت شاکی تالی فاسد خواهد داشت و موجب تضییع حقوق برخی داوطلبان می شود. طبق ماده 22 قانون وصول بخشی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین تعهدات این سازمان در آزمونهای استخدامی و شغلی صرفاً برگزاری آزمون علمی بوده و در تدوین و وضع مقررات و شرایط و ضوابط استخدامی و امتیازات ایثارگران هیچ نقشی ندارد. موضوع خواسته وشکایت شاکی از حدود اختیارات و صلاحیت ذاتی این سازمان خارج است بند مورد اشاره شاکی در دادخواست تقدیمی به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون درج شده است و این سازمان در وضع مقررات مربوط به ایثارگران نقشی ندارد لذا صدور قرار رد شکایت مورد تقاضاست. "
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 16؍11؍1400 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولا:ً براساس ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال 1386 مقرر شده است که : «کلّیه دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون مکلّفند حداقل بیست و پنج درصد از نیازهای استخدامی و تامین نیروهای مورد نیاز خود را اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ مینماید، به خانوادههای شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنها و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص دهند» و در این ماده حکمی درخصوص لزوم بیکار بودن مشمولین ماده فوق و ثبت وضعیت اشتغال آنها در سیستم سجایا جهت برخورداری از سهمیه استخدامی مقرر نشده است. ثانیاً: براساس رای شماره 1058-26؍10؍1396 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، عبارت «داوطبان استخدام نباید از مستخدمین رسمی، ثابت و پیمانی دستگاههای اجرایی باشند»، از شرایط عمومی استخدامی مندرج در دفترچه راهنمای سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی کشور در شهریور ماه 1395، مغایر با اصل 28 قانون اساسی تشخیص و ابطال شده است. بنا به مراتب فوق و با توجه به اینکه در قوانین و مقررات قیدی مبنی بر لزوم بیکار بودن مشمولین ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ثبت وضعیت اشتغال آنها در سیستم سجایا جهت برخورداری از سهمیه استخدامی مقرر نگردیده و با اخذ وحدت ملاک از مفاد رای شماره 1058 مورخ 26؍10؍1396 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، عبارت «وضعیت شغلی آنان در سیستم سجایا بیکار ثبت شده باشد» از بند 4 بخش چهارم امتیازات و سهمیههای قانونی قسمت «ب» سهمیه ایثارگران از دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی در تیرماه 1397 خارج از حدود اختیار و مغایر با قانون است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor