رای وحدت رویه شماره ۱۶۲۵ تا ۱۶۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/‍۰۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بخشنامه معاونت توسعه که مقرر داشت صدور گواهینامه های نوع دوم منوط به شرکت افراد واجد شرایط در آزمون جامع است، مربوط به کارمندان دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است و شامل دانشگاه ها نمی شود. برابر ماده ۴۱ دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی کارمندان مصوب هیات امنا، معادل سازی و صدور گواهی های آموزشی بر عهده کمیته راهبـری آمـوزش و توانمندسازی دانشگاه های علوم پزشکی می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 1625 الی 1628

تاریخ دادنامه: 7/11/1399

شماره پرونده: 9901312- 9900390- 9900089- 9900002

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

اعلام کننده تعارض: خانم ها: هاجر حسین زاده، مریم محمدزاده، مهرانگیز زاهدی لشمرزمخی و رضوان دارایی

موضوع : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار: در خصوص دادخواست برخی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر الزام به اجرای شیوه نامه موضوع ماده 41 دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی کارکنان و صدور گواهینامه نوع دوم جهت بهره مندی از مزایای قانونی آن، شعب دیوان عدالت اداری آراء متفاوتی صادر کرده اند

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

  الف: شعبه 42 بدوی دیوان عدالت اداری در مورد دادخواست خانم ها هاجر حسین زاده، مهرانگیز زاهدی، مریم محمدزاده به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خواسته الزام به اجرای شیوه نامه گواهینامه نوع دوم موضوع ماده 41 دستورالعمل آموزشی و توانمندی سازی کارمندان به موجب دادنامه های شماره 9709970902202397-1/7/1397، 9709970902202401-1/7/1397، 9709970902202404-1/7/1391 به شرح زیر رای صادر کرده است:

  نظر به اینکه، اعطای گـواهینامه نوع دوم ( ارتقاء گروه شغلی) موجه نیست، از آنجا که گواهینامه نوع دوم که پس از طی مراحل و برنامه های آموزشی مرتبط با در نظر گرفتن ساعات آموزشی مورد نیاز و موفقیت در آزمـون جامع و تایید کمیته آموزش و توانمندسازی منابع اعطاء می گردد که دارنده آن می تواند از مزایای استحقاق یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار گردد. با عنایت به اینکه در این خصوص در شیوه نامه ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه وجود داشته، یکی شیوه نامه سال 1388 که به دنبال آن بخشنامه 42/ 200-3/1/1390 صادر و ابلاغ گردید و در بندهای 8، 9 و10 آن صراحتاً استحقاق گواهینامه نوع دوم همزمان با بهره مندی از امتیازات آموزشی را از دریافت حق شاغل منتفی کرده است و ذینفع فقط یکی از امتیازات مطروحه آموزشی را می تواند استفاده نماید که نامبرده از امتیاز حق شاغل استفاده می کند و امتیاز گواهینامه نوع دوم منتفی است. شیوه نامه دیگر ابلاغی سال 1391 می باشد که از شرایط آن 1- طرح در کمیته اجرایی طبقه بندی مشاغل و تصویب آن، که در 5/12/1392 اعطای گواهینامه نوع دوم لغو به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردیده است (کلیه سطوح تخصصی -پژوهشی سطح 2) و برای سایر سطوح ( مهارتی – تخصصی و تخصصی -پژوهشی سطح 1) منوط به احراز حد نصاب نمره آزمون جامع اعلام گردیده است و از طرف دیگر برگزاری آزمون در دانشگاه های از طرف وزارت مربوطه ممنوع شده است. بنابراین به استناد مراتب فوق الاشاره و اینکه شاکی دلیل و مدرک موثر و موجهی که موجب اجابت خواسته می‌گردد ارایه ننموده و طرف شکایت وفق مقررات قانونی اقدام نموده است و مستنداً به ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره مستند به ماده 65 قانون اخیرالذکر ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.

  آراء شماره 9709970902202397-1/7/1397 و 9709970902202401-1/7/1397 به موجب دادنامه های شماره 9709970955804385-1/11/1397 و 9709970955804384-1/11/1397 در شعبه 25 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده است.

 رای شماره 9709970902202404-1/7/1397 به موجب دادنامه شماره 9809970956000345-9/2/1398 در شعبه 27 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده است.

 ب: شعبه 27 بدوی دیوان عدالت اداری در مورد دادخواست خانم رضوان دارایی به خواسته الزام به رعایت گواهینامه آموزشی نوع دوم به موجب دادنامه شماره 9809970900302583-30/9/1398 به شرح زیر رای صادر کرده است:

 با توجه به جمیع محتویات پرونده و ملاحظه دادخواست تقدیمی مورخ 21/12/1397 و مدارک و منضمات آن و توجهاً به اظهارات و مدافعات طرفین طی گردش کار اجمالی فوق و سایر مندرجات اوراق و مطاوی پرونده و امعان نظر در لایحه دفاعیه خوانده دیگر ثبت شده به شماره 353871-10/7/1398 اجمالاً دایر بر این که پس از تصویب و ابلاغ بخشنامه جدید به شماره 18819/92/100-14/11/1392 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و در راستای آن بخشنامه 209/5412/د-5/12/1392 وزارت مقرر شده تا زمان بررسی مجدد و بازبینی و تدوین نهایی دستورالعمل نظام آموزش و توانمند سازی کارکنان، صدور گواهینامه نوع دوم متوقف شود لذا چنانچه اقدام سازمان انتقال خون در اعطای گواهی نامه نوع دوم تخصصی به خواهان مربوط به پیش از تاریخ مورد بحث باشد بلامانع خواهد بود اینک دیوان بنا به مراتب فوق و از آنجا که شرایط قانونی اعطای گواهینامه توسط دستگاه متبوع در (کمیته راهبری و توانمند سازی ذی ربط )بررسی و احراز گردیده و گواهینامه نیز صادر و اعمال شده و از طرفی با وصف اذعان تلویحی خوانده نخست،دفاع موثر و انکاری از خوانده دوم به عمل نیامده و بخشنامه های بعدی مسقط حق مکتسب نمی باشند. بنابراین شکایت شاکی را به نظر وارد تشخیص و مستنداً به مواد 10 و 11 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود آن صادر و اعلام می‌نماید. رای صادر شده ظرف مدت 20 روز از تاریخ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.

  امـا شعبـه 29 تجدیـدنظر دیـوان عدالت اداری بـه مـوجب دادنامـه شمـاره 9909970959900007- 9/1/1399 با استدلال زیر چنین رایی صادر کرده است:

 در خصوص تجدیدنظر خواهی به عمل آمده از دادنامه شماره 2583-30/9/1398 شعبه 27 بدوی دیوان عدالت اداری که به موجب آن نسبت به خواسته تجدیدنظر خوانده مبنی بر الزام به اعطای گواهینامه نوع دوم، حکم به ورود شکایت صادر شده است. با بررسی مندرجات اوراق پرونده و دقت در مستندات قانونی و دفاعیات تجدیدنظر خواهان، صرف نظر از اینکه تجدیدنظر خوانده بازنشسته می باشد و در صورت اجابت خواسته وی، موثر در حقوق بازنشستگی وی خواهد بود و در اجرای آراء وحدت رویه شماره 636-24/9/1387 و شماره 675-8/8/1386 هیات عمومی دیوان عدالت اداری طرف شکایت قرار دادن صندوق بازنشستگی ذیربط ضرورت داشت در عین حال صندق بازنشستگی ذیربط را طرف شکایت قرار نداده است. نظر به اینکه اولاً: سازمان انتقال خون بدون رعایت مقررات مندرج در بخشنامه های شماره 3263/209/د-5/10/1390 و 5412/209/د-5/12/1392 معاون توسعه مدیریت و … وزارت بهداشت در سال 1397 نسبت به صدور گواهی تخصصی نوع دوم با تاریخ اجرای 20/2/1394 اقدام نموده که به لحاظ عدم رعایت مقررات مربوطه مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره 8751/209/د-29/11/1397 آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده است. ثانیاً: با توجه به اینکه تجدیدنظر خوانده از کارکنان سازمان انتقال خون ایران بوده و بموجب مصوبه جلسه 751-11/6/1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی کارکنان سازمان مذکور از تاریخ 20/2/1394 مشمول آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی موسسه ملی توسعه، تحقیقات علوم پزشکی ایران شده اند و براساس بند (ب) ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 1 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه، دانشگاه ها و مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین نامه های اداری و استخدامی مصوب هیات امناء و … عمل نموده و اداره می‌شوند و برهمین اساس دستورالعمل نظام آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی تصویب شده و به استناد ماده 41 دستورالعمل مذکور، شیوه نامه اعطای گواهینامه نوع دوم و معادل سازی فعالیت های آموزشی به تصویب رسیده و متعاقب آن دستورالعمل مذکور منضم به بخشنامه شماره 3928/209/د-8/12/1391 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حوزه های تابعه ابلاغ شده است و به لحاظ اینکه اقدامات کمیته آموزش و توانمند سازی سازمان انتقال خون در ارتباط با تایید مدارک و مستندات مربوط به صدور گواهینامه نوع دوم برای تجدیدنظر خوانده در تاریخ 20/6/1397 و سال ها بعد از تاریخ صدور بخشنامه شماره 5412/209/د-5/12/1392 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بوده و به استناد ماده 32 دستورالعمل نظام آموزش و توانمند سازی موضوع ماده 46 آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی و بند 2 بخشنامه اشاره شده صدور گواهینامه نوع دوم منوط به شرکت تجدیدنظر خوانده در آزمون جامع و کسب حد نصاب لازم امتیاز و انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه شغلی مورد تصدی و تایید آن توسط کمیته علمی و داشتن حداقل دو خدمت برجسته و برخورداری از امتیاز 85 به بالا در ارزشیابی عملکرد پنج سال منتهی به صدور گواهینامه می باشد و در خصوص تجدیدنظر خوانده مستندی در پرونده برای اثبات مراحل مذکور وجود ندارد تجدیدنظر خواهی موجه تشخیص می شود و به استناد ماده 71 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته به شماره یاد شده، حکم به رد شکایت تجدیدنظر خوانده صادر و اعلام می‌شود. این رای قطعی است.

 ج- شعبه 27 بدوی دیوان عدالت اداری در مورد دادخواست خانم ها افسانه جعفری و مریم توسطی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خواسته الزام به اجرای شیوه نامه گواهینامه نوع دوم موضوع ماده 41 دستورالعمل آموزشی و توانمندسازی کارمندان به موجب دادنامه های شماره 9709970900300750-13/3/1397 و 9709970900300748-13/3/1397 رای صادر کرده است:

  نظر به اینکه به موجب مدارک ابرازی نامبرده در حاکمیت بخشنامه شماره 105/22554-28/12/1380 دوره آموزشی خود را شروع کرده لیکن در حاکمیت بخشنامه های شماره 200/1834-30/1/1390 و 200/9/31149 -4/12/1390 و 200/92/18819-14/11/1392 دوره مربوط را به اتمام رسانیده است و در بخشنامه اخیرالذکر علاوه بر شرایط مصرح در بخشنامه شماره 105/22554-28/12/1380رعایت ضوابط دیگری نیز پیش بینی شده و از جمله آنها طرح موضوع در کمیته های راهبری آموزش و توانمندسازی کارکنان می‌باشد، بنابراین شکایت شاکی را در حد طرح موضوع در کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی موضوع ماده 41 دستورالعمل آموزشی و توانمندسازی کارکنان وارد تشخیص و مستنداً به مواد10 و 11 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می نماید. رای صادره به استناد ماده 65 قانون مذکور ظرف مهلت 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.

 آراء مذکور به موجب دادنامه های شماره 9709970956003704-5/12/1397 و 9809970959301516-15/4/1398 به ترتیب در شعب 27 و 23 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار گرفته است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 7/11/1399 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

الف- تعارض در آراء محرز است.

ب- با توجه به اینکه اولاً: براساس ماده 46 آیین نامه اداری استخدامی و تشکیلاتی کارمندان غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصوب سال 1391 هیات امناء دانشگاه مذکور: « موسسه مکلف است به منظور توانمندسازی کارمندان، نظام آموزش آنان را بر اساس دستورالعملی که از سوی هیات امناء موسسه تصویب می شود، به گونه ای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزه های لازم برای مشارکت مستمر آنان در فرایند آموزش را فراهم نموده و رابطه ای بین ارتقاء و انتصاب کارمندان و مدیران با نظام آموزش برقرار شود.» ثانیاً: در راستای مقرره مذکور در ماده 41 دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی کارمندان مصوب هیات امنا مقرر شده: « شیوه نامه معادل سازی فعالیت های آموزشی و سایر موارد ابلاغی قید شده در این دستورالعمل در کارگروه آموزش تهیه و تدوین شده و توسط کمیته راهبری تصویب و ابلاغ خواهد گردید.» ثالثاً: شیوه نامه معادل سازی در تاریخ 1/1/1391 به تصویب کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی وزارت بهداشت رسیده و به موجب بخشنامه شماره 3928/209د-8/12/1391 معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت به دانشگاه ها ابلاغ شده که طی ماده 3 آن  شرایط اخذ گواهینامه های نوع دوم برشمرده شده و بر اساس آن برای صدور گواهینامه تخصصی، شرط شرکت در آزمون جامع حذف گردیده و در ماده 17 آن آمده است: «کمیته آموزش موظف است پرونده مشمولین را بررسی و در موارد مورد نیاز جهت بررسی و تایید به کمیته علمی ارجاع نماید و در غیر این صورت نسبت به تایید و صدور گواهینامه های مهارتی و تخصصی واجدین شرایط اقدام نماید.» رابعاً: بخشنامه شماره 18819/92/200-14/11/1392 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور که مقرر داشته: «صدور گواهینامه های نوع دوم در تمامی سطوح مهارتی، تخصصی و تخصصی- پژوهشی از تاریخ ابلاغ این بخشنامه منوط به شرکت افراد واجد شرایط در آزمون جامع و کسب حد نصاب امتیاز لازم است.» مربوط به کارمندان دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد و شامل دانشگاه ها نمی‌باشد، بنابراین گرچه بر اساس بخشنامه شماره 18819/92/200-14/11/1392 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، صدور گواهینامه های نوع دوم در تمامی سطوح مستلزم شرکت افراد واجد شرایط در آزمون جامع و کسب حد نصاب امتیاز می باشد و لکن از آن جایی که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشمول مقررات خاص استخدامی مصوب هیات امنا هستند و برابر ماده 41 دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی کارمندان مصوب هیات امنا دانشگاه های علوم پزشکی، تهیه و تدوین شیوه نامه معادل سازی فعالیت های آموزشی بر عهده کمیته راهبـری آمـوزش و توانمندسازی گذاشته شده و کمیته راهبـری آمـوزش و توانمندسازی وزارت بهداشت به موجب صورت جلسه مورخ 1/1/1391 صدور گواهینامه نوع دوم (سطح تخصصی) را نیازمند شرکت در آزمون جامع ندانسته است و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت صلاحیت صدور بخشنامه مغایر با مصوبه کمیته را ندارد، بنابراین آراء صادر شده مبنی بر ورود شکایت در حد طرح موضوع در کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی دانشگاه- موضوع ماده 41 دستورالعمل آموزشی و توانمند سازی کارکنان- صحیح و موافق مقررات است. این رای به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

محمدکاظم بهرامی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۲۵۹ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۷/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۳ ماده ۴۳ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۸ که براساس آن «…ابلاغ کلّیه اوراق مشارکت از جمله برگ تشخیص یا مطالبه یا قطعی مالیاتی به صورت الکترونیکی و یا فیزیکی به هر یک از شرکا و یا مستخدمین مشارکت در حکم ابلاغ به مشارکت (مودی) می‌باشد»، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی