بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 1151
تاریخ دادنامه: 25/9/1399
شماره پرونده: 9803430
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اعلام کننده تعارض : آقای غلامرضا مولابیگی (معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری)
موضوع : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار : معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری به موجب گزارش شماره 1-981045-27/8/1398 به رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که : "با عنایت به اینکه شعب دیوان در خصوص معافیت پرداخت انتقال کسورات ایثارگران و فرزندان شهداء و آزادگان طبق بند (خ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه استنباط های متفاوتی داشته اند. بعضی از شعب دیوان عدالت اداری با استناد به اینکه درخواست قبل از اجرایی شدن قانون برنامه ششم بوده و تغییر دستگاه صورت نگرفته رای به رد شکایت صادر کرده اند و بعضی دیگر از شعب دیوان عدالت اداری با استناد به اینکه هرچند درخواست در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه بوده لیکن عدم انجام آن حاکمیت قانون برنامه ششم ادامه داشته، لذا رای به وارد دانستن شکایت صادر کرده اند. لذا با توجه به استنباط های متفاوت شعب دیوان عدالت اداری موضوع در اجرای ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری برای صدور رای وحدت رویه به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شد."
گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است :
الف : شعبه 58 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9609980957400379 با موضوع دادخواست آقای جمشید کتابچی به طرفیت سازمان تامین اجتماعی و به خواسته الزام به احتساب ایام اشتغال از 7/10/1368 تا 1/8/1382 در سوابق بیمه ای بدون دریافت مابه التفاوت کسور بازنشستگی وفق بند (خ) [ ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران] و اعتراض به تصمیم شماره 758-14/1/1396 به موجب دادنامه شماره 9709970957401335-3/6/1397 به شرح زیر رای صادر کرده است : در خصوص شکایت مطروحه به شرح موصوف با عنایت به اوراق و محتویات پرونده و با این استدلال که هر چند شاکی در سال 1394 و در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه درخواست انتقال سوابق بیمه ای را داشته اما عدم انجام آن درخواست تا به حال و نیز تقدیم دادخواست حاضر به منزله درخواست جدید می باشد که قانون حاکم بر آن، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بوده و خواسته شاکی نیز کاملاً منطبق با آن میباشد، بنابراین خواسته ایشان قابلیت پذیرش داشته و مستنداً به بند (خ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه و مواد 1، 10 و 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت و اجابت خواسته شاکی صادر میشود. رای صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.
رای مذکور به موجب رای شماره 9709970955403784-1/11/1397، شعبه 13 تجدیدنظر تایید شده است.
ب : شعبه 41 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 98099809575021115 با موضوع دادخواست آقای حجّت رحمانی به طرفیت 1- سازمان تامین اجتماعی 2- سازمان بازنشستگی کشوری 3- دانشگاه علوم پزشکی تهران و بـه خـواسته الزام طرفین شکایت بـه اجرای بند (خ) ماده 88 از قانون برنامه ششم توسعه و ماده 45 از برنامه پنجم توسعه و معافیت از پرداخت مابه التفاوت نقل و انتقال حق بیمه و صندوق بازنشستگی کشوری به موجب دادنامه شماره 9809970957502746-3/12/1398 به شرح زیر رای صادر کرده است : حسب بند (خ) ماده 88 از قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران فرزندان شهدا برای یک بار از پرداخت مابه التفاوت انتقال صندوق و به مدت 15 سال سنوات پیمانی ناشی از تغییر صندوق معاف گردیده اند و این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه می شود. نظر به مدارک ابرازی خواهان که دلالت بر اثبات حقانیت خواسته دارد و از طرفی با توجه به اینکه طرف شکایت دلیلی مبنی بر بی حقی شاکی ارایه نکرده است بنابراین خواسته قابل اجابت تلقی می گردد و مستند به مواد 10 و 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت صادر و اعلام می گردد. رای صادره در بازه زمانی 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.
در اثر تجدیدنظر خواهی از رای مذکور، شعبه 25 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 9909970955801584-1/4/1399 با استدلال زیر رای مذکور را نقض می کند : معافیت مذکور در ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه زمانی قابل اعمال است که نقل و انتقال صندوق ناشی از تغییر دستگاه استخدامی باشد که در مورد شاکی نقل و انتقال صندوق ناشی از تغییر دستگاه استخدامی نبوده بلکه ناشی از تغییر وضعیت استخدامی بوده است بنابراین شاکی از شمول حکم قانونی مستند فوق خارج است و از طرف قانون برنامه ششم توسعه از مورخ 1/1/1396 لازم الاجرا شده است در حالی که جابه جایی صندوق بازنشستگی در مورد شاکی در سال 1394 صورت گرفته است و مابه التفاوت کسور بازنشستگی از شاکی مطالبه شده است بنابراین شاکی از شمول بند (خ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه نیز خارج می باشد باتوجه به مراتب فوق اعتراض تجدیدنظر خـواه وارد تشخیص ضمن نقض دادنامـه تجدیدنظر خـواسته حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رای صادره قطعی است.
ج : شعبه 46 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9709980902900438 با موضوع دادخواست آقای حسین سیبی به طرفیت اعمال معافیت از پرداخت مابه التفاوت موضوع بند (خ) ماده 88 قانون تامین اجتماعی و به خواسته اعمال معافیت از پرداخت مابه التفاوت موضوع بند (خ) ماده 88 قانون تامین اجتماعی به موجب دادنامه شماره 9709970902902606-1/7/1397 به شرح زیر رای صادر کرده است : با توجه به اینکه تغییر صندوق بیمه ای منوط به دلیل تغییر دستگاه استخدامی از پرداخت مابه التفاوت معاف بوده و با توجه به اینکه درباره شاکی تغییر دستگاه استخدامی صورت نگرفته و نامبرده همچنان کارمند شهرداری بوده لذا اقدام سازمان در دریافت مابه التفاوت منطبق بر قانون بوده شکایت غیر وارد تشخیص و حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان مستند به مواد 10 و 65 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392 می باشد.
رای مذکور به موجب رای شماره 9809970956200334-27/1/1398 شعبه 16 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 25/9/1399 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
الف- تعارض در آرا محرز است.
ب- طبق بند (خ) ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 14/12/1395)، ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان، برای یک بار از پرداخت مابه التفاوت ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند و الزام به پرداخت مابه التفاوت وجود ندارد. با توجه به اینکه ملاک شمول قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر شاکیان، زمان انجام انتقال حق بیمه و بازنشستگی بوده و این امر نیز پس از پرداخت مابه التفاوت محقق می گردد و آنان نیز در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مابهالتفاوت مذکور را پرداخت نکرده اند، بنابراین انتقال صندوق بیمه ای آنان مشمول قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده و رای شماره 1335-3/6/1397 شعبه 58 بدوی دیوان عدالت اداری که طی رای شماره 3784-1/11/1397 شعبه 13 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده و بر وارد دانستن شکایت و معافیت از پرداخت مابه التفاوت ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی صادر شده صحیح و موافق مقررات است. این رای به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
محمدکاظم بهرامی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor