رای وحدت رویه شماره ۱۱‍۰۷ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۸/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (عدم احتساب سوابق خدمت در غیر شغل سر دفتری و دفتریاری اول برای بازنشستگی)

بازنشستگی سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران اول مشروط به ۳‍۰ سال سابقه خدمت متوالی یا متناوب در مقام سردفتری یا دفتریاری اول است و تبصره ۳ الحاقی به ماده ۴ آیین نامه اصلاحی بـرخی از مـواد آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران مصوب رییس قوه قضاییه، به دلیل مغایرت با ماده ۱‍۰ قانون دفاتر اسناد رسمی، قابـل ترتیب اثر نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه : 1107                              تاریخ دادنامه : 20/8/1399                                   شماره پرونده : 9900387

مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری

اعلام کننده تعارض : آقای علی توسّلی

موضوع : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار: در خصوص دادخواست برخی از سردفتران اسناد رسمی مبنی بر احتساب سوابق خدمت غیر سردفتری برای بازنشستگی، شعب دیوان عدالت اداری استنباط های متفاوتی داشته اند. بعضی از شعب دیوان عدالت اداری با استدلال اینکه ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی، سوابق خدمتی جهت بازنشستگی از سمت سردفتری را صرفاً سوابق خدمت در سمت سردفتری یا دفتریاری دانسته که قابل محاسبه می باشد و سوابق خدمت غیر سردفتری را قابل محاسبه نمی دانند، حکم به رد شکایت صادر کرده اند. بعضی دیگر از شعب، با استناد به تبصره 3 ماده 4 آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران مصوب سال 1386 رییس قوه قضاییه، سنوات غیر سردفتری را قابل محاسبه در بازنشستگی دانسته به شرط آن که حق بیمه سنوات غیر رسمی پرداخت شده باشد و همچنین با این استدلال که مطابق ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی، با انتقال سوابق به هر یک از صندوق های بازنشستگی، شخص می تواند از مزایای صندوق های قبلی و سازمـان متبوع با احـتساب 30 سال سابقه بهره مند شود، حکـم بـه ورود شـکایت صادر کرده اند. با توجه به مراتب موضوع در اجرای ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری برای صدور رای وحدت رویه به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است :

  الف : شعبه 29 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9709980900901952 با موضوع دادخواست آقای علی توسلی به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به خواسته درخواست بازنشستگی با تعیین سردفتر به موجب دادنامه شماره 9809970900901734-9/4/1398 به شرح زیر رای صادر کرده است : نظر به اینکه شاکی دارای 35 سال سابقه خدمت به صورت رسمی و غیر رسمی می باشد که در جهت بازنشستگی به مواد 10 و 69 قانون دفاتر اسناد رسمی استناد نموده است و طرف شکایت صراحت  ماده 10 را به خدمت در دفتر اسناد رسمی می داند و در مورد مشابه معاون رییس قوه و رییس سازمان ثبت در نامه 17916018710001359-12/2/1391 با استناد به نظریه 3 ماده 4 آیین نامه بازنشستگی سردفتران، سنوات غیر رسمی را قابل محاسبه در بازنشستگی به شرط پرداخت بیمه سنوات غیر رسمی داشته است که به شرح فوق و ماده 11 قانون مذکور شرط سنی منتفی دانسته شده است و سنوات غیر رسمی که منظور خدمت غیر از سردفتری یا دفتریاری بوده را نپذیرفته، لذا مستفاد از مواد 10 و 11 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت وی صادر و اعلام می گردد. رای صادره وفق ماده 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

  در اثر تجدیدنظر خواهی از رای مذکور شعبه 30 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 9809970960001822-1/10/1398 با استدلال زیر رای مذکور را نقض می کند : نظر به اینکه به صراحت ماده 10 از قانون دفاتر اسناد رسمی وکانون سردفتران و دفتریاران سوابق خدمتی جهت بازنشستگی از سمت سردفتری صرفاً، سوابق خدمت در سمت سردفتری یا دفتریاری قابل احتساب می باشد از طرفی شاکی حسب اظهارات وی در دادخواست بدوی، کمتر از 30 سال خدمت داشته و ایضاً به سن 65 سال نرسیده تا مشمول ماده 11 قانون صدرالاشعار باشد علیهذا تجدیدنظر خواهی وارد بوده  و مستنداً به مراتب مذکور و ماده 71 از قانون دیوان عدالت اداری ضمن نقض دادنامه معترض عنه حکم به رد شکایت مطروحه صادر می‌شود. رای صادره قطعی است.

  ب : شعبه 7 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9309980900048489 با موضوع دادخواست آقای دلاور آزاد به طرفیت 1- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 2- کانون سردفتران و دفتریاران و به خواسته الزام به پرداخت حقوق بازنشستگی و برقراری حقوق بر مبنای سنوات خدمتی 32 سال و 5 ماه و 18 روز به موجب دادنامه شماره 9609970900700628-1/5/1396 به شرح زیر رای صادر کرده است:

  نظر به اینکه اولاً : شکایت شاکی مبنی بر ابطال تبصره 3 الحاقی ماده 4 آیین نامه بازنشستگی سردفتران رد شده است و آیین نامه مذکور دارای ضمانت اجرای قانونی بوده و کماکان لازم الاجرا می باشد. ثانیاً: به موجب تبصره 3 الحاقی ماده 4 آیین نامه بازنشستگی سردفتران و دفتریاران شاکی از امتیاز مدت سنوات خدمتی برای بازنشستگی استفاده کرده و تنها می تواند از حقوق و مزایای مدت 17 سال و 7 ماه و 10 روز سنوات خدمتی در دفتر اسناد رسمی بهره مند شوند بنابراین ادعای شاکی فاقد وجاهت قانونی بوده و از ناحیه طرف شکایت اعمال و مقررات خلاف قانون احراز نمی شود مستنداً به مواد 10، 11، 58 و 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می گردد. رای صادره ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.

رای مذکور به موجب رای شماره 9709970956003594-27/11/1397 شعبه 27 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده است.

  ج : شعبه 7 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9409980900700311 با موضوع دادخواست آقای سعید بیاتی به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به خواسته درخواست بازنشستگی از سردفتری اسناد رسمی با تعیین جانشین به موجب دادنامه شماره 9609970900700298-7/3/1396 به شرح زیر رای صادر کرده است : در این پرونده وکیل شاکی در شرح و متن دادخواست تقدیمی اظهار و بیان داشته است :سردفتران اسناد رسمی براساس ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 5/4/1354 با سی سال سابقه خدمت بازنشسته می شوند و از مزایای آن بهره مند می شوند و مطابق ماده 69 قانون مذکور مجازند شخص واجد صلاحیت را برای تصدی دفترخانه خود به سازمان ثبت اسناد معرفی نمایند موکل اینجانب از تاریخ 24/11/1360 تا 30/11/1369 در ژاندارمری جمهوری اسلامی و از تاریخ 20/11/1369 تا 5/7/1373 به عنوان قاضی دادگستری در قوه قضاییه خدمت کرده‌اند مشارالیه به موجب حکم شماره 21685/34/1-16/7/1372 فعالیت خود را به عنوان سردفتر اسناد رسمی آغاز که تا کنون این سمت باقی است.محاسبه سنوات خدمتی نشان می دهد که بیش از 33 سال از آغاز فعالیت اداری،  قضایی و حرفه ای موکل می گذرد و وی سزاوار برخورداری از مزیت بازنشستگی و توابع آن است متاسفانه سازمان طرف شکایت از این شرایط محروم کرده است.سازمان ثبت اسناد و املاک طرف شکایت به موجب لایحه دفاعیه شماره 1378-18/5/1394 پاسخ داده است، شاکی متولد 18/5/1341 به موجب ابلاغ شماره 21685/34/1-16/7/1373 به سردفتر اسناد رسمی 332 تهران منصوب و در تاریخ 20/9/1373 شروع به کار نمود. نامبرده برابر مشروحـه شمـاره 237909/91-6/12/1391 ضمن اعلام سـوابق قبلی خـدمت خود در ژاندارمری و تجمیع سوابق دوران خدمت ژاندارمری و سر دفتری درخواست بازنشستگی با سی سال سابقه و در اجرای ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی خانم لاله کریمی روزبهانی را به عنوان جانشین خود معرفی نموده و با توجه به اینکه بازنشستگی قبل از 65 سال نیاز به موافقت دستگاه مربوطه داشته و پذیرش درخواست بازنشستگی سردفتر قبل از سن 65 سال وفق ماده 11 قانون دفاتر اسناد رسمی برای سازمان الزامی نمی باشد و درخواست مورد موافقت ریاست سازمان قرار نگرفته است تقاضای رد شکایت شاکی را دارد. نظر به اینکه اولاً: سردفتر شاکی از تاریخ 24/11/1360 تا 30/11/1369 در ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران و از تاریخ 20/11/1369 تا 5/7/1373 به عنوان قاضی دادگستری در قوه قضاییه و از تاریخ 16/7/1373 (20/9/1373) به عنوان سردفتر اسناد رسمی و بیش از 33 سال سابقه خدمت هستند. ثانیاً: برابر ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 افراد بیمه شده می توانند به هر یک از صندوق های بازنشستگی منتقل و حسب مقررات قانونی با سوابق مشخصی از مزایای بازنشستگی صندوق قبلی و صندوق سازمان متبوع با احتساب 30 سال سابقه خدمت بهرهمند شوند. ثالثاً: به موجب تبصره 3 ماده 4 آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتر یاران اول مصوب 25/5/1386 ریاست قوه قضاییه و به استناد ماده 10، 11 و 69 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 سردفتر متقاضی می توانند با احتساب سنوات خدمت غیر سردفتری به میزان سی سال خدمت بازنشسته شوند بنابراین شعبه دیوان با اجابت خواسته و به استناد مواد 10، 58 و 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 حکم به ورود شکایت به شرح خواسته فوق صادر و اعلام می نماید. رای صادره ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان می باشد.

  رای مذکور به موجب رای شماره 9609970905603421-23/12/1396 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تایید شده است. ولیکن در اجـرای مـاده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیـوان عـدالت اداری از جانب رییس دیوان عدالت اداری، شعبه 29 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 9809970959900853- 18/3/1398 نسبت به دادنامه شماره 9609970905603421-23/12/1396، به شرح زیر رای به رد شکایت صادر کرده است :  در خصوص تقاضای اعمال ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به دادنامه شماره 3421-23/12/1396 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری با بررسی مندرجات اوراق پرونده و دقت در موضوع خواسته شاکی و در مستندات قانونی و ملاحظه تاریخ تولد و سوابق خدمتی شاکی، نظر به اینکه به موجب ماده 11 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 سردفتران و دفتریاران اول پس از رسیدن به سن 65 سال تمام بر اساس مقررات آن قانون بازنشسته خواهند شد و ملاک تشخیص سن، شناسنامه ای است که در بدو اشتغال به کار ارایه داده‌اند و ماده 10 قانون مذکور ناظر به سردفتران و دفتریاران اول است که پس از تصویب آن قانون دارای سی سال سابقه خدمت اعم از متوالی یا متناوب (اعم از سردفتری و دفتریاری اول) باشند که می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. به لحاظ اینکه اولاً: سردفتری و دفتریاری، به طور خدمت دولتی رسمی محسوب نمی شود. ثانیاً: ماده 10 تصریح دارد که سنوات خدمت سی ساله باید به صورت سردفتری و یا دفتریاری اول باشد و عملاً سنوات خدمت غیر دو عنوان مذکور را قابل محاسبه برای سنوات خدمت جهت بازنشستگی ندانسته است و به استناد تبصره 3 – الحاقی به ماده 4 – آیین نامه اجرایی قانون دفاتر اسناد رسمی و ماده 4 – آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی با رعایت مفاد تبصره مذکور، سردفتران و دفتریاران اول، بدون امکان محاسبه سابقه خدمت پیشین خود به کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی با رعایت مفاد تبصره مذکور، سردفتران و دفتریاران اول، بدون امکان محاسبه سابقه خدمت پیشین خود به کانون سردفتران و دفتریاران برای احتساب سن بازنشستگی، می توانند از مزایای حقوق بازنشستگی کانون به نسبت مدت سنوات حق بیمه پرداختی به صندوق کانون استفاده نمایند. ثالثاً : بر اساس دو ماده فوق الذکر بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اول پس از رسیدن به سن 65 سـال الزامی است و قبل از آن با استفاده از کلمه «می تواند» الزام و اجبـار وجود ندارد. رابعاً: اعمال مـاده 69 قانون فوق الذکر پس از تحقق شرایط بازنشستگی می باشد و منصرف از مواردی است که آن شرایط محقق نشده است علیهذا صدور حکم به بازنشستگی بدون رعایت مفاد مواد فوق الذکر مخصوصاً در خصوص شاکی که متولد 18/5/1341 می باشد و سنوات خدمت وی نیز با عنوان سردفتری کمتر از سی سال است خلاف بیّن آن مواد می باشد ضمن پذیرش تقاضای اعمال ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با نقض دادنامه های صادره از شعبه اول تجدیدنظر و شعبه هفتم بدوی دیوان عدالت اداری به لحاظ عدم وجود الزام قانونی بر اجابت خواسته شاکی، حکم به رد شکایت صادر و اعلام می‌شود. این رای قطعی است.

 قضات صادر کننده رای اخیرالذکر نسبت به رای خود اعلام اشتباه می کنند و در اجرای ماده 75 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، شعبه 26 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 9809970955902906- 27/9/1398 ضمن نقض دادنامه شماره 9809970959900853- 18/3/1398 صادر شده از شعبه 29 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ، دادنامه شماره 9609970905603421-23/12/1396 صادره شده از شعبه اول تجدیدنظر که در تایید دادنامه شماره 9609970900700298-7/3/1396شعبه 7 بدوی دیوان عدالت اداری اصدار یافته ، تایید و ابرام می‌کند. متن رای شعبه 26 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به قرار زیر است : “[مطابق ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران] «سردفتر شاغل که بازنشسته می‌شود می تواند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات این قانون را برای تصدی دفترخانه خود به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کند …» و مطابق ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 « حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت اشخاصی که وجوهی را به هر یک از صندوق های بیمه یا بازنشستگی یا صندوق های مشابه پرداخت نموده اند در صورتی که محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن از شمول خدمات صندوق مربوط خارج شده باشند، یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده اند به میزان 4 درصد آخرین حقوق و مزایای آنان که مبنای برداشت حق بیمه یا بازنشستگی قرار گرفته است بابت هر ماه به صندوقی که مشمول به تبع شغل خود مشترک آن شده است منتقل می شود، …» و بر اساس تبصره 3 ماده 4 آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اول مصوب 25/5/1386 ریاست معظم قوه قضاییه «سردفتر و یا دفتریار اول متقاضی انتقال سابقه خدمت پیشین خود به کانون سردفتران و دفتریاران برای احتساب سن بازنشستگی (موضوع ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 مجلس شورای اسلامی) بدون امکان محاسبه و انتقال حق بیمه پرداختی از صندوق قبلی به صندوق بیمه و بازنشستگی کانون، می تواند از مزایای حقوق و بازنشستگی کانون به نسبت مدت سنوات حق بیمه پرداختی به صندوق کانون و فقط به منظور اعمال هر یک از مواد 10 و 11 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 استفاده نماید.» اولاً: به موجب گواهی شماره 1050/42305-23/5/1392 صادره از مدیرکل کارگزینی قضات از تاریخ 24/12/1360 تا 20/11/1369 در ژاندارمری و از تاریخ 20/11/1369 تا 5/7/1373 به عنوان قاضی در قوه قضاییه و از تاریخ 16/7/1373 به موجب ابلاغ شماره 21685/34/1-16/7/1373 به سردفتری اسناد رسمی تهران تحت شماره 332 منصوب و در تاریخ 20/9/1373 شروع به کار کرده و بعد از حدود بیست سال اشتغال و در مجموع با 33 سال سابقه خدمت تقاضای بازنشستگی نموده است. ثانیاً: بر اساس نامه شماره 1060/57/712-61-91 مورخ 25/5/1391 صادره از مدیرکل اسناد و امور مترجمان قوه قضاییه «… علی الاصول منطوق ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 این است که افراد بتوانند کسورات بیمه ای که به هر یک از صندوق های بازنشستگی پرداخت نموده اند به صندوق مورد نظر حسب مقررات قانونی منتقل نموده و در نتیجه این سوابق با سوابق فعلی تجمیع گردد. بنابراین در صورتی که مجموع سوابق پرداختی بازنشستگی کارکنان دفاتر اسناد رسمی اعم از سایر صندوق ها و صندوق کانون سردفتران و دفتریاران جمعاً سی سال فراهم شود امکان درخواست بازنشستگی آنها را فراهم می سازد.» ثالثاً: مطابق ابلاغ بازنشستگی شماره 13916010080001359-12/12/1391 و شماره 36966/90-31/2/1390 صادره از سوی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سردفتران دفتر اسناد رسمی شماره 12 قم و شماره 14 اصفهان را به استناد ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفترایارن مصوب 1354 و احتساب سنوات خدمت غیر سردفتر مستنداً به تبصره 3 ماده 4 آیین نامه بیمه و بازنشستگی سرفتران و دفتریاران اول مصوب 25/5/1386 ریاست قوه قضاییه بازنشسته نموده است. رابعاً بر مبنای گزارش های شماره 920220353-26/12/1393 و شماره 50382/94-31/3/1394 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نامبرده با عنایت به تبصره 3 ماده 4 آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی وجد شرایط بازنشستگی تشخیص داده است. نظر به اینکه: 1- با توجه به الفاظ و عبارات و ترکیب کلمات و جملات در ماده 10 قانون یاد شده افاده تخییر نموده و فاعل این فعل هم سردفتر می باشد. 2- با عنایت به اطلاق کلام و بیان مقنن و آیین نامه بیمه بازنشستگی سردفتران و دفتریاران مصوب 1381 و اصلاحیه آن مصوب 1386 مشارالیه استحقاق بازنشستگی را با درخواست شخصی دارا بوده است. 3- بر اساس قانون و مقررات جاری اگر برای کسی حق ایجاد شود مسلماً در مقابل تعهدی برای دیگری به وجود می آید بنابراین صاحب حق درخواست بازنشستگی را ارایه داده و سازمان نیز باید به تکلیف قانونی خود عمل نماید. 4- در ماده 10 قانون فوق الذکر «سابقه خدمت» اطلاق دارد بنابراین خدمت به عنوان سردفتر و یا به عنوان قاضی دادگستری و … را شامل می گردد. بر این اساس جهت احتساب سوابق خدمتی در سایر سازمان ها و ادارات دولتی منع قانونی وجود ندارد. 5- توجهاً به اطلاق ماده 69 قانون موصوف الذکر کلیه سردفترانی که به شیوه اختیـاری یا اجبـاری به بازنشستگی نایل می شوند، مقنن امتیازاتی را برای سردفتران بازنشسته پیش بینی نموده درنتیجه آنان می توانند فرد واجد شرایطی را به عنوان جانشین تعیین و معرفی نمایند و سلب این امتیاز نیاز به مجوز قانونی دارد. 6- قید سابقه خدمت اعم از متوالی یا متناوب در ماده 10 قانون مذکور شامل ادارات دیگر از جمله قوه قضاییه و نیروهای مسلح را نیز در بر می گیرد و گرنه ضرورتی به بیان متناوب نبوده است. در نتیجه بر مبنای قوانین و مقررات و ضوابط حاکم مشارالیه شرایط بازنشستگی را دارا بوده، لذا شعبه 26 تجدیدنظر دیوان با در نظر گرفتن مراتب فوق البیان و به استناد مواد 71 و 75 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 ضمن نقض دادنامه شماره 853-18/3/1398 صادره از شعبه 29 تجدیدنظر دیوان، دادنامه شماره 3421-23/12/1396 صادره از شعبه اول تجدیدنظر دیوان که در تایید دادنامه 298-7/3/1396 شعبه 7 بدوی دیوان اصدار یافته، تایید و ابرام می کند. رای صادره قطعی است.”

    هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 20/8/1399 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

الف : بین رای شماره 9809970955902906-27/9/1398 شعبه 26 تجدیدنظر و رای شماره 9809970960001822-1/10/1398 شعبه 30 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تعارض محرز است.

ب : حکم ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب سال 1354، بازنشستگی سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران اول را به سی سال سابقه خدمت متوالی یا متناوب در مقام سردفتری یا دفتریاری اول مشروط کرده است. هرچند رییس قوه قضاییه در تبصره 3 الحاقی به ماده 4 آیین نامه اصلاحی بـرخی از مـواد آیین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران مصوب سال 1386، سنوات خدمت در غیر شغل سردفتری و دفتریاری اول را به عنوان سنوات قابل قبول برای رسیدن به سابقه خدمت سی سال مـوضوع مـاده 10 قانون مـذکور تلقی کرده است، لیکن چون حکم تبصره 3 ماده 4 آیین نامه مذکور، مغایر ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب سال 1354 است، قابـل ترتیب اثر نیست و در نتیجه رای شعبـه 30 تجدیدنظر دیـوان عدالت اداری به شماره دادنامه 1822-1/10/1398 که بر رد شکایت صادر شده صحیح و موافق مقررات است. این رای به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

محمد کاظم بهرامی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی