رای شماره ۳۳۳۸ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۱۲ صورتجلسه شماره ۱۷۲-۱۳۹۸/‍۰۲/۱۶ و بند ۹ صورتجلسه شماره ۱۶۲-۱۳۹۷/۱۲/۱۳ شورای اسلامی شهر ارومیه)

مقرره مورد شکایت، مربوط به احداث سرویس بهداشتی در قبال استفاده از تابلوهای تبلیغاتی به صورت قـرارداد BOT در سطح شهر ارومیـه مـوردی بوده و قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت نمی باشد.

شماره دادنامه: 3338           

تاریخ دادنامه: 29/11/1398         

شماره پرونده: 9802616

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سعیدعلی بکلویی با وکالت آقای یاسر احمدآبادی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 12 صورتجلسه شماره 172-16/2/1398 و بند 9 صورتجلسه شماره 162-13/12/1397 شورای اسلامی شهر ارومیه

گردش کار: آقای یاسر احمدآبادی به وکالت از آقای سعیدعلی بکلویی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که: «1- طبق بند 22 صورتجلسه شماره 198 سال 1384 شورای اسلامی شهر ارومیه و ایضاً معطوف به بند 8 صورتجلسه شماره 15-24/7/1396 و صورتجلسه 114-18/5/1398 که به صراحت بیان نموده است: « تعامل و نظارت و صدور مجوز تبلیغات و استفاده از کلیه سازه ها، پایه ها و تابلوهای تبلیغاتی، در تمامی سطح شهر ارومیه و عقد قرارداد در آن حوزه بدون استثناء در اختیار و صلاحیت متولی امر ( سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارومیه بوده و اعمال مذکور در حیطه و تصمیم گیری مستقیم آن سازمان می باشد و کلیه قراردادهای غیر باطل اعلام می گردد.» مع الاسف طبق مصوبات مورد شکایت شورای اسلامی شهر ارومیه بدون در نظر گرفتن صورتجلسات تشریحی فوق و ابطال آن و بدون در نظر گرفتن حقوق اشخاص ثالث طرف قرارداد با سازمان صدا و سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اقدام به تفویض اختیار انعقاد قرارداد به شهرداری ارومیه در ایده تابلوهای تبلیغاتی نموده است. که این صورت جلسات باعث تضییع حقوق اشخاص ثالث و آحاد جامعه ملت ارومیه خواهد بود.

2- ابطال مصوبات مورد شکایت مورخ 16/2/1398 به دلیل بند 2 ماده 190 و ماده 10 قانون مدنی به لحاظ آمره بودن قانون مدنی و فقدان اهلیت استیفا و سمت شهرداری ارومیه مبنی بر انعقاد قرارداد واگذاری تابلوهای تبلیغاتی که در صلاحیت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری است، می باشد.

3- وفق بندهای ماده 55 قانون شهرداری مصوب 11/4/1334 و آیین نامه مالی شهرداری مصوب 1346 و خلاف اصل 47 قانون اساسی می باشد. لذا به استناد مواد 12 و 13 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال مصوبات مورد شکایت را دارم.»

  متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر است: «صورتجلسه شماره 162-13/12/1397 – معاونت محترم مالی و اقتصادی – نامه شماره 33215/1/97-11/12/1397 شهرداری ارومیه در ارتباط با عقد تفاهم نامه فی مابین شهرداری و کانون تبلیغاتی سیب به مدیر عاملی آقای ساسان مصیبی مبنی بر احداث سرویسهای بهداشتی مدرن در قبال استفاده از تابلوهای تبلیغاتی به صورت قراردادBOT  در سطح شهر ارومیه برابر شیوه نامه سرمایه گذاری مطرح و موافقت می شود شهرداری ارومیه برابر شیوه نامه سرمایه گذاری اقدام لازم معمول نمایند.

   صورتجلسه شماره 172-16/2/1398 – به: رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی – 12- نامه شماره 3604/1/98-11/2/1398 شهرداری ارومیه در ارتباط با پیش نویس قرارداد اولیه احداث 15 باب سرویس بهداشتی در قبال واگذاری فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر ارومیه با سرمایه گذاری کانون تبلیغاتی سیب با مدیریت آقای مصیبی مطرح و مـوافقت می شود شهرداری برابر شیوه نامه سـرمایه گذاری اقدام لازم معمـول نماید. ضمناً محل استقرار از سرویسهای بهداشتی پس از طرح و تصویب در شورا اقدام گردد.»

  در پاسخ به شکایت مذکور، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه به  موجب لایحه 3256/98-10/9/1398 توضیح داده است که:  «سازمـان فضای سبز شهـرداری ارومیـه دارای شخصیت حقوقـی مستقـل از شهـرداری نیست و یکی از زیـر مجموعه های شهرداری محسوب می شود و و به تبع کلیه اقدامات می بایست در نهایت به تایید شهرداری برسد و صرفاً تعبیه و احداث تابلوها با آن سازمان است. شاکی حق بهره برداری از تعداد مشخصی از تابلوهای تبلیغاتی را داشته و اگر خارج از آن اقدام به بهره برداری کند این شهرداری است که می تواند علیه او اقامه دعوا کند و اصولاً شهرداری حق دارد با سرمایه گذاران دیگر نیز عقد قرارداد کند و این نافی حقوق مشخصه شاکی نمی باشد. لذا تقاضای رد شکایت را دارد.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 29/11/1398 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

طبق بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 و با توجه به اینکه مقرره مورد شکایت، مربوط به احداث سرویس بهداشتی در قبال استفاده از تابلوهای تبلیغاتی به صورت قـرارداد BOT در سطح شهر ارومیـه مـوردی بوده و رسیـدگی بـه حل اختلاف در خصـوص قراردادها درکمیسیون مندرج در ماده 38 قانون آیین نامه معاملاتی شهرداریها می باشد، بنابراین قابل طرح در هیات عمومی محسوب نمی شود و به شعبه دیوان عدالت اداری ارجاع می شود.

محمدکاظم بهرامی-رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۶۲۱ مورخ ۱۴‍۰۱/۱‍۰/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(ردیف ۲۲ پیوست شماره ۲ تصویب‌نامه شماره ۱۵۶۶۸‍۰/ت۵۸۴۱۱ هـ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ هیات وزیران که براساس آن ماده ۲۸ و تبصره آن از آیین‌نامه استخدامی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (سهامی خاص) مصوب ۱۳۶۹/۱۲/‍۰۱ هیات وزیران معتبر اعلام شده است، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی