شماره دادنامه: 3163
تاریخ دادنامه: 15/11/1398
شماره پرونده: 9702194
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای داود ثناجو
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند «اول» فراخوان جذب عضو هیات علمی متعهد خدمت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند «اول» از فراخوان جذب عضو هیات علمی متعهد خدمت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که: «اینجانب دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته بیوشیمی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده که در راستای اجرای مفاد لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب 1358 طرف شکایت اقدام به اعلام فراخوان جذب عضو هیات علمی متعهد خدمت نموده است. در بند اول از حداقل شرایط افراد متقاضی فعالیت به عنوان هیات علمی آموزشی- متعهد خدمت مقرر در فراخوان مربوطه شرط داشتن حداقل معدل 17 و بالاتر در کلیه مقاطع تحصیلی دکترای حرفه ای- ارشد و ph.D قید گردیده که مغایر با مفاد بند نهم از اصل سوم قانون اساسی که رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های عادی و معنوی را از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران می داند و با وصف احراز رتبه دوم کشوری در آزمون ورودی دکتری تخصصی و احـراز رتبه نخست در آزمـون جـامع که دانشجوی استعداد درخـشان محسوب شده لکن صرفاً به دلیل شرط معدل هفده و بالاتر از شرکت در فراخوان بازماند، لذا ابطال بند اول مقرره مصوبه فراخوان جذب عضو هیات علمی به لحاظ مغایرت با بند نهم اصل سوم قانون اساسی مورد تقاضاست.»
متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است : «فراخوان جذب عضو هیات علمی متعهد خدمت دردانشگاه علوم پزشکی تبریز حداقل شرایط افراد متقاضی فعالیت به عنوان هیات علمی آموزشی- متعهد خدمت در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تبریز
– داشتن معدل 17 و بالاتر در کلیه مقاطع تحصیلی دکتری حرفه ای، ارشد و phd
در پاسخ به شکایت مذکور، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز به موجب لایحه شماره 35284/5-1/3/1398 توضیح داده است که:
«اولاً: حسب اعلام واحد مربوطه شاکی فعلاً در حال تحصیل بوده و واجد شرایط شرکت در فراخوان نمی باشد.
ثانیاً: وفق تصریح ماده 14 آیین نامه اداری استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه با عبارت « می تواند» بکارگیری افراد دارای تعهد خدمت قانونی صرفاً با رضایت و موافقت دانشگاه ممکن خواهد بود و حسب تبصره (1) همان ماده شرکت در فراخوان استخدامی دانشگاه منوط به سپری نمودن یک سال از تعهدات و شروع خدمت قانونی خواهد بود لذا شاکی امکان شرکت در فراخوان را حتی در صورت اتمام دوره تحصیلات نخواهد داشت.
ثالثاً: با عنایت به تعهد و تقاضای همکاری به عنوان هیات علمی و ضرورت شایسته گزینی و عدالت آموزشی عملاً مقررات تعیین شده در راستای هدایت نخبگان در مراکز علمی وضع گردیده و شرایط عمومی تعیین شده از اختیارات دانشگاه و جزو مصوبات داخلی دانشگاه بوده و برای تمامی متقاضیان تسری یافته است و صرف موفقیت در یک مقطع کفایت لازم جهت احراز شرایط شایستگی را نخواهد داشت.»
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 15/11/1398 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه مطابق نص صریح ماده یک قانون احکام دایمی قوانین برنامه توسعه کشور اختیار تدوین و تصویب مقررات استخدامی علی الاطلاق به هیات امناء دانشگاه واگذار شده است، تصویب مصوبه مورد شکایت که ماهیت استخدامی دارد در صلاحیت هیات امناء بوده و مقام واضع آن که غیر از هیات امناء بوده چنین اختیاری نداشته است لذا تصویب آن خارج از حدود اختیارات مرجع وضع است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.
محمدکاظم بهرامی-رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor