بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 2429
تاریخ دادنامه: 21؍8؍1398
شماره پرونده: 97؍1420
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: خانم لیلا محمدی نیا
موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف 1173 جدول فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفند ماه 1396 مربوط به رشته سلامت در خصوص حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شیراز
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال ردیف 1173 جدول فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفند ماه 1396 مربوط به رشته سلامت در خصوص حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شیراز را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
« نظر بـه فراخوان جذب هیـات علمی وزارت بهداشت در اسفنـد ماه 1396 بـرای جـذب اسـاتید دانشگاه در رشته های مورد نیاز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای رشته سلامت در حوادث و بلایا، تنها جنسیت مرد را اعلام کرده است. از آنجا که اساتید رشته سلامت در بلایا همانند دیگر گروه های آموزشی می توانند هم زن و هم مرد باشند و کلیه دانشگاه های مادر کشور نیز امکان حضور رقابتی هر دو جنس زن و مرد را در فراخوان اعلام داشته اند به جز شیراز با توجه به فارغ التحصیلی اینجانب سید محمدی نیا در تاریخ 23؍12؍1396 که تا تاریخ 28؍12؍1396 امکان شـرکت در فـراخوان را داشتم. با این اعـلام پرونده ثبت شـده در وزارت بهـداشت بـایگانی گردید. اگر چه طبق مستندات پیوست رییس دانشکده و مدیر گروه در بازه زمانی بررسی پرونده نسبت به اصلاح و برقراری عدالت زن و مرد در شرکت در مسابقه فراخوان جذب اساتید مکاتبه نمودند اما اقدامی از سوی مسیولین رییس دانشگاه، معاونت آموزشی و رییس جذب هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای وزارت بهداشت امور جذب هیات علمی صورت نگرفت و جواب نامه درخواستی با شماره نامه 19288-26؍12؍1396 ملاحظه شد و دیگر نامه ها بدون پاسخ و ارجاع منتهی گردید. این در حالی است که دانشگاه طی سند تعهد محضری با شماره 2155-27؍9؍1392 ثبت در صفحه 39 دفترخانه 11 اسناد رسمی که اینجانب را متعهد کرده است که بلافاصله بعد از تحصیل به مدت 3 برابر زمان تحصیل در علوم پزشکی شیراز خدمت کنم و با الزام نیاز به (رشته سلامت در بلایا به مدت 4 سال) به بنده ماموریت آموزشی داده تا به محل خدمت خود دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی علوم پزشکی شیراز برگشته و خدمت کنم. اما در فراخوان که رشته سلامت در بلایا بوده و طبق حکم استخدامی ردیف بنده در دانشگده مدیریت که رشته سلامت در حوادث و بلایا را دارد، تنها جنسیت مرد را مطرح کرده تا ردیفی کـه قانوناً بایستی به بنده تعلق گیرد در صورت داشتن شـرایط جـذب هیات علـمی، به فـرد مـد نظر دیگری که می تواند در جایگاه بالینی و درمانی خدمت کند اهدا کنند و حق شرکت در فراخوان را از بدو ابتدا از بنده سلب کرده اند ( لذا با توجه به اصل 20 قانون اساسی و بند 9 اصل 3 قانون رفع تبعیضات ناروا و امکانات ناعادلانه، قانون 41 قانون مدیریت (قانون استخدامی) و بندهای ذیل ماده 1 قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مصوب 1352 نسبت به تبعیض از لحاظ جنسیت برای ابطال آگهی استخدام. همچنین نظر گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی به ضرورت برابری و عدالت و ایجاد فضای سالم رقابتی برای فارغ التحصیلان این رشته خواستار اعمال عدالت دیوان عدالت اداری هستم. مراتب به هیات جذب وزارت بهداشت نیز بازخورد داده شد، ایشان برقراری عدالت بین زن و مرد را ضروری و لازم دانسته و اعمال آن را منوط به نامه درخواست اصلاحی علوم پزشکی شیراز دانستند اما مسیولین علوم پزشکی شیراز برای جذب فرد مد نظر از ارسال نامه امتناع کردند. با توجه به اینکه در این رشته بنده و آقای محترمی فقط دو نفر در فراخوان شرکت کرده ایم و در وزارت بهداشت ثبت شده است و بنده به دلیل تبعیض جنسیتی پرونده ام بایگانی شده از سوی دیگر تا 15 تیر ماه دانشگاه ها باید اعمال نظر نسبت به متقاضیان اعلام شده کند و با سناریو چیده شده فقط یک آقا به شیراز پرونده ارسال شده و رقابتی وجود ندارد و کار انحصاری شده و بنده طبق آخرین حکم با ارشدم هنوز مشغول به خدمت هستم و از تخصصم استفاده نمی شود. خواهشمندم دیوان عدالت اداری نسبت به تصمیم دانشگاه دستور توقف فرایند جذب را تا بررسی پرونده اعلام داشته و الزام دانشگاه نسبت به فراهم سازی شرکت بنده در فراخوان را برای بررسی پرونده اعلام دارد.»
شاکی به موجب لایحه تکمیلی که به شماره 970-1420-4 مورخ 6؍6؍1397 ثبت دفتر اداره کل امور هیات عمومی و هیاتهای تخصصی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:
« ریاست محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام و احترام
به استحضار می رساند پیرو درخواست تکمیلی پرونده به شماره 4؍97؍1420 با موضوع «دادخواست ابطال فراخوان جذب هیات علمی در رشته سلامت در بلایا علوم پزشکی شیراز و الزام به لحاظ عدالت جنسیتی» موارد ذیل خدمتتان تقدیم می گردد:
1- به استناد نامه شماره 1282484؍96-7؍3؍1396، نیازسنجی دانشکده در رشته به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام شده است و توضیحات در خصوص نیروی مد نظر به صورت دستی و غیر رسمی ارسال شده است.
2- به استناد بخشنامه- آیین نامه، جدول اعلام نیاز جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1396- 1397، در 3 اسفند ماه 1396 در وب سایت جذب هیات علمی، در ردیف 1174 فایل بارگذاری شده برای رشته سلامت در بلایا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جنسیت مرد اعلام شده است، این در حالی است که کلیه دانشگاه های مادر اعم از علوم پزشکی تهران، تبریز، اصفهان و کرمانشاه، هر دو جنسیت (زن و مرد) را اعلام داشتند و همه دانشگاه ها بر نیاز به حضور زن و مرد در صحنه حادثه برای خدمت به خانواده ها اعم از زنان و کودکان و دیگر اقشار آسیب دیده هنگام رخداد حوادث واقف هستند.
3- به استناد نامه شماره 507؍96-26؍12؍1396 داخلی دانشکده، مدیریت، در جواب به نامه شاکی در خصوص بی عدالتی جنسیتی در فراخوان جذب از سوی علوم پزشکی شیراز، مدیر گروه سلامت در پاراف نامه این امر را تایید نموده که باید برای همه اعم از زن و مرد اجازه شرکت در فراخوان لحاظ شود و این موضوع را خطاب به ریاست، معاونت آموزشی و هیات جذب در خطاب نامه اعلام داشتند.
4- به استناد بخشنامه صورتجلسه 110؍97-16؍4؍1397 اعضای هیات علمی گروه سلامت در بلایا، به پیرو نامه 1899251؍97-6؍2؍1397 معاونت آموزش، اعضای گروه سلامت در بلایا و مدیرگروه، در سه بند ذکر شده توضیحات مبسوط از بی قانونی های صورت گرفته جهت ورود تنها یک مرد در فراخوان بیان کرده و مخالفت خود را به ریاست دانشکده اظهار داشتند.
5- به استناد نامه 19288-26؍12؍1396 رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جواب به شاکی در خصوص درخواست برقراری عدالت و اصلاح فراخوان تنها جواب « ملاحظه شد» دادند، معاونت آموزشی و رییس هیات جذب پاسخی ندادند.
6- طی شماره نامه 1869-21؍1؍1396 مراتب به اطلاع معاونت آموزشی مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تحویل داده شد و نتیجه ای وصول نشد.
7- طی نامه شمـاره 2778-27؍1؍1397 مراتب به استحضار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور رسانده شد اما اقدام موثر صورت نپذیرفت.
لـذا از آن مقام قضایی تقاضامندم نسبت بـه احقاق قـانون و ایجاد عدالت جنسیتی در مراکز علمی کشور و تعیین تکلیف این پرونده دستور به اقدام لازم را مبذول فرمایند.»
متن مقرره مورد اعتراض به قرار زیر است:
« پیوست1: جدول فایل اکسل اعلام نیاز جذب هیات علمی وزارت بهداشت اسفند 1396- وب سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بارگذاری شده مورخ 3 اسفند ماه 1396 در لینک زیر:
1173 |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
سلامت در بلایا و فوریتها |
دکترای تخصصی پی اچ دی |
– |
– |
1 |
مرد |
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی |
در پـاسخ بـه شکایت مـذکور، مـدیر امـور حقوقـی دانشگاه عـلوم پزشکی و خـدمات بهداشتی، درمـانی استان فارس به موجب لایحه های شماره ص؍97؍پ؍9؍208؍42220-13؍11؍1397 و 3298؍208؍9؍پ؍98؍ص-28؍2؍1398 توضیح داده است که:
« مدیر دفتر محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام و احترام
بازگشت به ابلاغ نامه موضوع شماره پرونده صدرالذکر در خصوص دادخواست لیلا محمدی نیا به خواسته ابطال تصمیم دانشگاه در فراخوان جذب هیات علمی رشته سلامت در حوادث و بلایا، ضمن ایفاد نامه شماره 2393411-5؍11؍1397 معاونت آموزشی به استحضار می رساند، شرایط فراخوانهای هیات علمی با پیشنهاد مسیولین دانشکده ها و تایید هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه و در نهایت تایید هیات جذب مرکزی وزارت متبوع مشخص می شود. در زمان اعلام فراخوان مورد اعتراض، در ابتدای اسفند ماه 1396 ترجیح دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، هیات علمی مرد در رشته سلامت در بلایا بوده است و تغییر نظر دانشکده یا مسیولین بعدی پس از اعلام فراخوان، مورد قبول وزارت متبوع نمی باشد. در مدارک پیوست دادخواست مذکور (جدول اعلام نیاز پانزدهمین فراخوان برای رشته سلامت در بلایا) برای دانشگاه های گناباد و هرمزگان نیز، جنسیت مرد تعیین شده که نشانگر رویه معمول اعلام جنسیت در فراخوانهای جذب عضو هیات علمی در وزارت بهداشت، درمـان و آمـوزش پزشکی می باشد. در برنامـه درسی دوره دکتری سلامت در بلایای دانشکده مـدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو واحد کارورزی عملی و شش واحد کارورزی عملی همراه واحد نظری وجود دارد که همان طور که از عنوان رشته پیداست لازم است در محیط های ذیل انجام پذیرد. محل های وقوع زلزله شدید ( مانند برنامه سال گذشته دانشجویان به همراه استاد مربوطه در محل وقوع زلزله کرمانشاه) محل های وقوع دیگر بلایای طبیعی مانند سیل و … اورژانس بیمارستانهای اصلی و قسمت مدیریت بحران استانداری، لذا ترجیح این دانشگاه به کارگیری هیات علمی مرد و با تجربه مرتبط جهت همراهی با دانشجویان در محل های آموزشی پرتنش و بعضاً دور از شهر بوده است. بنا بر ماده 1 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مصوبه 10؍11؍1395 مجلس شورای اسلامی در خصوص قانونی بودن اقدامات دانشگاه ها مطابق با مصوبات هیات امنا بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی، شرایط فراخوان هیات علمی با پیشنهاد مسیولین دانشکده و بر اساس نیاز دانشگاه و تایید هیات اجرایی جذب اعضای هیات دانشگاه و در نهایت تایید هیات جذب مرکزی وزارت متبوع اعلام شده است. لازم به ذکر است انتخاب جنسیت برای رشته ها با توجه به نیاز دانشگاه و برنامه های آتی یک رویه معمول در فراخوانها می باشد، به نحوی که در فراخوان اخیر برای 171 ردیف فقط مرد و برای 135 ردیف فقط زن اعلام نیاز شده است و در رشته فوق الذکر از بین 7 نفر در دانشگاه های مختلف 3 دانشگاه (گناباد، هرمزگان و شیراز) فقط جنسیت مرد اعلام نیاز شده است. با توجه به شرایط خاص رشته مذکور کماکان اولویت و صلاحدید این دانشگاه برای جذب در این فراخوان جنسیت مرد می باشد. »
متن نامه شماره 2393411؍97-5؍11؍1397 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان فارس به قرار زیر است:
« جناب آقای دکتر فرهادی
مدیر محترم امور حقوقی دانشگاه
موضوع: پاسخ دادخواست خانم لیلا محمدی نیا
با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره 2362919؍97-19؍10؍1397 در خصوص پاسخ به دادخواست خانم لیلا محمدی نیا صادره از دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری موارد ذیل جهت پاسخ به دادخواست مذکور اعلام می شود: شرایط فراخوانهای هیات علمی با پیشنهاد مسیولین دانشکده ها و تایید هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه و در نهایت تایید هیات جذب مرکزی وزارت متبوع مشخص می گردد. در زمان اعلام فراخوان مورد اعتراض، در ابتدای اسفند ماه 1396 ترجیح دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، هیات علمی مرد در رشته سلامت در بلایا بوده است و تغییر نظر دانشکده یا مسیولین بعدی پس از اعلام فراخوان، مورد قبول وزارت متبوع نمی باشد. در مدارک پیوست دادخواست مذکور (جدول اعلام نیاز پانزدهمین فراخوان برای رشته سلامت در بلایا) برای دانشگاه های گناباد و هرمزگان نیز، جنسیت مرد تعیین شده که نشانگر رویه معمول اعلام جنسیت در فـراخوانهای جذب عضو هیات علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. در برنامه درسی دوره دکترای سلامت در بلایای دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو واحد کارورزی عملی و شش واحد کارورزی عملی همراه واحد نظری وجود دارد که همان طور که از عنوان رشته پیداست لازم است در محیط های ذیل انجام پذیرد. محل های وقوع زلزله شدید ( مانند برنامه سال گذشته دانشجویان به همراه استاد مربوطه در محل وقوع زلزله کرمانشاه) محل های وقوع دیگر بلایای طبیعی مانند سیل و … اورژانس بیمارستانهای اصلی و قسمت مـدیریت بحران استانداری، لذا ترجیح این دانشگاه به کارگیری هیات علمی مرد و با تجربه مرتبط جهت همراهی با دانشجویان در محل های آموزشی پرتنش و بعضاً دور از شهر بوده است. خواهشمند است مقرر فرمایید پس از تنظیم پاسخ دانشگاه و ارسال به دیوان عدالت اداری، نسخه ای از آن را به این معاونت ارسال نمایند تا به مرکز امور هیات علمی وزارت متبوع منعکس گردد.»
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 21؍8؍1398 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
بـه موجب بـند 9 اصل سوم قانون اساسی، رفـع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی از جمله وظایفی است که دولت برای تحقق آن باید همه امکانات خود را به کار گیرد و مطابق اصل 19 قانون اساسی، مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و مطابق اصل 20 قانون اساسی، همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانونی قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند و مطابق اصل 28 قانون اساسی، دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند. همچنین مطابق ماده 41 قانون مدیریت خدمات کشوری، یکی از ضوابط حاکم بر ورود به خدمت دولت، رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصتها است بنابراین اعطای امتیاز و اولویت استخدامی برای جذب هیات علمی پیمانی مردم در رشته سلامت در بلایا مندرج در ردیف 1173 از جدول جذب هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ اسفند ماه 1396 به سبب آن که از یک طرف امتیاز خاص برای بخشی از جـامعه و از طرفی ایجـاد محدودیت و محرومیت بـرای بخش دیگری از افـراد جامعه است، مغایـر قوانین فوق الذکر است و نیاز به تصریح قانونگذار دارد و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع آن تدوین شده است، بنابراین مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 88 و 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می شود.
محمدکاظم بهرامی-رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor