بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 1264
تاریخ دادنامه: 1397/5/2
کلاسه پرونده: 96/888
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: سازمان بازرسی کل کشور
موضوع شکایت و خواسته: ابطال صورتجلسه شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با سازمان بهزیستی
گردش کار: سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایتنامه شماره 102467-1396/5/17 ابطال صورتجلسه شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با سازمان بهزیستی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است:
" حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای بهرامی
رییس محترم دیوان عدالت اداری
سلام علیکم
احتراماً به استحضار می رساند:
1- حسب بررسیها، سازمان بهزیستی کشور اقدام به هزینه کرد مبالغ بسیاری از محل مشارکتهای مردمی خاص در خصوص برخی اقدامات عمرانی سازمان از جمله ساخت طبقه دهم ساختمان ستاد بهزیستی در تهران، ساختمانساماندهی در تهران، ساختمان هتل واقع در خزرآباد ساری، ساختمان چند منظوره در بابلسر و همچنین اقدامات عمرانی انجام گرفته در اردوگاه و خوابگاه شهید عضیمی بابلسر، زایر سرای مشهد، اردوگاه شهید بهشتی خزرآباد، اردوگاه و استخر حبیب ابن مظاهر تنکابن و اردوگاه شهید قدوسی نیاوران می نماید.
2- در بررسی تکمیلی، ملاحظه گردیده این موضوع در سازمان مذکور مسبوق سابقه بوده و پشتوانه استنادی آن صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی می باشد. شورای مذکور طی این مصوبه مقرر داشته اند: « بر اساس مفاد تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب مورخ 1375/11/19 مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی با حضور امضاء کنندگان ذیل تشکیل جلسه داد و با توجه به وظایف مصرح قانونی، تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ نمود: با عنایت به اهداف عالیه سازمان بهزیستی کشور و از آنجا که نحوه کمک و مددرسانی به جامعه هدف آن سازمان برای ریاست سازمان بهزسیتی کشور ( دبیر شورا) واضح، مبرهن و مشخص می باشد، لذا اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی به موجب این صورتجلسه موافقت می نمایند رییس سازمان بهزیستی کشور (دبیر شورا) به نمایندگی از سوی اعضای شورا، راهها و شیوه های دستیابی به جلب حداکثری مشارکتهای مردمی را با توجه به صرفه و صلاح و صلاح سازمان و جامعه هدف تعیین و برای حفظ منافع معلولین، ایتام، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب و اقشار مستضعف، درآمد حاصل از جلب کمکهای مردمی را در حوزه هایی که سازمان از نظر اعتبارات در تنگنا قرار دارد از جمله کمک به آموزش، توانبخشی، حرفه آموزی، تامین مسکن و ازدواج معلولان و فرزندان بی سرپرست، حمایت وکمک به خانواده های بی سرپرست و نیازمند و آسیب دیدگان اجتماعی، موسسات خیریه و هیات امنایی، مجتمعها و واحدهای سازمان بهزیستی و تکمیل و راه اندازی واحدهای نیمه تمام و غیره با صلاحدید خود هزینه نماید و تشخیص ایشان به عنوان تشخیص اعضای شورای مرکزی بوده و در خصوص موارد مذکور اختیار کامل خواهند داشت. در صورتی که به هردلیل بنا به تشخیص دبیر شورا ( رییس سازمان) نیاز به طرح موضوع در جلسه شورای مرکزی مشارکتهای مردمی باشد نسبت به تعیین تاریخ جلسه و طرح موضوع به منظور سیاستگذاری آن اقدام لازم را به عمل می آورد.»
3- متعاقب تصویب این صورتجلسه، مبالغ ماخوذه از طریق جلب مشارکتهای مردمی، حسب صلاحدید و نظر شخص رییس سازمان و در حوزه های مختلف هزینه گردیده است. این در حالی است که به لحاظ قانونی و منطقی ایرادات و اشکالاتی به شرح ذیل بر مصوبه فوق مطرح می باشد:
الف- فلسفه تشکیل شورای مرکزی مشارکتهای مردمی مبتنی بر استفاده از خرد جمعی، مشارکت حداکثری و ایجاد زمینه به منظور نظارت دقیق و هدفمند نمودن منابع حاصل از مشارکتهای مردمی در راستای اهداف مقرر برای سازمان بهزیستی کشور بوده است که عملاً با تفویض و انتقال کلیه اختیارات به رییس سازمان بهزیستی کشور ( دبیر شورا) این اهداف محقق نشده و عملاً فلسفه وجودی شورای مشارکتهای مردمی موضوعیت خود را از دست داده است به نحوی که از زمان تنظیم صورتجلسه مذکور شورای مرکزی مشارکتهای سازمان بهزیستی جلسه ای را تشکیل نداده به تعبیری دیگر با تنظیم این صورتجلسه عملاً به حیات اداری و اجتماعی شورا خاتمه داده است.
ب- اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور به موجب صورتجلسه مذکور هزینه کرد اعتبارات حاصل از محل مشارکتهای مردمی را بسیار گسترده دیده اند و مفاد صورتجلسه به گونه ای تنظیم شده است که امکان هزینه کرد آن در هر بخشی که رییس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر شورا صلاح بداند وجود دارد و اختیار کامل و بی قید و شرطی در این زمینه اعطا شده است که در نتیجه ملاحظه می گردد سازمان بهزیستی کشور بخش عمده ای از اعتبارات را صرف انجام پروژه های عمرانی سازمان بهزیستی نموده است و عملاً سیاستگذاریهای بودجه ای سازمان مذکور بلااثر شده است. به عبارت دیگر سازمان بهزیستی از محل منابع مورد اشاره بودجه عمرانی برای خود تحصیل نموده است و ذیحساب و مدیرکل امور مالی سازمان مذکور نیز به علت ماهیت منابع مورد اشاره هیچ گونه نظارتی بر هزینه کرد و مستندسازی آن ندارد.
ج- با عنایت به ضوابط و مقررات جاری کشور مبنای قانونی خاصی برای این اقدام ملاحظه نمی شود و انطباقی نیز با اصل تفویض اختیار ندارد. زیرا اختیار فردی به فرد دیگر مطرح نبوده و اختیارات یک جمع به یک نفر انتقال یافته است و با فرض اینکه امکان دارد هرگونه انحراف یا سوء استفاده ای از منابع آن به وجود آید مسیولیت متوجه تمامی اعضایی است که اختیارات خود را بدون قید و شرط واگذار نموده اند.
د- با عنایت به مفاد تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب 1375/11/19 ترکیب اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور مشخص و معین شده است که با توجه به آن حضور وزیر بهداشت و درمان ( به عنوان رییس شورا) و شهردار تهران (عضو شورا) در جلسه ضرورت داشته است و در متن قانون نیز پیش بینی نشده است که افراد مذکور می توانند معاون خود و یا فرد دیگری را به نمایندگی به منظور حضور در جلسه شورا و امضای مصوبات آن تعیین نمایند این در حالی است که در متن مصوبه مورد اشاره اثری از حضور افراد مورد اشاره وجود ندارد و به بیان دیگر مصوبه مورد اشاره به دلیل عدم تایید از سوی اعضای تعیین شده در قانون، دارای ایراد است.
هـ- با عنایت به مفاد تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور ملاحظه می گردد قانونگذار امکان تفویض اختیار اعضای شورای مرکزی سازمان بهزیستی کشور را در قانون پیش بینی ننموده و با این وصف انتقال وظایف و اختیارات اعضای شورا به رییس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر شورا محمل قانونی ندارد.
و- شورا اختیار نداشته است، هدایای مردم را در غیر محلهایی که اعطا کنندگان تعیین نموده اند، اجازه هزینه دهد.
مراتب اعلام می شود تا دستور فرمایند موضوع در هیات عمومی دیوان مطرح و نسبت به ابطال آن اقدام نمایند."
متن صورتجلسه مورد اعتراض به قرار زیر است:
" صورتجلسه شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی بر اساس مفاد تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب مورخ 1375/11/9 مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی با حضور امضاء کنندگان ذیل تشکیل جلسه داد و با توجه به وظایف مصرح قانونی، تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ نمود:
با عنایت به اهداف عالیه سازمان بهزیستی کشور و از آنجا که نحوه کمک و مددرسانی به جامعه هدف آن سازمان برای ریاست سازمان بهزیستی کشور (دبیر شورا) واضح، مبرهن و مشخص می باشد، لذا اعضای شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی به موجب این صورتجلسه موافقت می نمایند رییس سازمان بهزیستی کشور ( دبیر شورا) به نمایندگی از سوی اعضای شورا، راهها و شیوه های دستیابی به جلب حداکثری مشارکتهای مردمی را با توجه به صرفه و صلاح سازمان و جامعه هدف تعیین و برای حفظ منافع معلولین، ایتام، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب و اقشار مستضعف، درآمد حاصل از جلب کمکهای مردمی را در حوزه هایی که سازمان از نظر اعتبارات در تنگنا قرار دارد از جمله کمک به آموزش، توانبخشی، حرفه آموزی، تامین مسکن و ازدواج معلولین و فرزندان بی سرپرست، حمایت و کمک به خانواده های بی سرپرست و نیازمند و آسیب دیدگان اجتماعی، موسسات خیریه و هیات امنایی، مجتمع ها و واحدهای سازمان بهزیستی و تکمیل و راه اندازی واحدهای نیمه تمام و غیره با صلاحدید خود هزینه نماید و تشخیص ایشان به عنوان تشخیص اعضای شورای مرکزی بوده و در خصوص موارد مذکور اختیار کامل خواهند داشت. در صورتی که به هر دلیل بنا به تشخیص دبیر شورا (رییس سازمان) نیاز به طرح موضوع در جلسه شورای مرکزی مشارکتهای مردمی باشد نسبت به تعیین تاریخ جلسه و طرح موضوع به منظور سیاستگزاری آن اقدام لازم به عمل می آورد. "
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه شماره 129917/96/900-1396/9/1 توضیح داده است که:
" ریاست محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری
موضوع: درخصوص دادخواست سازمان بازرسی کل کشور به کلاسه پرونده 96/888
با صلوات بر محّمد (ص) و آل محّمد (ص)، احتراماً در خصوص کلاسه پرونده 96/888 به شماره پرونده 9609980905800623-1396/7/11 موضوع شکایت سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ابطال صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با سازمان بهزیستی مطروحه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری موارد ذیل را در دفاع از حقوق سازمان بهزیستی کشور به استحضار عالی می رساند:
ایرادات شکلی:
با استناد به تبصره 2 بند (د) ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1393/7/15 حدود اختیارات سازمان بازرسی کشور به صورت حصری و محدود و فقط درخصوص گزارشهای بازرسی در ارتباط با آیین نامه ها و تصویب نامه و بخشنامه و دستورالعمل های صادره و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق الذکر باشد جهت رسیدگی و صدور رای به دیوان عدالت اداری ارسال می گردد. که با استناد به نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کل کشور خواسته سازمان بازرسی کل کشور ابطال صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور می باشد که با توجه به حدود اختیارات قانونی سازمان بازرسی کل کشور جهت ارسال دادخواست و شکایت به دیوان عدالت اداری ابطال صورتجلسه از شمول اختیارات قانونی آن سازمان خارج می باشد و طرح درخواست مبنی بر ابطال صورتجلسه در حدود و صلاحیت اختیارات قانونی سازمان بازرسی کل کشور نمی باشد زیرا صورتجلسه موصوف مشمول هیچکدام از عناوین آیین نامه، تصویب نامه، بخشنامه و دستورالعمل صادره از جانب مقامات دولتی نمی گردد.
ایرادات ماهوی:
1- به استناد لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی این سازمان در جهت تحقق مفاد اصول 2، 3 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است و با استناد به تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب سال 1359، شورایی به نام شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی و به منظور جلب کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی در ستاد مرکزی سازمان بهزیستی و با دبیری رییس سازمان بهزیستی تشکیل می گردد و با استناد به شق 1 جزء 7 بند ج تبصره 2-4 ماده 2 همان قانون وظیفه شورا جلب کمکهای مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور حل مسایل و مشکلات اقشار محروم و معلول و ایتام می باشد.
2- با استناد به فراز پایانی به ماده 71 مکرر قانون محاسبات عمومی کشور هدایای اهدایی به سازمان بهزیستی کشور هدایای خاص تلقی می شود و چنانچه اهدا کننده هدف خود را اعلام نکند با نظر شورای مشارکتهای مردمی به مصرف خواهد رسید نظر به وظایف گسترده قانونی و ذاتی سازمان بهزیستی کشور و همان گونه که از ماده فوق استنباط می گردد وجوهی که به سازمان بهزیستی کشور اهدا می گردد می بایست با نظر شورای مشارکتهای مردمی این سازمان و در جهت اهداف سازمان بهزیستی کشور به مصرف خواهد رسید و همان گونه که در صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مشارکتهای مردمی مشخص است اعضای شورای مشارکت های مردمی اختیاراتی را به دبیر شورا (رییس سازمان بهزیستی کشور) جهت کشف راه ها و شیوه های دستیابی به جلب حداکثری مشارکتهای مردمی با توجه به صرفه و صلاح سازمان بهزیستی و جامعه هدف در جهت حفظ منافع معلولین، ایتام، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب و اقشار مستضعف داده و در مواردی که سازمان بهزیستی از نظر اعتبارات در تنگنا قرار دارد از جمله کمک به آموزش، توانبخشی، حرفه آموزی، تامین مسکن و ازدواج معلولان و فرزندان بی سرپرست، حمایت و کمک به خانواده های بی سرپرست و نیازمند و آسیب دیدگان اجتماعی، موسسات خیریه و هیات امنایی، مجتمع ها و واحدهای سازمان بهزیستی و تکمیل و راه اندازی واحدهای نیمه تمام بهزیستی هزینه نماید که تمامی این موارد به صورت حصری و تماماً در چارچوب وظایف ذاتی و قانونی سازمان بهزیستی کشور می باشد و نه خارج از آن که با استناد به ماده 71 مکرر قانون محاسبات عمومی کشور هدایای اهداء شده به سازمان بهزیستی کشور هدایای خاص تلقی می شود و چنانچه اهدا کننده هدف خود را مشخص نکند این هدایا با نظر شورای مشارکتهای مردمی بهزیستی به مصرف خواهد رسید. همان گونه که مستحضرید یکی از وظایف ذاتی دبیر هر شورا اجرای تصمیمات آن شورا و ارایه گزارش می باشد که با استناد به صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی اجرای تصمیمات شورا جهت اجرای به دبیر شورا ( رییس سازمان بهزیستی کشور ) ابلاغ شده است و هیچگونه اختیارات قانونی فراتر به دبیر شورا داده نشده است و دبیر شورا می بایست تصمیمات اعضای شورا اجرا و اقدامات صورت گرفته را به شورا گزارش دهد.
3- با استناد به شق 3 جزء 7 بند ج تبصره 2-4 ماده 2 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب 1359 سیاستگذاری در مورد مصرف بهینه اموال منقول و غیر منقول بر اساس اولویتهای مربوطه با شورای مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی می باشد که با استناد به فراز نهایی صورتجلسه 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی بهزیستی سیاستگذاری در اختیار اعضای شورا می باشد و این سیاستگذاری به دبیر شورا تفویض نشده است و فقط اختیار کامل اجرای تصمیمات شورا به دبیر شورا ( رییس سازمان بهزیستی کشور ) ابلاغ شده است و دبیر شورا هیچگونه اختیاری در زمینه سیاستگذاری ندارد.
4- در خصوص بند 1 نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کشور موضوع گزارش آن سازمان مبنی بر هزینه کرد درآمد مشارکتهای مردمی در مراکز و ابنیه سازمان بهزیستی می بایست چنین گفت که ساختمان اردوگاه آموزشی و تربیتی واقع در خزرآباد ساری، ساختمان چند منظوره ویژه معلولین در بابلسر و همچنین اقدامات عمرانی در اردوگاه آموزشی، تربیتی شهید عظیمی بابلسر، زایر سرای معلولان در مشهد مقدس، اردوگاه آموزشی، تربیتی شهید بهشتی خزرآباد، اردوگاه آموزشی، ورزشی و استخر حبیب ابن مظاهر تنکابن، این مراکز صرفاً مراکز آموزشی، پرورشی، ورزشی و زیارتی ویژه جامعه هدف بهزیستی بوده که بعضاً این مراکز با استناد به قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور از ادغام 9 موسسه که در زمان قبل از انقلاب اسلامی در زمینه خدمات رسانی به معلولان، کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست فعالیت داشته به سازمان بهزیستی کشور انتقال یافته و فقط مورد استفاده افراد معلول، کودکان بی سرپرست قرار می گیرد و در خصوص اردگاه شهید قدوسی نیاوران این مجموعه مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست تحت نظارت سازمان بهزیستی می باشد که نگهداری آن ابنیه از وظایف سازمان بهزیستی می باشد که آن ابنیه بعضاً با فقدان بودجه تملک دارایی در معرض تخریب قرار گرفته و بلا استفاده می گردد.
5- در خصوص جزء الف بند 3 نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کشور، همان گونه که در سطوح بالاتر نیز بیان شد شکی نیست که منظور از تشکیل شورا استفاده از خرد جمعی می باشد و با تشکیل این شورا با کلیه اعضای قانونی آن در مورخ 1384/10/11 شورا تصمیمات خود را طی صورتجلسه ایی مکتوب و صرفاً جهت اجرا مصوبات شورا به دبیر همان شورا ابلاغ می نماید و سیاستگذاری را در اختیار خود نگهداشته و به دبیر هیچگونه اختیار سیاستگذاری داده نشده است.
6- در خصوص جزء ب بند 3 نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کشور، همان گونه که به آن اشاره شد با استناد به فراز پایانی به ماده 71 مکرر قانون محاسبات عمومی کشور هدایای اهدایی به سازمان بهزیستی کشور هدایای خاص تلقی می شود و چنانچه اهدا کننده هدف خود را اعلام نکند با نظر شورای مشارکتهای مردمی به مصرف خواهد رسید، که با عنایت به وظایف ذاتی و قانونی گسترده سازمان بهزیستی کشور که به طیف عظیمی از جامعه خدمت رسانی می کند که در صورتجلسه شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 نیز به آنها اشاره شده است، اختیار هزینه کرد این هدایا صرفاً در راستای اهدف سازمان بهزیستی کشور و با نظر شورای مشارکت های مردمی سازمان بوده و نه خارج از آن وظایف که استناد سازمان بازرسی کل کشور در این بند هیچگونه وجاهت وپایه و اساس قانونی ندارد.
7- در خصوص جزء ج بند 3 نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کشور، که همان گونه که بیان شد شورای مشارکتها هیچگونه تفویض اختیاری را به رییس سازمان بهزیستی کشور نداده است و صرفاً مصوبات شورا جهت اجرا و ارایه گزارش به دبیر شورا ابلاغ گردیده است و هیچگونه اختیاری از جمع به فرد داده نشده است و فقط اجرای تصمیمات شورا به دبیر شورا داده شده است.
8- در خصوص جزء د بند 3 نامه شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کشور به استحضار می رساند، به استناد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب سال 1383 سازمان بهزیستی کشور از وزارت بهداشت منتزع شده و با تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی به آن وزارتخانه ملحق شده است و به استناد ماده واحده قانون تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1390 به آن وزارتخانه ملحق می شود و بجای وزیر بهداشت در شورای مشارکتهای مردمی با سازمان بهزیستی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگزین وزیر بهداشت شده است و در هیچ کجای تبصره 2-4 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور اشاره ایی به اینکه حضور معاون یا نماینده وزیر بهداشت ( وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ) و شهردار در شورا منع قانونی دارد وجود نداشته و قانون فوق در این رابطه سکوت کرده است پس حضور نماینده رییس شورا یا نماینده شهردار در شورای مشارکتهای مردمی سازمان هیچگونه منع قانونی ندارد و این درصورتی است که در جلسه مورخ 1384/10/11 وزیر رفاه و تامین اجتماعی وقت شخصاً حضور داشته است.
9- با استناد به فراز پایانی صورتجلسه تنظیمی به شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مشارکتهای مردمی با تصمیم دبیر شورا ( رییس سازمان بهزیستی کشور ) جلسه شورای مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور با حضور کلیه اعضا در مورخ 1395/6/18 تشکیل می گردد و در این جلسه تصمیماتی در جهت سیاستگذاری جدید توسط اعضای قانونی شورا گرفته شده و در همین راستا صورتجلسه ایی هم تنظیم شده که مصوبات صورتجلسه مورد استناد سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه موخر شورای مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور نسخ ضمنی شده است و دیگر مورد استناد نمی باشد.
با عرض پوزش از تصدیع اوقات قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری و دفاعیات مطرح شده و با توجه به اینکه درخواست ابطال صورتجلسه از حدود اختیارات سازمان بازرسی کشور تصریح شده تبصره 2 بند ( د ) ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1393/7/15 نمی باشد و با تشکیل شورای مشارکتهای مردمی در سالهای اخیر و مصوبات موخر شورا صورتجلسه مورد استناد سازمان بازرسی کل کشور به شماره 11/800/1376/م-1384/10/11 نسخ ضمنی شده و بلا اثر، می باشد و در راستای اجرای قوانین و با توجه به این امر که درخواست ابطال صورتجلسه از حدود اختیارات قانونی سازمان بازرسی کل کشور خارج می باشد، لذا خروج درخواست شماره 102467-1396/5/17 سازمان بازرسی کل کشور از دستور جلسه هیات عمومی دیوان و عندالزوم صدور رای بر عدم ابطال صورتجلسه شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 مشارکتهای مردمی با سازمان بازرسی از آن هیات مورد استدعا می باشد. "
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1397/5/2 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
با توجه به اینکه مطابق ماده 2 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب سال 1375 جلب کمکهای مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز نظارت بر نحوه مصرف وجوه خاص اهدایی به سازمان بهزیستی و سیاستگذاری در مورد مصرف بهینه اموال منقول و غیر منقول اهدایی از وظایفشورای مشارکتهای مردمی می باشد، بنابراین تفویض اختیار اعضای شورای مذکور به رییس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر شورا خلاف مقصود و مراد مقنن است و به همین خاطر صورتجلسه شماره 1376/800/11/م-1384/10/11 شورای مرکزی مشارکتهای مردمی با بهزیستی مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمدکاظم بهرامی
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor