بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 1298-1297
تاریخ دادنامه: 22/12/1396
کلاسه پرونده: 95/1338، 96/870
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکیان: 1- آقای عبدالعلی محمدی به وکالت از (خانم ها بتول طاهری، پروانه منصوری و آقایان: حمید رضوانی، حسین عرب زاده و وحید معتمدی) 2- خانم زهرا قورچیانی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره 1607/505/د-30/4/1395 شورای آموزش پزشکی و تخصصی
گردش کار :الف- آقای عبدالعلی محمدی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که : "احتراماً به وکالت از موکلین (5 نفر از جراحان عمومی) به تجویز مواد 1و 19 و 40 قانون دیوان عدالت اداری و به عنوان شکایت از دستورالعمل شماره 1607/505/د-30/4/1395 دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور که خطاب به اداره کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان آن وزارت اعلام و متعاقباً از طریق اداره کل مربوطه به کلیه درمانگاههای تخصصی و عمومی اعلام شده و متضمن اعلام صلاحیت انحصاری و دارندگان گواهینامه فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی برای عمل لیپوساکشن (اعم از لیپوماتیک، لیزر لیپولیزر، واترجت، اولتراسونیک و روشهای مشابه) و مآلاً ممنوعیت جراحان عمومی از اقدام به عمل مزبور می باشد، ضمن اعلام شکایت موکلین از دستورالعمل مزبور که به تعبیر ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مخالف قانون و خارج از صلاحیت مرجع صادر کننده دستورالعمل و تضییع کننده حقوق اشخاص ( جراحان عمومی) است، مراتب ذیل را به استحضار می رسانم :
اولاً: از مداقه در مضمون دستورالعمل موضوع شکایت، به نیکی معلوم است که دستورالعمل مزبور که مخاطب عام دارد، در ردیف نظامات و مقررات دولتی حاکم بر حرفه پزشکی قرار دارد، به گونه ای که تخلف از مفاد آن مستوجب ضمانت اجراهای انتظامی و کیفری خواهد بود.
ثانیاً: دستورالعمل مزبور از آن جهت که مطابق قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته به آن مصوب 7/8/1376 مجلس شورای اسلامی، صراحتاً تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته به آن را بر اساس قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مربوطه به موجب آیین نامه دانسته که توسط سازمان نظام پزشکی تهیه و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می رسد، خلاف قانون وخارج از صلاحیت مرجع تصویب کننده آن است زیرا از یک سو، مرجع اعلام کننده صلاحیت تعیین حدود وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه های پزشکی را ندارد و از سوی دیگر هیچ دستورالعملی نمی تواند مخالف قانون تدوین شود.
ثالثاً: صرف نظر از مراتب فوق، بر خلاف اعلام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به استناد مفاد کوریکولوم آموزشی جراحان عمومی (برنامه آموزشی و ضوابط رشته تخصصی جراحی عمومی) که اتفافاً در شورای آموزشی مزبور تصویب و تدوین گردیده است: 1- اعمال جراحی جدار شکمی و اعمال جراحی پوست و نسج نرم و از جمله نسج چربی زیر پوست شکم در ردیف مهارتهای پروسجیرال جراحان عمومی تایید و تصویب شده است. 2- در آموزشهای تخصصی دوره جراحی عمومی، آموزشهای تخصصی مربوط به جدار شکم و پوست و نسج نرم ( از جمله نسج چربی زیر پوست شکم- بندهای 8 و 9 از بند 3-20 محتوای آموزشی) پیش بینی شده است. 3- در اهداف آموزشی حیطه دانش و مهارت دستیاران جراحی سالهای اول تا چهارم که به تربیت دستگاه تعیین شده است، اعمال مربوط به جدار شکم و پوست و نسج نرم (از جمله نسج چربی زیر پوست شکم) پیش بینی شده است.
رابعاً: با توجه به اینکه بسیاری و بلکه غالب رشته های تخصصی جراحی، از جراحی عمومی جدا شده اند، تداخل تخصصی رشته های مزبور با جراحان عمومی، امر بدیهی است. اینکه با جدا شدن هر رشته جراحی تخصصی از گروه جراحی عمومی، مداخله جراحان عمومی در آن رشته تخصصی را ممنوع شود، سرانجام موجب بی محتوایی رشته تخصصی جراحی عمومی خواهد بود.
خامساً: در عمل نیز سالهای زیاد است که جراحان عمومی، مبادرت به عمل لیپوساکشن (در انواع روشها) می نمایند و این امر به جز موارد معدود که بعضاً ناشی از خطای پزشکی بوده که در همه رشته های تخصصی و بلکه فوق تخصصی جراحیهای خاص نیز متداول است، با مشکلی مواجه نبوده است.
سادساً: اساساً با توجه به تعداد معدود فوق تخصصی جراحان پلاستیک، ترمیمی و سوختگی و اینکه بسیاری از شهرستانها و بلکه استانها فاقد فوق تخصص و بلکه تخصص مزبور هستند، اعمال و اجرای دستورالعمل مزبور عملاً متعسر و بلکه متعذر و موجب لطمه به جامعه بیماران و متقاضیان عمل مزبور خواهد بود.
سابعاً: و بالاخره اینکه دستورالعمل مزبور که بر خلاف قانون و مقررات و خارج از صلاحیت مقام تصویب کننده صادر و اعلام گردیده، از جهت اعمال محدودیت بر صلاحیت جراحان عمومی موجب تضییع حقوق این قشر از جراحان خواهد بود.
علیهذا با عنایت به مراتب فوق و توجهاً به اینکه دستورالعمل مزبور به جهات اعلام شده، شایسته ابطال است. تقاضای رسیدگی و صدور حکم به ابطال آن و بدواً از آن جهت که اجرای آن به نحو غیر قابل جبرانی تضییع حقوق جامعه جراحان عمومی است، صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای آن مورد استدعاست."
ب- خانم زهرا قورچیانی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که :
"احتراماً اینجانب دکتر زهرا قورچیانی متخصص پوست و مو به شماره نظام پزشکی 83695 با توجه به حق قانونی خود و طبق مفاد آموزشی وزارت بهداشت که طی 4 سال دوره آموزشی تخصص پوست در دانشگاههای علوم پزشکی اجرا می گردد، اقدام به انجام روش لیپوساکشن می نمایم. اخیراً وزارت بهداشت اقدام به صدور بخشنامه مذکور، موضوع شکایت نموده است و به موجب آن انجام لیپوساکشن توسط متخصص پوست را ممنوع نموده است و آن را در انحصار گروه خاصی قرار داده است. با توجه به اینکه اجرای این بخشنامه موجب تضییع حقوق اینجانب و سایر همکاران متخصص پوست گردیده چرا که اینجانب اقدام به خرید دستگاه لیپوماتیک نموده بودم که تعهدات مالی خرید این دستگاه گران قیمت جهت لیپوساکن باعث ایجاد خسارت مادی به من شده است. لذا مستدعی است اقدامات مقتضی در خصوص ابطال بخشنامه مذکور که باعث خسارات مادی و معنوی و عسر و حرج اینجانب گردیده است را مبدول فرمایید.
شایان ذکر است در همین خصوص اخیراً پرونده های مشابه در شعبه های دیوان تشکیل و موجب صدور دستور موقت در مورد دادنامه های شماره 9609970900400576 و 9609970900400575 گردیده است که به پیوست ارسال می گردد. "
متن دستورالعمل مورد شکایت به قرار زیر است :
"جناب آقای دکتر سیدمحمد میردهقان
مدیرکل محترم دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان
با سلام و احترام
پیرو نامـه شمـاره 48/505/د-22/1/1395 در خصـوص استعلام استفـاده از دستـگاه لیپوماتیک بـه استحضـار می رساند که بر اساس بررسی برنامه های آموزشی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام لپیوساکشن (اعم از لیپوماتیک، لیزر لیپولیزر، واترجت، اولتراسونیک و روشهای مشابه) منحصراً در اختیار دوره فوق تخصصی جراحان پلاستیک، ترمیمی و سوختگی می باشد. بدیهی است سایر متخصصین مرتبط فقط با ارایه مدرک پس از گذراندن دوره های مربوطه مورد تایید وزارت بهداشت مجاز به انجام این کار می باشند."
در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست دفتر امور حقوقی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به موجب لایحه شماره 490/807-1/3/1396 توضیح داده است که:
" ریاست محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با اهدای سلام
1- وفق مفاد دادخواست تقدیمی، بر اساس نامه دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان این وزارتخانه، انجام لیپوساکشن ( اعم از لیپوماتیک، لیرز لیپوفیز، واترجت، اولتراسونیک و روشهای مشابه) منحصراً در اختیار فارغ التحصیلان مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی می باشد و سایر متخصصین مرتبط فقط با ارایه مدرک پس از گذراندن دوره های مورد تایید وزارت بهداشت مجاز به این کار می باشند. حسب ادعای شکات، نامه مذکور موجب تضییع حقوق جامعه جراحان عمومی گردیده و خارج از صلاحیت مرجع صادر کننده آن است و لذا درخواست ابطال آن را دارند.
2- بدواً اشاره می نماید برخلاف ادعای مطروحه نامه معترض عنه قایم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان یکی از مکاتبات عادی و معمول در وزارتخانه بوده و به هیچ وجه در قالب بخشنامه صادر نگردیده است تا معد رسیدگی در هیات عمومی دیوان باشد.
3- صرف نظر از مراتب مذکور، مطابق بند 1 ماده 1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از وظایف این وزارتخانه تدوین و ارایه سیاستها، تعیین خط مشی ها و نیز برنامه ریزی برای فعالیتهای مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی، پژوهش، خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی، بهزیستی و تامین اجتماعی می باشد. برابر ماده 7 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیاستگذاری، تعیین خط مشی و برنامه ریزی آموزشی پزشکی به عهده این وزارتخانه است. همچنین مطابق بند 4 ماده 1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین رشته ها و مقاطع تحصیلی مورد نیاز کشور و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در جهت نیل به خودکفایی از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.
4- وفق قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته های پزشکی مصوب سال ۱۳۵۲وظایف زیر بر عهده شورای مذکور می باشد:
– بررسی و تعیین احتیاجات آموزشی رشته های پزشکی و تخصصی، ارزشیابی و تعیین محتوای برنامه ها و روشهای کلی آموزش و ایجاد هماهنگی لازم، بررسی و تعیین احتیاجات نیروی انسانی لازم در کشور در رشته های پزشکی و علوم وابسته و تخصص های پزشکی و تعیین ضوابط جهت تربیت متخصص در دانشکدههای پزشکی و بیمارستانهای وابسته به دانشگاهها از جهات زیر:
الف- برنامه و روشهای آموزشی ب- بررسی و اظهار نظر درباره ضوابط مربوط به صلاحیت آموزشی موسسات پزشکی و تصویب صلاحیت آموزشی مذکور و نحوه وابستگی آنها به دانشگاهها بر اساس ضوابط مقرر ج- تنظیم آیین نامه ها و مقررات اجرایی امتحانات تخصصی و همچنین بررسی نحوه اجرای ضوابط و برنامه ها
5- طبق ماده 31 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنندگان از دستگاههای تخصصی نظیر سونوگرافی و سی تی اسکن بایستی علاوه بر داشتن مدرک پزشکی تخصصی در رشته مربوطه حداقل دوره آموزشی لازم را که به تایید کمیته تخصصی مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید در یکی از مراکز علمی و دانشگاهی داخل یا خارج از کشور طی کرده باشند.
6- در ارتباط با انجام عمل جراحی لیپوساکشن توسط جراحان عمومی نیز با توجه به اینکه مهارت عملی جراحی لیپوساکشن در برنامه آموزشی رشته تخصصی جراحی عمومی مصوب نشست شصت و هشتمین شورای آموزش پزشکی و تخصصی لحاظ نگردیده است، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان مقام تخصصی تشخیص دهنده موضوع وفق برنامه های آموزشی مصوب در پاسخ استعلام های انجام شده در ارتباط با استفاده از دستگاه لیپوماتیک پاسخ داده است که انجام عمل لیپوساکشن بر اساس برنامه های آموزشی هر دوره منحصراً در اختیار دوره فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و سوختگی می باشد و سایر متخصصین صرفاً با ارایه مدرک گذراندن دوره های مربوطه مورد تایید وزارت بهداشت مجاز به انجام این کار هستند.
7- در ارتباط با ادعای مطروحه دایر بر اینکه اعمال جراحی جدار شکمی و اعمال جراحی پوست و نسج نرم از جمله نسج چربی زیر پوست شکم در ردیف مهارت های پروسیجرال جراحان عمومی تایید و تصویب شده و همچنین در آموزش های تخصصی دوره جراحی عمومی، آموزش های تخصصی مربوط به جدار شکم و پوست و نسج نرم پیش بینی شده است، اشاره می دارد خلاف آنچه عنوان گردیده، در مهارتهای پروسیجرال اعلامی از سوی جامعه جراحان، صرفاً اشاره به اعمال جراحی پوست و نسج نرم گردیده و اعمال جراحی نسبت به نسج چربی زیر پوست شکم مورد احصاء قرار نگرفته است و جراحی پوست و نسج نرم شامل اعمال جراحی چربی زیر پوست نمی گردد. (صفحه 10 و 15 برنامه آموزشی جراحی عمومی مصوب شصت و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی وتخصصی خرداد ماه 1387)
8- در ارتباط با ادعای مطروحه در موضوع 3 بند سوم دادخواست دایر بر اینکه در اهداف آموزشی حیطه دانش و مهارت دستیاران جراحی سالهای اول تا چهارم اعمال مربوط به جدار شکم و پوست و نسج نرم پیش بینی شده است نیز اشاره می نماید، در اهداف آموزشی حیطه دانش و مهارت دستیاران جراحی سالهای اول تا چهارم اعمال مربوط به جدار شکم و پوست و نسج نرم ( از جمله نسج چربی زیر پوست شکم ) وجود ندارد. ( صفحه 28 برنامه آموزشی جراحی عمومی مصوب شصت و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی خرداد ماه 1387)
9- در رابطه با موارد ادعایی در بندهای چهارم و پنجم دایر بر اینکه در عمل سالهای زیادی جراحان عمومی مبادرت به عمل لیپوساکشن می نمایند نیز لازم به توضیح است مهارت عمل جراحی لیپوساکشن از ابتدا در برنامه آموزشی جراحی عمومی وجود نداشته است.
10- در خصوص استناد شکات به قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته به آن اشاره می نماید با توجه به عدم تهیه آیین نامه های موضوع ماده واحده قانون مذکور از سوی سازمان نظام پزشکی و از سوی دیگر، تکالیف دستور مقرر در قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی صلاحیت حرفه ای متخصصین هر رشته اقدامات لازم با توجه به برنامه ها و دوره های آموزشی از سوی شورای مذکور با حضور نماینده سازمان نظام پزشکی صورت می گیرد. در هر حال شکات حتی به استناد عدم پیش بینی موضوع در آیین نامه های قانون استنادی حق دخالت در اعمال غیرمرتبط را نداشته اند، هرچند با توجه به مسیولیت و اختیارات وزارت متبوع در این راستا، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی این وزارتخانه در مقام پاسخگویی به استعلام صورت گرفته در راستای تبیین موضوع اقدامات لازم را به عمل آورده است.
با توجه به مراتب فوق الذکر و نظر به اینکه برابر قانون تشکیل و تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آمـوزش پزشکی و قوانین برنامه های تـوسعه تولیت نظام سلامت از عمـده وظایف ایـن وزارتخانه می باشد، لذا برابر ضوابط و مقررات مطروحه خواسته شکات کاملا بی وجه مطرح گردیده و بر این اساس رد دعوای مطروحه از آن مقام مورد تقاضا می باشد. "
همچنین در پیرو لایحه دفاعیه، سرپرست دفتر امور حقوقی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به موجب لایحه شماره 1083/107-30/5/1396 توضیح داده است که:
" ریاست محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با اهدای سلام
احتراماً، پیرو لایحه دفاعیه شماره 49/107-1/3/1396 در خصوص پرونده کلاسه 95/1338 موضوع شکایت خانم بتول طاهری به خواسته ابطال نامه شماره 1607/505/د-30/4/1395 قایم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی مراتب ذیل در تکمیل لایحه دفاعیه به استحضار می رسد :
1- در تکمیل بند دو لایحه اعلام می دارد، نامه مورد اعتراض برخلاف ادعای شاکی دستورالعمل نبوده و صرفاً مکاتبه ای عادی و در پاسخ به استعلام دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان صادر شده است. توضیحاً لازم به ذکر است با توجه به اینکه تنظیم کوریکولومهای آموزشی از وظایف شورای آموزش پزشکی و تخصصی می باشد، از دبیرخانه مذکور استعلام می گردد و این دبیرخانه صرفاً اعلام داشته است بر اساس بررسی برنامه های آموزشی مصوب وزارت بهداشت انجام لیپوساکشن اعم از … منحصراً در اختیار دوره های فوق تخصصی جراحان پلاستیک و ترمیمی و سوختگی می باشد و سایر متخصصین در صورت گذراندن دوره های مربوط مورد تایید وزارت بهداشت مجاز می باشد. بر این اساس با توجه به اینکه صادر کننده نامه راساً نسبت به وضع قاعده ای اقدام ننموده و حکمی بیان نکرده و صرفاً وضع موجود در برنامه های آموزشی را اعلام نموده است و از برنامه آموزشی مزبور نیز شکایتی نشده است، اساساً نامه مورد اعتراض قابلیت طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری را ندارد و بر این اساس رد شکایت مطروحه مورد تقاضا می باشد.
2- در تکمیل بند 3 لایحه دفاعیه نیز اشاره می نماید، برابر بند 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کلیه موسسات و واحدهای بهداشتی و درمانی و پزشکی کشور که از طریق بخش خصوصی و غیر دولتی در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند از تاریخ تصویب این قانون باید تحت نظارت و کنترل و برنامه ریزی این وزارتخانه قرار گیرند. آیین نامه های اجرایی مربوط ظرف مدت یک سال توسط این وزارت تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. برابر بند 11 ماده 1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1367، تعیین و اعلام استانداردهای مربوط به خدمات بهداشتی درمانی و درمانی از وظایف وزارتخانه مذکور است. لذا بر این اساس حتی اگر نامه مذکور دستور العمل نیز محسوب گردد در راستای انتظام بخشیدن به امور مربوط به اعمال لیپوساکشن که از موضوعات درمانی است صادر شده است. وفق مستندات موجود هیچگاه در برنامه های آموزشی رشته های جراحی عمومی آموزش انجام اعمال مذکور وجود نداشته و پیش بینی نشده است. بر این اساس این گروه از پزشکان با توجه به مباحث آموزشی مطروحه اصولاً مجوزی برای انجام این گونه اعمال نداشته اند و چنانچه تاکنون اقدام به آن نموده اند تخلف محسوب می شده و قابل پیگیری است.
3- ضمناً هیات عمومی دیوان عدالت اداری قبلا در شکایت مطروحه در موضوع ابطال بخشنامه شماره 58159/2/30-21/7/1388 مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (موضوع انجام کاشت مو توسط پزشکان عمومی) طی دادنامه شماره 197-10/8/1390 صراحتاً اعلام نموده است نظر به اینکه به موجب بند 11 ماده 1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1367، تعیین و اعلام استانداردهای مربوط به خدمات بهداشتی درمانی از وظایف وزارتخانه مذکور است و مصوبه مورد شکایت در راستای انتظام بخشیدن به امور مربوط به کاشت مو که از موضوعات بهداشتی درمانی است صادر شده است، بنابراین خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع، تشخیص نمی شود و قابل ابطال نیست. بر این اساس و به استناد رای مذکور، نامه مورد اشاره و یا هر نامه ای که نسبت به تعیین و اعلام استانداردهای خدمات درمانی از سوی این وزارتخانه صادر شده باشد قابل ابطال نخواهد بود.
4- مضافاً بر این هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره 219-10/3/1388 در موضوع شکایت به خواسته ابطال بخشنامه شماره 28013-15/11/1376 معاون درمان این وزارتخانه در خصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان در مطب اعلام داشته است، صلاحیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در زمینه نظارت و کنترل و برنامهریزی در جهت اتخاذ روشهای بهینه و موثر در امر تـشـخـیـص و درمـان در مـوسـسـات و واحدهای بخش خصوصی و غیردولتی فعال در امور مذکور مورد تایید قرار داده است.
5- همچنین همان گونه که در بند 5 لایحه دفاعیه اشاره شده است، برابر ماده 31 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت استفاده کنندگان از دستگاه های تخصصی علاوه بر داشتن مدرک پزشکی تخصصی در رشته مربوطه باید حداقل دوره آموزشی لازم را که به تایید کمیته تخصصی مربوطه در وزارت متبوع خواهد رسید طی کرده باشند. در خصوص پزشکان جراحی عمومی نیز با توجه به عدم آموزش لازم در دوره آموزشی مربوطه صرفا در صورت طی دوره های مربوطه می تواند به انجام اعمال لیپوساکشن بپردازند که این امر نیز صرفاً در راستای حفظ جان مردم می باشد که وظیفه آن وفق قانون تشکیل و تشکیلات وزارت بهداشت، برنامه های توسعه و سیاستهای کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.
6- به رغم ادعای شکات در دادخواست تقدیمی دایر بر اینکه عملاً سالها به این امر مبادرت داشته اند لازم به ذکر است که چون دخالت در این گونه اعمال مستلزم طی دوره های آموزشی تایید شده مربوطه می باشد، لذا دخالت جراحان عمومی بدون طی دوره آموزشی در اعمال مذکور تخلف محسوب و اقدامات ایشان قابل پیگیری است.
همچنین بدیهی است در صورتی که این دسته از متخصصین بدون طی دوره های آموزشی مربوطه مورد تایید نسبت به انجام اعمال مزبور اقدام نمایند، اعمالشون تخلف و قابل پیگیری می باشد. در خصوص ادعای مربوطه دایر بر تعداد معدود فوق تخصص جراحی پلاستیک در شهرستانها و استانها ضمن اعلام اینکه به تعداد مورد نیاز جراح فوق تخصص در استانهای کشور وجود دارد نیز اشاره می نماید اعمال جراحی نظیر لیپوساکشن از اعمال جراحی فوری و مورد نیاز نمی باشد که وزات بهداشت موظف به تامین پزشک در تمامی مناطق محروم کشور باشد عدم وجود پزشک فوق تخصص این رشته موجب لطمه به بیماران گردد.
با توجه به مراتب فوق الذکر و مفاد لایحه شماره 49/107-1/3/1396 رد دعوای مطروحه از آن مقام مورد تقاضا می باشد."
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 22/12/1396 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه دستورالعمل شماره 1607/505/د-30/4/1395 قایم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خلاف قوانین مورد استناد شاکی و نیز خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب نمی باشد بنابراین قابل ابطال تشخیص نشد.
مرتضی علی اشراقی – معاون قضایی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor