بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 1025
تاریخ دادنامه: 12/10/1396
کلاسه پرونده: 95/1431
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: شورای اسلامی شهر کرج
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای الف/ب/پ/ت/ث/ج/چ از تصویب نامه شماره 84917/49173هـ-10/4/1392 هیات وزیران
گردش کار : شورای اسلامی شهر کرج به موجب دادخواستی در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" ریاست محترم دیوان عدالت اداری
با سلام
احتراماً در مقام شاکی اشعار می دارد هیات وزیران در جلسه مورخ 29/3/1392 بنا به پیشنهاد شماره 1/4/42/161343-22/12/1391 وزارت کشور به استناد ماده (13) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362 نسبت به انتزاع قسمتی از محدوده (مناطق 3 و 10) شهر کرج و ایجاد شهر و شهرستان فردیس (شامل دو بخش، چهار دهستان و یک شهر) اقدام نموده است لذا مصوبه حاضر علاوه بر اینکه تبعاتی برای کلان شهر کرج و شهرستان جدید التاسیس فردیس و دهستانهای تعریف شده در آن و نهایتاً مردم شریف کرج و فردیس دربر خواهد داشت بلکه به لحاظ قانونی نیز واجد ایراد اساسی می باشد با این توضیح که در مصوبه مذکور به قانون تعاریف محدوده و حریم شهر … مصوب سال 1384 که موخر بر قانون مذکور می باشد و در خصوص مقررات مربوط به تعیین محدوده و ضوابط آن و ترکیبات دیگری برای تعیین آنها ذکر شده توجهی نشده است از طرفی برابر ماده 13 قانون تقسیمات کشوری هر گونه انتزاع، الحاق، تبدیل و ادغام و نیز تعیین و تغییر در مرکزیت و تغییر نام و نام گذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران می باشد، لذا از این حیث اعمال مفاد ماده 13 مارالذکر فاقد تکیه گاه قانونی است همچنین بر اساس ماده (1) این قانون عناصر تقسیمات کشوری عبارتند از: روستا، شهر ( واحدهای مبدا و دارای حدود قانونی و عرفی مشخص)، دهستان، بخش، شهرستان و استان (واحدهای تقسیمات کشوری و متشکل از تعدادی واحدهای مبدا) می باشد. بدیهی است منظور قانونگذار تقسیم و دو یا چند تکه کردن واحدهای مبدا تقسیمات کشوری (روستا و شهر) نبوده بلکه مفاد بند (13) اقدامات انتزاع، الحاق و … را در مورد واحدهای تقسیمات کشوری (دهستان و … )مجاز دانسته است بر این اساس تقسیم و چند پاره کردن یک شهر و ایجاد عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری جدید از آن مسبوق به سابقه هم نمی باشد. "
متن بندهای مورد اعتراض شاکی به قرار زیر است:
" الف- دهستان مشکین آباد به مرکزیت شهرک مهندسی زراعی مطابق نقشه 1/250000 پیوست که تایید شده به مهر « دفتر هیات دولت» می باشد. از ترکیب نقاط زیر در تابعیت بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز ایجاد می گردد:
1- شهرک مهندسی زراعی 2- شهرک هواپیمایی 3- شهرک شهید رستمی 4- شهرک بعثت 5- کارخانجات لوکوموتیوسازی.
ب- دهستان فرخ آباد به مرکزیت روستای فرخ آباد مطابق نقشه یاد شده از ترکیب مکانهای زیر در تابعیت بخش مرکزی شهرستان کرج ایجاد می گردد :
1- زیبا دشت 2- فرخ آباد 3- کارخانه قارچ 4- کارخانه مقواسازی.
پ- دهستان فردیس به مرکزیت شهرک ناز مطابق نقشه یاد شده از ترکیب مکانهای زیر در تابعیت بخش مرکزی شهرستان کرج ایجاد می گردد:
1- سپید دشت 2- شهرک (110) 3- شهرک ناز 4- شهرک دهکده 5- شهرک سپاه 6- شهرک رزکان 7- شهرک نیروی هوایی 8- شهرک شقایق 9- شهرک صنعتی اسکویی 10- مجتمع بنیاد مسکن.
ت- دهستان وحدت به مرکزیت شهرک وحدت از ترکیب نقاط زیر مطابق نقشه یاد شده در تابعیت بخش مرکزی شهرستان کرج ایجاد می گردد.
1- شهرک ارم 2- شهرک گلستان 3- شهرک صنعتی سیمین دشت 4- شهرک کوثر 5- شهرک منظریه 6- شهرک شهید حسینی 7- شهرک وحدت 8- نیروگاه منتظر قایم 9- شهرک سرحد آباد.
ث- نقطه جمعیتی فردیس از شهر کرج منتزع و به عنوان شهر فردیس شناخته می شود.
ج- بخش مشکین دشت به مرکزیت شهر مشکین دشت از ترکیب دهستانهای مشکین آباد و فرخ آباد در تابعیت شهرستان کرج ایجاد می گردد.
چ- شهرستان فردیس به مرکزیت شهر فردیس از ترکیب بخشهای زیر در تابعیت استان البرز ایجاد می گردد:
1- بخش مرکزی به مرکزیت شهر فردیس شامل دهستانهای وحدت و فردیس 2- بخش مشکین دشت."
در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست معاونت امور حقوقی دولت (معاونت حقوقی رییس جمهور) به موجب لایحه شماره 3356/32802-21/3/1396 توضیح داده است که :
"1- برابر ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری: «هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری، به جز استان بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود.» با توجه به این موضوع و نیز ارایه پیشنهاد مربوطه از سوی وزارت کشور و انجام بررسی های لازم توسط دولت، ایجاد شهرستان فردیس (به مرکزیت شهر فردیس) به موجب تصویب نامه مورد اشاره و در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی دولت، به تصویب هیات وزیران می رسد.
2- شاکی دلیلی مبنی بر مغایرت تصویب نامه یاد شده با مفاد قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها ( مصوب 1384) ارایه ننموده است. بدیهی است، با توجه به اینکه قانونگذار در قانون اخیرالذکر صرفاً اقدام به تعریف محدود و حریم قانونی تقسیمات یاد شده و تعیین مرجع تصویب طرحهای جامع و هادی مربوطه نموده است لذا سایر احکام و ضوابط مقرر در قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و از جمله حکم مقرر در ماده 13 این قانون (امکان تغییر در تقسیمات کشوری توسط هیات وزیران)، به قوت خود باقی است. "
در اجرای ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 پرونده به هیات تخصصی اراضی، محیط زیست و صنایع دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و هیات مذکور به موجب دادنامه شماره 181-30/8/1396 بندهای الف/ب/پ/ت/ث/ج از تصویب نامه شماره 84917ت49173-10/4/1392 را قابل ابطال تشخیص نداد و رای به رد شکایت شاکی صادر کرد. رای مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رییس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافته است.
رسیدگی به بند چ از تصویب نامه مورد اشاره در دستور کار هیات عمومی قرار گرفت.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 12/10/1396 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه بند چ مصوبه شماره 84917/ت49173هـ-10/4/1392 هیات وزیران در راستای مواد 7 و 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 تصویب شده و با مفاد این مواد مغایرت ندارد، بنابراین قابل ابطال تشخیص نشد.
محمدکاظم بهرامی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor