شماره دادنامه: 976
تاریخ رای: 5 آبان 1394
کلاسه پرونده: 94/807
شاکی: آقای حسن اصلانی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض بین آرای صادر شده از شعب سوم و چهارم دیوان عدالت اداری راجع به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که شعب سوم و چهارم دیوان عدالت اداری در خصوص الزام دستگاه متبوع شکات به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان، آراء معارض صادر کرده ا ند. نامبرده رفع تعارض و صدور رای وحدت رویه را خواستار شده است. گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است: الف: شعبه سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9109980900064736 با موضوع دادخواست آقای حسن اصلانی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان از تاریخ 1384/4/1 به موجب دادنامه شماره 9209970900300418- 1392/2/22، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است: نظر به این که مطابق تصویب نامه شماره 25252/ت/29933هـ -1383/1/26 هیات وزیران و دستورالعملهای بعدی اولاً: تشخیص رتبه کارکنان مشمول ارتقاء شغلی با هیات ممیزه است. ثانیاً: به شرح بند 3 بخشنامه شماره 91478/1802-1383/5/28 دفتر نظامهای استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز ارتقاء شغلی با اختصاص و اعطاء رتبه ارشد است و پس از آن در صورت طی مدت 5 سال و کسب امتیاز امکان اختصاص رتبه های بعدی وجود دارد، بنابراین شکایت و خواسته شاکی مبنی بر الزام به اختصاص رتبه خبره از ابتدای اجرای طرح موجه به نظر نمی رسد و رای به رد آن صادر و اعلام می شود. رای دیوان قطعی است. ب: شعبه چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 86/4/999 با موضوع دادخواست آقای حافظ باطنی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان به موجب دادنامه شماره 1925-1386/10/30، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است: شاکی آقای حافظ باطنی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر اعتراض به عدم اعطاء ارتقاء به سطح خبره در بدو امر اعلام شکایت کرده است خوانده طی لایحه ای به شماره 710/25209-1386/8/19 پاسخ را ارسال و اعلام داشته در آغاز اجرای طرح 1383/4/1 هیچ یک از مشمولین به سطوح خبره و عالی ارتقاء نمی یابند و پس از توقف پنج سال و در صورت داشتن امتیازات لازم به رتبه های بعدی ارتقاء می یابند. لذا رد شکایت وی مورد تقاضا است که با عنایت به محتویات پرونده نظر به این که وفق بخشنامه شماره 30/710-1383/4/5 بند 5 جهت کسب رتبه خبره 1100 امتیاز لازم است و مطابق تبصره بخشنامه 33/271613/710-1384/5/2 چنانچه مشمولین طرح در بدو امر اولین ارزشیابی واجد شرایط (واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند با رعایت شرایط مربوطه ارتقای ایشان بلامانع است و با توجه به این که وفق نامه شماره 710/79145/1801-1386/10/13 نامبرده در سال 1383 یکهزار و دویست و دوازده امتیاز را کسب کرده است بنـابراین شکایت وی مـوجه تشخیص و بـه ورود شکایت نـامبرده از سال 1383 بـه رتبه خبره حکم صـادر و اعـلام می شود. رای دیوان قطعی است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1394/8/5 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولاً: تعارض در آراء محرز است. ثانیاً: به موجب مصوبه شماره 2552/ت29933هـ-1383/1/26 هیات وزیران مقرر شده است به منظور افزایش انگیزه و کارایی معلمان و ارتقاء سطح کیفی خدمات آموزشی به معلمانی که به طور تمام وقت به تدریس اشتغال دارند و مربیان و مدیران و معاونین مدارس، بر اساس عواملی مانند کیفیت تدریس، خلاقیت و نوآوری، میزان موفقیت دانش آموزان تحت تعلیم، میزان تلاش در زمینه تربیت اخلاقی دانش آموزان، تجربه، طی دوره های آموزشی مورد نیاز، استفاده از فناوری های جدید، فعالیت های علمی و پژوهشی و … مطابق با ضوابطی که به تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور می رسد و پس از طی آزمون های مربوط و کسب امتیازات لازم به رتبه معلم ارشد، معلم خبره و معلم عالی ارتقاء می یابند. شورای امور اداری و استخدامی کشور نیز طی دستورالعمل شماره 38611/1800-1383/3/10، ضوابط و شرایط احراز عناوین ارشد، خبره و عالی در طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان را تصویب کرده است. هر چند در بندهای 2 و 4 دستورالعمل یاد شده برای ارتقاء به رتبه های خبره و عالی کسب حداقل 80 و 85 درصد امتیازات مربوط به ارزشیابی دو سال منتهی به زمان ارزیابی مستخدم در خصوص طرح و همچنین کسب حداقل 1100 و 1600 امتیاز ازعوامل مندرج در این دستورالعمل برای برخورداری ازعنوان خبره و عالی پیش بینی شده و منعی ملاحظه نمی شود تا این که در ابتدای امر کسی با احراز امتیازات لازم از عناوین خبره و عالی برخوردار شود، اما چون شورای مذکور در جلسه 1384/4/6 خود (موضوع نامه شماره 638301/م1010-1384/4/12 دفتر نظام های استخدامی و دبیرخانه شورا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وزارت آموزش و پرورش) اصلاحاتی در دستورالعمل طرح مسیر ارتقاء شغلی موضوع دستورالعمل شماره 38611/1800-1383/3/10 به عمل آورده و در ذیل بند 2 آن دستورالعمل، تبصره ای اضافه کرده مبنی بر این که « چنانچه مشمولین طرح در بدو امر (اولین ارزیابی) واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند، با رعایت شرایط مربوطه ارتقاء ایشان بلامانع می باشد.» حکایت از این دارد که شورای یاد شده در مصوبه 1383/3/10 قایل به اعطای عناوین خبره و عالی در بدو امر طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان نبوده است و در مصوبه اصلاحی خود اعطاء عنوان شغلی خبره و عالی در بدو امر را به بند 2 مصوبه سال 1383 الحاق کرده است. با توجه به مراتب، رای شعبه سوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 9209970900300418- 1392/2/22 که برخورداری شاکی از عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی و پیش از تحقق اصلاحیه مورخ1384/4/12 شورای امور اداری و استخدامی کشور را مغایر قانون دانسته و به رد شکایت شاکی صادر شده، صحیح و موافق مقررات است. این رای به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor