رای شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۴/‍۰۲/‍۰۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با اجرایی شدن فصل دهم قانون مدیریت، اصلاح احکام کارگزینی شاغلین پست های مدیریت و سرپرستی بدون احتساب و برقراری فوق العاده مدیریت به موجب حکم جداگانه مغایر قانون است.

کلاسه پرونده: 91/707

شاکی: دیوان محاسبات کشور

موضوع: ابطال صورتجلسه شماره 1403/53/د-30/11/1390 شورای تحول اداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

تاریخ رای: دوشنبه 7 اردیبهشت 1394

شماره دادنامه: 73

گردش کار: معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور، طی شکایت نامه شماره 396/2000-1391/5/4 اعلام کرده است که: " سلام علیکم، احتراماً، همان گونه که مستحضرند، مفاد صورتجلسه شماره 1403/53/د- 1390/11/30 شورای تحول اداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مبتنی بر بخشنامه شماره 14593/200- 1388/2/21 که به موجب آن دستور اصلاح احکام کارگزینی شاغلین پستهای مدیریت و سرپرستی از تاریخ 1388/1/1 بدون در نظر گرفتن امتیاز فوق العاده مدیریت و برقراری فوق العاده مذکور به موجب حکم جداگانه برای این گروه از کارکنان کرده است، بنا به دلایل ذیل مخالف با قانون است: 1- وفق حکم مقرر در تبصره ذیل ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری: « در صورتی که با اجرای این فصل، حقوق ثابت و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی هر یک از کارمندان که به موجب قوانین و مقررات قبلی دریافت می نمودند کاهش یابد، تا میزان دریافتی قبلی، تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود و این تفاوت تطبیق ضمن درج در حکم حقوقی با ارتقاءهای بعدی مستهلک می شود. این تفاوت تطبیق در محاسبه حقوق بازنشستگی یا وظیفه نیز منظور می گردد.» از آن جا که فوق العاده مدیریت نیز به موجب تبصره (2) ماده (68) قانون اخیرالذکر که مقرر می دارد: « کلیه عناوین مدیریت و سرپرستی متناسب با پیچیدگی وظایف و مسوولیتها، حیطه سرپرستی و نظارت و حساسیتهای شغلی و سایر عوامل مربوط در یکی از طبقات جدول فوق العاده مدیریت که حداقل امتیاز آن (500) و حداکثر آن (5000) است، قرار می گیرند.» لذا به موجب تبصره ذیل ماده (78) قانون مارالذکر با اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری تا میزان دریافتی قبلی تفاوت تطببیق دریافت نمایند. 2- به صراحت بند (8) بخشنامه شماره 14593/200- 1388/2/21 شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، حقوق و مزایای کارمندان در سال 1388 در دو مرحله به شرح زیر تطبیق و تعیین می شود: مرحله اول: الف- در مرحله امتیاز حق شغل، شاغل و فوق العاده مدیریت کارمندان بر اساس این دستورالعمل تعیین و سپس با ضریب موضوع ماده (125) قانون مدیریت خدمات کشوری [ضریب پانصد (500) ریال] محاسبه می شود. مرحله دوم: الف- برای تعیین حقوق و مزایای کارمند در سال 1388، کل امتیازات مکتسبه کارمند ( در ردیف « الف» مرحله اول) با ضریب مصوب دولت برای سال 1388 با [ ضریب ششصد(600) ریال] محاسبه شده و سپس میزان تفاوت تطبیق موضوع بند «ب» و سایر پرداختیهایی که به موجب این دستورالعمل به کارمندان تعلق می گیرد ( نظیر عایله مندی و اولاد، سختی کار و ..) به آن افزوده می شود. علی هذا عدم لحاظ فوق العاده مدیریت و سرپرستی از تاریخ 1388/1/1 در یک حکم و تجمیع حکم بعدی به لحاظ فوق العاده مدیریت مغایر با مواد صدرالاشاره است. مع الوصف در اجرای مواد (19) و (20) قانون دیوان عدالت اداری ابطال صورتجلسه مبحوث عنه صادر شده از تاریخ صدور مورد استدعاست." متن صورتجلسه مورد اعتراض به قرار زیر است: " صورتجلسه مورخ 1390/11/30 شورای تحول اداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حسب دستور ریاست سازمان شورای تحول اداری سازمان مفاد نامه شماره 19964/460/7- 1390/9/3 اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در خصوص اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع بخشنامه شماره 1/14593/200 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و نحوه تطبیق وضع کارکنان و نحوه محاسبه فوق العاده مدیریت شاغلین پستهای مدیریتی و سرپرستی را مورد بررسی قرار داد از آن جا که به استناد تبصره ماده 78 قانون مذکور می بایست « تفاوت تطبیق ضمن درج در حکم حقوقی با ارتقاهای بعدی مستهلک گردد» و از طرفی با توجه به قانون بودجه سال 1390 و 1389 تفاوت تطبیق کارکنان ثابت مانده و موجب اختلاف دریافتی با کارکنانی شده است که پس از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (1388/1/1 به بعد) به پستهای سرپرستی و مدیریت انتصاب یافته اند لذا پس از بحث و بررسی و از آن جا که برخی از دستگاههای اجرایی نیز اقدامات مشابهی را در این خصوص انجام داده اند بنابراین به منظور رفع مشکل این قبیل از کارکنان سازمان و کاهش اختلاف حقوق بین کارکنان مشابه مقرر شد به ترتیب ذیل اقدامات لازم صورت پذیرد. 1- بر اساس بخشنامه مذکور احکام کارگزینی شاغلین پستهای مدیریت و سرپرستی از تاریخ 1388/1/1 بررسی و تفاوت تطبیق این قبیل از کارکنان بدون لحاظ نمودن امتیاز فوق العاده مدیریت محاسبه و احکام کارگزینی شاغلین مذکور صادر شود. 2- پس از اجرای بند یک فوق العاده مدیریت شاغلین پستهای مدیریتی و سرپرستی طی حکم جداگانه و بدون اعمال در فرمول محاسبه و بدون تغییر در تفاوت تطبیق از تاریخ 1388/1/1 برقرار و احکام بعدی به تبع آن اصلاح شود. 3- در اجرای بندهای 1 و 2 در صورت انتصاب شاغلین پستهای مدیریتی و سرپرستی به پستهای کارشناسی از تاریخ 1388/1/1 فوق العاده مدیریت این قبیل از کارکنان حذف و در تفاوت تطبیق آنان تغییری داده نخواهد شد." در پاسخ به شکایت شاکی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به موجب لایحه شماره 27312/100- 1392/8/3 اعلام کرده است که: " با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد احتراماً، بازگشت به کلاسه پرونده شماره 91/707 و شماره پرونده 9109980900040177 – 1391/6/25، منظم به دادخواست شماره 396/20000- 1391/5/4 دیوان محاسبات کشور، در خصوص اصلاح احکام کارگزینی کارکنان این سازمان، بدین وسیله موارد زیر را به آگاهی می رساند: 1- در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع بخشنامه شماره 1/14593/200- 1388/2/21 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، کلیه کارکنان سازمان با قانون مذکور تطبیق و حقوق و مزایای آن بر اساس قانون فوق الذکر برقرار گردیده است. 2- در زمان تطبیق، تعدادی از فوق العاده ها حذف و مواردی به احکام کارگزینی اضافه شد و فوق العاده مدیریت یکی از مواردی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری، لحاظ شده است. کارکنانی که قبل از اجرای قانون مذکور، دارای پستهای سرپرستی و مدیریت بودند، فوق العاده مدیریت آنان به دلیل محاسبه در فرمول از تفاوت تطبیق کسر شد و کارکنانی که پس از اجرای قانون مدیریت (1388/1/1) به پستهای مذکور انتصاب یافته اند، فوق العاده مدیریت بدون آن که از تفاوت تطبیق کسر شود، جهت آنان برقرار شده است. 3- در بند (ب) و (پ) مرحله دوم بخشنامه شماره 1/45931/200- 1388/2/21 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، مبنای محاسبه حقوق و مزایای کارمندان در سال 1387 است و افزایش حقوق و مزایای کارکنان در سال 1388 نباید کمتر از 15 درصد حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی آنان در سال 1387 باشد و همچنین چنـانچه میـزان افزایش حقوق ثابت و فوق العاده های مشمول کسور و کمک هـزینه عایله منـدی و اولاد مندرج در آخرین حکم کارگزینی سال 1387 کمتر از یک میلیون ریال باشد، به استناد جزء ب بند (11) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور، این تفاوت تا سقف مذکور، به تفاوت موضوع جزء (ب) مرحله دوم افزوده خواهد شد. بنابراین کارکنانی که در سال 1387 پستهای سرپرستی و غیر مدیریتی را بر عهده داشته اند و پس از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، به پستهای کارشناسی و غیر مدیریتی انتصاب یافته اند، پس از کسر فوق العاده مدیریت، افزایش حقوق آنان نسبت به حقوق سال قبل کمتر از 15 درصد (حداقل افزایش قید شده در بخشنامه) است. که این موضوع با بخشنامه تطبیق وضع، مغایر بوده و مراتب طی نامه شماره 46010/450/88- 1388/9/21 به دفتر امور نظامهای جبران خدمت معاونت مذکور اعلام شد. 4- با توجه به ارزیابی عملکرد کارکنان شاغل در پستهای سرپرستی و مدیریت، تعدادی از آنان بعد از اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، به پستهای کارشناسی و غیر مدیریتی منصوب شده اند. کسر فوق العاده مدیریت و عدم محاسبه آن در تفاوت تطبیق موجب شد، حقوق این قبیل کارکنان از حقوق کارشناسان همتراز نیز کمتر شود و با ارایه شکواییه های متعدد، برای جبران کاهش حقوق خود خواستار محاسبه تفاوت تطبیق همانند کارشناسان مشابه بودند. 5- در این خصوص، مراتب مجدداً طی نامه شماره 4208/د/450-1390/6/5 به دفتر امور نظامهای جبران خدمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام و خواستار ارایه طریق شدیم و دفتر مذکور در پاسخ طی نامه شماره 14182/90/222-1390/6/20 اعلام کرد، موضوع نحوه جبران کاهش حقوق و مزایای افرادی که از پستهای مدیریتی به پستهای کارشناسی منصوب می شوند، به مراجع ذی ربط منعکس شده است. لکن علی رغم مراجعات حضوری و پیگیری کارشناسان اداره کل امور اداری و منابع انسانی سازمان، تاکنون در این خصوص راهکاری از طرف معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اعلام نشده و همچنین بخشنامه یا اقدام خاص دیگری صورت نپذیرفته است. 6- بعضی از دستگاههای اجرایی، از جمله سازمان جهاد کشاورزی و راه و ترابری، با اخذ دستور از مسوولین دستگاه مربوطه، کارکنان خود را بدون فوق العاده مدیریت، با قانون مدیریت خدمات کشوری (1388/1/1) تطبیق داده و سپس فوق العاده مدیریت را از همان تاریخ و یا یک روز بعد برقرار و احکام کارگزینی کارکنان خود را نیز اصلاح کرده اند. 7- در بررسیهای انجام شده، مشخص شده است، برخی از دستگاههای دولتی، همانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان زندانها، با بهره مندی از فرایندهای مختلف، اقدام به اعمال ضرایب خاصی در احکام کارگزینی کارکنان مربوط کرده اند، که در مقایسه با حقوق و مزایای کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزایشی بین پانزده تا سی درصد (15% تا 30%) را ایجاد کرده است، که این نوع اقدامات می تواند جامعیت قانون مدیریت خدمات کشوری را، تحت الشعاع قرار دهد. 8- با توجه به این اکثر شاغلین پستهای مدیریت و سرپرستی، در زمره کارکنان رسمی سازمان بوده و حقوق آنان نسبت به کارکنان پیمانی، به مراتب کمتر است، لذا در صورت کسر فوق العاده مذکور، تفاوت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی، به طرز فزاینده ای بیشتر و معنی دار خواهد بود. 9- به منظور شفاف سازی موضوع و در راستای اثبات ضرورت و لزوم محاسبه تفاوت تطبیق بدون در نظر گرفتن امتیاز فوق العاده مدیریت، به درج یک نمونه مثال عینی پرداخته می شود. حق سرپرستی یا مسوولیت یک نفر کارمند منصوب در پست معاون مدیرکل در سال 1387 با دارا بودن گروه 12 (ناشی از اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) به میزان 15 درصد حقوق مبنا که مبلغ ریالی آن 169231 ریال بوده، تعیین می شده است. در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع بخشنامه شماره 1/14593/200 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، فوق العاده مدیریت کارمند مزبور با 1700 امتیاز و مبلغ آن با ضریب ریالی همان سال معادل یک میلیون و بیست هزار ریال (1،020،000 ریال) تعیین و تفاوت تطبیق با لحاظ فوق العاده مدیریت، محاسبه و در حکم کارگزینی درج شده است. پس از انتصاب همان فرد به پست کارشناسی در تاریخ 1388/4/24، فوق العاده مدیریت متعلقه به مبلغ یک میلیون و بیست هزار ریال (1،020،000 ریال) از حکم کارگزینی کسر و حقوق و مزایای وی به مراتب کمتر از یک کارشناس همتراز خواهد بود. تصدیق خواهند فرمود، مبلغ حق سرپرستی یا مسوولیت در قانون نظام هماهنگ پرداخت، با مبلغ امتیاز فوق العاده مدیریت در قانون مدیریت خدمات کشوری قابل مقایسه نیست و تفاوت تطبیق کارکنان شاغل در پستهای مدیریتی و سرپرستی، می بایست بدون در نظر گرفتن امتیاز فوق العاده مدیریت محاسبه می گردید. با عنایت به موارد مشروحه فوق و مستندات پیوست و از آن جا که شاغلین پستهای مدیریتی و سرپرستی این سازمان، بیش از هزار نفر می باشند و کسر فوق العاده مدیریت از تفاوت تطبیق، علاوه بر ایجاد نارضایتی موجبات دلسردی آنان را نیز فراهم خواهد کرد. لذا خواهشمند است به منظور ایجاد انگیزه در بین کارکنان سازمان جهت تصدی مشاغل مدیریت و سرپرستی نسبت به تداوم شیوه اعمال شده دستور مساعد صادر فرمایید. ضمناً چنانچه حسب تشخیص آن مرجع، نیاز به حضور مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع، به منظور تبیین دقیقتر موضوع مورد نظر باشد این سازمان آمادگی لازم را دارد." هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

طبق مـاده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصـره ذیـل آن مصـوب سـال 1386، ضـوابط پرداخت بـرای کارکنان مشمول بـه صورت معیـن و مشخص مقـرر شده است و بـا اجرای فصل دهم قانون مذکور از 1388/1/1، چنانچه حقوق ثابت و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی هر یک از کارمندان که به موجب قوانین و مقررات قبلی دریافت می کردند کاهش یابد تا میزان دریافتی قبلی استحقاق دریافت تفاوت تطبیق خواهند داشت. مطابق شق الف بند 8 بخشنامه شماره 1/14593/200- 1388/2/21 معاون وقت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نیز در مرحله اول امتیاز حق شغل، شاغل و فوق العاده های مدیریت، ایثارگری، نشان های دولتی و خدمت اداری در مناطق جنگزده در زمان جنگ کارمندان طبق شرایط قانونی فوق الذکر مشمول محاسبه تفاوت تطبیق شده است. نظر به این که در صورتجلسه مورخ 1390/11/30 شورای تحول اداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برخلاف مقررات فوق الذکر فرآیند دیگری در خصوص تفاوت تطبیق فوق العاده مدیریت پیش بینی شده است، صورتجلسه مذکور خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب تشخیص داده می شود و به استناد بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۸۶۹ و ۸۷‍۰ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۵/‍۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بخشنامه شماره ۴۳۸۹۸ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان که متضمن ابلاغ و دستور به اقدام صورتجلسه کمیته جلوگیری، مبارزه با جعل اسناد و مدارک تحصیلی مبنی بر منع ثبت نام افراد غیربومی در مدارس غیردولتی، راه دور و بزرگسال و لزوم اخذ مجوز کتبی از کمیته برنامه‌ریزی آموزش و پرورش منطقه و اداره کل آموزش و پرورش استان است)
رای شماره ۲۷۱۲ الی ۲۷۱۴ مورخ ۱۴‍۰۱/۱۱/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(جزء (۷) بند (ح) تصمیم‌نامه شماره ۳۱۶۲۳/۴۸‍۰۱۸ مورخ ۱۳۹۱/‍۰۲/۲‍۰ هیات وزیران، نامه شماره ۲‍۰۶۸۱۳/۴۸‍۰۱۸ مورخ ۱۳۹۱/۱‍۰/۲۴ دبیر هیات دولت مبنی بر اصلاح مقرره فوق و جزء ۲-۱ و ۲-۲ بند (ب) شیوه‌نامه بکارگیری نیروی انسانی اولویت‌دار توسط پیمانکاران صنعت نفت در منطقه عمومی پارس جنوبی درخصوص ضوابط بومی بودن (موضوع نامه‌های مورخ ۱۳۹۷/‍۰۳/۲۲ و ۱۳۹۷/‍۰۳/۲۱) که متضمن موارد مذکور است، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی