رای شماره ۱۱۴ مورخ ۱۳۹۲/‍۰۲/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قانونی بودن تغییر حریم و محدوده شهر بر مبنای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

شماره دادنامه: 114

تاریخ دادنامه: 23/2/1392

کلاسه پرونده: 89/669

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای خدابخش خدا رحمی رییس شورای اسلامی شهر بروجن با وکالت آقای رضا بشردوست

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه بند 13-4 صورت جلسه مورخ 26/6/1388 شورای عالی برنامه ریزی و توسعه استان تحت عنوان طرح اصلاح حریم شهر بروجن

گردش کار: آقای رضا بشردوست به وکالت از آقای خدابخش خدارحمی، رییس شورای اسلامی شهر بروجن به موجب دادخواستی ابطال بند 13-4 مصوبه جلسه مورخ 1388/6/26 شورای عالی برنامه ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری تحت عنوان طرح اصلاح حریم شهر بروجن را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که: " احتراماً، به استحضار عالی می رساند بند 13-4 صورت جلسه مورخ 1388/6/26 شورای عالی برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص تغییر حریم و محدوده شهر بروجن بنا به دلایل ذیل برخلاف نص صریح قانون، آیین نامه ها و دستورالعملهای جاری شده با این توضیح که در تاریخ 1389/1/14 رونوشت نامه تنفیذ مصوبه اصلاح حریم شهر بروجن به شماره 61077/310/300- 1388/11/27 معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجن واصل شده « نظر به این که شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجن هیچ گونه اطلاعی از موضوع نداشته اند» در جلسه ای که در تاریخ 1388/12/24 با حضور استاندار وقت و معاونت عمرانی و ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان و فرمانداری شهرستان بروجن و ریاست اداره اطلاعات شهرستان بروجن و مسوول حراست استانداری و اعضای شورای اسلامی شهر بروجن و شهردار این شهر و بعضی از کارشناسان مسکن و شهرسازی موضوع مطرح و به طور خلاصه جناب آقای صادقی استاندار سابق در همان جلسه با حضور همه اعضای حاضر در جلسه، پذیرفتند که این نوع تغییر حریم توسط شورای برنامه ریزی بی عدالتی و ظلم بوده و کارشناسی نشده است. به طوری که حریم سال 1384 شهر بروجن از 19000 هکتار به 7034 هکتار بر طبق مصوبه مورخ 1388/6/26 شورای برنامه ریزی رسیده است. 1- به استناد تبصره 3 ماده 5 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن مصوب 1384/10/14 و ماده 6 همان قانون، حریم در طرح جامع تعیین و با پیشنهاد شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و برای تایید به مراجع قانونی منعکس می شود. 2- به استناد بند 34 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (مصوب سال 1375 و اصلاحات سالهای 1382 و 1386) بررسی و تایید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارایه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب نهایی از وظایف شورای شهر می باشد. 3- بر اساس ماده 5 آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه مصوب 1387/6/3 شهردار شهر مربوطه با داشتن حق رای به عنوان مسوول دستگاه اجرایی باید دعوت شود و همچنین بر اساس بند الف ماده 10 آیین نامه مذکور دستور کار جلسه شورا یک هفته قبل از برگزاری باید به طور کتبی به اطلاع اعضا برسد و به موجب بند ب ماده فوق تصمیمات شورا ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه می بایست برای اعضا و دستگاه اجرایی ذی ربط ارسال شود که در مانحن فیه هیچ کدام از موارد قانونی مذکور رعایت نشده است. 4- دستور کار و تصمیم جلسه مورخ 1388/6/26 شورای توسعه برنامه ریزی صرفاً اصلاح حریم شهر بروجن بوده است ولیکن بر اساس نقشه اجرایی علاوه بر حریم با کمال تعجب محدوده شهر نیز دچار تغییر شده است. لازم به ذکر است که برخلاف مستند بندهای 1 و 2 شرح دادخواست طرح تغییر حریم شهر بدون پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر در جلسه مورخ 1388/6/26 شورای برنامه ریزی توسعه استان مطرح شده است و همچنین برخلاف مستند بند 3 هیچ گونه دعوتی از شهرداری شهر به عنوان مسوول دستگاه اجرایی با داشتن حق رای به عمل نیامده و دستور کار جلسه و تصمیمات متخذه نیز به ایشان ابلاغ کتبی نشده است. 5- اگر تغییرات حریم شهر بروجن به بهانه تداخل آن با حریم شهر مجاور ( فرادنبه) صورت پذیرفته است آن هم می بایستی بر اساس ماده 8 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و شهرک و نحوه تعیین آن مصوب 1384/10/14 و بند 34 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 و اصلاحات بعدی مرجع حل اختلاف و رفع تداخل مراجع تصویب کننده طرحهای هادی و جامع حسب مورد خواهد بود که به استناد تبصره 3 ماده صدرالذکر اولین مرجع تصویب کننده، شورای اسلامی هر شهر خواهد بود که متاسفانه شورای اسلامی هیچ گونه اطلاعی از موضوع نداشته است. با توجه به مراتب فوق و این که کاهش ارضی حریم شهر بروجن ممکن است برای عده ای افراد فرصت طلب زمینه سوء استفاده را فراهم نماید و آثار و تبعات زیان بار این کاهش حریم قطعاً گریبانگیر شهروندان بروجنی خواهد شد و به علت تخلف از قوانین و آیین نامه ها در تصویب مصوبه مذکور با استناد به بند 1 ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال بند 14-3 مصوبه 1388/6/26 شورای توسعه و برنامه ریزی استان را استدعا دارد." در پاسخ به شکایت مذکور، معاون برنامه ریزی استانداری چهارمحال و بختیاری به موجب لایحه شماره 36224/52/32- 1389/11/24 توضیح داده است که: " 1- ابتدا طرحهای پیشنهادی در کارگروهها و زیرگروههای تخصصی مربوطه مطرح و جزییات آن در آن جا کارشناسی و مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید توسط کارگروهها، کلیات در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و مورد تصویب یا عدم تصویب قرار می گیرند. مزید استحضار توجه آن هیات را به بند 4 صورت جلسه مورخ 1387/5/5 شورای برنامه ریزی و توسعه استان جلب می نماید. 2- با عنایت به مفاد بند فوق الذکر برخی از دلایل تایید طرح مورد نظر در کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی و تصویب آن در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نقطه نظرات معاونت امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری جهت استحضار به شرح ذیل اعلام می شود. 1-2- به استناد ماده 2 و ماده 4 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب 1384/10/14 مجلس شورای اسلامی شهرکهای صنعتی باید از حریم شهر خارج گردند، لذا خروج شهرک صنعتی بروجن به مساحت 7/549 هکتار و شهرک صنعتی فرادنبه به مساحت 2/42 هکتار از حریم این دو شهر امری اجتناب ناپذیر بود. 2-2- به استناد ماده 8 قانون فوق الذکر محدوده ها و حریم های تعیین شده برای شهرهای مجاور، محدوده روستاهای مجاور و محدوده شهرکهای مجاور نباید با هم تداخل داشته باشند، لذا با توجه به تداخل حریم و محدوده مصوب سال 1362 طرح هادی شهر فرادنبه با حریم مصوب طرح جامع سال 1380 شهر بروجن اصلاح حریم این شهر ضروری به نظر می رسید. 3-2- روستای نقنه که در حریم شهر بروجن واقع بوده به استناد مصوبه شماره 54510/ت34653- 1386/4/11 کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی به شهر تبدیل و طرح هادی شهر مذکور نیز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورخ 1387/9/14 به تصویب رسید. مراتب امر مطابق نامه شماره 30770/330- 1388/6/30 دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تنفیذ لذا این شهر قانوناً دارای محدوده و حریم مستقل بوده و می بایست از حریم شهر بروجن خارج می گردید. 4-2- به استناد تبصره بند 2-2 از ردیف 2 دستورالعمل اجرایی قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب شماره 02/100/46667- 1389/9/18 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در صورتی که حریم یک شهر بیش از 5 برابر مساحت محدوده آن باشد، سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها موظفند با همکاری شهرداری ضمن بازنگری و تقلیل مساحت حریم مذکور تا سقف حدوداً 5 برابر محدوده، حریم پیشنهادی را به تصویب مرجع تصویب طرح جامع شهر برسانند. با توجه به این که مساحت محدوده طرح جامع شهر بروجن مصوب 1380/10/10 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 1100 هکتار و حریم مصوب معادل 989/2 هکتار ( نزدیک به 2 برابر محدوده) بوده لذا حسب تکالیف محوله در این دستورالعمل، کاهش حریم در دستور کار دبیرخانه کارگروه به عنوان مرجع ذی ربط انجام این امر قرار گرفت. 5-2- به استناد صورت جلسه مورخ 1386/2/26 و 1385/11/4 که در محل دفتر معاونت امور عمرانی استانداری با حضور شهردار وقت بروجن، شهردار وقت فرادنبه، رییس شورای اسلامی شهرهای بروجن و فرادنبه و تمامی اعضای شورای اسلامی دو شهر تشکیل شد، سازمان مسکن و شهرسازی استان موظف به اصلاح نقشه حریم شهر بروجن مطابق با قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب 1384/10/14 مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل اجرایی آن گردید. فلذا به استناد صورت جلسات فوق این سازمان به عنوان دبیرخانه کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی استان ( کارگروه شهرسازی و معماری سابق) در تاریخ 1386/4/6، 1386/5/10، 1386/8/27، 1387/1/25، 1387/2/10، 1387/2/18 و 1388/6/22 جلسات مختلف هماهنگی، بررسی و اصلاح حریم شهر بروجن را برگزار که در تمام جلسات فوق شهرداران بروجن و فرادنبه و اعضای شورای اسلامی دو شهر حضور و ضمن بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در جریان کامل تصمیمات اتخاذ شده بودند، همچنان که به استناد صورت جلسه کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی مورخ 1388/6/22 حریم اصلاحی شهر بروجن به مساحت 5/7037 هکتار مورد موافقت قرار گرفته و پس از تایید نهایی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورخ 1388/6/26 و تنفیذ دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه شماره 61077/310/300- 1388/11/27 به آقای استاندار وقت، ایشان طی نامه شماره 32476/1/32- 1388/12/25 مراتب را به شهرداری بروجن ابلاغ نمودند. مزید بر استحضار است یک گروه ویژه منتخب از طرف استاندار استان جهت بررسی نقطه نظرات و ایرادات شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجن ماموریت بررسی و پیگیری روند تهیه و تصویب و ابلاغ طرح تجدیدنظر حریم این شهر را به عهده گرفته و نتیجه اقدامات این گروه جهت تصمیم گیری نهایی به محضر ایشان رسانیده و متعاقباً دستورات لازم را در این زمینه امر به ابلاغ خواهند نمود. " هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

نظر به این که شاکی صرفاً ابطال بند 13-4 مصوبه جلسه مورخ 1388/6/26 شورای برنامه ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری را خواستار شده و مصوبه مذکور در نهایت به نامه شماره 61077/310/30- 1388/11/27 معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران منتهی شده است و در فرض ابطال بند 13-4 شورای برنامه ریزی و توسعه استان، نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران واجد اثر است، بنابراین موجبی برای رسیدگی به درخواست ابطال مصوبه مورد اعتراض در هیات عمومی وجود ندارد و در حال حاضر قابل طرح و امعان نظر نخواهد بود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- علی مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۵۹۹ مورخ ۱۴‍۰۱/۱‍۰/۱‍۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مصوبه شماره ۴۷‍۰۵/۱۴‍۰‍۰/ص مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱‍۰/۲۷ شورای اسلامی شهر شیراز که متضمن تسری عوارض موضوع این مصوبه تحت عنوان عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمرانی و توسعه شهری به گذشته است، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی