رای شماره ۵۸‍۰ مورخ ۱۳۹‍۰/۱۲/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

وصول بهای خدمات مدیریت پسماندهای شهری از کلیه واحدهای مسکونی و غیر مسکونی

بسم الله الرحمن الرحیم

کلاسه پرونده:978/88

شاکی:آقای حسن فرپور

موضوع:ابطال مصوبه یکصدو نود و دومین جلسه رسمی – علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران مورخ 22/2/1388

تاریخ رای:دوشنبه 22 اسفند 1390

شماره دادنامه:580


گردش کار: به موجب مصوبه یکصدو نود و دومین جلسه رسمی – علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان: " چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند " و به استناد مواد 7 و 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 1388/2/20 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوط مصوب 1384/5/1 هیات وزیران و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند عادی – شهری- ابلاغی به شماره 3/95225/3 مورخ 1385/7/17 وزیر کشور، شهرداری تهران مکلف شده است از ابتدای سال 1388 نسبت به وصول بهای خدمات مدیریت پسماندهای شهری از کلیه واحدهای مسکونی و غیر مسکونی بر اساس موارد مندرج در متن مصوبه اقدام و درآمد حاصله را صرف هزینه های مدیریت پسماند کند. شاکی به موجب دادخواست تقدیمی، مدعی شده است که مطابق ماده 55 قانون شهرداری، جمع آوری زباله از جمله وظایف شهرداری است در نتیجه عمل به وظیفه نباید به تحصیل درآمد برای شهرداری منتهی شود و اخذ مبلغ برای جمع آوری زباله مغایر حکم قانونگذار در ماده 55 قانون شهرداری و اصل 51 قانون اساسی است و با توجه به مراتب ابطال مصوبه یاد شده را خواستار شده است. رییس شورای اسلامی شهر تهران، به موجب لایحه شماره 525/160-1389/1/18 توضیح داده است که: " شاکی جهت اثبات ادعای خود به وظیفه شهرداری مبنی بر حمل زباله به شرح مندرج در بندهای ماده 55 قانون شهرداری استناد کرده است. همان گونه که مستحضرید حسب مندرجات تبصره 4 ذیل ماده 55 قانون مربوطه، شهرداری مکلف است محلهای مخصوصی برای تخلیه زباله ها تعیین و به اطلاع عموم برساند. بر مبنای مندرجات ذیل این تبصره « محلهای تخلیه زباله باید خارج از محدوده شهر تعیین شود». بنابراین، حمل زباله از درب منزل تا محل تخلیه زباله که باید خارج از محدوده شهر باشد تکلیف قانونی شهرداری نیست و تبعاً می تواند بابت حمل آن، هزینه ارایه خدمات دریافت نماید. پس از تصویب قانون مدیریت پسماند توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1383/2/20 و تصویب آیین نامه اجرایی مربوطه توسط هیات وزیران در تاریخ 1384/5/1 و ابلاغ دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات توسط وزیر کشور به شماره 3/95225/3-1385/7/17، مصوبه « چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب که طی نامه 6235/898/160 مورخ 1386/4/19 به شهرداری تهران ابلاغ شد. همان گونه که ملاحظه می فرمایید، مصوبه مورد اعتراض بر مبنای قانون تهیه و تنظیم شده است. با توجه به مراتب معروضه، رد شکایت موضوع دادخواست تقدیمی مورد استدعاست. " هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

 مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماندها مصوب 1383/2/20، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها به عهده شهرداریها است و بر اساس ماده 8 قانون مذکور، مدیریت اجرایی می تواند هزینه‎های مدیریت پسماند را از تولید کننده پسماند با تعرفه ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شوراهای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین می شود دریافت کند و فقط صرف هزینه های مدیریت پسماند نماید. نظر به این که دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند (شهری) در سال 1385 توسط وزارت کشور تدوین و ابلاغ شده است و مصوبه یکصدو نودمین جلسه رسمی- علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) به تاریخ 1388/2/22 با موضوع « چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» در راستای قانون یاد شده و دستورالعمل مذکور وزارت کشور به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، با قانون مغایرت ندارد و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر تهران نمی باشد و قابل ابطال تشخیص داده نمی شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی