رای شماره ۲۴۳ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۶/‍۰۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تقاضای تنظیم سند اجاره برخلاف صریح تبصره یک قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه بر عهده موقوفه گذاشته شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ دادنامه: 1390/06/07

کلاسه پرونده: 88/557

شماره دادنامه: 243

شاکی: آقای سعید یگانه

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 3/2/1374 هیات وزیران

گردش کار: شاکی به موجب دادخواست تقدیمی، ابطال مادۀ 3 آیین‎نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوّب 3/2/1374 هیات وزیران را خواستار شده است و در توضیح و تبیین خواستۀ خویش اعلام کرده است که:

«در تبصره 1 مادّه واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه، ناظر به تمامی موقوفات مصّوب 28/1/1363 و تبصره 1 ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه، ناظر به موقوفات عّام مصّوب 15/11/1371 که عیناً نوشته می‎شود: « تبصره 1: پس از ابطال سند مالکیّت در مواردی که موقوفه قابل اجاره باشد و متصّرف تقاضای اجاره کند، با رعایت مصلحت وقف و حقوق مکتسبه متصّرف، قرارداد اجاره با متصّرف تنظیم خواهد شد»، مشخّص می‎شود که به نظر مقنّن، برای تنظیم سند اجاره تقاضای متصّرف (البته متصرف قانونی و شرعی) شرط اصلی است. در صدر تبصرۀ 4 قانون نیز مستنداً به موارد مذکور فوق، « متصّرف متقاضی، می‎بایست در مواعدی که به وسیله واحدهای اوقافی تعیین و کتباً به آنان ابلاغ می‎کند، ظرف مدّت سی روز از تاریخ رویت نامه اوقاف از تنظیم سند اجاره …. الخ » و همچنین در قسمت اخیر تبصره 3 ماده واحده که می‎گوید « در صورتی که متصّرف طبق تبصره 1 این قانون تقاضای اجاره کند سازمان اوقاف می‎تواند از تاریخ تصویب این قانون با متصّرف تنظیم اجاره نماید» باز امکان تنظیم سند اجاره را به تقاضای متصّرف و سپس اختیار موقوفه قرار داده است.»

مع الاسف ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصّوب 3/2/1374 (بیست و شش ماه پس از تصویب قانون) در تناقض آشکار با قانون می‎گوید: « پس از ابطال انتقالات بعد از وقف (بدون الزام متصّرف به تقاضای اجاره) اداره اوقاف و امور خیّریه یا متوّلی با رعایت تبصره 4 ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه، متصّرف را برای تنظیم سند اجاره دعوت میکند و در صورتی …. الخ» در این مادّه تقاضای تنظیم سند اجاره برخلاف صریح تبصره 1 قانون حاکم بر آیین‎نامه بر عهده موقوفه گذاشته شده است که نه تنها در تناقض آشکار با قانون بلکه در تعارض با عرف و حکم عقل است (که متاسفانه موجب تردید بعضی از قضات در اخذ تصمیم قضایی و نوعی از سرباز کردن می‎شود و قبول دادخواست خلع ید را به بعد از عمل به مادّه 3 موصوف موکول می‎کنند.) چه در هیچ عرفی مالک یا بایع مُقدِم در تقاضای فروش نیست و این بر عهده مشتری است که پیشنهاد خرید بنماید، به علاوه متصّرفان (که در یکی از موقوفات تحت تولیت این جانب بیشتر از سیصد فقره تصّرف غیر قانونی وجود دارد) با توسّل به انواع ترفندها نام یا نشانی خود را پنهان می‎کنند تا بدون پرداخت حقوق موقوفه، از موقوفات بهره‎برداری کنند و در نتیجه اجرای تبصره 3 موصوف را غیر ممکن کرده‎اند. حال آن که نشانی اداره اوقاف هر محل و دفتر موقوفه و نشانی متوّلی معین است.»

در پاسخ به شکایت شاکی، مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت به موجب لایحه دفاعیه شماره 94694/70 مورخ 5/7/1389 توضیح داده است که:« 1- قانون ابطال اسناد فروش، رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 1363 ناظر بر کلیه موقوفات بوده است و در سال 1371 قانون دیگری با همین نام به تصویب رسیده است که صرفاً ناظر بر موقوفات عام است و آیین‎نامه مورد شکایت، آیین‎نامه اجرایی قانون مصوب سال 1371 است. لذا درخواست ابطال آیین‎نامه اجرایی قانون موخرالتّصویب به استناد قانون سال 1361 اساساً بلاوجه خواهد بود. 2- تبصره‎های (1 و 4) قانون مصوب 1371 مقرر می‎دارد: « تبصره 1- پس از ابطال سند مالکیت در مواردی که موقوفه قابل اجاره باشد و متصرف تقاضای اجاره کند با رعایت مصلحت وقف و حقوق مکتسبه متصرف، قرارداد اجاره با متصرف تنظیم خواهد شد.» « تبصره 4- در کلیه موارد مذکور در تبصره‎های فوق در صورتی که متصرف یا زارع صاحب نسق در مواعدی که به وسیله واحدهای اوقافی تعیین و کتباً به آنان ابلاغ می‎شود ظرف مدت 30 روز از تاریخ رویت نامه اوقاف از تنظیم سند اجاره با موقوفه خودداری کنند سازمان می‎تواند موقوفه را به اشخاص دواطلب اجاره دهد. بدیهی است در این صورت متولی و اوقاف باید چنانچه متصرف یا زارع صاحب نسق حقوق مکتسبه داشته باشد بهای آن را به متصرف و یا زارع صاحب نسق با نظر کارشناس پرداخت نماید……»  بنابراین حکم ماده 3 آیین‎نامه اجرایی در دعوت از متصرفان و متعاقباً اجاره موقوفه به متصرفان و داوطلبان (در صورت عدم اقدام متصرفان) مغایرتی با قانون ندارد بلکه با تبصره 4 قانون به شرح فوق منطبق است و بعلاوه در ماده 3 به رعایت تبصره 4 قانون نیز تصریح شده است.  بنابه مراتب فوق رد درخواست را خواستار است.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی و مشاوره با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

نظر به این که ماده 3  آیین‎نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 3/2/1374 در راستای تبصره 6 و با رعایت تبصره 4 ماده واحده قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 25/11/1371 تصویب شده است و متضمن حکمی فراتر از قانون مذکور نیست، بنابراین مخالفتی با قانون ندارد و موجبی برای ابطال آن به نظر نمی‎رسد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۲۳ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۱/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(نامه شماره ۱‍۰۳۵/۲۳۵/س-۱۴‍۰‍۰/‍۰۲/‍۰۵ مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور که بر مبنای آن اعلام شده است که مفاد رای شماره ۹۶۱‍۰‍۰۹‍۰۹‍۰۵۸‍۰‍۰۳۴۸-۱۳۹۶/‍۰۴/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری صرفاً منحصر به تقبل زیان انباشته از طریق کاهش مطالبات شرکاء است و کاهش مطالبات که در دفاتر به طرفیت درآمد ثبت می شود، مشمول مالیات قرار گرفته و موضوع درآمد بوده و دلیلی بر خروج آن از شمول مالیات وجود ندارد ، ابطال شد.)
رای شماره ۳۲۵ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۲/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تبصره جزء ۴ بند (ز) ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب جلسه ۱۳۹۶/‍۰۶/‍۰۸ هیات وزیران که براساس آن مقرر شده است : «دستگاه اجرایی صادرکننده موافقت اصولی یا جواز تاسیس موظّف است از زمان صدور مجوز و در طول بهره‌برداری و پس از آن به طور مستمر نظارت نموده و در مقاطع زمانی شش ماهه گزارش اقدامات صورت گرفته را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام و در صورت هرگونه تخلّف و تغییر طرح، مراتب را به سازمان مذکور منعکس تا در اجرای ماده ۱‍۰ قانون ضمن توقف عملیات، نسبت به اعمال ماده ۲ قانون و اخذ عوارض مربوط اقدام نماید»، ابطال نشد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی