رای شماره ۱۷۴ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۴/۱۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شرایط انتخاب شوندگان هیات های مدیره نظام مهندسی ساختمان

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ دادنامه : 13/4/1390

کلاسه پرونده: 88/473

شماره دادنامه: 174

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با وکالت آقای حسن محمد حسن زاده

موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره 23790/420/400 مورخ 14/7/1387 معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی 


گردش کار: وکیل شاکی به موجب دادخواست تقدیمی، ابطال دستورالعمل شماره 23790/420/400 مورخ 14/7/1387 معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی را خواستار شده و در توضیح و تبیین خواسته اشعار داشته است که:

" توقیراً به استحضار می‎رساند که معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن وشهرسازی در خصوص تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان مبادرت به صدور ابلاغیه‎ای تحت شماره 33790/420/400 مورخ 14/7/1387 کرده و در آن قیودی را تعریف نموده است که موجب تضییع حقوق متقاضیان تمدید و ارتقای پایه شده و زمینه ساز محرومیت آنها از انتخاب شدن به عنوان عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خود می‎شود. از آن جایی که ابلاغیه مورد اعتراض از واحدی صادر شده که مشمول بند (ب) ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 25/9/1385، می‎باشد و افزون بر آن اجرای مفاد آن ابلاغیه موجب محروم شدن تعداد قابل توجهی از متقاضیان عضویت در هیات مدیره سازمان استانها خواهد شد که نمایه بارز ورود خسارت به آنان [ از حیث محروم شدن از یک حق اساسی که در اصل 22 قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است] و به سازمان هر استان می‎باشد [چرا که هر متقاضی در صورت انتخاب شدن چه بسا بتواند منشاء تحول و دگرگونی منجر به اعتلای مهندسی حتی در سطح ملی شود] به قسمی که جبران آن در آینده غیرممکن است. لذا ابطال آن مورد استدعاست. 

الف- مستندات و توضیحات

1-قانونگذار در ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 22/12/1374، اعلام داشته است که اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخشهای ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‎شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‎ای است. این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال مهندسی احراز می‎شود. شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای موضوع این ماده و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها در آیین‎نامه اجرایی این قانون معین می‎شود. اهداف مرحله‎ای این امر و بودجه مورد نیاز برای آموزش و آزمون اشخاص و سامان بخشیدن به صنوف و حرف فنی شاغل در این بخشها همه ساله در بودجه سالانه دستگاه اجرایی مربوط پیش‎بینی خواهد شد.

2-در ماده 11 قانون مرقوم برای انتخاب شوندگان هیاتهای مدیره سازمان نظام مهندسی شش شرط برشمرده شده است که فقط شرط ششم ناظر به دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‎ای به میزان مندرج در آیین‎نامه می‎باشد و بقیه شروط هیچ احاله‎ای به آیین‎نامه اجرایی ندارد.

3-در ماده 5 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 17/11/1375، آمده است: «برای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی، گواهی اشتغال به کارآموزی و گواهی قبولی در آزمونهای مربوط و سابقه کار حرفه‎ای در رشته‎های تخصصی و فنی مربوط، بعد از تاریخ اخذ مدرک به شرح زیر ضروری است:

الف- دارندگان مدرک علمی دکتری با حداقل یک سال کارآموزی یا سابقه کار

ب- دارندگان مدرک علمی کارشناسی ارشد با حداقل دو سال کارآموزی یا سابقه کار

ج- دارندگان مدرک علمی کارشناسی ارشد با حداقل سه سال کارآموزی یا سابقه کار

4- در ماده 21 آیین‎نامه اجرایی اعلام گردیده که « وزارت مسکن و شهرسازی می‎تواند در مورد تمام یا بعضی از رشته‎ها و تخصصها، صدور یا تجدید یا تمدید پروانه و همچنین ارتقای پایه مهندسی را موکول به گذراندن آزمونهای عمومی و تخصصی نماید.»

5-ماده 59 آیین‎نامه اجرایی اشعار می‎دارد (داوطلبان عضویت در هیات مدیره « نظام مهندسی استان»ها علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در ماده 11 «قانون» باید دارای « پروانه اشتغال» پایه 2 مهندسی یا بالاتر باشند

خیابان بهشت (ضلع جنوبی پارک شهر) دیوان عدالت اداری

و از 5 سال قبل از تاریخ اعلام داوطلبی فاقد محکومیت انتظامی از درجه 3 یا بالاتر باشند.)

6-اصل 22 قانون اساسی تصریح می‎دارد « حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»

7-ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی محکومیتهای قطعی کیفری را در جرایم عمدی که منجر به محکومیت محکوم علیه از حقوق اجتماعی می‎شود احصاء کرده و در تبصره یک آن برخی از مصادیق مهم حقوق اجتماعی را بیان داشته که جنبه تمثیلی دارد و به هیچ وجه افاده حصر نمی‎کند.

8- اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه نیز در دو نظریه مشورتی ناظر به ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی این گونه اظهار نظر کرده است:

الف- نظریه مشورتی 1429/7 مورخ 16/2/81، « محکومیت به جزای نقدی موجب محرومیت از حقوق اجتماعی نیست و محکوم علیه به آن فاقد پیشینه کیفری محسوب می‎شود. در ماده 62 مکرر قانون مجازات نیز محکومیت به جزای نقدی موجب محرومیت از حقوق اجتماعی به شمار نیامده است.»

ب- نظریه مشورتی 7501/7 مورخ 11/8/1381، « نظر به اینکه در ماده 62 مکرر قانون مجازات نوع جرم و میزان محکومیت ملاک محاسبه جهت محرومیت از حقوق اجتماعی می‎باشد، چنانچه اطمیمنان حاصل گردد که بزه ارتکابی از جرایمی بوده که بالاترین حد مجازات مقرر در قانون برای آن به حد نصاب تعیین شده در ماده مذکور که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می‎گردد، نرسیده ضرورتی به استعلام در این خصوص (از دایره تشخیص هویت) نمی‎باشد.»

9-هرچند اصل 38 قانون اساسی تدوین آیین‎نامه‎های اجرایی قوانین و نیز وضع تصویب‎نامه و آیین‎نامه برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمان‎های اداری توسط هیات وزیران را به رسمیت شناخته است و به هر وزیر اجازه  داده است که در حدود وظایف خویش و مصوبات هیات وزیران مبادرت به وضع آیین‎نامه و صدور بخشنامه بنماید ولیکن به صراحت اعلام داشته که این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالفت داشته باشند.

10-ماده یک اصلاحیه دستورالعمل اجرایی تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی، تحت شماره 33790/420/400 مورخ 14/7/1387 [اصلاحیه مورد اعتراض] اشعار می‎دارد:

عوامل موثر در تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی عبارتند از:

خیابان بهشت (ضلع جنوبی پارک شهر) دیوان عدالت اداری

1- شرکت در دوره‎های آموزش و قبولی در آزمون پایه این دوره‎ها

2- شرکت در سمینارها و کارگاههای آموزشی

3- داشتن تالیفات و پژوهش

4- کارنامه حرفه‎ای

نظر به این که اصلاحیه مورخ 14/7/1387، ناظر به دستورالعمل اجرایی شیوه‎نامه تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی به شماره 41276/420/400 مورخ 22/8/1386 است و شیوه‎نامه مذکور نیز تحت شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/1385، ابلاغ شده است. علی‎هذا در بررسی مفاد دستورالعمل اجرایی ابلاغی مورخ 22/8/1386 و شیوه‎نامه ابلاغی مورخ 3/7/1385، احراز می‎شود که ماده 2 شیوه‎نامه و ماده یک دستورالعمل اجرایی دقیقاً همان نگارش ماده یک اصلاحیه دستورالعمل است و از این بابت هر سه ابلاغیه دلالت بیّن بر این  دارند که برای تمدید پروانه یا ارتقای پایه مهندسی، شخص متقاضی باید دارای حداقل امتیازهایی باشد که از طریق موارد برشمرده شده در ماده یک اصلاحیه حاصل می‎شود و در جدول ماده 3 آن تعیین شده است. از آن جا که در بند 3 ماده 3 اصلاحیه آمده است که ضوابط مربوط به امتیاز کارنامه حرفه‎ای و ارتقای از پایه 3 به پایه یک متعاقباً اعلام خواهد شد و چنین اعلامیه‎ای تاکنون صادر نشده است. لذا متقاضی تمدید و ارتقای پایه، فقط می‎تواند از یکی از سه طریق الف- شرکت در دوره آموزشی ب- شرکت در سمینار و کارگاه آموزشی ج- داشتن تالیفات و پژوهش پروانه اشتغال به کار خود را تمدید کند. از سوی دیگر هیات اجرایی برگزاری پنجمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ابلاغیه خود یکی از مدارک لازم جهت ثبت نام متقاضی عضویت در هیات مدیره سازمان استان را داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی معتبر اعلام داشته است.

ب- دلایل خلاف قانون بودن ابلاغیه 33790/420/400 مورخ 1/7/1387

 اینک با توجه به توضیحات داده شده و تطبیق عملکرد معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی با اصل 22 قانون اساسی، ماده 62 مکرر مجازات اسلامی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (به ویژه مواد 4 و 11)، نظریه‎های مشورتی اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه، دلایل مغایرت قانونی ابلاغیه مورد اعتراض را ایفاد می‎دارد.

1- هر شخصی که وفق ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، پروانه اشتغال به کار مهندسی دریافت می‎دارد محرز می‎شود که دارای صلاحیت ارایه خدمات مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی است و چون پروانه یاد شده دلیل یا نشان یا علامت یا نماینده آن است که دارنده آن شخصیتی است که توانایی، صلاحیت، قابلیت و شایستگی انجام خدمات مهندسی مورد نظر را دارد. لذا حق مکتسبی برای وی به وجود آمده است که طبق اصل 22 قانون اساسی بوده و فقط به موجب قانون می‎توان آن را محدود کرد و چون آیین‎نامه یا بخشنامه یا دستورالعمل یا شیوه‎نامه هیچ یک مصداق قانون نیست، لذا مفاد یک اصلاحیه مورد اعتراض که در مقام قانون، وضع شده است خلاف ضابطه بوده و باطل است.

2- با عنایت به این که طبق بند (ب) تبصره 1 ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی، عضویت در مجامعی که اعضای آنها به موجب قانون انتخاب می‎شوند از نمایه‎های حقوق اجتماعی به شمار می‎آید و طبق ماده 6 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تشکیل هر سازمان استان منوط به داوطلبی حداقل 50 نفر مهندس واجد شرایط می‎باشد. علی‎هذا عضویت در آن سازمان مشمول بند (ب) تبصره 1 ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی بوده به طریق اولی نامزدی عضویت در هیات مدیره آن نیز مشمول همان ماده است. در جایی که رویه حاکم که منطبق با روح قانون است و نظریه‎های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه نیز موید آن است فقط در موارد مصرح در ماده 62 مکرر می‎توان اشخاص را از حقوق اجتماعی خود محروم کرد. آیا ابلاغیه مورد اعتراض صادره توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مخالف نصّ قانون و روح آن نمی‎باشد؟ و آیا طبق اصل 138 قانون اساسی مبنی بر اینکه بخشنامه نباید مخالف قانون و روح آن باشد، ابلاغیه گفته شده خلاف قانون نبوده و نباید مردود اعلام شود؟

3- برفرض که طبق ماده 21 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی مصوب 17/11/1375، بپذیریم که تمدید پروانه یا ارتقاء پایه منوط به گذراندن آزمون باشد (هرچند که اعتبار این ماده نیز محل سیوال است) در چنین حالتی نظر به اینکه طبق اصل 138 قانون اساسی آیین‎نامه یا بخشنامه یا ابلاغیه هر وزیر باید در حدود وظایف خود و مصوبات هیات وزیران باشد و به طریق اولی معاون وی نیز مشمول این قاعده خواهد بود، لذا مشروط کردن تمدید پروانه یا ارتقای پایه به گذراندن دوره آموزشی یا سمینار مغایر صریح ماده 21 آیین‎نامه اجرایی بوده و مردود است.

4- اگر از باب مماشات بپذیریم که گذراندن دوره آموزشی یا سمینار در جهت به روز کردن اطلاعات مهندسی مهندسان فی‎نفسه مفید باشد. آیا وفق قسمت اخیر ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختنمان نباید وزارت مسکن و شهرسازی تمامی مقدمات و ابزار آن را فراهم سازد؟ بویژه که طبق صریح قانون، بودجه آن باید در بودجه سالیانه دستگاه اجرایی پیش‎بینی شود (قسمت اخیر ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان) در جایی که این مقدمات را وزارت مسکن و شهرسازی فراهم نساخته و از این بابت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در طی نامه ثبت شده در دبیرخانه سازمان استان به شماره 1138/88/110 مورخ 2/2/1388، موضوع را گزارش کرده و بسیاری از اعضای دیگر نیز همین اعتراض را دارند و ریاست سازمان استان تهران نیز در طی نامه شماره 822/88/110 مورخ 29/1/1388، موضوع را به ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران منعکس کرده است. آیا به رغم خلاف قانون بودن مقید کردن تمدید پروانه یا ارتقای پایه به گذراندن دوره آموزشی یا سمینار مع‎الوصف عضو مذکور آمادگی انجام آن را دارد ولیکن وزارتخانه از تهیه مقدمات آن بازمانده است. می‎توان پذیرفت که عضو یاد شده از حقوق اجتماعی خود مبنی بر داوطلبی عضویت در هیات مدیره سازمان استان محروم شود.؟

5-قانونگذار در ماده 11 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شرایط انتخاب شوندگان هیاتهای مدیره سازمانهای نظام مهندسی را در شش بند تعریف و احصاء کرده است و فقط در بند ششم آن احراز دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‎ای را به آیین‎نامه اجرایی احاله نموده مع‎الوصف به رغم ماده 5 آیین‎نامه که ناظر به این ماده می‎باشد در ماده 59 آن ضمن اشاره به شرایط مندرج در ماده 11 قانون اعلام شده است که داوطلب عضویت در هیات مدیره علاوه بر شرایط ماده 11 باید دارای پروانه اشتغال پایه 2 مهندسی یا بالاتر باشد. تدقیق در نصّ صریح ماده 11 قانون که فقط صلاحیت علمی و حرفه‎ای را مدّ نظر داشته و آن را به طور مطلق بیان کرده است این نتیجه را به دست می‎دهد که از نظر قانونگذار اصل صلاحیت علمی و حرفه‎ای ملاک بوده و این خواسته به هر صورتی که حاصل شود تامین کننده هدف قانونگذار است و چون این امر را به صورت مطلق بیان کرده و در مقام بیان نیز بوده است و نظر به این که اطلاق، افاده عموم کرده و تخصیص آن نیاز به نص دارد، پس نبود نص دلیل بر دارا بودن پروانه اشتغال بدون هیچ قید و شرطی بـوده است و نباید بـرای آن محدودیت تعریف کـرد ولیکن مرجع تـدوین آیین‎نامه بدون توجه به آن، شرط داران بودن پروانه اشتغال پایه 2 مهندسی را علاوه بر شرایط مندرج در ماده 11 قانون تکلیف کرده است و همین امر موجب شده تا معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی و به تبع آن، هیات اجرایی برگزاری انتخابات، یکی از شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره را دارا بودن پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه 2 معتبر و بالاتر قرار دهند. از آن جا که آیین‎نامه نمی‎تواند مخصص قانون باشد لذا طبق قسمت اخیر فراز نخست اصل 138 قانون اساسی مبنی بر این که آیین‎نامه نباید مخالف قانون و روح آن باشد در غیر این صورت مشمول مفاد ماده یک قانون دیوان عدالت اداری خواهد بود. ماده 59 آیین‎نامه اجرایی قابل استناد نبوده و چون ابلاغیه اصلاحی مورد اعتراض صادره شده توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مبتنی بر آن است لذا ابلاغیه مذکور نیز مردود و خلاف قانون است.»

در پاسخ به شکایت شاکی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی طی لایحه دفاعیه شماره 18379/420/400 مورخ 8/4/1388، اشعار داشته است که:

1- « به موجب قسمت اخیر ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 که از این پس در این لایحه به اختصار قانون نامیده می‎شود، شرایط و ترتیب صدور، تمدید، تجدید، … و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای موضوع این ماده (از جمله پروانه اشتغال به کار مهندسی) و تعیین حدود صلاحیت دارندگان آنها برعهده آیین‎نامه اجرایی قانون محول شده است.

2-در بند 6 ماده 11 قانون فوق‎الذکر از شرایط لازم برای عضویت در هیات مدیره، دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‎ای به میزان مندرج در آیین‎نامه، ضروری شناخته شده است.

3- در اجرای مواد 4 و 11 قانون فوق‎الذکر، در ماده 5 آیین‎نامه اجرایی شرایط صدور پروانه اشتغال به کار و در مواد 11 و 21 آیین‎نامه اجرایی شرایط و نحوه ارتقای پایه و تمدید پروانه اشتغال به کار پیش‎بینی شده که موکول به گذراندن آزمون های عمومی وتخصصی شده است.

4-وزارت مسکن و شهرسازی سالها به نحو مندرج در مواد فوق‎الذکر از طریق برگزاری آزمونهای مربوطه، اقدام به صدور، تمدید و ارتقای پایه متقاضیان نموده است.

5-شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تعدادی از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها از جمله استان تهران (شاکی) طی نامه‎های شماره 4337-ش/م مورخ 17/12/1381، شماره70891ش/م مورخ 9/10/1382، صورتجلسه روسای کمیته‎های آموزش استان‎های منتخب (از جمله نماینده شاکی) مورخ 22/1/1384، برنامه آموزش و بازآموزی مهندسان پیشنهادی کمیته آموزش استان تهران (با امضای نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران (شاکی)) در مرداد 1384، صورتجلسه نمایندگان کمیته آموزش استان‎های منتخب (از جمله نماینده شاکی) مورخ7/10/1384، نامه شماره 12204-ش/م مورخ13/12/1384، نامه‎های نظرات اعلامی سازمان‎های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور، صورتجلسه کمیته آموزش استان تهران مورخ 22/1/1385، نامه شماره 12787-ش/م مورخ 20/2/1385، نامه شماره 2176/85/110 مورخ 8/3/1385 (پیوست های شماره 6 الی 15) درخواست گردید که مستند به ماده 4 قانون و 21 آیین‎نامه اجرایی از متقاضیان، توسط وزارت مسکن و شهرسازی آزمون اخذ نشود، بلکه به منظور به روز نگه داشتن دانش فنی و حرفه‎ای مهندسان، به جای آزمون، دوره‎های آموزشی برگزار گردد و آزمون مورد نظر در انتهای دوره‎های مذکور، توسط خود سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ولی با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان‎های مسکن و شهرسازی استان‎ها) برگزار شود.

6-وزارت مسکن و شهرسازی در راستای واگذاری امور اجرایی به بخش های خصوصی و غیر دولتی و با عنایت به درخواست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان طی شیوه‎نامه شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/1385، شکل برگزاری آزمونهای مربوط به ارتقای پایه از 3 به 2 و 2 به یک را به این صورت تغییر داد که متقاضیان، در دوره‎های آموزشی که توسط خود سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‎گردد شرکت نمایند و در پایان دوره، سازمان نظام مهندسی ساختمان با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان مسکن و شهرسازی استان) از شرکت کنندگان، آزمون اخذ نماید و در صورت قبولی (که تاکنون همه شرکت کنندگان موفق به قبولی در آزمون شده‎اند) ارتقای پایه صورت پذیرد. (پیوست شماره 16 شامل شیوه‎نامه شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/1385 با عنایت خاص به مواد 4، 7و 9 و بند 5-3 در مورد واگذاری اختیارات مربوط به برگزاری دوره‎های آموزشی و تعیین مدرسان و اخذ آزمونهای مورد نظر به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان (یعنی شاکی))

7-همان طور که فوقاً ذکر شد به موجب بند 6 ماده 11 قانون، دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‎ای به میزانی که در آیین‎نامه ذکر می‎شود ضروری است. در ماده 59 آیین‎نامه تصریح شده که علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در ماده 11 قانون (یعنی شرایط مندرج در 5 بند اول ماده 11)، برای احراز صلاحیت علمی و حرفه‎ای بند 6 قانون، دارا بودن پروانه اشتغال به کار پایه 2 مهندسی یا بالاتر ضروری است. که این شرط نیز بر اساس اختیارات مکتسب از بند 6 ماده 11 قانون وضع شده است و در چارچوب اختیارات قانونی می‎باشد.

8-برگزاری دوره‎های آموزشی و فراهم کردن تمهیدات لازم برای برگزاری دوره‎ها و تعیین مدرسان و برگزاری آزمون ها تماماً به عهده خود سازمان شاکی بوده است و اگر کوتاهی و قصوری روی داده متوجه خود سازمان شاکی می‎باشد و کوتاهی در انجام وظایف محوله دلیلی برای ابطال دستورالعمل مستند به قانون مورد بحث نمی‎باشد.

علی‎ایحال:

 اولاً: تعیین شرط دارا بودن پروانه اشتغال به کار پایه 2 برای متقاضیان عضویت در هیات مدیره به شرح مندرج در ماده 59 آیین‎نامه، به استناد بند 6 ماده 11 قانون صورت گرفته و مستند به قانون است.

ثانیاً: تعیین شرایط برای تمدید یا ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار به موجب قسمت اخیر ماده 4 قانون، به آیین‎نامه اجرایی محول شده و در آیین‎نامه اجرایی در مواد 5، 11 و 21 آن صدور، تمدید و ارتقای پایه به موفقیت در آزمون موکول شده است. بنابراین اخذ آزمون در حدود اختیارات قانونی وزارت مسکن و شهرسازی می‎باشد و مستند به قانون می‎باشد.

 ثالثاً: به موجب بند 6 ماده 2 و بند 3 ماده 15 قانون و بند 3 ماده 73 آیین‎نامه اجرایی، برگزاری دوره‎های آموزشی و ایجاد پایگاه‎های علمی، فنی و آموزشی … به منظور ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای مهندسی ساختمان از وظایف مسکن و شهرسازی و هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان می‎باشد.

رابعاً: برگزاری دوره‎های آموزشی با احتساب موفقیت در آزمون های پایان دوره مذکور (آموزش و آزمون)، به جای فقط آزمون ارتقای پایه براساس درخواست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و بسیاری از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها بوده است و مغایرتی با قانون و آیین‎نامه ندارد. زیرا

اولاً: برگزاری دوره‎های آموزشی در اجرای بندها و مواد مذکور در بند فوق از وظایف وزارت متبوع و هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان می‎باشد، ثانیاً: به استناد ماده 21 آیین‎نامه اجرایی و باتوجه به اختیارات حاصل از ماده مذکور، این وزارت بر اساس درخواست سازمانهای نظام مهندسی استان و کمیته آموزش مرکز (که نماینده شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان عضو آن است) و کمیته آموزش استان‎ها (که نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‎ها عضو آن می‎باشند) طی دستورالعمل‎های شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/1385 و شماره 45846/420 مورخ 13/9/1386، با برگزاری دوره‎های آموزشی و اخذ آزمون مورد نظر در پایان دوره‎های مذکور و احتساب این آزمون ها به جای آزمون های مربوط به ارتقای پایه موافقت نمود و سپس بر اساس پیشنهادات واصله از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و بر اساس تصمیمات جلسه مشترک کار گروه آموزش، پژوهش و ترویج شورای توسعه نظام مهندسی ساختمان، دستورالعمل مذکور اصلاح و طی دستورالعمل شماره 33790/420/400 مورخ 14/7/1387 (دستورالعمل مورد اعتراض شاکی) ابلاغ شد.

خامساً: برگزاری دوره‎های آموزشی و سمینارها، تعیین مدرسان، صدور مجوز برای مدرسان، برگزاری آزمون در پایان دوره و صدور گواهی قبولی در آزمون و فراهم کردن امکانات و تمهیدات جهت انجام امور مذکور، به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان (از جمله سازمان شاکی) محول شده است و بر خلاف اظهارات وکیل شاکی که ناهماهنگی‎های پیش آمده را ناشی از عدم برگزاری دوره‎های آموزشی و اخذ آزمون شناخته‎اند، چنان چه قصور یا کوتاهی در این امر پیش آمده و یا پیش بیاید متوجه سازمان شاکی می‎باشد و ارتباطی به وزارت مسکن و شهرسازی نداشته و اتفاقاً این وزارتخانه مدعی ضعف جدی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این بخش بوده و موضوع تعلّل در انجام وظایف را در دست پیگیری دارد.

سادساً: مورد ادعای خواهان یک حق احتمالی است که به موجب نصّ تبصره 2 ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی که مقرر می‎دارد: «خسارات ناشی از عدم النفع قابل مطالبه نیست» قابل مطالبه نمی‎باشد. به علاوه شاکی، آشکارا محدودیت های قانونی ناشی از شرایط صدور و تمدید پروانه را با حکم به محرومیت از قانون اجتماعی قیاس مع‎الفارق نموده‎اند یقیناً تفاوت این دو موضوع از نگاه تیزبین قضات فرهیخته و فاضل، به طور کامل قابل تمیز و تشخیص است. با توجه به اینکه دستورالعمل مورد شکایت در اجرای قانون و آیین‎نامه مربوطه تهیه و ابلاغ شده است و با توجه به اعتبار مقررات استنادی مزبور، اعتراض به مفاد دستورالعمل فاقد وجاهت قانونی و غیر منطقی است. علی‎هذا با عنایت به مراتب مشروح فوق رد درخواست شاکی مورد استدعاست.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی و مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی بـه صدور رای مبادرت میکند.

رای هیات عمومی

نظر بـه این که بـه مـوجب بنـد 6 مـاده 11 قانون نظام مهندسی کشور مصوب 1374 یـکی از شـرایط انتخـاب شوندگان هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‎ای به میزان مندرج در آیین‎نامه اجرایی است و در آیین‎نامه اجرایی مربوط، علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی، گذراندن آزمونهای مختلف و داشتن سابقه کار حرفه‎ای در رشته‎های تخصصی و فنی برای صدور پروانه مقرر شده است، بنابراین مصوبه مورد شکایت که در مقام تعیین شرایط حرفه‎ای و علمی برای عضویت در هیات مدیره براساس مندرجات آیین‎نامه مربوط و الزامات آن است، در حدود اختیارات مرجع تصویب و منطبق با قانون تنظیم و ابلاغ شده است و از این جهت مغایرتی با قانون ندارد و قابل ابطال نیست.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی