رای شماره ۱‍۰۸ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۳/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 9/3/1390

کلاسه پرونده: 89/166

شماره دادنامه:108                               

شاکی: آقای احمدرضا انداوه

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخش سوم بخشنامه شماره 21 صادره به شماره 1731 مورخ 17/7/1387 سازمان تامین اجتماعی.


گردش کار: شاکی به موجب دادخواست تقدیمی، ابطال بخش سوم بخشنامه شماره 21 سازمان تامین اجتماعی ابلاغی به شماره 1731 مورخ 17/7/1387 را خواستار و در تبیین خواسته اشعار داشته است که:

قانونگذار در ماده 2 قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین به منظور تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان مصوب 8/4/87، مقرر می‎دارد: «کارفرمایانی که تا پایان اسفند ماه سال 1386 دارای بدهی حق بیمه و بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی می‎باشند، در صورتی که ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون در مورد ترتیب پرداخت اصل بدهی قطعی شده با سازمان یاد شده توافق نمایند، از بخشودگی جرایم به شرح ذیل برخوردار خواهند بود:

1- در صورت پرداخت بدهی معوقه ظرف یک سال از تاریخ توافق با سازمان از بخشودگی معادل صددرصد جرایم مربوط برخوردار خواهند شد.  2……….»

در سایر بندهای 2 الی 5 نیز حسب افزایش زمان در پرداخت جرایم، از میزان درصد بخشودگی کسر گردیده است. بنابراین کارفرمایان جهت برخورداری از این بخشودگی می‎بایست اولاً: با سازمان در خصوص پرداخت اصل بدهی قطعی شده ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون توافق نمایند. ثانیاً: بدهی معوقه خود را طبق یکی از بندهای پنج گانه ماده 2 پرداخت و به همان میزان از درصد بخشودگی مقرر بهره‎مند گردند و پس از تحقق شرط اول و حصول توافق بین کارفرما و سازمان، کارفرما در انتخاب هر یک از بندهای پنج گانه و نحوه پرداخت مخیّر خواهد بود. زیرا مطابق قانون پس از توافق چنانچه کارفرما قبل از انقضای یک سال کل بدهی را پرداخت کند به میزان 100% مستحق بخشودگی و اگر تادیه بیش از یک سال و قبل از 18 ماه صورت گیرد 85% و پس از 18 ماه و قبل از 24 ماه ، 75% و … بدین ترتیب قانوناً برای کارفرما حق انتخاب وجود خواهد داشت که هر زمانی که داخل در مهلت های یاد شده قانونی باشد، نسبت به تادیه اقدام و از بخشودگی مربوطه بهره‎مند شود. به عنوان مثال چنانچه در خصوص بند یک از تاریخ توافق، در روز سیصد و شصت و چهارم نیز تادیه دین نمود، مستحق 100% بخشودگی می‎باشد.

2-سازمان تامین اجتماعی در بند یک بخش سوم دستورالعمل اجرایی قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین مربوط به منظور تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان ، در خصوص نحوه بخشودگی جرایم بدهی‎های لغایت اسفند 1386، مقرر داشته است:

« چنانچه کارفرمایان بدهی‎های معوقه خود بابت حق بیمه و بیمه بیکاری مربوط به لغایت اسفند 86 را با توجه به ملهت های مقرر قانونی (از تاریخ 8/4/78 الی 8/10/87) حداکثر در 12 قسط تقسیط و در سر رسیدهای معین پرداخت نماید، جرایم متعلقه به طور کامل بخشوده می‎شود.»

همچنین در سایر بندهای 2 الی 5 این بخشنامه ، پرداخت اقساطی 18، 24، 30 و 36 ماهه را پیش‎بینی نموده و بدین ترتیب شرایط روشن و بدیهی را که قانون در نحوه پرداخت دین و میزان بخشودگی مقرر فرموده را تغییر داده است. همچنین اگر هدف و منظور مقنن پرداخت اقساطی می‎بوده، ماده 12 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1383 که پرداخت اقساطی را پیش‎بینی نموده بود، در اصلاحات جدید حذف نمی‎گردید.

حال با عنایت به مراتب فوق و دلایل مشروحه، نظر به اینکه این بخشنامه بدون توجه به هدف قانونگذار، خلاف قانون وضع گردیده و با مکلف نمودن کارفرمایان به پرداخت دین در مهلت های معین خساراتی به ایشان وارد نموده است، مستند به بند 1 ماده 19 و ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص (کارفریان) ابطال بخشنامه یاد شده از تاریخ تصویب از محضر عالی مورد استدعا می‎باشد. مشتکی‎عنه به موجب لایحه دفاعیه شماره 2162/7100 مورخ 13/7/1389، اشعار داشته است که:

الف) بخشنامه معترض‎عنه همان گونه که متن آن دلالت دارد به استناد قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین مربوط به منظور تشویق کارفرمایان به پرداخت دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان مصوب 8/4/1387 مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شده است.

ب) بخش سوم بخشنامه معترض‎عنه، دقیقاً طبق ماده 2 قانون فوق‎الذکر تنظیم گردیده، و در این راستا ماده مذکور چنین مقرر نموده است:

« ماده 2- کارفرمایانی که تا پایان اسفند ماه 1386 دارای بدهی حق بیمه و بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی می‎باشند در صورتی که ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون در مورد ترتیب پرداخت اصل بدهی قطعی شده با سازمان یاد شده توافق نمایند، از بخشودگی جرایم مربوط به شرح زیر برخوردار خواهند بود:

      1) در صورت پرداخت بدهی‎های معوقه ظرف یک سال از تاریخ توافق با سازمان از بخشودگی معادل صددرصد (100%) جرایم مربوط برخوردار خواهند شد.

     2) در صورت پرداخت بدهی‎های معوقه ظرف هجده ماه از تاریخ توافق با سازمان، از بخشودگی معادل هشتاد و پنج درصد (85%) جرایم مربوط برخوردار خواهند شد.

     3) در صورت پرداخت بدهی‎های معوقه ظرف مدت بیست و چهار ماه از تاریخ توافق با سازمان، بخشودگی معادل هفتاد و پنج درصد (75%) جرایم مربوط برخوردار خواهند شد.

     4) در صورت پرداخت بدهی‎های معوقه ظرف مدت سی ماه از تاریخ توافق با سازمان، از بخشودگی معادل شصت درصد (60%) جرایم مربوط برخوردار خواهند شد.

     5) در صورت پرداخت بدهی‎های معوقه حداکثر ظرف مدت سی و شش ماه از تاریخ توافق با سازمان، از بخشودگی معادل پنجاه درصد (50%) جرایم مربوطه برخوردار خواهند شد.»

در تبصره 2 الحاقی به ماده 2 قانون مذکور، تقسیط بدهی کارفرما جهت پرداخت در هر یک از فروض پنجگانه فوق پیش‎بینی شده و به سازمان این اختیار را داده تا در هر یک از فروض پیشنهادی کارفرما، کل بدهی بابت اصل حق بیمه و بیمه بیکاری را به نسبت مدت زمانی که کارفرما قصد پرداخت دارد را تعیین و به همان نسبت کارفرما را مشمول بخشودگی جرایم قرار دهد.ضمن اینکه به صراحت اعلام داشته که در صورت قصور کارفرما در پرداخت اقساط ماهیانه، کل بدهی تبدیل به حال شده و جرایم مجدداً محاسبه می‎شود. تبصره ماده مذکور مقرر می‎دارد:

تبصره 2- در صورت تقسیط بدهی چنانچه کارفرما هر یک از اقساط مقرر را تا سررسید قسط بعدی پرداخت نکند، بدهی تبدیل به حال شده و جرایم نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال طبق تبصره 2 ماده 1 این قانون دریافت خواهد شد. بدیهی است جرایم مطالبه شده قبلی نیز به نسبت مانده قابل وصول می‎باشد. بنابراین ادعای شاکی مبنی بر اینکه سازمان در هر یک از فروض پنج گانه فوق حق تقسیط بدهی را ندارد با مفاد قانون مذکور مغایر بوده و فاقد مبنای قانونی است. گرچه مستند قانونی صدور بخشنامه معترض‎عنه فوقاً به استحضار رسید و وصول حق بیمه معوقه بر همان اساس بی‎نیاز از استدلال می‎باشد، با این حال ذیلاً به نقد مدعیات و ادله شاکی می‎پردازیم.

اولاً: استنباط شاکی از مفاد ماده 2 قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی …. مصوب 8/4/87 مشروط به توافق سازمان در خصوص پرداخت اصل بدهی قطعی شده می‎باشد و نیز پس از تحقق شرط اول و حصول توافق بین کارفرما و سازمان، کارفرما در انتخاب هر یک از بندهای پنج گانه و نحوه پرداخت مخیّر خواهد بود. وفق قانون چنانچه کارفرما قبل از انقضای یک سال کل بدهی را پرداخت کند به میزان 100% مستحق بخشودگی و اگر تادیه بیش از یک سال و قبل از 18 ماه صورت گیرد 85%، پس از 18 ماه و قبل از 24 ماه 75% و …. می‎باشد. در پاسخ به ادعای شاکی لازم به ذکر است که توافق سازمان با کارفرمایان وفق بخشنامه معترض‎عنه که بر اساس ماده 2 قانون مذکور تنظیم شده، می‎باشد و این توافق در چارچوب ماده مذکور تنظیم شده که کارفرمایان با علم و اطلاع از مفاد بخشنامه موصوف در خصوص نحوه پرداخت حق بیمه ایام معوقه را بر اساس یکی از بندهای مندرج در ماده مذکور تعیین می‎نمایند.زیرا کارفرمایان می‎بایست از ابتدای توافق نحوه پرداخت و اخذدرصد بخشودگی را معین نمایند تا سازمان براساس آن اقدام قانونی مقرر را به عمل آورد. در توضیح علت این که در متن ماده 2 قانون مذکور توافق طرفین در مدت و نحوه پرداخت دیون تصریح شده این بوده که مدت پرداخت دیون تاثیر مستقیمی در میزان اقساط ماهیانه و درصد بخشودگی دارد و چون کارفرما صرفاً در مدت 6 ماه فرصت داشته تا ترتیب پرداخت بدهی را در یکی از فروض پنج گانه بدهد در نتیجه در صورت حصول توافق، طرفین ملزم به توافق حاصله بوده و کارفرما نمی‎تواند از پرداخت اقساط در غیر موارد  توافق شده خودداری کند درغیر این صورت با ضمانت اجرای تبصره 2 ماده 1 قانون مذکور مواجه می‎شود.

بنابراین با عنایت به مفاد قانون مذکور مشخص می‎گردد که مخیّر بودن کارفرما در انتخاب یکی از بندهای پنج گانه ماده 2 قانون مذکور در ابتدا اختیاری می‎باشد لیکن پس از توافق و انتخاب یکی از بندها می‎بایست وفق قانون و توافق به عمل آمده کارفرمایان به تکالیف قانونی خود عمل نمایند در غیر این صورت و عدم پرداخت به موقع اقساط در سررسیدهای معین سازمان ناگزیر به اعمال تبصره 2 ماده مذکور و این که بدهی مورد توافق تبدیل به حال شده و جرایم نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال شده  و جرایم نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال طبق تبصره 2 ماده 1 قانون مذکور دریافت خواهد شد.

لذا تنظیم بخشنامه معترض‎عنه در خصوص تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری وفق قانون مذکور و منطبق با آن بوده و از این حیث خواسته شاکی قابل رد می‎باشد.

ج) ضمناً لازم به ذکر است که قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین مربوط به منظور تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان، مهلت اجرای قانون مذکور را از تاریخ تصویب قانون (8/4/1387) شش ماه تعیین نموده  است.یعنی اینکه قابلیت اجرای این قانون از تاریخ 8/4/1387 لغایت 8/10/87 می‎باشد. بنابراین به دلیل انقضای مهلت قانونی مقرر، خواسته شاکی قابل رسیدگی نبوده و از این حیث نیز قابل رد می‎باشد. بنابراین با عنایت به جمیع جهات فوق و از آن جایی که بخشنامه معترض‎عنه مستند به قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین مربوط به منظور تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان صادر شده است و ادعای شاکی بلادلیل می‎باشد، تقاضای رد شکایت شاکی مورد استدعاست. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب ماده2 قانون اصلاح قانون تامین اجتماعی و برخی قوانین مربوط به منظور تشویق کارفرمایان به تادیه دیون معوقه سنواتی بابت حق بیمه و بیمه بیکاری کارکنان مصوب 25/1/1387و بندها و تبصره‎های ذیل آن مقرر شده است کارفرمایانی که تا پایان اسفند ماه 1386 دارای بدهی حق بیمه و بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی می‎باشند، در صورتی که ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون در مورد ترتیب پرداخت اصل بدهی قطعی شده با سازمان یاد شده توافق نمایند از بخشودگی جرایم مربوط حسب بندهای ذیل ماده 2 بهره‎مند می‎گردند. نظر به اینکه از اطلاقِ ترتیبِ پرداخت، روش های نقدی و تقسیطی بدهی استنباط می‎گردد، بنابراین بخش سوم بخشنامه مورد اعتراض که بیانگر اراده سازمان در توافق نحوه پرداخت می‎باشد، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع تشخیص نگردید.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری



Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی