رای شماره ۸‍۰ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۲/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

خرید املاک مشمول عقب نشینی در محدوده شهر توسط شهرداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 80

تاریخ: 1390/2/19

کلاسه پرونده: 89/373

شاکی: آقای احمد هنری خورسند

 موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره یک ماده 30 مصوبه شماره 6239-ش-ق مورخ 14/11/87 شورای اسلامی شهر قم

گردش کار: شاکی به موجب دادخواست تقدیمی ابطال تبصره 1 ماده 30 مصوبه شماره 6239-ش-ق مورخ 14/11/87 شورای اسلامی شهر را خواستار گردیده و در توضیح خواسته اشعار داشته است که: مستند به مصوبه معترض‎عنه صلح نامه‎ای با شهرداری تنظیم گردیده و قیمت ملک اینجانب که به شهرداری واگذار می‎گردد کمتر از قیمت عرف سوقیه ارزیابی شده و ابطال مصوبه معترض را به لحاظ مغایرت با ماده 4 و تبصره یک ماده 5 لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی را ملاک برای اجرای برنامه‎های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 1358/11/17 شورای انقلاب ذکر کرده است. مشتکی‎عنه به موجب لایحه دفاعیه شماره 8641/ح/ش/ق مورخ 1389/7/26، اشعار داشته است که: برابر تبصره 1 ماده 30 تعرفه عوارض مقرر گردیده است: «جهت اجرای طرح هایی که در اولویت برنامه و بودجه سالیانه قرار ندارند ولی حذف آنها به شبکه عبور و مرور شهری لطمه وارد می‎آورد، در صورت توافق بین شهرداری و مالک به جای پرداخت بهای ملک در مسیر، به ازای هر مترمربع از عرصه که مشمول عقب نشینی است باقیمانده ملک 7 متر مربع تراکم اضافی (op ) بدون دریافت عوارض تراکم به تراکم ملک افزوده می‎شود و چنانچه مقررات و ضوابط شهرسازی اجازه افزایش تراکم را ندهد معادل 35 برابر قیمت منطقه‎ای به ازاء هرمتر مربع در مسیر، محاسبه گردیده و از مجموع عوارض و مطالبات شهرداری کسر و صلح نامه بین شهرداری و مالک تنظیم می‎گردد.» همان گونه که ملاحظه می‎فرمایید: اولاً: در متن تبصره مورد شکایت تصریح گردیده که در صورت توافق بین شهرداری و مالک، به جای غرامت ملک در مسیر، تراکم به مالک داده شود بنابراین در صورتی که مالک متقاضی استفاده از تراکم نباشد طبعاً برابر لایحه قانونی نحوه خرید و تملک مصوب 1358 و ماده واحده تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی اقدام می‎گردد. ثانیاً: این مصوبه صرفاً ناظر به آن دسته از املاکی است که ضرورت اجرای آنها تصویب نگردیده و در عین حال حذف آنها به شبکه عبور و مرور شهری لطمه وارد می‎آورد، بنابراین از آنجا که پیش‎بینی اعتبار لازم مستلزم طی فرآیند قانونی تصویب بودجه در یک برنامه زمان بندی می‎باشد که ممکن است برخی مالکین آمادگی توافق از طریق اخذ تراکم داشته باشند، لذا شورای اسلامی شهر قم به موجب تبصره مذکور اعطای تراکم به جای غرامت ملک در مسیر را با تاکید بر توافق شهرداری و مالک و تنظیم صلح نامه تجویز نموده است که مشمول ماده 10 قانون مدنی می‎باشد و از این حیث مغایرتی با قانون ندارد. علیهذا با عنایت به مراتب فوق و نظر به اینکه مبنای مصوبه شورا، «توافق» شهرداری و مالک می‎باشد، شاکی نیز دلیلی بر مغایرت مصوبه شورا با قانون ابراز ننموده، رد شکایت شاکی از محضر قضات شریف و دانشمند دیوان عدالت اداری مورد استدعاست. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 نظر به این که به موجب بند 14 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدی، تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید و فروش، مقاطعه، اجاره و استیجار که به نام شهر و شهرداری صورت پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین‎نامه مالی و معاملاتی شهرداری از جمله وظایف شورای اسلامی شهر می‎باشد و به موجب مـاده 10 قانون مدنی قراردادهای خصوصی نسبت بـه کسانی که آن رامنعقد نموده‎اند در صورتی کـه مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است بنابراین تبصره 1 ماده 30 مصوبه شماره 6239-ش-ق مورخ 1387/11/14 شورای اسلامی شهر قم به لحاظ این که در اجرای وظایف شورای اسلامی شهر مصرح در قانون صدرالذکر تصویب گردیده و خرید املاک با فرض توافق مالک و در چارچوب مقررات ماده 10 قانون مدنی صورت می‎پذیرد در حدود اختیارات بوده و مغایرتی با قانون ندارد و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی