رای شماره ۲ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۱/۱۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

ممنوعیت انتقال محل خدمت و تغییر رسته و رشته شغلی کارکنان پیمانی

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 15/1/1390

کلاسه پرونده: 89/207

شماره دادنامه: 2

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای مجتبی جعفری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 2 بخشنامه شماره 25630/700 مورخ 15/11/87 معاون برنامه‎ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش

گردشکار: شاکی به موجب دادخواست تقدیمی ابطال بند 2 بخشنامه شماره 25630/700 مورخ 15/11/1387 معاونت برنامه‎ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت انتقال محل خدمت و همچنین تغییر رسته و رشته شغلی کارکنان پیمانی را به لحاظ خروج از حدود اختیارات آموزش و پرورش و مغایرت با ماده 20 آیین‎نامه استخدام پیمانی و اصول 4، 28 و بند 4 از اصل 43 قانون اساسی خواستار گردیده است.

مشتکی‎عنه به موجب لایحه دفاعیه شماره 3/5716/810 مورخ 4/5/89 اعلام نموده:

1- به استناد ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری کلیه قوانین عام و خاص مغایر با این قانون از تاریخ لازم‎الاجراء شدن (15/9/86) لغو گردیده است لذا از آن جایی که نحوه استخدام پیمانی، تمدید قرارداد و سایر شرایط آن براساس مواد 42، 43، 44، 45 و 49 قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‎گیرد لذا قوانین و مقررات قبلی مربوط به استخدام پیمانی من جمله ماده 20 آیین‎نامه استخدام پیمانی مصوب 1/6/68 لغو و قابلیت استناد ندارد بدین توضیح که بند 2 نامه مورد اعتراض شاکی که در تاریخ 15/11/87، از طرف وزارت صادر شده که مفاد آن با نحوه استخدام پیمانی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری علی‎الخصوص تبصره 4 ماده 45 که تعیین محل خدمت و شغل مورد تصدی کارمندان پیمانی را در پیمان نامه مجاز می‎داند، مطابقت داشته و قانونی بوده و اقدام وزارت در خصوص تعیین محل خدمت و شغل شاکی و ممنوعیت تغییر آن دو در راستای قانون صورت پذیرفته است.

2- بر اساس ماده 43 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‎های اجرایی می‎توانند چنانچه در قوانین و مقررات مورد عمل خود شرایطی را علاوه بر شرایط ماده 42 این قانون داشته باشند، آن را ملاک عمل قرار دهند.

لذا از آن جایی که با توجه به طرح طبقه‎بندی مشاغل معلمان، مفاد قانون متعهدین خدمت مفاد قانون اهداف آموزش و پرورش، تامین نیروی انسانی در محل یا رشته شغلی از صلاحیت های این وزارتخانه می‎باشد و الزامی به تعیین آن از طرف مراجع یا اشخاص دیگر نمی‎باشد و در جهت برقراری عدالت و توازن آموزشی علی‎الخصوص مناطق محروم ایجاب می‎نماید که الزاماتی برای نگهداشت نیروی انسانی در نظر گرفته شود لذا اقدام در جهت ممنوعیت تغییر رشته شغلی و مکان آن که در بند 2 و 8 نامه مورد اشاره قرار گرفته کاملاً قانونی و در راستای تحقق اصل سی‎ام قانون اساسی است زیرا اگر هرکس و هر زمانی بخواهد در هر شغل یا مکان دلخواه و مورد پسند خود خدمت کند اولاً مقررات استخدامی این اجازه را نمی‎دهد در ثانی در ارایه خدمات آموزش تزلزلی ایجاد می‎شود که هیچ مرجع هرچند توانمند، پاسخگوی این خلاء ایجاد شده نخواهد بود. بنابراین در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش اقدام در این زمینه نیز قانونی است. مضاف بر این بند (ن) ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجازه وضع و اجرای مقررات لازم برای تامین و جذب نگهداشت نیروی انسانی مورد نیاز … به دولت (آموزش و پرورش) داده شده است. بنابراین اخذ سند تعهد که به موجب بند 8 نامه در جهت ممنوعیت تغییر شغل و مکان مورد تاکید واقع شده در راستای تحقق بند 2 همین نامه بوده و قانونی است.

3- در خصوص اعتراض شاکی به ممنوعیت تعیین محل خدمت و رشته شغلی و مخالفت این موضوع با اصل 28 و بند 4 اصل 43 به استحضار می‎رساند، اصول مذکور مربوط به آزادی افراد در انتخاب عنوان شغل است بدین توضیح که افراد جامعه آزادند هر شغلی را که مخالف مصالح عمومی و موازین اسلامی نباشد انتخاب نمایند که در این راستا شاکی آزادانه و با مطالعه شرایط استخدام، شغل مقدس معلمی را انتخاب نموده و دولت هم به عنوان طرف دیگر شرایط استخدام و اشتغال را فراهم نموده است که انتخاب شغل ایشان و اقدام دولت در این جهت هر دو در راستای تحقق اصول فوق‎الذکر می‎باشد و اقدام این وزارت در جهت استخدام و عمل به قوانین و مقررات و قراردادن شرایط استخدام مخالفتی با اصول مذکور ندارد. بدیهی است نحوه استخدام، شرایط آن، تعیین محل خدمت و رشته شغلی که با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری معمول گردیده، مخالفتی با اصول صدرالاشاره ندارد زیرا این قوانین و مقررات پس از تایید شورای نگهبان و به استناد اصل چهارم قانون اساسی که بر عموم و اطلاق اصول قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات حاکمیت دارد، منطبق بر موازین شرعی قلمداد می‎شوند.

از طرف دیگر اخذ تعهد مبنی بر ممنوعیت تغییر رشته شغلی کارکنان و با توجه به قبول آن از طرف مستخدم و به دلیل اینکه مخالفتی با قوانین و مقررات ندارد به استناد ماده 10 قانون مدنی نیز نافذ خواهد بود. با عنایت به مراتب مورد اشاره اقدام این وزارت خانه در جهت تعیین محل خدمت و رشته شغلی و ممنوعیت تغییر آن در راستای قوانین و مقررات صورت گرفته لذا صدور رای مقتضی و رد شکایت مورد استدعاست.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این که به موجب تبصره 4 ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری، محل خدمت و شغل مورد تصدی کارمندان پیمانی در پیمان نامه تعیین و مشخص می‎گردد و مستفاد از ماده 20 آیین‎نامه استخدام پیمانی، دستگاه اجرایی طرف قرارداد مخیر در تغییر شغل مستخدم پیمانی می‎باشد، بنابراین بند 2 بخشنامه مورد شکایت مبنی بر ضرورت قید عبارت ممنوعیت انتقال محل خدمت و همچنین تغییر رسته و رشته شغلی پذیرفته شدگان در پیمان نامه و متن احکام مربوطه خلاف اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات مورد استناد شاکی نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی