رای شماره ۴۹۷ تا ۵‍۰۵ مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 11 بهمن 1389

کلاسه پرونده: 88/230، 551، 552، 553، 573، 635، 636، 637 و 667

شماره دادنامه: 497 الی 505

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: آقایان 1- مرادجعفری قاسم قشلاقی 2- مجید دارابی 3- حسین چیلو 4- محمدحسن دهقان 5- حسن بشیری‎بد 6- علی یزدانیان 7- محمد یگانه 8- حیدرعلی بناییان جهرمی 9- خانم اکرم ابوالحسن زاده

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای 2، 6 و 7 تصویب‎نامه شماره 43308/ت42626 ه‍ مورخ 13/2/1388 هیات وزیران

گردشکار: شکات به موجب دادخواست‎های تقدیمی به طرفیت هیات وزیران، ابطال بندهای 2، 6 و 7 از مصوبه شماره 43308/ت42626 ه‍ مورخ 13/2/1388 هیات وزیران به جهت مغایرت با ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری را خواستار و در توضیح شکایت اشعار داشته‎اند: مطابق اعلام تغییر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران متوسط سال 1387 نسبت به متوسط سال 1386، برابر با 4/25 درصد و در یازده ماه اول سال 1387 نسبت به دوره مشابه سال قبل 1/26 درصد بوده است. و حال آنکه به استناد بند 7 مصوبه مورد شکایت حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‎های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‎های وابسته به دستگاه‎های اجرایی در سال 1388 به میزان نه درصد (9%) نسبت به سال 1387 افزایش یافته است. از طرفی به استناد بندهای 2 و 6 مصوبه معترض‎عنه ضریب حقوق شاغلین 600 ریال و بازنشستگان به میزان 550 ریال در سال 1388 تعیین شده است و حال آنکه با توجه به نرخ تورم اعلام شده از جانب بانک مرکزی چنانچه نرخ تورم سال 1386 موثر در افزایش حقوق سال 1387 و نرخ تورم سال 1387 موثر در سال 1388 در نظر گرفته شود، ضریب حقوق سال 1388 برای کارمندان دولت باید740 ریال تعیین شودکه در هرحال اقدامات مذکور مغایر باقوانین مربوطه می‎باشد.

مشتکی‎عنه در مقام دفاع طی لایحه شماره 145458/8461 مورخ 21/7/1388 با ارسال تصویر نامه شماره 3796/11/200 مورخ 8/6/1388 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام نموده است:

1-        طبیعی است که هرگونه پرداخت توسط دولت منوط به وجود اعتبار لازم و در حدود اختیارات می‎باشد. بر همین اساس نیز در بند 55 بودجه سال 1388 تصویب و اجرای تصویب‎نامه دارای بار مالی منوط به تامین اعتبار قبلی در قانون بودجه کل کشور شده و در غیر این صورت عمل دستگاه اجرایی در حکم تعهد زاید بر اعتبار و مشمول ماده 598 قانون مجازات اسلامی شده است. نکته قابل توجه آنکه در حکم مشابه در قانون بودجه 1387 (بند 17 آن قانون) عبارت به جز مواردی که در چارچوب اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری است، درج شده بود و این عبارت در قانون بودجه سال 1388 حذف شده و درج نگردیده است.

2-        قانونگذار در تنظیم قانون بودجه سال 1388 به حکم قانونی فوق (بند 55) که از صراحت لازم برخوردار بوده اکتفا نکرده و مجدداً در جزء (ب) بند 11 قانون بودجه این سال مقرر نموده:

دولت مجاز است ضرایب ریالی موضوع ماده 64 و تبصره آن و ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص شاغلین و بازنشستگان و موظفین و مستمری بگیران متناسب با اعتبار مصوب در هر مورد را تعیین و اجرا نماید.

در نامه شماره 3796/11/200 مورخ8/6/1388 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با اشاره به جزء (ب) بند 11 قانون بودجه سال 1388 کل کشور که موخر بر ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 150 برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383 می‎باشد، حکم قانون موخر را لازم‎الاجراء دانسته و لذا بندهای 2 و 7 مصوبه مورد اعتراض را منطبق با حکم قانونگذار دانسته است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه قانونگذار در ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383 افزایش حقوق کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت در طی برنامه چهارم را متناسب با نرخ تورم پیش‎بینی نموده است و به موجب جزء ب-1 بند 11 قانون بودجه سال 1388 کل کشور دولت مجاز گردیده ضرایب ریالی موضوع ماده 64 و تبصره آن و ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص شاغلین و بازنشستگان و موظفین و مستمری بگیران را متناسب با اعتبار مصوب در هر مورد تعیین و اجراء نماید، لذا قانونگذار از ابتدای سال 1388 و با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری معیار افزایش حقوق سالانه را متناسب با اعتبار مصوب دولت دانسته است. بنابراین بندهای 2، 6 و 7 مصوبه معترض‎عنه در حدود اختیارات تصویب و خلاف قانون تشخیص نگردید.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی