رای شماره ۴۶۷ مورخ ۱۳۸۹/۱‍۰/۲۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 27 دی 1389

کلاسه پرونده: 89/314

شماره دادنامه: 467

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سندیکای بیمه‎گران

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه مورخ 14/11/88 شورای عالی بیمه

گردشکار: وکلای شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند: 1- در اردیبهشت ماه 1387 قانون اصلاح قانون بیمه مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در قبال شخص ثالث از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و بر اساس ماده 2 قانون مدنی از تاریخ 20/6/1387 لازم‎الاجراء می‎گردد. قانون مذکور در رابطه با زمان اثر فاقد هرگونه قید و شرطی می‎باشد و در نتیجه مشمول قسمت اول مواد 2 و 4 قانون مدنی است. به عبارت دیگر از تاریخ 20/6/1386 شروع و آثار آن پس از آن آشکار می‎شود. بنابراین احکام قانون جدید شامل آن دسته از قراردادهای بیمه‎ای می‎شود که از تاریخ 20/6/1387 به بعد صادر شده و قرارداد بیمه‎نامه‎های منعقده قبل از 20/6/1387 مشمول مقررات و شرایط زمان صدور خود می‎باشند و تصویب قوانین جدید شامل قراردادهای قبلی که تحت شرایط و ضوابط زمان خود به تصویب رسیده‎اند، نمی‎شود. 2- الف- شورای عالی بیمه در جلسه مورخ 24/11/1388 مصوبه مورد شکایت را صادر نموده که در بند اول آن، خود را در جایگاه مجلس شورای اسلامی قرار داده و در مغایرت با اصل کلی مندرج در مواد 2 و 4 قانون مدنی، آثار اجرایی قانون بیمه شخص ثالث را به قبل از تاریخ لازم‎الاجراء شدن آن (20/6/1387) تسری داده و تمامی بیمه‎نامه‎هایی هم که در زمان حاکمیت قانون مصوب سال 1347 صادر شده‎اند را مشمول قانون جدید اعلام کرده است. 2-ب- شورای عالی بیمه در بند 2 مصوبه مورد شکایت در مقام یک حاکم تام الاختیار حکم کلی مبنی بر الزام شرکت‎های بیمه نسبت به پرداخت مابه‎التفاوت خسارت زیاندیدگانی که قبلاً خسارت خود را دریافت کرده‎اند صادر نموده است. در حالی که بیمه نامه یک قرارداد است و هر کدام از طرفین که راجع به حقوق خود و تکالیف طرف مقابل، ادعایی دارند باید مستقلاً به مرجع ذیصلاح مراجعه و حکم خاص برای ادعای خود دریافت دارند. بدین ترتیب مصوبه مورد شکایت خارج از صلاحیت شورای عالی بیمه و در مغایرت کامل با مصوبات و مقررات فوق‎الذکر صادر شده و ابطال آن مورد تقاضا است. مدیردفتر حقوقی و امور مجلس و نماینده قضایی بیمه مرکزی در لایحه جوابیه شماره 294/4ح مورخ 3/6/1389 که به امضاء دو نفر از اعضاء شورای عالی بیمه نیز رسیده اعلام نموده است، از مهمترین اصلاحات قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1387، گسترش دامنه اشخاص ثالث، برابری خسارت جانی زنان با مردان و اقلیت های دینی با مسلمانان، پیش‎بینی حق مراجعه مستقیم اشخاص ثالث زیان دیده به شرکت بیمه برای دریافت خسارت، الزام شرکت بیمه به پرداخت سریع حداقل 50 درصد دیه تقریبی به مصدومان حوادث رانندگی و … می‎باشد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به آن که از یک سو وفق ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری، وظیفه حمایت از بیمه‎گذاران و بیمه شوندگان و اعمال نظارت دولت بر امر بیمه را به عهده داشته و از سوی دیگر به صراحت ماده 28 قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، موظف است بر حسن اجراء این قانون نظارت نماید و به منظور جلوگیری از اعمال روش های متفاوت از جانب شرکت‎های بیمه در پرداخت خسارت به زیان دیدگان و به منظور تعیین تکلیف چگونگی اجرای قانون جدید توسط شرکت‎های بیمه از حیث تاریخ صدور بیمه‎نامه‎ها، موضوع را در تاریخ 14/11/1388 در شورای عالی بیمه مطرح نموده و شورای عالی بیمه نیز با توجه به صلاحیت های قانونی خویش از جمله بندهای 5، 6 و 7 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری مصوبه موضوع شکایت را تصویب نموده است، اهم دلایل شورای عالی بیمه برای صدور مصوبه موضوع شکایت به شرح زیر است: 1- عقد بیمه دارای ماهیتی خاص و متفاوت با غالب عقود شناخته شده می‎باشد. از جمله آثار آن از لحاظ تعهدات بیمه‎گر به محض انعقاد محقق نمی‎شود، بلکه تحقق آثار آن در طول مدت قرارداد و منوط به وقوع حادثه است. 2- قانون بیمه شخص ثالث قانون امری است. 3- قراردادبیمه تابع خواست واراده طرفین قرارداد نبوده و ماهیت آن با قراردادهای موضوع حقوق خصوصی متفاوت است. 4- گرچه اثر قانون نسبت به آتیه است لکن در تعیین قانون حاکم بر آثاری که قراردادهای در جریان نسبت به آینده دارند باید بین قانون امری و تخییری تفاوت قایل شد. با توجه به مراتب فوق، تصدیق می‎فرمایند، قانون بیمه شخص ثالث قانون امری است که ناظر بر رابطه بیمه‎گر و بیمه‎گذار بوده و نظام آن بر پایه حاکمیت اراده قانونگذار نهاد شده لذا باید آن را بر بیمه‎نامه‎های منعقده قبلی که پس از لازم‎الاجراء شدن قانون جدید نیز اعتبار داشته، دانسته و آن دسته از حوادثی را که پس از تاریخ 20/6/1387 واقع شده‎اند، مشمول قانون جدید دانست لکن حوادثی که قبل از لازم‎الاجراء شدن قانون جدید واقع شده‎اند، مشمول قانون حاکم در زمان وقوع حادثه بوده و قانون جدید تاثیری بر تعهدبیمه‎گر در قبال حوادث مذکور ندارد. با توجه به توضیحات فوق الاشعار استدعای رد دادخواست شاکی را دارد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اولاً: مطابق ماده 17 قانون «تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری مصوب 30/3/1350» و بندهای ذیل آن، تصویب آیین‎نامه‎های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه و اظهارنظر درباره هرگونه پیشنهاد که از طرف رییس شورای عالی بیمه به آن ارجاع می‎شود، از جمله وظایف شورای عالی بیمه احصاء گردیده است. ثانیاً: به موجب ماده 30 قانون «اصلاح قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1387» کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو گردیده است. نظر به اینکه شورای عالی بیمه در مصوبه مورخ 14/11/1388، صرف نظر از تاریخ انعقاد قرارداد بیمه، بر جبران خسارت بدنی بر مبنای قانون «اصلاح بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوبه 1387» و از تاریخ لازم‎الاجراء شدن آن تاکید نموده است و در مقام عطف بماسبق نمودن قانون اخیرالذکر نمی‎باشد، لذا مصوبه مورد شکایت خارج از حدود اختیارات نبوده و خلاف قانون تشخیص نگردید.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی